18 دلیل گرفتگی عضله پا به همراه درمان

17 شهریور 1403 - آخرین بروزرسانی: 17 شهریور 1403
گرفتگی عضله پا

عناوین مقاله

گرفتگی‌های عضلانی یکی از مشکلات رایجی هستند که بسیاری از افراد به آن‌ها مبتلا می‌شوند. اسپاسم‌های عضلانی می‌توانند در بسیاری از موارد برای افراد بسیار آزار دهنده باشنذ. یکی از قسمت‌های بدن که به طور عمده‌ای دچار اسپاسم‌های عضلانی می‌شود عضلات ناحیه پا‌ها هستند. گرفتگی عضله پا در واقع به معنی ایجاد انقباضات ناگهانی و غیرارادی و بسیار دردناک در عضلات پا است. این انقباضات دردناک معمولاً مدت زمان خیلی کمی در حد چند ثانیه یا چند دقیقه طول می‌کشند. البته در بعضی از موارد نادر ممکن است این انقباضات برای بیش از ۱۰ دقیقه نیز ادامه پیدا کنند.

 در این موارد ممکن است افراد حتی برای ۲۴ ساعت نیز از درد‌های عضلانی رنج ببرند. گرفتگی عضلات پا می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. این دلایل می‌تواند از سبک زندگی گرفته تا بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت متغیر باشد. گرفتگی عضلات پا می‌تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و احساس ناخوشایندی در افراد ایجاد کند. در موارد شدید این گرفتگی‌های عضلانی ممکن است حتی راه رفتن فرد را با اختلال روبرو کنند و در روند انجام کار‌های روزانه فرد اختلال ایجاد کنند.

 گرفتگی عضلات پا می‌تواند افراد مختلفی را در رده سنی‌های مختلفی درگیر خود کند. در هر صورت اگر شما نیز از این گرفتگی‌های عضلانی در پا خود رنج می‌برید تا انتها این مقاله با ما همراه باشید تا دلایل احتمالی ایجاد این گرفتگی‌های عضلانی و روش‌های بهبود و درمان آن را برای شما بررسی کنیم.

 

گرفتگی‌ عضله پا چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

در قدم اول لازم است بدانیم که گرفتگی‌های عضلانی چیستند و چگونه ایجاد می‌شوند. اسپاسم عضله در واقع به این معنی است که عضله به طور ناگهانی و شدید منقبض می‌شود. این مسأله می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. این انقباضات می‌توانند از چند ثانیه تا چندین دقیقه طول بکشند و با ایجاد درد‌های شدید کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهند. اگر بخواهیم گرفتگی‌های عضلانی را به صورت جزیی‌تر بررسی کنیم باید بگوییم که در بدن اعصابی وجود دارند که کار آن‌ها به طور اختصاصی کنترل کردن مفاصل نخاعی و دیسک‌ها است و در اثر این عملکرد می‌توانند باعث کاهش انقباضات شوند.

 در واقع وقتی‌که این اعصاب در بدن فعال می‌شوند با ارسال پیام و ایجاد رفلکس باعث توقف حرکات بدن به منظور حفاظت از بدن می‌شوند. در اسپاسم‌های عضلانی این اعصاب بیش از حد لازم تحریک می‌شوند و در نتیجه انقباضات شدید عضلانی رخ می‌دهند.

گرفتگی عضلات پا


آیا گرفتگی عضلات پا خطرناک است؟

وقتی دچار گرفتگی عضلات پا می‌شوید اسپاسم‌های ناگهانی و سفتی را در عضلات پای خود احساس می‌کنید. گرفتگی عضلات پا به طور گسترده و رایجی در ناحیه ساق پا رخ می‌دهد که می‌تواند بسیار دردناک باشد. به علاوه در بسیاری از موارد پس از رفع گرفتگی‌های عضلانی نیز درد تا چندین ساعت باقی خواهد ماند.

 گرفتگی عضلات پا یک مسأله رایح است و بسیاری از افراد آن را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. این گرفتگی‌ها در بسیاری از موارد به طور خود به خودی از بین ‌می‌روند و این می‌تواند باعث بی‌توجهی به آن‌ها شود. با این که این گرفتگی‌های عضلانی در اغلب موارد خطرناک نیستند، اما اگر به طور مداومی به آن‌ها مبتلا می‌شوید، لازم است برای درمان آن‌ها اقدام کنید. این گرفتگی‌ عضلات پا علاوه بر درد و احساس ناخوشایندی که به افراد القا می‌کنند، در بعضی از موارد نیز می‌توانند خطر‌ناک باشند.

برای مثال اگر شما در هنگام رانندگی دچار گرفتگی عضله پا شوید ممکن است به سلامت‌تان آسیب جدی وارد شود. به علاوه این درد‌های عضلانی در بعضی از موارد می‌تواند، نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای یا مشکلات جدی در سلامت شما باشد که نیاز است به آن‌ها به طور جدی‌ای رسیدگی شود.

 

مطلب پیشنهادی: اثر یویو چیست؟

 

دلایل گرفتگی عضلات پا چیست؟

همان طور که گفتیم گرفتگی عضلات پا یک بیماری رایج است. این گرفتگی‌ها می‌توانند در مناطق مختلفی از پای شما ظهور کنند. این درد‌ها می‌توانند عضلات مچ پا، ساق و ران را تحت تأثیر قرار دهند. گرفتگی عضله پا معمولاً در زمان خواب و استراحت اتفاق می‌افتند. این گرفتگی‌ها در بسیاری از موادر می‌توانند با دلایل ناشناخته‌ای ظهور کنند و علت آن‌ها در بسیاری از موارد هرگز مشخص نمی‌شود، اما گاهی نیز ممکن است علت این درد‌ها و گرفتگی‌ها قابل تشخیص باشد. برخی از شایع‌ترین دلایلی را که موجب ایجاد درد و گرفتگی عضلات پا می‌شوند را در ادامه برایتان ذکر کرده‌ایم.

۱-گرفتگی عضله پا در ورزش

یکی از دلایلی که به طور گسترده باعث ایجاد گرفتگی عضله پا می‌شود ورزش است. فشار آوردن زیاد بر روی یک عضله یا کار کشیدن زیاد از آن می‌تواند، باعث ایجاد گرفتگی‌های دردناک در آن‌ها شود. این اتفاق در افرادی که به طور مبتدی شروع به ورزش می‌کنند و آمادگی جسمانی کافی و مناسب ندارند و همین طور در افرادی که به طور مداوم و حرفه‌ای ورزش می‌کنند، اما برنامه خود را تغییر می‌دهند یا شدت آن را افزایش می‌دهند، بیشتر دیده می‌شود. در بعضی موارد نیز در اثر تمرینات ورزشی غیر استاندارد ممکن است دچار آسیب‌های عصبی شوید که ممکن است باعث ایجاد گرفتگی عضلات پا شود. در واقع یکی از دلایل گرفتگی عضلات پا در هنگام ورزش است.

۲- گرفتگی عضله پا به دلیل کم آب بدن

تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود آب در بدن می‌تواند منجر به ایجاد گرفتگی عضلات پا شود. وجود آب کافی در بدن به طور کلی سلامت شما را تقویت می‌کند و باعث عملکرد درست عضلات و دیگر بخش‌های بدن شما می‌شود. در هر صورت افرادی که آب کافی مصرف می‌کنند هم در معرض گرفتگی‌ عضله پا قرار می‌گیرند و این مسأله تنها می‌تواند ریسک ابتلا به گرفتگی‌ عضله در پا را در افراد کاهش دهد.

۳- گرفتگی عضله پا در میانسالی

آن چه به طور قطعی می‌دانیم، این است که با افزایش سن عضلات بدن فرد شروع به تحلیل می‌کنند و ضعیف می‌شوند. این ضعف می‌تواند باعث ایجاد درد‌ها و گرفتگی‌ عضله پا به صورت شدید شود. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که به طور متوسط ۷ درصد از کودکان و ۵۰ تا ۶۰ درصد از بزرگسالان از گرفتگی‌ عضلات پا رنج می‌برند. این ریسک با افزایش سن در افراد افزایش می‌یابد به طوری که در میانسالان به طور ویژه‌ای این شانس بیشتر خواهد بود.

مطالعه دیگری ثابت کرد که تحلیل عضلانی از ۴۰ سالگی به طور ویژه‌ای شروع می‌شود و در صورتی که فرد ورزش نکند و فعالیت‌های عضلانی مناسب انجام ندهد، این تحلیل به طور پیش رونده‌ای ادامه پیدا می‌کند و می‌تواند سلامت و کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

۴-گرفتگی عضله پا در بارداری

گرفتگی عضله پا در بارداری به طور رایجی در خانم‌های باردار دیده می‌شود. گاهی این عارضه در ماه‌های آخر بارداری پیشرفت کرده و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگرچه این شرایط با زایمان اتمام می‌یابد، اما توصیه ما به شما این است که در زمان بارداری تحت نظر پزشک متخصص باشید. از همان ماه‌های اول با انجام حرکات ورزشی مناسبی که توسط پزشک برای شما در نظر گرفته شده است، علاوه بر کمک به سلامت خود و جنین‌تان از ایجاد گرفتگی‌های عضلانی دردناک در نواحی مانند پا‌ها جلوگیری کنید.

گرفتگی عضلات در ناحیه پا

۵- کمبود ویتأمین و مواد معدنی

مواد معدنی و ویتأمین‌ها یکی از مواردی هستند که برای عملکرد صحیح بدن و عضلات ضروری هستند. در صورتی که شما از کمبود مواد معدنی یا ویتأمین‌ها رنج ببرید، این احتمال به صورت قوی وجود دارد که از اسپاسم‌ها و گرفتگی‌های عضلانی نیز رنج ببرید. یکی از نواحی که در اثر کمبود این مواد درگیر می‌شوند پا‌ها هستند. کمبود منیزیم، کلسیم، و پتاسیم از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند منجر به ایجاد گرفتگی‌ عضلات پا می شود.

 

مطلب پیشنهادی: چای سفید چیست؟

 

۶- بیماری‌های زمینه‌ای

در بعضی از موارد گرفتگی‌ عضلات پا و درد‌های ناشی از آن ها می تواند، نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه‌ای در بدن شما باشند. برخی از اختلالات و بیماری‌هایی را که می‌توانند باعث ایجاد گرفتگی‌ عضلات پا و قسمت‌های دیگر بدن شوند را در ادامه برایتان ذکر کرده‌ایم.

  • بیماری عروق محیطی (PAD)
  • تنگی کانال نخاعی
  • نارسایی حاد کلیه
  • بیماری آدیسون (کمبود هورمون‌های قشر غده‌ی فوق کلیه)
  • کم خونی
  • بیماری مزمن کلیوی
  • سیروز کبدی
  • پرکاری تیروئید
  • کم‌کاری تیروئید
  • دیابت نوع ۱
  • دیابت نوع ۲

۷- دارو‌های موثر بر گرفتگی عضله پا

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف برخی از دارو‌ها می‌تواند به طور ویژه‌ای باعث افزایش ریسک ابتلا به گرفتگی‌ عضلات پا و دیگر نواحی بدن شما شوند. برخی از مهم‌ترین این دارو‌ها شامل دارو‌های فشار خون، دارو‌های کاهنده کلسترول، دیورتیک‌ها، قرص‌های خوراکی پیشگیری از بارداری، استروژن کونژوگه، تری پاراتید و ناپروکسن هستند.

اگر از این دارو‌ها و دسته‌های دارویی دارویی را به طور مداوم مصرف می‌کنید و از گرفتگی عضلات پا یا دیگر قسمت‌های بدن خود رنج می‌برید، بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت کنید. در این شرایط معمولاً پزشک متخصص با تعویض دارو‌های شما این گرفتگی‌های عضلانی دردناک را کاهش می‌دهد.

۸- تاثیر مصرف الکل بر روی گرفتگی عضله پا

افرادی که به طور زیاد و مداومی از الکل استفاده می‌کنند، ممکن است دچار گرفتگی‌ عضلات پا شوند. مصرف الکل می‌تواند به طور قابل توجهی سلامت شما را تحت تأثیر قرار دهد و موجب ایچاد بسیاری از بیماری‌های ناخوشایند شود. یکی از بیماری‌هایی که در اثر مصرف بی‌رویه الکل ممکن است در بدن افراد ایجاد شود، نوروپاتی الکلی است. در طی این بیماری اعصاب محیطی در بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرند و دچار بی‌حسی می‌شوند.

این بیماری می‌تواند با علائمی چون درد، گزگز و گرفتگی عضلات به خصوص در پا‌ها شود. این بیماری یک شرایط ناخوشایند است که در صورت عدم درمان و پیشرفت می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی جدی در سلامت فرد شود. توصیه ما در این مورد این است که اگر با علائمی مانند این روبرو هستید سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود این بیماری بتوانید سریعاً برای درمان مؤثر آن اقدام کنید.

۹- اسهال

اسهال با از دست دادن آب باعث می‌شود تعادل یون‌ها و مواد معدنی و به طور کلی الکترولیت‌ها در بدن به هم بخورد که این مسأله می‌تواند عوارض زیاد و جدی‌ای را در پی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در صورت کاهش الکترولیت‌ها در بدن ایجاد می‌شود، گرفتگی‌ عضلات پا هستند.

۱۰- آسیب عصبی

موارد زیادی وجود دارند که می‌توانند منجر به ایجاد آسیب‌های عصبی شوند. انواع شیمی درمانی‌ها در مقابله با سرطان، برخی از بیماری‌های زمینه‌ای و ابتلا به نوروپاتی‌های محیطی در اثر سوء مصرف مواد مخدر یا الکل، ممکن است که آسیب به اعصاب محیطی ایجاد شود. وقتی اعصاب محیطی در بدن آسیب می‌بینند دیگر نمی‌توانند فعالیت‌های خود را به درستی انجام دهند و پیام‌های عصبی در بدن به خوبی مبادله نمی‌شود.

این شرایط می‌تواند باعث ایجاد علائمی چون درد، ضعف و گرفتگی عضلانی را در اندام‌های مختلف به خصوص پا‌ها شود. باید به این نکته توجه کنید که گرفتگی‌ عضلات پا یکی از ساده‌ترین اختلالاتی هستند که در اثر آسیب اعصاب ممکن است با آن‌ها روبه رو شوید. اعصاب محیطی در صورتی که آسیب ببینند می‌توانند باعث از دست رفتن سلامت بدن افراد شوند. آن چه بسیار اهمیت دارد، تشخیص زودرس این بیماری است. زیرا در صورت تشخیص به موقع شانس درمان این بیماری وجود دارد، ولی در صورتی که این اختلال به موقع تشخیص داده نشود، می‌تواند غیر قابل درمان شود.

۱۱- گرفتگی عضله پا در آرتروز

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که آرتروز فقط مفاصل و استخوان‌ها را درگیر می‌کند، اما این تصور اشتباه است. یکی از عوارض شایعی که در اثر آرتروز ممکن است، ایجاد شود گرفتگی‌ عضله پا هستند. این گرفتگی‌های عضلانی در نواحی انتهایی بدن مانند پا‌ها به مقدار بسیار بیشتری رخ می‌دهند. برای درمان آرتروز و عوارض آن مانند گرفتگی عضلات پا لازم است تا به متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

۱۲- کف پای صاف

بسیاری از افراد به طور ژنتیکی دارای کف پای صاف هستند. این عارضه برای فرد مشکلات مختلفی را ایجا می‌کند. یکی از مواردی که در اثر کف پای صاف برای فرد ایجاد می‌شود، ابتلا سریع به خستگی‌های عضلانی است. این مسأله نیز می‌تواند به طور ویژه‌ای باعث ایجاد درد‌ها و گرفتگی‌های عضلانی به خصوص در نواحی پا‌ها شود. برای کاهش گرفتگی عضلات پا می‌توانید از کفش‌های طبی با کفی‌های مناسب استفاده کنید که میزان خستگی پا‌ها و ابتلا به گرفتگی‌های عضلانی را کاهش می‌دهد.

 

مطلب پیشنهادی:  خواص سرکه سیب

 

۱۳- هیپوکالمی

یکی از یون‌هایی که به طور ویژه‌ای در فعالیت صحیح ارگان‌های بدن و بخصوص عضلات تاثیرگذار است پتاسیم است. کاهش سطح پتاسیم در بدن می‌تواند منجر به عوارض زیادی در بدن شود که برخی از مهم‌ترین‌های آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • گرفتگی عضلات مانند گرفتگی عضلات پا
  • تپش قلب
  • یبوست
  • آسیب به ماهیچه‌های بدن
  • گزگز کردن ماهیچه‌های بدن
  • بی‌حسی
  • خستگی مفرط


توجه داشته باشید که هایپو کالمی زمانی اتفاق می‌افتد که میزان پتاسیم در بدن شما به میزان زیادی افت پیدا کرده باشد. در این شرایط دیگر مصرف غذا‌های سرشار از پتاسیم نمی‌تواند جواب گو باشد و ضروری است که این کمبود توسط پزشک و راه‌های انتخابی او سریعاً درمان شود.

گرفتگی عضله در ناحیه پا

۱۴- مسمومیت با سرب

سرب یکی از موادی است که میزان کم آن در بدن برای کارکرد درست و اصولی ازگان‌های بدنی لازم و ضروری است، اما در صورتی که میزان سرب به هر دلیلی در بدن افزایش پیدا کند، می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در بدن شود. مسمومیت با سرب می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث ایجاد عوارض جدی در بدن فرد شود. مسمومیت با سرب می‌تواند، باعث درد شکمی، کرامپ عضلانی یا گرفتگی عضلات، تهوع و استفراغ شود. این مسمومیت در موارد شدید می‌تواند حتی باعث شود فرد به کما برود.

مسمومیت در برخی از افراد مانند افرادی که در مراکز کپی و چاپ کار می‌کنند بیشتر دیده می‌شوند. مسمومیت با سرب یک مشکل جدی است که لازم است در مواجهه با آن بلافاصله و به صورت اورژانسی مراقبت‌های پزشکی را دریافت کنید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید گرفتگی عضلات پا را درمان کنید.

۱۵- سارکوئیدوز

در این بیماری توده‌های کوچکی در قسمت‌های مختلف بدن یجاد می‌شوند که می‌توانند باعث التهاب یا تورم در بافت‌ها شوند. یکی از عوارض جانبی که در اثر این بیماری ایجاد می‌شود گرفتگی‌ عضلات پا‌ هستند.

۱۶- بیماری عروق و نارسایی وریدی

در بیماری‌های عروقی عروق انتهایی و مویرگ‌ها به طور شدیدی درگیر می‌شوند. بیماری‌های عروقی تاثیرات مختلفی بر روی بدن می‌گذارند. یکی از مهم‌ترین عوارضی که می‌تواند در اثر این بیماری ایجاد شود گرفتگی‌های عضلانی دردناک در ناحیه پا است. گرفتگی عضلات پا به علت اختلال عملکرد مویرگ‌ها در اثر نرسیدن خون کافی به ماهیچه‌ها ایجاد می‌شود. اگر گرفتگی‌های عضلانی شما به این دلیل ایجاد شده باشند در اولین قدم لازم است که بیماری را درمان کرده یا در کنترل در‌آورید.

۱۷- مشکلات نورون حرکتی

نورون‌های محیطی در بدن شما به دو دسته حسی و حرکتی تقسیم می‌شوند. در صورتی که در طی روند بیماری‌های مختلف نورون‌های حرکتی شما آسیب ببینند ممکن است موجب ایجاد گرفتگی‌ها و درد‌های عضلانی مختلف باشند.

۱۸- گرفتگی عضلات پا در بیماری پارکینسون

یکی از شایع‌ترین عوارضی که در اثر بیماری پارکینسون ایجاد می‌شود گرفتگی‌ عضله پا و درد‌های عضلانی در این ناحیه هستند. به علت لرزش دائمی که در عضلات افراد مبتلا به پارکینسون وجود دارد، معمولاً گرفتگی و درد نیز یک مشکل همیشگی است. به طور کلی برای کاهش درد‌های ناشی از پارکینسون می‌توان از بعضی روش‌های خانگی در کنار دارو‌های شیمیایی کمک گرفت. دوش آب گرم، ماساژ و انجام برخی از ورزش‌ها و تمرینات مانند یوگا می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشند.

چگونه می‌توان گرفتگی‌های عضلانی و درد‌های ناشی از آن‌ها را بهبود داد یا درمان کرد؟

گرفتگی‌های عضلانی پا در اکثر موارد یک شرایط وخیم و جدی نیستند و به طور خود به خودی درمان می‌شوند. در هر صورت برخی از روش‌های خانگی وجود دارند که می‌توانند باعث بهبود سریع‌تر و کاهش درد‌های ناشی از گرفتگی‌های عضلانی می‌شوند. به علاوه در برخی موارد این گرفتگی‌ها و درد‌ها آنقدر شدید می‌شوند که ممکن است زندگی روتین فرد را به خطر بیاندازند. در این موارد ممکن است فرد به پزشک مراجعه کند و از دارو‌های شیمیایی و روش‌های دیگر برای درمان گرفتگی‌های عضلانی یا کاهش درد‌های ناشی از آن‌ها استفاده کنند.

۱-ماساژ درمانی برای درمان گرفتگی عضله پا

یکی از راه‌هایی که می‌تواند باعث بهبود گرفتگی‌های عضلانی پا و کاهش درد ناشی از آن شود ماساژ درمانی است. ماساژ درمانی با بهبود جریان خونرسانی در بدن می‌تواند عملکرد عضلات را بهبود ببخشد و باعث کاهش دفعات و شدت گرفتگی‌های عضلانی پا شود.

۲- گرما درمانی

گرم کردن ناحیه‌ای که دچار گرفتگی شده است در بسیاری از موارد می‌تواند مانند یک معجزه عمل کند. گرما می‌تواند باعث از دست رفتن انقباضات و درد‌های عضلانی شود.

 

مطلب پیشنهادی: 22 خواص اسطوخودوس

 

۳- استراحت

اگر از گرفتگی‌های عضلانی رنج می‌برید توصیه اکید ما به شما این است که از ایجاد فشار بیشتر بر روی نواحی آسیب دیده و دچار گرفتگی اجتناب کنید. این مورد به خصوص در ورزشکارانی که دچار گرفتگی‌ عضله پا هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این موارد ورزش بیشتر می‌تواند باعث تشدید گرفتگی‌ها و درد‌های عضلانی شود.

۴- حرکات ملایم کششی:

اگر گرفتگی‌ عضلات پا و در‌دهای ناشی از آن شما را آزار می‌دهد می‌توانید، از برخی از حرکات ملایم کششی استفاده کنید. حرکات ساده و سبک کششی می‌توانند در رفع گرفتگی‌های عضلانی شما بسیار مؤثر باشند.

۵- مکمل‌های منیزیم:

اگرچه بسیاری از افراد از مکمل‌های منیزیم برای کاهش درد‌ها و گرفتگی‌ عضلات پا خود استفاده می‌کنند، اما تا کنون هیچ مطالعه یا تحقیق علمی‌ای بر روی این مورد انجام نشده است که نشان دهد مصرف منیزیم می‌تواند، باعث درمان یا بهبود گرفتگی‌ عضلات پا در افراد شود.

۶- مصرف فراوان آب و مایعات

مصرف مقادیر مناسب از آب و مایعات می‌تواند عملکرد بدن را بهبود ببخشد و باعث کاهش شدت و دفعات گرفتگی‌ عضلات پا در شما شود.

۷- مصرف مولتی ویتأمین‌ها

کمبود ویتأمین‌ها در بدن می‌تواند عوارض زیاد یبه دنبال داشته باشد. عضلات یکی از قسمت‌هایی هستند که در اثر کمبود ویتأمین‌ها ممکن است آسیب ببینند. مصرف ویتأمین‌ها به طور صحیح و اصولی می‌تواند باعث شود که از ایجاد گرفتگی‌های عضلانی دردناک در بدن جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که بدن شما در صورتی که مقدار مناسبی از ویتأمین‌ها را دریافت کند به طور بهینه‌ای فعالیت می‌کند و می‌تواند سلامت شما را تقویت کند.

گرفتگی پا

چگونه از گرفتگی‌ عضلات پا پیش‌گیری کنیم؟

اقدامات ساده و زیاد‌ی وجود دارند که به راحتی می‌توانید با انجام دادن آن‌ها از ایجاد گرفتگی‌ عضلات پا و دیگر نقاط بدن خود جلوگیری کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین این روش‌ها را برایتان ذکر می‌کنیم.سعی کنید در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. به یاد داشته باشید که وجود میزان کافی از آب در بدن شما می‌تواند، روی سلامت شما و تقویت سیستم ایمنی‌تان به طور ویژه‌ای تأثیر بگذارد. آب کافی می‌تواند در عملکرد صحیح عضلات نیز تاثیرگذار باشد و از ایجاد گرفتگی‌های عضلانی دردناک نیز تا حد زیادی جلوگیری کند.

  • پنجه پا‌ها را به طرف بالا خم کنید. این کار ساده می‌تواند باعث کشیدگی در عضلات پا شود و از این طریق از ایجاد گرفتگی‌های عضلانی در پا جلوگیری می‌کنید.
  • یکی از اقداماتی که می‌توانید انجام دهید تا شانس ابتلا به گرفتگی‌های عضلانی در پا را کاهش دهید این است که در هنگام خواب زیر پا‌های خود یک بالش قرار دهید و اجازه دهید پا‌هایتان از لبه تخت آویزان شوند.
  • از کفش‌ها طبی و مناسب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که پوشیدن کفش مناسب نه تنها می‌تواند شانس ابتلا به گرفتگی‌های عضلانی را کاهش دهد بلکه می‌تواند از خستگی بیش از حد پا‌های شما جلوگیری کند. این مسأله در افرادی که از مشکلاتی مانند کمر درد یا کف پای صاف رنج می‌برند حیاتی‌تر نیز می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: خواص عناب چیست؟

 

در چه زمانی لازم است به دلیل گرفتگی عضله پا به پزشک مراجعه کنیم؟

گرفتگی‌های عضلانی پا در اکثر مواقع به صورت خود به خودی رفع می‌شوند و نیازی به مراجعه به پزشک ندارند اما در برخی از موارد ممکن است این گرفتگی‌ها بسیار شدید و دردناک باشند و در روند کار‌های روزانه شما اختلال ایجاد کنند. در چنین مواردی درد‌های شدید این گرفتگی‌ها ممکن است شما را وادار به مراجعه به پزشک کند. به علاوه در بعضی از موارد نیز گرفتگی‌ عضلات پا با علائم دیگری همراه می‌شوند که می‌تواند نشان دهنده یک وضعیت جدی در سلامت شما یا ابتلا به برخی از بیماری‌ها باشند. در این موارد لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بعد از تشخیص بتوانید سریعاً اقدام به درمان‌های لازم کنید و سلامت خود را حفظ کنید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!