هر آنچه در مورد خواص کنگر باید بدانید!

21 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 01 شهریور 1403
کنگر چه خاصیتی دارد؟

کنگر از گیاهانی است که علاوه بر طعم دلنشین خود، دارای خواص زیادی نیز هست. خواص فراوان کنگر باعث شده است که از زمان‌های گذشته از کنگر در طب سنتی استفاده‌های فراوانی شود. به طور کلی کنگر سرشار از مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان است که باعث می‌شود در درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات سلامت بتوان از کنگر کمک گرفت.

کنگر دارای انواع زیادی از جمله کنگر کوهی و کنگر فرنگی است که از زمان‌های گذشته به طور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. با جای دادن کنگر در رژیم غذایی خود می‌توانید سلامت قلب و عروق، کبد و دستگاه گوارش را تقویت کنید و از بسیاری از بیماری‌ها در‌امان بمانید. در این مقاله ویژگی‌های کنگر را توضیح می‌دهیم و سپس به خواص و عوارض ناشی از مصرف زیاد آن می‌پردازیم.

 

گیاه کنگر چیست؟

در ابتدا لازم است بدانیم که کنگر چیست و چگونه به دست می‌آید. گروهی از گیاهان گلدار وجود دارند که به آن‌ها گل خار گفته می‌شود. گل خار‌ها، خار‌های تیزی در لبه برگ‌های خود دارند. جالب است بدانید که خار مریم نیز یکی از گل خار‌ها است که خواص مشابه‌ای با انواع کنگر‌های ایرانی و فرنگی دارد.کنگر در واقع یک گیاه علفی یکساله است که به صورت بومی متعلق به مدیترانه و شمال آفریقا است.

کنگر به طور کلی دارای دو نوع فرنگی یا وحشی است که نوع وحشی آن همان کنگر ایرانی است. از غنچه این گیاه به صورت آب پز، بخارپز یا کبابی به عنوان خوراکی استفاده می‌شود. هر دو نوع کنگر در ایران کشت و برداشت می‌شود و در بهار و اوایل تابستان به طور فراوانی در بازار‌ها یافت می‌شوند.

 

مطلب پیشنهادی: خواص بادمجان

 

طبع کنگر چیست؟

از نظر طب سنتی کنگر دارای طبع گرم است. این ماده دارای مقادیر زیادی از مواد مغذی، معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است که در جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است.

خواص کنگر

خواص کنگر چیست؟

کنگر یک گیاه دارویی است و علاوه بر استفاده‌های دارویی که در طب سنتی از آن می‌شود دارای خواص بسیار زیادی برای بدن نیز هست. در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خواص کنگر را برای شما ذکر می‌کنیم.

۱-خواص کنگر برای سرطان:

در کنگر مقدار بسیار زیادی از آنتی اکسیدان‌های ضروری وجود دارد. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند باعث بهبود عملکرد‌های سلولی شوند و از آسیب دیدن سلول‌ها جلوگیری کنند. بنابراین کنگر می‌تواند به طور مؤثری از ابتلا به سرطان جلوگیری کند. متخصصان طب سنتی معتقدد که خواص کنگر برای بهبود سرطان آنقدر زیاد است که مصرف آن برای افرادی که از سرطان رنج می‌برند نیز توصیه می‌شود.

۲- خواص کنگر برای گوارش:

کنگر دارای محتوای غنی از فیبر است. فیبر می‌تواند به طور ویژه‌ای حرکات روده را تسهیل کند و باعث هضم و جذب بهتر مواد غذایی شود. یکی دیگر از خواصی که فیبر برای بدن دارد این است که رشد باکتری‌های مفید در روده را تحریک می‌کند و از این طریق نیز می‌تواند باعث تقویت سلامت دستگاه گوارشی شود. توصیه می‌شود در کنار غذا‌های سنگین از ماست و کنگر استفاده کنید، زیرا می‌تواند هضم و جذب را راحت‌تر کرده و باعث جذب مقدار بیشتری از مواد معدنی شود.

۳- خواص کنگر برای فشار خون:

کنگر فرنگی در طب سنتی برای کاهش فشار خون استفاده می‌شود. مطالعات و تحقیقات علمی انجام شده نشان می‌دهند که مصرف مداوم کنگر در افرادی که به فشار خون مزمن مبتلا هستند می‌تواند موثر واقع شود و فشار خون سیستولی و دیاستولی را به طور ویژه‌ای کاهش دهد.

۴- خواص کنگر برای قند خون:

آنتی اکسیدان‌های فراوان موجود در ساختار کنگر می‌توانند روی متابولیسم و سوخت وساز بدن به طور ویژه‌ای تاثیر بگذارند. تحقیقات نشان می‌دهند که تأثیر کنگر وحشی بر روی تنظیم متابولیسم این توانایی را دارد که قند خون را کاهش دهد و تنظیم کند. به علاوه مصرف کنگر می‌تواند موجب کاهش علائم در افراد مبتلا به دیابت شود. افرادی که از بیماری‌های قند خون رنج می‌برند می‌توانند در کنار درمان‌های پزشکی و تخصصی خود با قرار دادن کنگر در رژیم غذایی خود قدمی مؤثر به سمت بازیابی سلامت خود بردارند.

۵- خواص کنگر برای کبد چرب:

کبد یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است. کبد مانند یک تصفیه خانه عمل می‌کند و سموم و آلودگی‌های بدن را از بین می‌برد. کنگر این توانایی را دارد که کبد را سم زدایی کند و عملکرد آن را بهبود ببخشد. همچنین مصرف کنگر در افراد مبتلا به کبد چرب می‌تواند مؤثر باشد و در بسیاری از موارد حتی منجر به بهبود بیماری شود.

۶- بهبود سندروم روده تحریک‌پذیر:

سندروم روده تحریک‌پذیر یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. این عارضه در بسیاری از موارد می‌تواند برای افراد مشکلاتی مانند درد، خستگی، ضعف و کاهش وزن را به همراه داشته باشد. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که جای‌گذاری کنگر در رژیم غذایی افرادی که از سندروم روده تحریک‌پذیر رنج می‌برند می‌تواند علائم این بیماری را به طور مؤثری کاهش دهد.

۷- کاهش کلسترول:

کنگر می‌تواند به طور ویژه‌ای کلسترول بد را در خون کاهش دهد. محققان دریافته‌اند که این خاصیت کنگر به خاطر وجود نوعی از آنتی‌اکسیدان به نام لوتئولین است. این خاصیت کنگر آن را به یک ماده خوراکی مفید برای افرادی تبدیل کرده است که از چربی خون رنج می‌برند.

 

مطلب پیشنهادی: خواص سرکه سیب چیست؟

 

۸- خواص کنگر برای کم خونی:

برای ساخت گلبول‌های قرمز بدن به بسیاری از مواد مغذی و ویتأمین‌ها احتیاج دارد. کنگر یک منبع غنی از بسیاری مواد مغذی است و مقادیر زیادی از آهن را نیز در ساختار خود دارد. بنابراین کنگر یکی از مفید‌ترین مواد خوراکی برای کسانی است که از کم خونی‌های متعدد رنج و شدید رنج می‌برند. توصیه می‌شود افرادی که دارای کم خونی‌های شدید هستند در رژیم غذایی خود از کنگر استفاده کنند تا خواص بی‌نظیر آن را مشاهده کنند.

۹- درمان یرقان:

کنگر دارای موادی در ساختار خود است که سبب افزایش ترشح صفرا می‌شوند و صفرا به هضم چربی‌ها کمک می‌کند. یرقان بیماری است که به دلیل ناتوانی کبد در هضم چربی‌ها ایجاد می‌شود. کنگر می‌تواند با افزایش مقدار صفرا موجب بهبود عملکرد کبد و هضم چربی‌ها شود. از این رو مصرف کنگر می‌تواند به طور ویژه‌ای در درمان یرقان مفید و مؤثر واقع شود. در طب سنتی از زمان‌های بسیار قدیم از کنگر برای درمان زردی و یرقان استفاده می‌شود.

عکس کنگر

۱۰- خواص کنگر برای لاغری:

فیبر زیادی که در ساختار کنگر وجود دارد این قابلیت را دارد که شما را برای ساعت‌های طولانی سیر نگه دارد و با کاهش اشتها موجب تسهیل فرآیند کاهش وزن شود.بنابراین اگر قصد دارید که وزن کم کنید یا به سلامت خود اهمیت زیادی می‌دهید و می‌خواهید یک رژیم لاغری سرشار از مواد مغذی داشته باشید خواص کنگر یک انتخاب جذاب و مفید برای رژیم غذایی شما است.

۱۱- درمان درد‌های مفصلی:

بسیاری از درد‌های مفصلی به دلیل وجود التهاب به وجود می‌آیند. کنگر دارای آنتی اکسیدان‌های زیادی است که می‌توانند التهاب را کاهش دهند و به بهبود آسیب مفاصل کمک کنند. توصیه می‌شود افرادی که از بیماری‌ها و درد‌های مفصلی مانند آرتریت روماتوئید و آرتروز رنج می‌برند از عرق کنگر در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

۱۲- خواص کنگر برای کلیه‌ها:

در ساختار کنگر مقدار زیادی از مواد مدر و ادرار‌آور وجود دارند که می‌توانند باعث بهبود عملکرد کلیه‌ها و دفع سموم و مواد زائد شوند. یکی دیگر از خواصی که کنگر برای کلیه‌ها دارد کمک به دفع و درمان سنگ‌های کلیه است. کنگر دارای موادی مانند سینارین و اسید کافئیک است که می‌تواند باعث حل شدن سنگ‌های کلیه و دفع آن‌ها شود. همچنین می‌تواند در جلوگیری از تشکیل سنگ‌های کلیه جدید نیز موثر باشد.
کنگر دارای خواص زیادی برای بدن است که در بالا برخی از مهم‌ترین‌های آن‌ها را ذکر کردیم. برخی از خواص دیگری که مصرف کنگر برای بدن دارد شامل موارد زیر هستند.

۱۳-خواص کنگر برای مردان:

کنگر دارای خواص زیادی برای مردان است. از مهم‌ترین خواصی که کنگر برای مردان به همراه دارد می‌توان به افزایش میل جنسی، تقویت قوای جنسی و…. اشاره کرد. به علاوه مصرف کنگر به خاطر محتوای ویتامین سی و آنتی اکسیدان‌ها در مردان می‌تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان پروستات شود و از سلامت پروستات مراقبت کند.

۱۴-خواص کنگر برای زنان:

محتوای غنی کنگر باعث می‌شود که دارای خواص بی‌نظیری برای زنان باشد. کنگر می‌تواند سلامت کلی رحم و تخمدان‌ها را افزایش دهد و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های زنان مانند کیست‌های تخمدان و فیبروم رحم پیش‌گیری می‌کند. همچنین مصرف کنگر در زنان یائسه باعث می‌شود هورمون‌ها تنظیم شوند و علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و نوسانات خلقی را کاهش می‌دهد.

۱۵- تقویت سلامت استخوان:

کنگر دارای محتوای زیادی از کلسیم و مواد معدنی است. این مواد می‌توانند کلسیم مورد نیاز استخوان‌ها را تنظیم کنند و از پوسیدگی و پوکی استخوان جلوگیری کنند.

سایر خواص کنگر:

  • درمان سو هاضمه
  • درمان درد‌های معدوی
  • درمان نفخ
  • درمان بی‌اشتهایی
  • درمان تهوع، اسهال و یبوست
  • بهبود نارسایی کبد
  • تب بر
  • ضد عفونی‌کننده

 

مطلب پیشنهادی: نارگیل چه خاصیتی دارد؟

 

عوارض مصرف کنگر چیست؟

کنگر یکی از گیاهان خوراکی است که دارای خواص بسیار زیادی در درمان بیماری‌ها است و سبب تقویت و افزایش سلامت کلی بدن می‌شود. مصرف کنگر نیز مانند مواد خوراکی دیگر در صورتی که بیش از اندازه باشد و به صورت غیر اصولی انجام شود، می‌تواند عوارضی برای بدن به همراه داشته باشد. اگر چه کنگر به طور کلی یک ماده کم ضرر است، اما مصرف زیاد آن می‌تواند علائمی مانند نفخ، اسهال، استفراغ و درد معده را برای افراد به دنبال داشته باشد.

خاصیت کنگر

مصرف کنگر برای چه کسانی ممنوع است؟

مصرف کنگر برای بعضی از افراد ممکن است دارای عوارض جدی باشد. بنابراین مصرف کنگر برای بعضی افراد پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است این افراد از مصرف کنگر اجتناب کنند.

۱-کنگر برای کودکان: 

سیستم ایمنی و بدن کودکان به طور کلی بسیار ضعیف‌تر از افراد بالغ است. مصرف کنگر به دلیل تاثیرات گوارشی که دارد برای کودکان توصیه نمی‌شود.

۲- زنان باردار و شیرده:

دوره بارداری و شیردهی برای مادر و کودک دوره حساسی است. به همین دلیل نیز متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که در دوره بارداری یا شیردهی قرار دارند از مصرف کنگر اجتناب کنند یا آن را زیر نظر مستقیم متخصص انجام دهند.

۳- افراد دارای بیماری‌های کبدی و کلیوی:

مصرف کنگر به دلیل تاثیرات کبدی و کلیوی که بر روی بدن دارد برای افرادی که از بیماری‌های کبدی و کلیوی رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.

۴- افراد مستعد حساسیت:

برخی از افراد ممکن است به مصرف کنگر حساسیت نشان دهند. این خطر برای افرادی که سابقه حساسیت و آلرژی به به گیاهان هم‌خانواده‌ی کنگر مانند گل مروارید، گل آفتابگردان، گل داوودی و گل جعفری را دارند بیشتر نیز هست.

۵- افراد مبتلا به سنگ صفرا:

کنگر کیسه صفرا را تحریک و منقبض می‌کند. به دلیل این خاصیت مصرف کنگر برای افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا یک ریسک فاکتور خطر است و می‌تواند در موارد شدید منجر به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه‌ی صفرا شود.

 

مطلب پیشنهادی: چطور وزنم رو ثابت نگه دارم؟

 

کنگر را چگونه در برنامه غذایی خود بگنجانیم؟

کنگر را به شکل‌های زیاد و متنوعی می‌توانید مصرف کنید. کنگر را می‌توان به شکل‌های بخارپز، آب‌پز، کبابی، برشته یا سرخ‌شده به تنهایی یا در انواع غذا‌ها استفاده کنید.می‌توانید ساقه‌های کنگر را به صورت ریز خرد کرده و به انواع سالاد‌ها اضافه کنید.
یکی از غذا‌های محبوبی که با استفاده از کنگر تهیه می‌شود خورش کنگر است. برای تهیه این خورشت می‌توانید از کنگر تازه استفاده کنید و از طعم خوب این غذا لذت ببرید. کنگر را می‌توان به خورش‌های دیگری مانند قورمه سبزی نیز اضافه کرد.
دمنوش کنگر نیز یکی از شکل‌هایی است که استقبال زیادی از ان شده است. بسیاری از افراد کنگر را خشک کرده و از خشک آن برای تهیه دمنوش‌های کنگر استفاده می‌کنند.

آیا مصرف کنگر با ماست مفید است؟

کنگر دارای طبع بسیار گرمی است و می‌توانید آن را برای تعدیل این طبع بسیار گرم با ماست ترکیب کنید. این یک‌ ایده بسیار محبوب به حساب می‌آید زیرا این ترکیب یک طعم خیلی خوب دارد و بسیاری از افراد از آن به عنوان یک میان وعده خوشمزه استفاده می‌کنند. به علاوه مصرف کنگر خام یا پخته به همراه ماست می‌تواند فواید زیادی مانند سلامت قلب و عروق، درمان کم خونی، افزایش حافظه، بهبود سلامت جنسی و قدرت باروری، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و همچنین کاهش التهاب بدن را برای بدن به همراه داشته باشد.

غذا با کنگر

نکاتی درباره مصرف کنگر:

در مصرف کنگر بهتر است به برخی از نکات توجه کنید. این نکات را در ادامه برایتان ذکر کرده‌ایم.

  • کنگر‌های وحشی گیاهانی خودرو هستند که دارای برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم هستند و ساختار کلی آن‌ها به کرفس شباهت دارد.
  • برای استفاده از کنگر دستتان باز است و می‌توانید از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به صورت خام در سالاد استفاده کنید.
  • کنگر دارای تیغ‌های ریز و تیزی است که می‌توانند به دست‌ها آسیب برسانند. بنابراین توصیه می‌شود در هنگام پاک کردن کنگر از دستکش استفاده کنید.
  • کنگر دارای طبع گرم است و مصرف آن برای افرادی که طبع و مزاج گرم دارند می‌تواند مفید باشد.
  • از کنگر در تولید پنیر نیز استفاده می‌شود. کنگر دارای آنزیم‌هایی است که می‌تواند با غلظت یک بر ۱۵۰ هزار شیر را لخته و پنیر تولید کند.
  • در ساختار دانه‌های کنگر روغنی وجود دارد که از آن در تهیه صابون، شامپو و پولیش‌ها استفاده می‌کنند.

 

اگر به  دنبال کاهش وزن هستید، به شما پیشنهادی می کنیم حتما مقاله بهترین رژیم های لاغری را مطالعه کنید!

 

جمع‌بندی:

کنگر یک ماده غذای است که سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن است و دارای خواص زیادی برای سلامت بدن است. قرار دادن کنگر در رژیم غذایی می‌تواند فواید بسیار زیادی برای شما داشته باشد. مصرف مداوم این ماده می‌تواند سطح کلسترول‌های بد در بدن را کاهش دهد و سلامت قلبی و عروقی را افزایش دهد، فشار خون و قند خون را تنظیم کند، عملکرد دستگاه گوارش، کبد و کلیه را افزایش دهد و سلامت بدن را تقویت کند.

گنجاندن این ماده غذایی در رژیم غذایی‌تان کار بسیار راحتی است زیرا این ماده را می‌توان به شکل‌های مختلفی استفاده کرد. البته باید این کار را با احتیاط انجام دهید و در قدم اول مطمئن شوید که اعضای خانواده شما به این ماده حساسیت غذایی ندارند.

اگرچه کنگر دارای خواص بسیار زیادی برای بدن است اما قبل از مصرف آن بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید. زیرا این ماده علاوه بر احتمال ایجاد حساسیت در بعضی از افراد می‌تواند برای بعضی از افراد مانند افرادی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند یا از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند همراه با عوارضی جدی باشد و در بعضی موارد حتی به سلامت افراد آسیب بزند. این گیاه در صورتی که امکان مصرف آن برای شما فراهم باشد می‌تواند خواص و فواید زیادی برای شما داشته باشد و سلامت بدن شما را به طور ویژه‌ای تقویت کند.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!