بهترین راه های از بین بردن بوی بد دهان

20 شهریور 1403 - آخرین بروزرسانی: 20 شهریور 1403
از بین بردن بوی دهان

عناوین مقاله

آیا تا به حال پیش آمده که در یک مکالمه مهم باشید و ناگهان متوجه بوی نامطبوع دهان خود شوید؟ این مسئله، هرچند ساده به نظر می‌رسد، می‌تواند تأثیر زیادی بر روابط اجتماعی و حتی اعتماد به نفس شما بگذارد. بوی بد دهان یکی از مشکلات رایج است که افراد بسیاری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. امروزه بوی بد دهان تبدیل به یکی از رایج‌ترین مشکلات در سراسر دنیا شده است. طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، حداقل ۵۰ درصد از بزرگسالان در طول زندگی خود به هالیتوزیس مبتلا بوده‌اند. این پدیده که تحت عنوان هالیتوز نیز شناخته می‌شود می‌تواند در بسیاری از موارد خجالت‌آور باشد و یا حتی بر روی روابط اجتماعی و روابط شخصی افراد تاثیر منفی بگذارد.

برای از بین بردن بوی بد دهن راه‌های زیادی وجود دارد. انواع مختلفی از آدامس، نعناع، دهان شویه و سایر محصولات به عنوان روش از بین بردن بوی بد دهان وجود دارند که افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند. با این حال تمام این روش‌ها موقتی هستند و در رفع این مشکل اولین قدم تشخیص درست منشأ است.

 

انواع رایج بوی بد دهان

بوی بد دهان می‌تواند بسته به علت ایجاد آن انواع بسیار متفاوتی داشته باشد. در ادامه برخی از رایج‌ترین انواع بوی‌های بد دهان و علل احتمالی آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

۱-تنفس با بوی شیرین میوه‌ای

این نوع بو ممکن است به چندین علت مختلف در شما ایجاد شود. دیابت کنترل نشده می‌تواند منجر به یک وضعیت متابولیک به نام کتواسیدوز دیابتی شود. در این حالت در بدن موادی ایجاد می‌شوند که باعث ایجاد بوی شیرین و میوه‌ای در دهان شما می‌شود. علت دیگر این بوی تنفس رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات است.
زمانی که بدن شما کربوهیدرات کافی دریافت نمی‌کند مجبور می‌شود از تجزیه چربی‌ها برای ایجاد انرژی استفاده کند. در تجزیه چربی‌ها موادی به نام کتون‌ها در بدن ایجاد می‌شوند که ممکن است باعث ایجاد بوی شیرین در تنفس شما شود. البته برخی از افراد این بو را به بوی فلز تشبیه می‌کنند.

۲- تنفس با بوی گندیده

معمولاً وقتی این بو در دهان ایجاد می‌شود یک عفونت یا مشکل در سلامت دهان و دندان‌ها وجود دارد. وجود عفونت در دهان، گلو و یا حتی ریه‌ها می‌تواند باعث شود که تنفس شما بویی شبیه به بافت پوسیده بدهد. مطالعات نشان می‌دهند که برونشکتازی ، وضعیتی که باعث ضخیم شدن و گشاد شدن لوله‌های برونش (مجاری هوا) می‌شود، می‌تواند منجر به عفونت‌های تنفسی مکرر و مخاط اضافی با بوی تند تند شود.

اگر دندان‌های شما از سلامت کافی برخوردار نباشند در معرض ایجاد حفره‌ها، زخم‌ها، ضایعات و فیستول‌ها قرار می‌گیرید. در اثر این مسأله نیز مواد غذایی می‌توانند در این منافذ جای بگیرند و باعث ایجاد بوی پوسیدگی در دهان شوند. علت دیگرنیز می‌تواند بیماری پریودنتال درمان نشده (بیماری لثه) باشد.

۳- تنفس با بوی لاک پاک کن

اگر از رژیم‌های کم کربوهیدرات مانند رژیم کتوژنیک استفاده کنید بدن شما مجبور می‌شود از چربی‌ها برای تولید انرژی استفاده کند و یکی از موادی که در طی این فرآیند تولید می‌شود استون‌ها هستند. در این موارد ممکن است نفس فرد بوی لاک پاک کن یا استون بدهد.

۴- تنفس با بوی ترش

این بوی بد دهان به طور غالب در افرادی دیده می‌شود که از بیماری رفلاکس معده رنج می‌برند. در این افراد عضله بین مری و معده به درستی بسته نمی‌شود و این باعث می‌شود اسیده معده به مری بازگردد و تنفس بوی ترش به خود بگیرد. هرچند بیماریهایی مانند دیابت نیز می تواند باعث ایجاد بوی مشابه شود. سیگار کشیدن هم تاثیر منفی در این زمینه دارد.

۵- تنفس با بوی مدفوع

اگر در روده انسدادی وجود داشته باشد و مواد زائد نتوانند از روده عبور کنند ممکن است تنفس فرد بوی مدفوع بدهد. در چنین شرایطی فرد با عوارض جد دیگری مانند نفخ، استفراغ کردن، گرفتگی، حالت تهوع، مشکلات کبدی و یبوست نیز رو به رو خواهد بود. در این شرایط لازم است که سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا وجود انسداد در روده می‌تواند یک مشکل سلامتی خطرناک و تهدید‌کننده زندگی باشد.

بوی بد دهان

۷- تنفس با بوی شربت افرا:

جالب است بدانید که شربت افرا نام بیماری ارثی است که در آن افراد توانایی متابولیسم سه نوع اسید آمینه خاص شامل لوسین، ایزولوسین و والین را از دست داده اند. در این افراد تنفس بویی شبیه به شربت افرا یا شکر کاراملی می‌گیرد. در واقع نام این بیماری نیز از همین جا گرفته شده است. این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در افراد شود.

۸- تنفس با بوی ماهی

تری متیل آمینوری یکی دیگر از اختلالات آنزیمی است که در آن بدن شما نمی‌تواند‌تری متیل آمین، یک ترکیب آلی را تجزیه کند. در این بیماری تنفس، عرق و سایر مایعات بدن شما از خود بوی ماهی ساطع می‌کنند.
انواع بسیار زیادی از بو‌های متفاوت می‌تواند در دهان به وجود بیاید که فرد را آزار دهد و مایه خجالت او گردد. ما در این جا فقط برخی از رایج‌ترین انواع آن‌ها را بررسی کردیم.

 

علت بوی بد دهان

بوی بد دهان به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. برخی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی، برخی از غذا‌ها و همچنین عادات خاص می‌توانند باعث ایجاد این پدیده شوند. در بسیاری از موارد رعایت کردن بهداشت دهان و دندان‌ها می‌تواند راه از بین بردن بوی بد دهان باشد. در صورتی که درمان‌های رایج نتواند باعث بهبود و درمان این مشکل شوند ضروری است که به یک متخصص دهان و دندان یا یک دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که علت این بوی بد دهان بیماری‌ها یا مشکلات سلامت جدی‌تر نیست. در ادامه برخی از رایج‌ترین علل ایجاد بوی بد دهان را بررسی می‌کنیم.

۱-باکتری‌ها

دهان شما یک سطح گرم و مرطوب است و برای رشد باکتری‌ها بسیار مناسب است. در دهان یک فرد بالغ به طور متوسط بیش از ۵۰۰ گونه مختلف از باکتری‌ها می‌توانند وجود داشته باشند. این باکتری‌ها باعث آزاد شدن ترکیبات سولفوریک فرار VSCs می‌شوند که می‌توانند باعث ایجاد بوی بد در دهان شوند.

۲- سیگار کشیدن

یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد که تقریباً ۸۰ درصد از افرادی که به طور مداوم سیگار می‌کشند از بوی بد دهان رنج می‌برند. سیگار نه تنها به طور مستقیم باعث بوی بد دهان می‌شود بلکه می‌تواند باعث بیماری‌های دهان و لثه شود که این نیز باعث بوی بد دهان می‌شود.

۳- بهداشت ضعیف دهان و دندان

ذرات غذایی مختلف در دهان و لا‌به‌لای دندان‌های شما گیر می‌کنند. باکتری‌ها این مواد را تجزیه می‌کنند و باعث ایجاد بوی نامطبوع در دهان شما می‌شوند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مداوم می‌تواند باعث شود ذرات غذایی قبل از پوسیدن از دهان شما خارج شوند. به علاوه مسواک زدن می‌تواند باعث از بین رفتن ‌پلاک ها شوند. پلاک در واقع ماده‌ی چسبنده‌ای است که بر روی دندان‌های شما تجمع پیدا می‌کند و باعث ایجاد بو می‌شود. تجمع پلاک می‌تواند باعث ایجاد حفره و بیماری پریودنتال شود.

۴- بوی بد دهان از معده

هنگامی که شما پیاز، سیر و یا سایر غذا‌های با بوی تند را می‌خورید معده شما روغن آن‌ها را جذب می‌کند. این روغن‌ها وارد جریان خون می‌شوند و به ریه‌ها می‌رسند. در نتیجه بویی در تنفس شما ایجاد می‌شود که دیگران می‌توانند تا ۷۲ ساعت آن را از تنفس شما احساس کنند. به علاوه نوشیدنی‌های قوی مانند قهوه نیز می‌توانند باعث ایجاد بوی بد در دهان شما شود.

 

علت بوی بد دهان کودکان

بوی بد دهان کودکان می توانند علل مختلفی داشته باشد که در این قسمت سعی می کنیم مهمترین علت ها آن را برای شما شرح دهیم:

بوی بد دهان در کودکان

بوی بد دهان در کودکان نیز مانند بزرگسالان بسیار رایج است و ممکن است به علل بسیار مختلفی ایجاد شود. برخی ازرایج‌ترین این علل را در ادامه بررسی می‌کنیم.

بهداشت نامناسب دهان و دندان‌ها

کودکان در سنی قرار دارند که بسیاری از آن‌ها از مسواک زدن فراری هستند. به علاوه بقیه آن‌ها نیز در خیلی از موارد نمی‌توانند به صورت صحیح و اصولی مسواک بزنند. باقی مانده‌ی مواد غذایی بین دندان‌ها، روی زبان و روی لثه قرار می‌گیرند و در اثر فعالیت باکتری‌ها بر روی این مواد بوی نامطبوع دهان ایجاد می‌شود. این یکی از رایج‌ترین علل بوی بد دهان در کودکان به حساب می‌آید.

کم آبی و خشکی دهان

بدن انسان به میزان زیادی آب نیاز دارد. آب کافی بر سلامت دهان نیز مانند اجزای دیگر بدن بسیار تأثیر‌گذار است. زمانی که کودک شما آب کافی دریافت نکند میزان بزاق در دهان او کاهش می‌یابد. ترشح بزاق کافی باعث تمیز شدن دهان می‌شود و زمانی که بزاق کاهش می‌یابد فعالیت و تعداد باکتری‌ها در دهان افزایش می‌یابد و در نتیجه بوی بد دهان ایجاد می‌شود. بنابراین مطمئن شوید که کودک شما به میزان کافی آب می‌نوشد.

حل بوی بد دهان

تنفس دهانی در کودکان

در بسیاری از موارد ممکن است کودکان ترجیح دهند که از تنفس دهانی استفاده کنند. این مسأله می‌تواند باعث خشک شدن سطح دهان و کاهش ترشح بزاق در دهان شود. به علاوه تنفس دهانی می‌تواند ناشی از یک بیماری زمینه‌ای یا گیر کردن یک شی در بینی کودک باشد. همچنین یکی دیگر از علل شایع تنفس دهانی، گرفتگی بینی است که در اثر عفونت سینوسی، آلرژی‌های فصلی یا سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می‌شود.

مشکلات زمینه‌ای مربوط به لوزه‌ها

لوزه‌های بزرگ یا آدنوئید‌ها نیز ممکن است باعث هالیتوز شوند. لوزه‌ها و آدنوئید‌های بزرگ شده که در پشت گلو قرار دارند، می‌توانند باکتری‌های زیادی را در خود جای دهند که ممکن است منجر به هالیتوزیس شود. لوزه‌های بزرگ نیز می‌توانند باعث خروپف و آپنه خواب شوند. در موارد شدید، ممکن است نیاز باشد که کودک شما توسط متخصص گوش، حلق و بینی یا گوش و حلق و بینی معاینه و مورد درمان قرار بگیرد.

برخی از دارو‌هایی که کودک شما مصرف می‌کند نیز ممکن است در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشند. در این مورد می‌توانید با پزشک متخصص کودک خود مشورت کنید تا در صورت نیاز دارو‌ها تغییر پیدا کنند.

 

علت بوی بد دهان در صبح

برخلاف بسیاری از موارد دیگر بوی بد دهان در صبح یک پدیده کاملاً طبیعی است که تقریباً تمام افراد با آن رو به رو هستند. شب‌ها یکی از بهترین تایم‌ها برای فعالیت باکتری‌ها در دهان شما است. آن‌ها مواد طبیعی مانند باقی مانده‌های غذا، سلول‌ها، بزاق و خون را تجزیه می‌کنندو ترکیبات گوگردی فرار و سایر محصولات جانبی را آزاد می‌کنند که باعث ایجاد بوی بد در دهان شما می‌شوند.

 به علاوه میزان ترشح بزاق نیز در طول شب کاهش می‌یابد و باعث خشکی دهان می‌شود که این نیز باعث تسهیل فعالیت باکتری‌ها و باقی ماندن راحت‌تر آن‌ها در دهان می‌شود. در هر صورت لازم نیست نگران این مسئله باشید زیرا با انجام چند عادت ساده و مؤثر می‌توانید باعث کاهش این مسأله ناخوشایند شوید.

 

علت بوی بد دهان روزه دار

در هنگام روزه داری برای ساعت‌های متوالی غذا نمی‌خورید و آب نمی‌آشامید. این مسأله می‌تواند باعث خشکی دهان و کاهش بزاق شود که در اثر آن بوی نامطبوعی در دهان ایجاد می‌شود. اگر چه این مسأله یک امر طبیعی است اما برای مقابله با آن راهکار‌هایی نیز وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

بوی بد دهان در بارداری

در دوران بارداری بسیاری از افراد با بوی بد دهان مواجه می‌شوند. تحقیقات و بررسی‌های علمی انجام شده در این زمینه چندین علت مختلف را برای این مسأله شناسایی کرده‌اند.

یکی ازاصلی‌ترین علل بوی بد دهان در مادران باردار مقدار هورمون‌ها است. در زنان باردار میزان استروژن و پروژسترون در اوج خود قرار دارد. افزایش این هورمون‌ها باعث تشدید پاسخ لثه‌ها به پلاک‌های دندانی می‌شود که در اثر آن التهاب لثه نیز ممکن است ایجاد شود.

 پلاک‌های دندانی از باکتری‌ها تشکیل می‌شوند که می‌تواند مستقیماً باعث ایجاد بوی بد در دهان شود. دلایل دیگری نیز ممکن است باعث این بوی نامطبوع در دهان افراد باردار شوند. از جمله این دلایل می‌توان به تهوع صبحگاهی، التهاب لثه، مشکلات سینوسی و خشکی دهان اشاره کرد.

 

بوی بد دهان ناشی از حلق

در برخی از موارد بوی بد دهان ناشی از حلق است. دقت کنید که این با بوی بد ناشی از سلامت پایین و بهداشت پایین دهان و دندان‌ها تفاوت دارد. لوزه‌ها در حلق قرار گرفته‌اند. در صورتی که لوزه‌ها دچار عفونت شوند در آن‌ها باکتری‌ها تجمع پیدا خواهند کرد. فعالیت این باکتری‌های می‌تواند باعث ایجاد بو‌های نامطبوعی در دهان شود. لازم است توجه کنید که هالیتوز ناشی از حلق و گلو نیاز به توجه خاص و ویژه‌ای دارد.

درمان بوی بد دهان

درمان بوی بد دهان

برای درمان بوی بد دهان روش‌های مختلفی وجود دارد. بسته به این که علت اصلی ایجاد این بو در افراد چیست روش مقابله و درمان نیز باید به درستی انتخاب شود. در ادامه این مطلب برخی از رایج‌ترین و بهترین روش‌هایی را که باعث از بین بردن بوی بد دهن می‌شوند توضیح داده‌ایم.

در بسیاری از موارد بوی بد دهان ناشی از بیماری‌های دهان و دندان‌ها است. با مراجعه به یک پزشک متخصص می‌توانید از این مسأله آگاهی پیدا کنید و در صورت وجود هر نوع شرایط مربوط به سلامت مانند پوسیدگی یا خرابی دندان‌ها، بیماری‌های لثه و… به درمان آن‌ها اقدام کنید. 

به علاوه ممکن است دندانپزشک شما استفاده از بزاق مصنوعی را در مقابله با کمبود بزاق پیشنهاد کند. همچنین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می‌تواند با باقی ماندن مواد غذایی در دهان و مابین دندان‌ها و لثه‌ها مقابله کند. مصرف ‌دهانشویه های مناسب نیز در بسیاری از موارد می‌تواند باعث کاهش جمعیت باکتری‌ها در دهان شما شود.

۱-درمان بوی بد دهان کودکان

همان طور که گفتیم بوی بد در دهان کودکان می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برای از بین بردن بوی بد دهان در کودکان لازم است که در قدم اول در دوزه‌های زمانی مناسب و منظم کودک خود را از نظر پزشکی چک کنید. این کار به شما این اجازه را می‌دهد که اطمینان حاصل کنید که کودک شما از شرایطی مانند پوسیدگی دندان‌ها، بیماری لثه و شرایط پزشکی دیگر مانند رفلاکس اسید یا بزرگ شدن لوزه‌ها رنج نمی‌برد.

در مرحله بعدی لازم است که بهداشت دهان و دندان را در کودکان خود افزایش دهید. برای این کار از آن‌ها بخواهید حداقل به مدت دو دقیقه دندان‌های خود را مسواک بزنند. به آن‌ها بیاموزید که زبان را نیز با استفاده از مسواک تمیز کنند. به علاوه تهیه یک دهانشویه ملایم و مناسب می‌تواند باعث رفع بوی بد دهان کودکان شده و در درمان بوی بد دهان بسیار مؤثر باشد. در نهایت نیز سعی کنید از گنجاندن غذا‌های دارای بو‌های شدید مانند سیر و پیاز در رژیم غذایی کودک خود اجتناب کنید و مطمئن شوید که او آب کافی مصرف می‌کند.

۲- درمان بوی بد دهان در صبح:

بوی بد دهان در صبح که با عنوان هالیتوز صبحگاهی یا بوی بد دهان گذرا نیز شناخته می‌شود می‌تواند به راحتی بهبود پیدا کند. تنها کافی است چند حرکت ساده را که در ادامه توضیح می‌دهیم رعایت کنید.

  • زبان خود را نیز مسواک بزنید. بسیاری از افراد از فواید مسواک زدن و تمیز کردن زبان آگاه نیستند و آن را انجام نمی‌دهند. یکی از نقاطی که باکتری‌ها قرار می‌گیرند سطح زبان شما است. زبان شما – به خصوص پشت – حاوی مقادیر زیادی باکتری‌های ایجاد‌کننده بو است.

 زمانی که در شب در کنار مسواک دندان‌ها، استفاده از نخ دندان و دهانشویه زبان خود را نیز تمیز می‌کنید تعدا باکتری‌ها به طور ویژه‌ای کاهش می‌یابد و این باعث می‌شود که دهان شما بوی خیلی کمتری را در صبح از خود بروز دهد. برای این کار می‌توانید از همان مسواک معمولی خودتان استفاده کنید و یا یک زبانه خراش تخصصی برای این کار تهیه کنید.

  • آب کافی بنوشید. آب کافی می‌تواند به شستشوی سیستم شما، افزایش تولید بزاق، کاهش باکتری‌ها و جلوگیری از تنفس صبحگاهی کمک می‌کند.
  • چندین مطالعه اخیر نشان می‌دهد که تغییر میکروبیوم دهان می‌تواند باکتری‌هایی را که باعث تنفس صبحگاهی می‌شوند کاهش دهد. مشخص شد که تجویز پروبیوتیک‌هایی مانند لاکتوباسیل‌ها با ازدحام فضا‌هایی که باکتری‌های تولید‌کننده بوی بد در آن زندگی می‌کنند، بوی بد دهان را کاهش می‌دهد. برای مصرف این محصولات جانبی می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

۳- درمان بوی بد دهان در بارداری

از بین بردن بوی بد دهان در بارداری در صورتی که به طور مداومی با آن رو به رو باشید می‌تواند چالش برانگیز باشد. با این حال برخی از نکات زیر می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

آب کافی بنوشید. نوشیدن آب کافی می‌تواند تمام اجزای بدن شما را در بهترین حال نگه دارد و دهان نیز از این قاعده مستثنی نیست. آب تولید بزاق را افزایش می‌دهد، بنابراین خشکی دهان را تسکین می‌دهد. اگر بوی بد دهان شما به دلیل عفونت سینوسی باشد، آب نیز می‌تواند به رقیق شدن مخاط بدبویی که در وهله اول ایجاد می‌کند کمک کند.

مصرف کافئین و شکر را قطع یا محدود کنید. ممکن است به مصرف این مواد عادت داشته باشید. در هر صورت مواد کافئین داری مانند قهوه می‌توانند مستقیماً باعث ایجاد خشکی در دهان شما، کاهش بزاق و ایجاد بوی بد دهان شوند. شکر نیز می‌تواند فعالیت باکتری‌ها را افزایش دهد که این مسأله نیز می‌تواند باعث تشدید بوی بد در دهان شما شود. بنابراین بهترین تصمیم این است که مصرف این مواد را تا جای ممکن محدود کنید.

به علاوه مصرف کافئین و شکر در بسیاری از موارد ممکن است برای جنین شما نیز مضر باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که زنانی که به میزان زیادی از قهوه استفاده می‌کردند در اوایل بارداری خطر خونریزی بالایی داشتند.
در نهایت متخصصان توصیه می‌کنند که در دوران بارداری از بهداشت دهان و دندان‌های خود غافل نشوید و آن را به طور منظم انجام دهید.

راه های از بین بردن بوی دهاندرمان بوی بد دهان خانگی

در بسیاری از موارد بوی بد دهان ناشی از هیچ بیماری یا وضعیت جدی در سلامت شما نیست. در این موارد بوی بد دهان از شرایطی مانند رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، سبک زندگی. رژیم غذایی نادرست و غیر اصولی و موارد این چنینی منشأ می‌گیرد. در چنین شرایطی با برخی از راه‌های خانگی می‌توانید این مشکل را حل کنید یا بهبود ببخشید. البته اولین توصیه اصولی در این مورد قطعاً مراجعه به پزشک و مشورت با او است.

برخی از روش‌های درمان خانگی بوی بد دهان شامل موارد زیر هستند.

۱-دانه‌های رازیانه

 دانه‌های رازیانه دارای خواص ضد باکتریایی هستند و می‌توانند با باکتری‌ها مقابله کنند. به علاوه رازیانه دارای بوی معطر و طعم شیرینی نیز است که می‌تواند باعث بهبود بوی بد دهان شود. می‌توانید از دمنوش‌های رازیانه برای این کار استفاده کنید. از خواص رازیانه در این خصوص غافل نشوید.

۲- چای سبز

چای سبز یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها است که می‌تواند با باکتری‌های ایجاد‌کننده بوی بد در دهان مقابله کند و اثرات آن‌ها را کاهش دهد.

۳- پوست لیمو

برخی از شواهد نشان می‌دهند که جویدن پوست لیمو برای از بین بردن بوی بد دهان بسیار مؤثر است. پوست لیمو دارای خاصیت اسیدی است و که دشمن باکتری‌های موجود در دهان به حساب می‌آیند. جویدن پوست لیموی تازه و پرتقال به کاهش تعداد باکتری‌های مضر در دهان کمک خواهد کرد. از طرفی دیگر لیمو حاوی اسید سیتریک است که ترشح بزاق را تحریک خواهد کرد. افزایش میزان بزاق دهان عاملی برای رفع بوی بد در آن است.

۴- ماست پروبیوتیک

خوردن غذاهای پروبیوتیک دارای فواید زیادی برای بدن است. این مواد می توانند با باکتری های مضر مبارزه کرده و تعداد آن ها را کاهش دهند. به علاوه مصرف ماست پروبیوتیک می تواند باعث بهبود فعالیت دستگاه گوارش شود.

 

درمان بوی بد دهان طب سنتی

طب سنتی از دیرباز برای درمان مشکلات متنوع در افراد راه های زیادی را پیشنهاد کرده است. در طب سنتی برای از بین بردن بوی بد دهان نیز روش های زیادی وجود دارد که برخی از مهم ترین آن ها را در ادامه ذکر می کنیم. در هر صورت بهترین کار این است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • یکی از روش های طب سنتی برای از بین بردن بوی بد دهن این است که از سرکه سیب استفاده کنید. برای این کار توصیه میشود یک قاشق سرکه سیب را با یک لیوان آب سرد مخلوط کرده و دهان را با استفاده از آن شستشو دهید. سرکه با خاصیت آنتی باکتریالی خود می تواند با باکتری ها مقابله کند و باعث کاهش بوی بد دهان می شود.
  • روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. گرداندن روغن نارگیل در دهان می تواند باعث کاهش شدیدی در بوی بد دهان در شما شود. از دیگر خواص نارگیل می‌توان به بهبود سلامت قلب و پوست اشاره کرد.
  • روغن اکالیپتوس یکی از موادی است که در طب سنتی به عنوان یکی از راه های از بین بردن بوی بد دهن استفاده می شود.  فنجان آب و 2 تا 3 قطره روغن اکالیپتوس را باهم ترکیب کنید. محلول آب و روغن اکالیپتوس را غرغره کنید و سپس دهانتان را با آب بشویید و این کار را هر روز تکرار کنید تا به نتیجه ی مطلوب برسید.

 

روش پیشگیری از بوی بد دهان

با انجام دادن برخی از روش های ساده و تغییر در سبک زندگی می توانید از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری کنید.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

روزی دو بار مسواک بزنید و هر بار حداقل دو دقیقه این کار را ادامه دهید. به طور منظم از نخ دندان و دهانشویه‌های مناسب استفاده کنید. مسواک خود را بعد از هر 2 یا 3 ماه یا بعد از بیماری تعویض کنید.

رژیم غذایی مناسب

از خوردن بعضی از غذاها مانند سیر و پیاز اجتناب کنید. مسواک زدن بعد از خوردن این مواد غذایی کمکی نمی‌کند و تا 72 ساعت بعد با این بو رو به رو خواهید بود. میوه و سبزیجات بیشتر و گوشت کمتر بخورید. سیب، هویج، کرفس و سایر میوه‌ها و سبزیجات سفت به پاک کردن پلاک های ایجاد کننده بو و ذرات غذا از دهان شما کمک می کنند. در صورت نیاز به استفاده از رژیم لاغری، از رژیم‌های لاغری اصولی مانند رژیم کتوژنیک استفاده نمایید.

شکر را محدود کنید

شکر می تواند فعالیت باکتری های موجود در دهان شما را بسیار افزایش دهد. مصرف شکر زیاد می تواند باعث ساییدگی دندان‌ها و ایجاد بوی بد در دهان شما شود. 

آب کافی بنوشید

مصرف آب کافی می تواند باعث شود سطح کلی سلامت شما افزایش پیدا کند. مصرف آب کافی از خشکی دهان و افزایش فعالیت باکتری ها جلوگیری می کند. 

به طور منظم با دندان پزشک خود دیدار کنید

حداقل سالی دوبار ویزیت شوید. آنها یک معاینه دهان و تمیز کردن حرفه ای دندان ها را انجام می دهند و می توانند بیماری پریودنتال، خشکی دهان یا سایر مشکلاتی که ممکن است علت بوی بد دهان باشد را پیدا کنند و درمان کنند.

از مصرف سیگار و تنباکو به هر شکلی اجتناب کنید

مطالعات نشان می دهند که مصرف سیگار می تواند باعث آسیب دندان ها و افزایش فعالیت باکتری ها شود.

رفع بوی بد دهان

جمع بندی

بوی بد دهان یکی از رایج ترین  مشکلاتی است که افراد زیادی در سراسر دنیا از آن رنج می برند. بوی بد دهان به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود. در برخی از موارد این بوی نامطبوع نشانه ای از وجود یک بیماری زمینه ای در دهان یا دیگر بخش های بدن شما است. در برخی از موارد نیز این مشکل تنها نتیجه بهداشت پایین دهان و دندان یا سبک زندگی نادرست است. 

برای از بین بردن بوی بد دهن راه های زیادی وجود دارد. اگر بوی بد دهان شما ناشی ار یک مشکل زمینه ای باشد در اولین قدم لازم است که این مشکل زمینه ای با پزشک به متخصص مربوطه درمان شود. باکتری ها، بیماری های لثه، حفره ها، خشکی دهان، دستگاه های دندانپزشکی نامناسب و عفونت ها از جمله دلایل اصلی بوی بد دهان هستند. گاهی اوقات مشکلات در مجرای روده، کبد و کلیه ها ریشه مشکل هستند.

برای جلوگیری و درمان این مشکل در اولین قدم لازم است که بهداشت دهان و دندان های خودتان را در سطح بالایی نگه دارید. به علاوه لازم است که حداقل دو بار در سال با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. با مراجعه به پزشک می توانید از بیماری های احتمالی خود آگاه شده و برای درمان آن ها اقدام کنید. به علاوه مصرف داروهای گیاهی و درمان های خانگی نیز در برخی از موارد می تواند موثر واقع شود.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!