رژیم کارنیور چیست؟ مزایا و معایب رژیم گوشت خواری

17 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 27 شهریور 1403
گوشت خواری

عناوین مقاله

آیا تا حالا فکر کرده‌اید که رژیم غذایی شما بدون مصرف سبزیجات و گیاهان چگونه خواهد بود؟ یا اینکه اگر تمرکز رژیم غذایی خود را بر روی مصرف غذاهای حیوانی بگذاریم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ رژیم کارنیور، رژیمی تخصصی و انحصاری است که تمرکز اصلی آن بر روی مصرف غذاهای حیوانی و پروتئین‌ها است. در رژیم گوشت خواری، سبزیجات، حبوبات، غلات و میوه‌ها ممنوع است. تصور کنید که صبح از خواب پا می‌شوید و برای وعده صبحانه، یک استیک آب‌دار به همراه کره میل می‌کنید. برای وعده ناهار خودتون در سر کار، یک ماهی لذیذ در برنامه غذاییتون وجود دارد. همچنین برای شام هم خوشمزه‌ترین قطعات گوشت قرمز رو انتخاب می‌کنید. جذاب نیست؟! تازه فکر کنید که با پیروی از این رژیم گوشتخواری جذاب، وزن خود را هم کاهش دهید. کدام رژیم لاغری انقدر جذاب است؟! شما در رژیم کارنیور می‌توانید هم از غذا خوردن لذت ببرید و هم وزن خود را کاهش دهید. این منو و غذاهای جذاب صرفا برای یک روز شما در طول رژیم کارنیور است. رژیم گوشتخواری دارای مزایای مختلفی است که در کنار اینکه از طعم‌های متنوع گوشت لذت می‌برید، انرژی بیشتری دریافت می‌کنید و به سلامت و بهبود گوارش شما نیز کمک می‌کند. آیا آماده هستید تا سفر لاغری خود را با رژیم کارنیور آغاز کنید؟

بنر خرید رژیم

رژیم کارنیور چیست؟

رژیم کارنیور در حقیقت یک الگوی خاص و دارای محدودیت است که بر اساس رژیم کتوژنیک طراحی شده است. این رژیم توسط دکتر شاون بیکر، جراح ارتوپد، ترویج پیدا کرد. دکتر بیکر در سال 2018 یک کتاب با نام “The Carnivore Diet” نوشت که در آن به مزایا مصرف محصولات حیوانی و حذف گیاهان و سبزیجات اشاره کرد. بیکر اعتقاد دارد که مصرف غذاهای حیوانی به بهبود کامل التهاب، افزایش انرژی و ارتقا سلامت بدن کمک می‌کند. شاون بیکر در کتاب خود اعلام می‌کند که رعایت این اصل و رژیم غذایی سبب بهبود بیماری‌هایی مانند دیابت، چاقی، افسردگی و بیماری‌های دیگر شده است.

رژیم کارنیور مشابه با رژیم کتوژنیک اقدام به ایجاد حالت کتوز در بدن می‌کند. در حالت کتوز بدن، به جای اینکه از گلوکز و یا قندها برای تامین انرژی استفاده کند، مجبور به استفاده از سوخت جایگزین یعنی چربی‌های ذخیره شده و مصرفی می‌شود.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا این رژیم میزان پروتئین را افزایش می‌دهد و باقی گروه‌های غذایی را محدود می‌کند؟ باید گفت خیر. رژیم گوشت خواری، برخی از گروه‌های غذایی را محدود نمی‌کند، بلکه حذف می‌کند!. شما در رژیم کارنیور مصرف کربوهیدرات دیگر نخواهید داشت. متخصصین این حوزه بر این باورند که مصرف کربوهیدرات، منشا ابتلا به بیماری‌ها است. در رژیم کارنیور در خصوص میزان مصرف چربی نیز مقدار مشخصی وجود ندارد بلکه میزان چربی مورد نیاز به همراه گوشت و پروتئین‌های مصرفی شما، جذب بدن می‌شود.  در این مقاله به بررسی جامع و کامل مزایا و معایب این رژیم خواهیم پرداخت.

 

دیدگاه متخصصین به رژیم کارنیور و گوشت خواری

رژیم کارنیور در ابتدا با واکنش‌های مختلف و متفاوتی از سوی متخصصین تغذیه و پزشکان روبرو شد. برخی از متخصصین بر این باور بودند که این رژیم سبب می‌شود تا برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین ب، مواد معدنی و فیبر مورد نیاز به بدن نرسد. در مقابل گروهی دیگر معتقد بودند که این رژیم کمک بسیار بزرگی به درمان و برطرف شدن علائم بیماری‌های مختلف کرده است. گروه دیگری نیز بر این باور بودند که این نوع رژیم می‌تواند گزینه مناسب و کاربردی باشد اما در مدت زمانی مشخص و با در نظر گرفتن شرایط فرد.

 

غذاهای مجاز در رژیم کارنیور

تا اینجا که پیش آمدیم، به نظر می‌رسد که رژیم کارنیور یا رژیم گوشت‌خواری، جز رژیم‌های بسیار محدود به نظر می‌رسد. در این قسمت سعی داریم که دسته‌بندی از مواد غذایی و خوراکی‌هایی که شما در طول رژیم می‌توانید مصرف کنید را توضیح دهیم.

در این قسمت به 5 دسته‌بندی اصلی رژیم کارنیور اشاره می‌کنیم.

گوشت قرمز

  • گوشت گاو (می‌تواند در هر شکل و حالتی باشد)
  • گوشت گوسفندی
  • گوشت‌های وحشی مانند گوزن

گوشت ماهی و آبزیان

  • ماهی‌های سفید
  • ماهی‌های چرب مانند سالمون و یا تن
  • میگو و صدف‌ها

مرغ و ماکیان

  • مرغ
  • اردک
  • بوقلمون

لبنیات پرچرب

  • خامه پرچرب
  • پنیر پرچرب مانند لیقوان، پارمزان، گودا و …
  • شیر پرچرب

تخم‌مرغ

شما می‌توانید در طول رژیم گوشت خواری خود از تخم‌مرغ و یا موارد مشابه مانند تخم اردک و یا تخم بلدرچین نیز استفاده کنید.

رژیم کارنیور  

اصول رژیم کارنیور

در رژیم کارنیور، یک‌سری از موارد به عنوان یک قانون و اصل وجود دارد. این موارد اهمیت بالایی در حصول نتیجه و لاغری که به دنبال آن هستید دارد. یکی از این موارد عدم مصرف اضافات به مواد غذایی است. مواردی مانند نمک و ادویه‌جات در این دسته محسوب می‌شوند. برخی از پیروان رژیم گوشتخواری این مورد را در رژیم غذایی خود به صورت بسیار سخت‌گیرانه رعایت می‌کنند. از سمتی دیگر برخی افراد که در مسیر لاغری با رژیم کارنیور هستند، این اصول را رعایت نمی‌کنند.

اصل دیگر رژیم گوشت‌خواری، عدم مصرف مواد غذایی فرآوری شده و دارای مواد نگهدارنده است. این مواد غذایی می‌توانند اثر منفی زیادی بر روی سلامت بدن بگذارد. مواد نگهدارنده می‌تواند مشکلاتی مانند آلرژی، سرطان، تضعیف سیستم ایمنی و … داشته باشد.

 

مطلب پیشنهادی: آووکادو برای چی خوبه؟

 

آیا رژیم کارنیور به لاغری کمک می‌کند؟

پاسخ به این سوال مثبت است. رژیم کارنیور یا همه گوشت، با در نظر گرفتن چند نکته سبب می‌شود تا شما بتوانید در مدت زمان 1ماه، بین 2 تا 5 کیلوگرم، وزن خود را کاهش دهید. این نکات عبارتند از:

منع مصرف کربوهیدرات

ممنوعیت مصرف کربوهیدرات مهم‌ترین عامل در تجربه کاهش وزن در رژیم کارنیور است. از نظر علمی، مصرف کربوهیدرات موجب ترشح هورمون انسولین در بدن شما می‌شود. هورمون انسولین، هورمونی است که به بدن در فرآیند ذخیره چربی کمک می‌کند. در طول این رژیم با توجه به منع مصرف کربوهیدرات، میزان ترشح این هورمون کاهش پیدا می‌کند و سبب می‌شود تا بدن از ذخایر چربی برای تامین انرژی استفاده کند.

افزایش متابولیسم

یکی دیگر از عوامل، افزایش متابولیسم بدن است. متخصصین می‌گویند که پروتئین‌ها نسبت به کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها نیاز به انرژی بیشتری برای هضم نیاز دارند.

افزایش مدت زمان سیری و کاهش کالری مصرفی

پروتئین‌ها و چربی‌های حیوانی می‌توانند حس سیری بیشتری را به فرد منتقل کنند و این مورد سبب می‌شود تا به صورت ناخودآگاه، میزان کالری مصرفی کاهش پیدا کند.

یکنواختی منو و کاهش کالری مصرفی

به دلیل یکنواختی و یکسان بودن منوی رژیم کارنیور، فرد پس از مدتی تمایلی به خوردن غذا به میزان قبل ندارد و این مورد سبب می‌شود تا میزان کالری مصرفی کم شود.

رژیم کارنیور

معایب رژیم کارنیور

در کنار مزایا و کمک‌های بسیاری که این رژیم به شما و لاغری می‌کند، معایبی نیز وجود دارد. برخی از این معایب می‌توانند آسیب‌های جدی را به بدن شما وارد کنند.

خطر افزایش کلسترول

با توجه به منوی غذایی مصرفی در طول رژیم کارنیور، میزان مصرف چربی‌های اشباع افزایش پیدا می‌کند. این مورد می‌تواند سبب افزایش کلسترول خون شود. همچنین این امکان وجود دارد که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش پیدا کند.

کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن

رژیم کارنیور به دلیل حذف کامل سبزیجات، حبوبات، میوه و … باعث می‌شود تا بدن با کمبود ویتامین و مواد معدنی روبرو شود. در این زمان شما سبزیجات را به صورت کامل از وعده‌های غذایی حذف می‌کنید و از سبزیجات مانند رازیانه، یا میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی را حذف می‌کنید و در این شرایط فیبر کاملا از رژیم لاغری شما حذف می‌شود.

چالش‌های اجتماعی و اقتصادی

در طول این رژیم شما نیاز به تامین مقدار زیادی پروتئین و گوشت دارید. این مورد می‌تواند از نظر اقتصادی چالش‌برانگیز باشد. همچنین هر منطقه فرهنگ غذایی مربوط به خود را دارد. در برخی مناطق، غلات و سبزیجات نقش زیادی در غذاها دارند و در این موقعیت، رعایت رژیم کارنیور سخت و پیچیده‌تر خواهد بود.

عدم توازن درشت مغذی ها

با توجه محدودیت شدید این رژیم، توازن صحیح و دقیقی بین درشت‌مغذی‌ها وجود ندارد و این مورد جز معایب و ایرادات این الگوی غذایی به شمار می‌رود.

 

مطلب پیشنهادی: چطور وزنم رو ثابت نگه دارم؟

 

انواع رژیم کارنیور

رژیم کارنیور یا رژیم گوشت خواری، از نظر تنوع غذاهای مصرفی و  میزان سختگیری به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شود. در ادامه برخی از رایج‌ترین رژیم‌های کارنیور را معرفی می‌کنیم.

رژیم گوشت خواری کامل (Strict Carnivore)

در این نوع از رژیم کارنیور، شما صرفا امکان مصرف مواد غذایی حیوانی خالص را دارید.  هیچ نوع ماده گیاهی، ادویه و یا حتی قهوه و چای مجاز نیست.

رژیم گوشت‌خواری انعطاف‌پذیر (Flexible Carnivore)

شما در رژیم کارنیور انعطاف‌پذیر می‌توانید در کنار مصرف غذاها و محصولات حیوانی، مقدار محدود و کمی از محصولات گیاهی نیز مصرف کنید. این مواد می‌توانند شامل ادویه، چای، قهوه و حتی سبزیجات با کربوهیدرات کم باشد.

رژیم کارنیور بدون لبنیات (Dairy Free Carnivore)

این رژیم مشابه رژیم گوشت خواری کامل است با یک تفاوت. در رژیم گوشت‌خواری بدون لبنیات، شما امکان مصرف لبنیات پرچرب را در وعده‌های غذایی خود ندارید. در این نوع از رژیم گوشت خواری تنوع غذایی شما تنها به 3 گروه گوشت قرمز، مرغ و ماکیان و ماهی و غذاهایی دریایی محدود می‌شود. این نوع از رژیم گوشت‌خواری می‌تواند یک گزینه مناسب برای افراد با حساسیت لاکتوز باشد.

رژیم کارنیور با لبنیات (Dairy Inclusive Carnivore)

در این رژیم علاوه بر مصرف منابع پروتئینی مانند گوشت قرمز و تخم‌مرغ، شما امکان مصرف لبنیات پرچرب مانند ماست، خامه و یا شیر پرچرب را دارید. به دلیل این امکان که در اختیار افراد قرار می‌گیرد، این نوع از رژیم کارنیور از مجبوب‌ترین‌ الگوها در بین مردم است.

رژیم گوشت خواری مبتنی بر غذاهای دریایی

در این نوع از رژیم کارنیور، شاکله اصلی رژیم بر پایه مصرف مواد پروتئینی دریایی مانند ماهی و سایر گوشت‌های دریایی است. یکی از مزایای اصلی این رژیم، غنی بودن آن از امگا-3 است.

رژیم گوشت‌خواری پروتئین بالا (High Protein Carnivore)

در این رژیم تمرکز بر مصرف پروتئین‌های با درصد چربی پایین است. این رژیم بیشتر بر روی مصرف گوشت‌های کم‌چربی مانند مرغ و بوقلمون تاکید دارد.

رژیم کارنیور با اندام‌های داخلی (Organ Meat Carnivore)

این نوع از رژیم کارنیور، عجیبت‌ترین نوع آن است. در این رژیم صرفا شما مجاز به تامین پروتئین از اندام‌های داخلی بدن حیوانات هستید. در این حین سوال پیش می‌آید که کدام اندام‌ها، اندام داخل محسوب می‌شوند؟ جگر(کبد)، کلیه و قلب جز اندام‌های داخلی به حساب می‌آیند. 

 

مطلب پیشنهادی: بهترین ورزش ها برای لاغری شکم چیست؟

 

در رژیم کارنیور روزانه چه میزان کالری مصرف می‌کنیم؟

در رژیم کارنیور کالری مشخص وجود ندارد و بسته به چند عامل این میزان مشخص می‌گردد. دو عامل تاثیرگذار اصلی میزان فعالیت بدنی و وزن هدف مورد نظر شما است. هرچه میزان فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید میزان کالری مصرفی روزانه شما بیشتر خواهد بود و از سوی دیگر در صورتی که وزن هدف پایین‌تری داشته باشید میزان کالری شما کاهش پیدا خواهد کرد. البته باید به این نکته توجه داشت که تمرکز رژیم کارنیور بیشتر بر روی نوع غذاهای مصرفی است تا میزان کالری مصرفی.

رژیم کارنیور چیست

رژیم کارنیور مناسب چه افرادی نیست؟

آیا رژیم کارنیور برای شما مناسب است؟ دو گروه مشخص امکان استفاده از این نوع رژیم را ندارند. گروه اول افرادی هستند که دارای بیماری‌های مزمن هستند و گروه دوم افراد، با نیازهای تغذیه‌ای خاص هستند. در این قسمت به صورت کامل به هر یک از این گروه‌های می‌پردازیم، تا شما با آشنایی کامل به سمت این رژیم لاغری حرکت کنید.

بیماری‌های مزمن

رژیم کارنیور با توجه به تمرکزی که بر روی مصرف پروتئین و چربی‌ها دارد، می‌تواند برای 4 گروه از بیماری‌ها خطرناک باشد.

  • بیماران کلیوی: با توجه به نقش بالای کلیه‌ها در تجزیه و دفع پروتئین‌ها، رژیم گوشت‌خواری برای افرادی که دارای بیماری کلیوی هستند، مناسب نخواهد بود.
  • بیماران قلبی و عروقی: رژیم کارنیور با توجه به داشتن چربی‌های اشباع در منوی غذایی خود، می‌تواند برای افرادی که بیماری‌های قلبی، آترواسکلروزیس و یا فشار خون دارند، خطرناک باشد.
  • بیماران گوارشی: با توجه به اینکه این رژیم دارای حداقل میزان غذاهای گیاهی و سبزیجات است، میزان فیبر بسیار پایینی دارد. به این دلیل، این مورد می‌تواند سبب یبوست و یا مشکل در هضم غذا شود.
  • بیماران دیابتی: افرادی که با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند، در دسته افرادی قرار می‌گیرند که رژیم کارنیور مناسبشان نیست. در مدت زمان این رژیم افرادی که دیابت داشته باشند، با افت بسیار شدید قند روبرو می‌شوند. همچنین تشدید حالت کتوز در بیماران دیابتی صورت می‌گیرد و سبب رفتن به کمای دیابتی می‌شود.

نیازهای غذایی خاص

این رژیم با منوی محدودی که دارد، نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای برخی از افراد باشد. برخی از این گروه‌ها عبارتند از:

  • گیاه‌خواران
  • وگان‌ها
  • افراد دارای مشکلات متابولیکی
  • بانوان باردار یا شیرده

 

جمع‌بندی

رژیم کارنیور یک رژیم انحصاری است، انحصار در مصرف محصولات حیوانی. شما در این رژیم امکان مصرف هیچ‌گونه مواد غذایی گیاهی و سبزیجات را نخواهید داشت. با این وجود این رژیم طرفداران خاص خود را دارد، از افراد مشهور و سلبریتی‌ها گرفته تا افرادی که به دنبال یک لاغری خوشمزه هستند. شما هم اگر به دنبال پیروی از رژیم گوشتخواری هستید، بهتر است قبل از شروع با پزشک خود و متخصص تغذیه مشورت کنید و سپس به سمت این رژیم حرکت کنید. 

با انتخاب رژیم مناسب به سمت وزن ایده‌آل خودتان حرکت کنید! تیم فیتوجت در این مسیر همراه شما است.

 

نویسنده مطلب نیما سلیمانی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!