11 خواص آلوئه ورا که باید بدانید

01 مهر 1403 - آخرین بروزرسانی: 02 مهر 1403
خواص آلوئه ورا

آیا به دنبال رازی برای داشتن پوستی شاداب و بدنی سالم هستید؟ آلوئه‌ورا، گیاه شگفت‌انگیزی که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین داروهای طبیعی شناخته می‌شود، می‌تواند پاسخ شما باشد. این گیاه ارزشمند، با ترکیبات منحصر به فرد خود، طیف وسیعی از خواص درمانی و زیبایی را دارا است که در طول تاریخ مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

آلوئه ورا یکی از گیاهان دارویی است که از زمان‌های قدیم از آن به عنوان درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی استفاده می‌شود. آلوئه ورا هم به صورت مستقیم و هم به صورت ژل رایج است و عوارض جانبی خاصی برای استفاده مستقیم از گیاه آلوئه ورا ثبت نشده است. این گیاه شبیه به کاکتوس است و در آب و هوا‌های گرم و خشک رشد می‌کند.

 

ارزش غذایی آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای ارزش غذایی مطابق زیر است. تحقیقات نشان می‌دهند در هر ۱۰۰ میلی لیتر از این گیاه مواد مغذی مطابق زیر وجود دارند:

  • انرژی: ۲۱ کیلو کالری
  • کربوهیدرات: 5.42 گرم
  • قند: 4.58 گرم
  • سدیم: ۲ میلی گرم

به علاوه جالب است بدانید که در ساختار آلوئه ورا هیچ پروتئین و چربی‌ای وجود ندارد.

مهم‌ترین خواص آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای ساختار خاصی است. در ساختار آلوئه ورا بیش از ۷۵ ماده فعال از جمله انواع آنزیم‌ها، اسید‌های آمینه، ویتأمین‌ها و مواد معدنی وجود دارند که باعث می‌شوند مصرف آلوئه ورا دارای فواید بسیار زیادی برای بدن باشد.
آلوئه ورا دارای فواید بسیار زیادی است. بسیاری از افراد از ژل آلوئه ورا برای درمان خانگی سوختگی‌های سطحی پوستی، بیماری‌های پوستی و التیام زخم‌ها استفاده می‌کنند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف آب آلوئه ورا می‌تواند یک درمان طبیعی و موثر برای دیابت، سوزش سر دل و سندرم روده التهابی IBS باشد. برخی از مهم‌ترین خواص آلوئه ورا را در ادامه برای شما ذکر کرده‌ایم.

 

 

۱-خواص آلوئه ورا برای پوست

آلوئه ورا دارای خواص زیادی برای پوست است و می‌تواند باعث بهبود سریع‌تر مشکلات پوستی شود. آلوئه ورا با مواد شیمیایی که در ساختارش وجود دارد می‌تواند التهاب و تورم را در پوست کاهش دهد، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست را درمان کند، خارش پوستی را بهبود ببخشد و رشد و ساخت سلول‌های جدید را در پوست تحریک کند. این خواص آلوئه ورا باعث می‌شود که از آن در بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات پوستی مانند تبخال‌ها، برش‌ها و خراش‌ها، نیش حشرات، آفتاب سوختگی و پسوریازیس استفاده شود.


۲- خواص آلوئه ورا برای درمان سوختگی‌ها

آلوئه ورا با داشتن خواص خنک کنندگی، مرطوب کنندگی و تسکین دهندگی می‌تواند یک گزینه مؤثر برای بهبود و درمان سوختگی‌های جزئی باشد. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در این مورد انجام شد ۵۰ نفر را بررسی کرد که برای درمان سوختگی‌های سطحی و ضخیم جزئی استفاده کردند و سپس آن‌ها را با گروهی که از کرم سولفادیازین نقره ۱ درصد استفاده کردند مقایسه کرد.

این مطالعه نشان داد گروهی که از آلوئه ورا استفاده کرده بودند بهبودی زخم‌ها را زودتر تجربه کردند و درد در آن‌ها سریع‌تر تسکین یافت. به علاوه آلوئه ورا از قیمت ارزان‌تری نیز برخوردار است. در هر صورت برای اثبات کامل این مسأله به مطالعات و تحقیقات بیشتری نیاز است. اگر از آفتاب سوختگی‌های جزئی رنج می‌برید می‌توانید ژل آلوئه ورا را چند بار در روز بر روی پوست خود بمالید. اگر از سوختگی‌های شدید رنج می‌برید لازم است قبل از استفاده از آلوئه ورا با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

 

خواص آلوئورا

 

۳- خواص آلوئه ورا برای درمان آکنه

زمانی که در پوست صورت شما فولیکول‌های مو توسط مواد مختلفی مانند چربی‌ها، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها مسدود می‌شوند التهاب به وجود می‌آید و برجستگی‌های کوچکی ایجاد می‌شوند که آن‌ها را تحت عنوان آکنه می‌شناسیم. آکنه‌ها و جوش‌ها یکی از مشکلات رایج در بسیاری از افراد هستند. آکنه‌ها زیبایی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند و باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شوند.

اگرچه مطالعات زیادی در این مورد انجام نشده است، اما تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف آلوئه ورا می‌تواند با داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی به درمان آکنه‌ها کمک کند. در یکی از مطالعاتی که در این مورد انجام شد مصرف ژل آلوئه ورا و داروی آکنه ترتینوئین، بیشتر از ترتینوئین به تنهایی و با عوارض جانبی کمتر، جوش‌ها را بهبود بخشید.

 

۴-خواص آلوئه ورا برای دستگاه گوارش

آلوئه ورا برای سلامت دستگاه گوارش نیز بسیار مفید است. آلوئه ورا می‌تواند در درمان و بهبود بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش مانند بیماری‌های معده و سندروم روده تحریک‌پذیر IBS نیز کمک‌کننده باشند. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۸ سه مطالعه دیگر با ۱۵۱ نفر را بررسی کرد. نتایج نشان داد که علائم IBS در افرادی که از آلوئه ورا استفاده کردند به نسبت افرادی که از دارونما استفاده کردند بسیار سریع‌تر بهبود پیدا کرد.

هیچ عوارض جانبی برای آلوئه ورا گزارش نشده است. با این حال به مطالعات و تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز داریم.همچنین برخی از مطالعات نشان می‌دهند که آلوئه ورا ممکن است بتواند میزان رشد هلیکوباکتر‌های پیلوری را کاهش دهد که باعث ایجاد زخم معده، رفلاکس معده و سایر بیماری‌های معده می‌شوند.

 

آلوئه ورا برای چی خوبه؟

 

۵- خواص آلوئه ورا برای سلامت دهانی

قطعاً شما نیز در طبقه‌های فروشگاه‌ها با خمیردندان‌ها و دهانشویه‌های آلوئه ورا رو به رو شده‌اید. این یک گزینه طبیعی و مؤثر برای بهبود سلامت دهان و دندان‌ها و کاهش پلاک‌ها هستند. یک مطالعه  در این باره در سال ۲۰۱۷ انجام شد. طی این مطالعه دو گروه نوجوان ۲۰ نفره مورد مطالعه قرار گرفتند. از هر دو این گروه‌ها خواسته شد که دوبار در روز مسواک بزنند. به گروه اول خمیر دندان‌های سنتی حاوی تریکلوزان و به گروه دوم خمیر دندان‌های حاوی آلوئه ورا داده شد.

پس از گذشت ۳۰ روز گروه‌ها بررسی شدند و نتایج نشان داد که گروهی که از خمیر دندان‌های حاوی آلوئه ورا استفاده کرده بودند نسبت به گروهی که از خمیر دندان‌های سنتی استفاده کرده بودند کاهش بیشتری را در پلاک‌ها و التهاب لثه‌ها نشان دادند. به علاوه خمیر دندان‌های حاوی آلوئه ورا هیچ عوارض جانبی خاصی را نیز نشان ندادند. در واقع خواص آلوئورا می تواند برای بهبود سلامت دندان و حتی از بین بردن بوی بد دهان مفید واقع شود.

 

۶- خواص آلوئه ورا برای فیشر مقعدی

استفاده از کرم آلوئه ورا در ناحیه آسیب برای چند بار در طول روز می‌تواند برای شقاق مقعدی مؤثر باشد. یک مطالعه در این مورد در سال ۲۰۱۴ انجام شد که نشان داد استفاده از کرم حاوی پودر آلوئه ورا می‌تواند در درمان شقاق مقعدی مؤثر باشد. افرادی که برای ۶ هفته سه بار در روز از کرم آلوئه ورا در ناحیه مقعد استفاده کرده بودند بهبود در درد، خونریزی و بهبود زخم را نشان دادند که تفاوت قابل توجهی با گروه کنترل داشت. در هر صورت برای اثبات این مسأله و استفاده گسترده از آن به مطالعات و تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

۷- خواص آلوئه ورا برای مردان

مصرف آلوئه ورا به صورت خوراکی می‌تواند فواید بسیاری برای مردان داشته باشد. مصرف آلوئه ورا برا مردان نه تنها خواص عمومی ماند تقویت پوست و مو را به همراه دارد بلکه می‌تواند باعث تقویت قوای جنسی در مردان و افزایش اسپرم‌ها شود.

 

۸-خواص آلوئه ورا برای واژن

بسیاری از خانم‌ها از تیره بودن ناحیه تناسلی خود رنج می‌برند. ظریف و نازک بودن پوست این ناحیه در کنار حساس بودن دستگاه تناسلی باعث می‌شود که مصرف مواد شیمیایی برای روشن شدن واژن دارای معایب زیادی باشد و بسیاری از افراد از آن اجتناب کنند.

یکی از خواص آلوئه ورا روشن کردن واژن است. این یک راه طبیغی و مؤثر است و باعث شده است افراد زیادی برای استفاده از آن تمایل پیدا کنند. در هر صورت جالب است بدانید که استفاده از آلوئه ورا برای واژن دارای مزایای بسیار دیگری نیز هست. برخی از این مزایا شامل موارد زیر هستند:

۱-کاهش خارش واژن

۲- التیام پوست

۳- بهبود و درمان خشکی واژن

 

خواص آوئه ورا برای زنان

 

۹- خواص آلوئه ورا برای زنان

آلوئه ورا می‌تواند خواص و فواید بسیاری برای زنان داشته باشد. آلوئه ورا یک ماده بسیار مؤثر برای بهبود و افزایش سطح سلامت پوست و مو است. به علاوه می‌توان از آن به عنوان یک مرطوب‌کننده روزانه استفاده کرد. به علاوه استفاده از آلوئه ورا در زنان میواند مزایای زیادی برای واژن داشته باشد.

روشن‌تر شدن رنگ پوست واژن، افزایش خاصیت ارتجاعی پوست واژن، پیشگیری از ایجاد خشکی و سوزش واژن، تقویت ماهیچه‌های مهبل و تسکین سریع مشکلات دستگاه تناسلی برخی از مهم‌ترین خواصی هستند که می‌توان برای آلوئه ورا در نظر گرفت. با این حال اگر با هر نوع مشکلی در دستگاه تناسلی خود مواجه هستید ضروری است که با پزشک در این باره مشورت کنید.

 

۱۰- خواص آلوئه ورا برای مو

آلوئه ورا برای مو نیز خواص زیادی دارد. ژل آلوئه ورا دارای آنزیم‌های محرک رشد مو‌ها است و به همین دلیل نیز استفاده از آن می‌تواند در کاهش ریزش مو‌ها موثر باشد. به علاوه آلوئه ورا دارای خواص مرطوب کنندگی قوی است و می‌تواند باعث از بین رفتن و درمان خارش پوست سر و خشکی مو‌ها شود. در ساختار آلوئه ورا مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی مانند مواد معدنی و ویتأمین‌ها وجود دارند که می‌توانند باعث تقویت مو‌ها شوند. آلوئه ورا می‌تواند در درمان شوره سر نیز مؤثر واقع شود.

 

۱۱- خواص آلوئه ورا برای زخم

آلوئه ورا می‌تواند باعث افزایش سرعت ساخت سلول‌های جدید در پوست شما شود. از این خاصیت آلوئه ورا می‌توان در بهبود و درمان زخم‌ها استفاده کرد.

 

طرز استفاده از آلوئه ورا برای صورت

می‌توانید از آلوئه ورا برای صورت به شکل‌های مختلفی استفاده کنید. می‌توانید ژل آلوئه ورا را به طور مستقیم بر روی پوست استفاده کنید. به علاوه می‌توانید از انواع محصولات مراقبت پوستی که دارای آلوئه ورا در ساختار خود هستند نیز استفاده کنید.

آلوئه ورا دارای خواص زیادی برای پوست است. آلوئه ورا یک مرطوب‌کننده قوی و مؤثر برای پوست صورت و دست‌های شما است. آلوئه ورا دارای ضد باکتری است و می‌تواند در مقابل زخم‌های کوچک از شما محافظت کند. در ساختار آلوئه ورا مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها وجود دارد که می‌توانند از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد ناشی از قرار گرفتن های طولانی در معرض نور خورشید محافظت کنند.

علاوه بر این، سرشار از ویتأمین‌ها و مواد معدنی مختلف، از جمله ویتأمین‌های A، C و E است که می‌تواند به بهبود زخم و سلامت پوست کمک کند. عوارض جانبی خاصی برای استفاده از آلوئه ورا برای پوست صورت وجود ندارد. با این حال بهتر است که اگر برای اولین بار از آلوئه ورا استفاده می‌کنید ابتدا آن را در یک ناحیه کوچک از پوست‌تان تست کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.

 

چه مقدار از آلوئه ورا را می‌توان استفاده کرد؟

این که چه مقداری از آلوئه ورا را استفاده کنید به طور مستقیم بستگی به این دارد که از چه نوع آلوئه ورایی استفاده می‌کنید. کرم‌ها، ژل‌ها و فرآورده‌های آلوئه ورا دارای درصد‌های متفاوتی از آلوئه ورا در ساختار خود هستند. برای مثال کرم‌های دارای آلوئه ورا که برای سوختگی‌های جزئی استفاده می‌شوند تنها 0.5 درصد آلوئه ورا دارند در حالی که برخی از کرم‌هایی که برای پسوریازیس استفاده می‌شوند ۱۰۰ درصد آلوئه ورا دارند.

به طور کلی دوز مشخصی برای استفاده از آلوئه ورا و محصولات آن وجود ندارد و بهترین توصیه این است که میزان مصرف این موارد را با کمک پزشک خود انتخاب کنید. به علاوه لازم است توجه داشته باشید که مصرف دوز‌های بالای خوراکی آلوئه ورا و دوز‌های بالا از لاتکس آلوئه ورا می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

 

عوارض آلوئه ورا

 

عوارض آلوئه ورا

به طور کلی استفاده از آلوئه ورا برای بیشتر افراد کاملاً بی‌خطر است و عوارض جانبی خاصی به همراه ندارد با این حال برخی از افراد بهتر است در مصرف آلوئه ورا جانب احتیاط را رعایت کنند. این گروه‌های حساس را در ادامه بررسی می‌کنیم:

آلرژی و حساسیت: اگر سابقه آلرژی دارید ممکن است پوست یا بدن شما به آلوئه ورا نیز حساسیت نشان دهد. اگر به سیر، پیاز یا گل لاله حساسیت دارید احتمال حساسیت در شما بالاتر خواهد بود. به یاد داشته باشید که هرگز نباید از آلوئه ورا به صورت موضعی برای سوختگی‌های شدید یا زخم‌های عمیق استفاده کرد.

اگر اولین بار است که از آلوئه ورا استفاده می‌کنید بهتر است یک تست حساسیت انجام دهید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.از مصرف آلوئه ورا برای مدت دو هفته پس از جراحی‌ها استفاده نکنید و در صورتی که با هر گونه خارش، التهاب یا قرمزی در پوست روبه رو شدید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

لاتکس آلوئه ورا: این ماده دارای اثرات ملینی است که ممکن است در اثر آن در بدن ایجاد اسهال و گرفتگی شکم کند. این ممکن است جذب دارو‌های خوراکی را در بدن مهار کند و باعث کاهش دوز دارو‌ها در بدن شود. در صورتی که از دارو‌های خاصی استفاده می‌کنید لازم است که مصرف آلوئه ورا را زیر نظر مستقیم پزشک انجام دهید. برخی از عوارض جانبی دیگری که با مصرف آلوئه ورا ممکن است با آن‌ها روبه رو شوید شامل موارد زیر هستند:

  • مسائل کلیوی
  • خون در ادرار
  • کاهش پتاسیم در بدن
  • ایجاد ضعف عضلانی
  • اسهال
  • حالت تهوع یا درد معده
  • عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن

 

موارد منع مصرف آلوئه ورا

برخی از افراد باید از مصرف آلوئه ورا به طور کلی اجتناب کنند. مهم‌ترین این گروه‌ها شامل موارد زیر هستند:

 

۱- دوران بارداری و شیردهی

اگر در هر یک از دوران بارداری یا شیردهی قرار دارید بهتر است از مصرف آلوئه ورا چشم پوشی کنید. همچنین اگر باردار هستید نباید از لاتکس آلوئه ورا استفاده کنید زیرا این می‌تواند باعث افزایش خطر زایمان زودرس یا سقط جنین شود.
در دوران شیردهی نیز مصرف آلوئه ورا می‌تواند باعث اسهال و سایر عوارض جانبی در کودک شما شود.

 

۲- کودکان

کودکان زیر ۱۲ سال بهتر است از مصرف آلوئه ورا اجتناب کنند.

 

تداخلات دارویی آلوئه ورا

آلوئه ورا با برخی از دارو‌ها تداخل ایجاد می‌کند. اگر از هر یک از گروه‌های دارویی زیر استفاده می‌کنید لازم است که در مورد مصرف آلوئه ورا با پزشک خود مشورت کنید و این کار را زیر نظر مستقیم او انجام دهید:

  • دیورتیک‌ها و دارو‌های ادرار‌آور
  • مکمل‌های گیاهی
  • کورتیکواستروئید‌ها
  • دارو‌های قلبی مانند دیگوکسین یا لانوکسین
  • وارفارین
  • سووفلوران یا اولتان
  • ملین‌های محرک
  • دارو‌های دیابت
  • ضد انعقاد‌ها


استفاده از آلوئه ورا

 

چگونه از آلوئه ورا استفاده کنیم؟

روش‌های زیادی برای استفاده از آلوئه ورا وجود دارد. اگر قصد دارید از آلوئه ورا برای پوست استفاده کنید می‌توانید ژل آلوئه ورا را به صورت تازه بر روی پوست خود قرار دهید و یا از یک دستور خانگی برای تهیه ماسک‌ها استفاده کنید.
همچنین می‌توانید از آب آلوئه ورا به عنوان یک نوشیدنی استفاده کنید. برای این کار به ازای هر ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا از یک فنجان مایع استفاده کنید.

به علاوه می‌توانید از انواع میوه‌ها برای بهتر شدن طعم نوشیدنی‌تان استفاده کنید. اگر قصد دارید ژل آلوئه ورا را به صورت تازه استفاده کنید بهتر است این کار را در اسرع وقت و در تازه‌ترین حالت انجام دهید. در هر صورت می‌توان ژل آلوئه ورا را برای چند روز در یخچال و برای مدت طولانی‌تری در فریزر نگهداری کنید.

 

نتیجه‌گیری

آلوئه ورا یک گیاه دارویی است که کاربرد‌های بسیاری دارد. آلوئه ورا را می‌توانید برای درمان مشکلات پوستی به صورت موضعی بر روی پوست استفاده کنید و یا به صورت نوشیدنی یا مکمل‌های خوراکی از آن استفاده کنید. اگرچه آلوئه ورا برای اکثر افراد کاملاً بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما در صورتی که از یک مشکل یا بیماری زمینه‌ای رنج می‌برید یا از دارو‌های خاصی استفاده می‌کنید لازم است که با پزشک متخصص خود در این باره مشورت کنید. همچنین آلوئورا می تواند برای رفع کمبود آب نیز بسیار مفید واقع شود.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!