خواص دانه چیا چیست؟

16 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 30 مرداد 1403
دانه چیا

آیا به دنبال یک راه ساده و طبیعی برای ارتقای سلامتی خود هستید؟ دانه چیا، این دانه کوچک و قدرتمند، می‌تواند پاسخ شما باشد! با وجود اندازه کوچکش، دانه چیا پر از مواد مغذی است که فواید بی‌شماری برای بدن به ارمغان می‌آورد. خواص دانه چیا این روزها زبانزد عام و خاص شده است و یکی از آیتم های اصلی و پرطرفدار رژیم لاغری و رژیم های عضله سازی است. این دانه‌ی جادویی، سرشار از فیبر و پروتئین و آهن و فسفر بوده و طبق تحقیقات گیاه شناسی عضوی از خانواده‌ی نعناع است که در کنار هزاران فایده‌ی ریز و درشتی که دارد،  تاثیر عجیب و غریبی هم روی لاغری دارد.

قطعا هیچ ماده غذایی به تنهایی باعث لاغری و تاثیر گذاری نمی شود بلکه گنجاندن صحیح یک ماده غذایی در کنار مواد غذایی دیگر باعث این اتفاق می شود. چیزی که باعث محبوبیت دانه‌ی چیا شده این است که بیشترین تاثیر را در لاغری موضعی شکم و پهلو‌ها دارد. جدا از همه‌ی این موارد این دانه خواص درمانی هم دارد و یک منبع عالی برای دریافت پروتئین برای افرادی است که فقر این ماده را دارند و یا بدن آن ها به سختی پروتئین جذب می کند. در یک کلام دانه‌ی چیا یک ماده‌ی غذایی عادی نیست و مصرف آن یک تیر و هزار نشان و یا یک دانه و هزار خاصیت است. ما در ادامه به بررسی خواص این ماده غذایی شگفت انگیز و نحوه مصرف و زمان طلایی استفاده از آن می پردازیم.

 

دانه چیا چیست؟

دانه‌ی چیا که اولین بار در مکزیک، گواتمالا، استرالیا و آرژانتین کشف شد. بعد از پی بردن به خواص عجیب و غریب آن، تشخیص داده شد که این ماده غذایی دارای همه‌ی آن چه که یک رژیم خوب به آن نیاز دارد است. یک بمب مغذی که کلکسیونی از خواص مختلف است. منیزیم، آهن، منگنز، فسفر، سلنیوم و همه و همه در دانه‌ی چیا جمع شده و جزو خواص دانه چیا  است. آلفا لينولنيك اسيد که جزو اسید های امگا سه است و به انعقاد خون و کنترل چربی بدن کمک می کند یک منشاء گیاهی دارد و جزو خواص دانه چیا است.

این اسید چرب یک نوع آنتی اکسیدان است که به پیشگیری از سرطان نیز کمک می کند. خواص دانه چیا باعث شده به عنوان یک مکمل عالی پروتئینی برای بعد از ورزش تبدیل شود و بهترین گزینه و جایگزین به جای مکمل هایی باید که کبد را نابود می کند. علت این که تاکید داریم خواص دانه چیا در ورزش بی نظیر است این مسئله است که یک مکمل جدا از پروتئینی بودن، باید آنتی اکسیدانی هم باشد تا فرایند رشد عضلات و عضله سازی به سرعت و به نحو احسن انجام شود. حالا که این دانه‌ی گیاهی را به صورت پزشکی برای شما شکافتیم در ادامه به کاربرد‌های مختلف این دانه در موقعیت‌های مختلف می پردازیم.

دانه چیا

خواص دانه چیا برای لاغری

طبق مطالعات علمی دقیقی که انجام شده است، خوردن دانه‌ی چیا همراه با یک مکمل مثل ماست یا سالاد، باعث می شود که میزان اشتهای فرد در طول روز کنترل و بسیار کاهش پیدا کند. در این آزمایش 24 نفر مورد بررسی قرار گرفتند که هرکدام در طول روز هفت تا چهارده گرم دانه‌ی چیا مصرف می کردند و نتیجه شگفت انگیز بود. همه‌ی این افراد به میزان یکسانی تجربه‌ی کاهش وزن خصوصا در ناحیه‌ی شکم را تجربه کردند.

هر 28 گرم دانه‌ی چیا 10 گرم فیبر دارد و این میزان فیبر حس کم اشتهایی را به مغز فرمان می‌دهد. برای این که از خواص دانه‌ی چیا برای لاغری استفاده کنید باید روزانه بطور معمول دوز مصرفی دوبار در روز به میزان دو و نیم قاشق خیس خورده در دو وعده داشته باشید. با توجه به حجم پروتئین بالای آن استفاده‌ی بیشتر از دوز پیشنهادی ممکن است باعث حساسیت های گوارشی مثل اسهال شود. دانه‌ی چیا با افزایش متابولیسم بدن سوخت و ساز را بالا می برد و باعث کاهش چربی های شکمی می شود. پیشنهاد ترکیب جادویی دانه چیا برای لاغری که امتحان خود را پس داده است، ترکیب دانه‌ی چیا با آب دارچین است. این ترکیب، هیچ آسیبی به بدن وارد نمی کند و اثر گذاری سریع و فوق العاده‌ای دارد.

 

دانه چیا برای یبوست

یکی از خواص دانه چیا درمان و بهبود یبوست است. دانه چیا با دارا بودن فیبر بالا می‌تواند به دستگاه گوارش کمک کند. در حقیقت در زمانی که دانه چیا در آب و یا هر مایع دیگری قرار می‌گیرد، فیبرها متورم می‌شوند و حجم پیدا می‌کنند. در طی این مورد حالت ژله‌ای به وجود می‌آید. البته پیشنهادی می‌شود تا با مصرف مقادیر کم از دانه چیا شروع کنید تا به مرور بدن به آن میزان فیبر عادت کند.

 

دانه چیا برای بدنسازی

خواص دانه چیا برای عضله سازی اثبات شده و غیر قابل انکار است چرا که این ماده غذایی تمام 9 اسید آمینه‌ی مورد نیاز بدن را در خود جای داده است.دانه چیا با خاصیت ضد التهابی و خاصیت کلسیم‌سازی برای بدن بهترین وعده ای است که می توانید بجای مکمل های غیر استاندارد نوش جان کنید.حتی ثابت شده که این ماده می تواند جایگزین تخم مرغ نیز باشد.

یکی از خواص دانه چیا ترمیم بافت‌ها است،عضلات شما بعد از ورزش به پروتئین بسیاری نیاز دارند که این دانه می تواند این نیاز را به خوبی مرتفع سازد.

بهترین روش مصرف دانه چیا مصرف آن همراه با یک اسموتی مقوی است. در مصرف وعده‌های عضله‌ساز و رژیمی مثل اوت میل نیز می توانید دانه چیا را اضافه کنید. آب‌میوه‌های بعد از تمرین نیز بهترین گزینه برای گنجاندن دانه چیا هستند که خواص دانه چیا را در خود حفظ می کنند.

 

مطلب پیشنهادی: ویتامین ب برای چی خوبه و در چه میوه هایی وجود دارد؟

 

خواص دانه چیا برای کنترل دیابت

هم در آزمایش های انسانی و هم در آزمایش ها و تحقیقات حیوانی این مورد ثابت شده که دانه چیا با ترکیبات پروتئینی فیبردار به کنترل قند خون و کاهش حساسیت به انسولین کمک می‌کند، خصوصا اگر بعد از وعده های غذایی میل شود. طی تحقیقات انجام شده دانه چیا دیابت نوع دو و عوارض ابتلا به دیابت را مهار می کند.

پیشنهاد ما برای داشتن یک وعده‌ی سالم با دانه چیا و استفاده از خواص دانه چیا این است که این دانه را با آب یا شیر یا ماست مخلوط کنید و بعد به مدت یک شب تا صبح در یخچال استراحت دهید و صبح از پودینگ مقوی و خوشمزه‌ی خود لذت ببرید. اگر قصد دارید این وعده را به عنوان یک وعده‌ی دیابتی مصرف کنید به هیچ عنوان از قند مصنوعی در ترکیبات پودینگتان استفاده نکنید.

دانه چیا

خواص دانه چیا برای پوست

دانه چیا غیر از خاصیت خوراکی بودن خود خاصیت آب‌رسانی به پوست نیز دارد و بهترین ماسک طبیعی و آبرسان برای پوست های خشک و حساس و دهیدراته است. از جمله خواص دانه چیا برای پوست این است که با مرطوب نگه داشتن پوست می تواند از پیری و چین و چروک پوستی جلوگیری کند و البته که خاصیت ضدالتهابی هم دارد. دانه چیا با خاصیت ژله مانند از خشکی و تیرگی پوست جلوگیری و محافظت می کند. بهترین سند برای اثبات خواص دانه چیا ب

رای پوست داشتن ویتامین E است که از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب و بیماری‌هایی مثل اگزما جلوگیری می کند. این ماده با داشتن خاصیت کلاژن‌سازی باعث سفت و محکم شدن پوست و بسته شدن منافذ باز می‌شود.

یکی از خواص دانه چیا این مورد است که کلاژناز، هیالورونیداز و الاستاز را مهار می‌کند. همچنین آسیب‌های پوستی را به حداقل می‌رساند و با این فرمون، فرآیند جوان‌سازی پوست آغاز می‌شود.

برای تهیه‌ی ماسک دانه چیا کافی است آن را در آب بخیسانید و بعد از ژله‌ای شدن روی پوست قرار دهید و استراحت کنید. شیر هم جایگزین خوبی بجای آب است که اثر گذاری فوق‌العاده‌ای برای جوان‌سازی پوست دارد.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین ورزش ها برای لاغری شکم چیست؟

 

خواص دانه چیا برای کودکان

کودکان عاشق دسر و خوردن چیز های ژله‌ای هستند. یک مادر خوب با در نظر گرفتن علاقه‌ی کودک، یک خوراکی راحت و بدون افزودنی برای میان وعده ی فرزندش در نظر میگیرد. دانه‌ی چیا بهترین میان وعده ای است که مورد پسند و طبع همه ی کودکان قرار گرفته است.

چون کودکان در سن رشد هستند دانه‌ی چیا که به صورت دسر درست شده باشد به غضروف سازی و رشد و شکل گرفتن استخوان ها کمک شایانی می کند. خواص دانه چیا برای کودکان این است که تاثیر بسزایی در انرژی، نشاط و البته تنظیم ساعت خواب دارد چرا که با تامین کلسیم و پروتئین مورد نیاز بدن، کودک در حالت تعادل قرار می گیرد. یکی دیگر از خواص دانه چیا برای کودکان این است که به رشد دندان ها و ناخن ها در این سن که سن شکل گیری بافت اصلی دندان های اصلی است کم می کند. این دانه می‌تواند سلامت دندان‌های کودکان را تضمین کند. خلاصه که در گنجاندن این دانه غذایی فوق العاده در رژیم غذایی کودکان اصلا جای تامل و فکرکردن نیست.

دانه چیا

دانه چیا را چگونه بخوریم؟

بیشتر مشکل مردم با مصرف دانه‌های مغذی مثل دانه چیا درگیری با شستن و تمیز کردن آن است. روش‌های ساده‌ای برای تمیز کردن اصولی دانه چیا وجود دارد. مثلا می توانید روی یک سینی دانه‌ها را بریزید و به آرامی روی سطح آن فوت کنید یا روبروی یک فن آرام قرار دهید تا گرد و غبار آن از روی آن حرکت کند.

بعد از این که این کار را انجام دادید دانه چیا را در آب بخیسانید تا گرد و غبار باقی مانده روی آب قرار بگیرد و دانه‌ی چیا بعد از شستشو سنگین می شود و زیر آب قرار می گیرد که می توانید چند بار ظرف را از آب پر و خالی کنید تا به خوبی تمیز شود.

شما می‌توانید دانه چیا را به چند صورت مصرف کنید. به صورت خام آن را بر روی سالاد و یا ماست خود بریزید. همچنین می‌توانید با دانه چیا، پودینگ چیا و یا نوشیدنی نیز درست کنید.

 

مطلب پیشنهادی: بالون معده چیست؟

 

جمع بندی 

در این مقاله راجع به یکی از مفیدترین دانه‌های مغذی یعنی دانه‌ی چیا صحبت کردیم و از جهت علمی خواص دانه چیا را برای شما شرح و بسط دادیم. هیچ نقطه‌ی ابهامی از جهت خواص شگفت انگیز این دانه‌ی گیاهی باقی نمی ماند. در رژیم‌های مختلفی از دانه چیا استفاده می‌شود. در رژیم کانادایی نیز از دانه چیا استفاده می‌گردد.

دانه چیا با پر کردن حجم شکم احساس سیری کاذب به شما می دهد و جلوی پرخوری، خصوصا پرخوری عصبی را می‌گیرد و این مورد یکی از کاربرد های محبوب این دانه مغذی است که شاید برای شما جالب باشد. بهترین دسری که کمترین ضررو آسیب را به بدن شما می رساند دانه‌ی چیا است.

نویسنده مطلب نیما سلیمانی

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!