بالون معده چیست؟ بررسی عوارض و معایب آن

04 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 19 شهریور 1403
بالون معده

امروزه برای لاغری انواع مختلفی از روش‌ها وجود دارد. این روش‌ها از رژیم‌های غذایی متنوع و ورزش‌های مختلف شروع می‌شوند و به روش‌هایی مانند انواع جراحی‌ها مثل بالون معده می‌رسند. عمل‌های جراحی روش‌های تهاجمی هستند و معمولاً توصیه نمی‌شوند و پزشکان به اکثریت افراد دارای اضافه وزن و مبتلا به چاقی مفرط توصیه می‌کنند که در قدم اول به سراغ رژیم‌های لاغری و ورزش بروند و به صورت طبیعی وزن خود را کاهش دهند.

متأسفانه بسیاری از افراد مبتلا به چاقی مفرط و اضافه وزن‌های شدید، نمی‌توانند وزن خود را با روش‌های طبیعی مانند تغییر سبک زندگی و الگوی تغذیه پایین بیاورند و به سراغ انواع مختلفی از جراحی‌های لاغری ‌می‌روند.
یکی از معروف‌ترین روش‌های جراحی که منجر به کاهش وزن و لاغری می‌شوند، جراحی‌های بالون معده هستند که طرفداران پر و پا قرص خود را نیز دارند.

 

مطلب پیشنهادی : خواص رازیانه برای لاغری

 

بالون معده چیست؟

در ابتدا لازم است بدانیم که در عمل بالون معده دقیقاً چه کاری بر روی بدن انجام می‌شود. در این روش هیچ شکاف یا زخمی بر روی بدن ایجاد نمی‌شود. در واقع پزشک متخصص از طریق یک لوله آندوسکوپ یک بالن معده کوچک را در درون معده قرار می‌دهد. پس از قرار‌گیری بالون در محل درست آن را توسط محلولی به نام استریل سالین پر می‌کنند تا بالون به حجم مورد نظر برسد.

آندوسکوپ‌ها لوله‌های باریک و منعطفی هستند که در یک سر خود دارای دوربین‌اند و متخصص لاغری با استفاده از این دوربین محل مناسب و دقیق بالون در معده را پیدا می‌کند. در ابتدا این عمل به فرد یک داروی آرام بخش یا بیهوشی ضعیف می‌دهند، اما به طور کلی این روش یک روش تقریباً بی‌دردسر است. این عمل در اکثر مواقع بدون درد است و تقریباً حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و طول دوره نقاهت خاصی نیز ندارد.

بعد از گذشت یک مدت زمان معین و رسیدن فرد به وزن مورد نظرش فرد می‌تواند، به راحتی به پزشک متخصص لاغری خود مراجعه کند و پزشک متخصص با یک لوله آندوسکوپ بالون را از بدن فرد خارج می‌کند. در این روش ابتدا تمام مایعات و هوا و دیگر چیز‌های موجود در بالون معده خالی می‌شود و سپس خود بالون را از معده و بدن خارج می‌کنند.

 

انواع بالون‌های معده کدام‌ها هستند؟

بالون‌ معده دارای انواع مختلفی هستند. این بالون‌ها توسط یک مؤسسه مرتبط در ایالت متحده آمریکا به نام BAD به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند.دسته اول شامل وسایلی هستند که به هر شکلی مقداری از فضای داخل معده را اشغال می‌کنند، که خود به سه زیردسته اصلی تقسیم می‌شوند و توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده‌اند:

  1. بالن‌های مخلوط مایع هوا: این بالن‌ معده همان طور که از نام آن‌ها مشخص است، توسط ترکیبی از مایع و هوا پر می‌شوند. مدت زمان ماندگاری این بالون‌ها ۹ ماه است. این بالون‌ها از ترکیب مایعات و هوا پر می‌شوند که این عوارضی را در تایم‌های اولیه ایجاد می‌کند. عوارض این بالون‌ها به طور عمده شامل: تهوع، استفراغ و درد‌های شکمی است.
  2. بالون‌های با نام Spatz: این بالون‌ معده به نسبت بالون‌های مایع هوا ماندگاری بیشتری دارند و تا یک سال نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.یکی از مزایای مهمی که این بالون‌ها دارند، قابلیت تنظیم مجدد و در واقع تغییر حجم آن‌ها در طول دوره زمانی استفاده از آن‌ها است.در واقع پزشک متخصص ابتدا این باالون‌ها را با حجم کمی از مایع پر می‌کند و سپس در طول دوره درمان و با توجه به مشخصات فرد تحت جراحی مانند اشتها و… آن را تغییر می‌دهد.
  3. بالون با قابلیت تنظیم از طریق پورت: این بالون معده دارای مزایای بیشتری به نسبت دو نوع دیگر است. این بالون نیز مانند دو نوع دیگر از طریق آندوسکوپ به بدن وارد می‌شود و از هوا پر می‌شود، اما شیوه پر شدن آن کاملاً متفاوت است. در واقع این بالون با استفاده از یک پورت زیر پوستی پر و خالی می‌شود. استفاده از این بالون‌ها عوارضی مانند درد، تهوع و استفراغ را ندارد. مزیت دیگر این بالون‌ها این است که دارای عمر طولانی‌تری هستند و امکان استفاده از آن‌ها برای مدت زمان طولانی‌تری وجود دارد.

دسته دوم شامل انواع دستگاه‌های بازسازی معده هستند که از طریق مکانیسم‌های خاصی منجر به کاهش وزن می‌شوند.

عمل لاغری معده

تفاوت بالون‌های هوا و مایع چیست؟

بالون‌ها چه از هوا پر شوند و چه از مایع در هر صورت بخشی از فضای معده را اشغال می‌کنند و از طریق کاهش اشتها منجر به کاهش وزن می‌گردند. هرکدام از این دو نوع بالون مزایا و معایبی دارند. بالون‌های هوا نسبت به بالون‌های مایع باعث ایجاد عوارض کمتری مانند تهوع و درد می‌شوند. در حالی که بالون‌های مایع به خاطر سنگین‌تر کردن بالون در معده و تأثیر بیشتر در کاهش اشتها در بیشتر موارد، منجر به تجربه کاهش وزن بیشتر می‌شوند.

قیمت بالون‌های معده  چگونه است؟

هزینه انجام این عمل به طور عمده‌ای بسته به کلینیک و دکتر متخصص انتخابی شما دارد.

 

مطلب پیشنهادی: خواص سرکه سیب چیست؟

 

بالون‌های معده برای چه کسانی مناسب است؟

بالون‌ معده به طور معمول برای کسانی توصیه می‌شود، که به چاقی مفرط(افراد با شاخص توده بدنی بالای 30) مبتلا هستند و حتی با وجود راه‌هایی مانند رژیم‌های غذایی و ورزش‌ها نیز هم چنان بین ۱۰ تا ۳۰ کیلوگرم اضافه وزن دارند.
لازم است به این نکته توجه کنید که بالون‌ معده یک راه اساسی و قطعی برای کاهش وزن به حساب نمی‌آیند. در کنار آن باید از رژیم‌های غذایی و ورزش‌های منظم نیز بهره گرفت. در واقع انجام این عمل نیز به افرادی توصیه می‌شود که می‌خواهند در زندگی خود یک تغییر بزرگ ایجاد کنند و دارای انگیزه و اراده کافی هستند.

 

بالون‌های معده برای چه کسانی مناسب نیست؟

هرچند که این عمل یک روش بی‌دردسر و نسبتاً راحت است، اما برخی افراد مجاز به انجام آن نیستند که در ادامه آن‌ها را ذکر خواهیم کرد:

  1. افرادی که دارو‌های خاص مصرف می‌کنند در بسیاری از موارد مجاز به انجام این عمل نیستند که البته این مورد از طریق پزشک متخصص بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌سود.
  2. افرادی که به الکل اعتیاد دارند یا انواعی از مواد مخدر را مصرف می‌کنند مجاز به انجام این عمل نیستند.
  3. افرادی که سابقه جراحی مری یا معده دارند نباید از این روش لاغری استفاده کنند. در واقع این افراد از معده و مری حساس‌تری برخوردار‌ند و حتی همان میزان کم تهاجمی بودن این روش می‌توان سلامت مری و معده افراد دارای سابقه جراحی را دچار مشکلات سلامتی کند.
  4. بیماری‌های مرتبط با معده مانند زخم‌های معده و اثنی عشر و بیماری‌های التهاب روده، نیز کاندید‌های مناسبی برای انجام این عمل نیستند.
  5. افرادی که دارو‌های ضد انعقاد مصرف می‌کنند، دارای ریسک بالاتر خون‌ریزی به خصوص خونریزی‌های داخلی هستند و به همین دلیل نیز نمی‌توانند این عمل را انجام دهند.
  6. افراد دارای نارسایی مزمن کلیه و سیروز و مشکلات کبدی نیز مجاز به انجام این عمل نیستند.
  7. انجام عمل بالون معده در طی بارداری نیز اکیدا ممنوع است.

 

قبل از عمل بالون معده چه آزمایشات و اقداماتی باید انجام شود؟

اولین اقدامی که پزشک متخصص قبل از این عمل از شما درخواست می‌کند، لیستی از آزمایشات مختلف است تا وضعیت درونی بدن شما را به روشنی به او نشان دهد و اورا از مشکلات و بیماری‌ها و عدم تعادل‌های ممکن آگاه کند.
از رایج‌ترین آزمایشاتی که پزشک ممکن است درخواست کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شمارش انواع سلول‌های خونی، قند خون، پتاسیم خون، سدیم خون، میزان‌تری گلیسرید، کراتینین سرم و آلبومین و انواع تست ‌های انعقادی است. در مرحله بعدی ممکن است پزشک نیاز به برخی تست‌ها و آزمایشات قلبی را نیاز ببیند، که معمولاً شامل نوار قلب یا عکس رادیو گرافی از قفسه سینه است. اگر فرد دچار بیماری‌های ریوی باشد لازم است تست‌های ریوی نیز از او گرفته شود.

همچنین انجام آندوسکوپی مری، معده و دوازدهه و بررسی باکتری H پیلوری از جمله مهم‌ترین آزمایشات برای انجام این عمل می‌باشد. یکی دیگر از مواردی که در این عمل برای شما تجویز می‌شود، احتمالاً تست‌های روانشناسی است که تعیین می‌کند انجام این عمل برای شما مناسب است یا نه و تا چه حد می‌تواند تأثیرگذار باشد.

 

مطلب پیشنهادی: خواص بارهنگ چیست؟

 

نحوه عملکرد بالون‌های معده چگونه است؟

بالون‌ معده از طریق چندین مکانیسم مختلف منجر به کاهش وزن می‌شوند. در قدم اول بالون‌ها حجم زیادی از فضای معده را اشغال می‌کنند و در نتیجه این روند فرد زودتر احساس سیری می‌کند، فضای کمتری برای غذا‌های مصرفی او باقی می‌ماند. بالن معده می تواند روند گوارش را آرام تر کند. در واقع وجود بالون معده باعث می‌شود که مواد غذایی آرام‌تر از حالت عادی خود از معده خارج شوند، این باعث می‌شود فرد دیرتر احساس گرسنگی کند.

همچنین بالون‌ها بر روی میزان هورمون کنترل اشتها مؤثر‌اند و ترشح آن را کاهش می‌دهند. با کاهش هورمون اشتها فرد دیر‌تر احساس گرسنگی می‌کند و مقدار کمتی از مواد غذایی را مصرف می‌کند که این منجر به کاهش وزن می‌شود.

روش‌های جدید عمل بالن‌گذاری معده:

اخیراً یک روش جدید برای این عمل انجام می‌شود که در آن بالن‌ها به صورت یک قرص در انتهای لوله آندوسکوپ قرار رفته است را ببلعد. وقتی کپسول پایین می‌رود و به بخش بالایی معده می‌رسد توسط لوله از گاز پر می‌شود.
پس از پر شدن بالن از گاز لوله متصل را جدا و از بدن خارج می‌کنند. این عمل هیچ نیازی به آرامشبخش ندارد و می‌توان در طی آن تا سه عدد بالون را در معده قرار داد. این بالون‌ها برای یک دوره ۱۲ هفته‌ای یا سه ماهه در بدن باقی می‌مانند و یک تجربه خوشایند از کاهش وزن را رقم می‌زنند.

عمل معده برای لاغری

میزان کاهش وزن با بالون معده چقدر است؟

قرار‌گیری بالون‌ها به تنهایی در معده نمی‌تواند سبب کاهش وزن و تناسب اندام شود. لازم است که همراه با قرار‌گیری بالون‌ها سبک زندگی نیز تغییر کند و فرد از رژیم‌های صحیح به همراه ورزش‌های مداوم استفاده کند. به طور کلی مقدار وزنی که در طی ۶ ماه کم می‌کنید به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. هرچه قدر رعایت رژیم غذایی و ورزش‌های روزانه را با دقت و نظم بیشتری رعایت کنید، قطعاً نتیجه بهتری نیز در کاهش وزن خواهید گرفت.

یکی دیگر از مواردی که در کاهش وزن تأثیر‌گذار است، مارک بالون معده‌ای است که از آن استفاده می‌کنید. به طور میانگین میزان وزنی که در اثر این روش لاغری کم می‌شود، معادل با ۱۵ تا ۲۰ درصد وزن کل بدن است که در طی یک بازه ۶ ماهه واقع می‌شود.

چه تغییراتی را در رژیم غذایی باید ایجاد کرد؟

از زمانی که تصمیم به انجام این عمل می‌گیرید، تا زمان انجام عمل و ماه‌های پس از انجام عمل با محدودیت‌های غذایی زیادی روبه رو خواهید بود. این محدودیت‌ها در ماه‌های اول پس از انجام این عمل شدید‌تر هستند و باید غذا‌های سبک‌تری مصرف شود. مجموعه‌ای از مهم‌ترین عواملی که فرد باید پس از انجام عمل‌های جراحی بالون‌ معده، رعایت کند را در ادامه برایتان شرح خواهیم داد:

  • شخص باید سعی کند غذا را به آرامی بخورد و از خوردن غذا با ولع جلوگیری کند.
  • بهتر است از لقمه‌های کوچک استفاده شود و این لقمه‌ها را به خوبی بجود.
  •  بدن انسان به میزان زیادی از مایعات نیاز‌مند است و یک فرد بالغ به طور متوسط نیاز به نوشیدن ۱۰ لیوان آب در طی روز دارد. فرد باید دقت کند که این میزان مایعات را در ساعت‌های بین وعده‌های غذایی مصرف کند و از خوردن مایعات در بین غذا اجتناب کند.
  • توصیه می‌شود فرد از مصرف نوشیدنی‌های گاز دار، الکلی و قهوه به میزان زیاد اجتناب کند.
  •  به فردی که عمل بالون‌گذاری در معده را انجام داده است، توصیه می‌شود از مصرف غذا‌های پر ادویه به خصوص غذا‌های تند، غذا‌های سفت که جویدن آن‌ها سخت خواهد بود و همین طور انواع گوشت قرمز مانند استیک‌ها اجتناب کند.
  • همچنین مصرف سبزیجات دارای فیبر به صورت خام به این افراد توصیه نمی‌شود. بهتر است که این سبزیجات در ابتدا به خوبی پخته شوند و هنگامی که کاملاً نرم شدند از آن‌ها استفاده شود.

 

مطلب پیشنهادی: خواص میخک چیست؟

 

لیست مراقبت‌های لازم پس از انجام عمل معده:

تعدادی از موارد هستند که لازم است فردی که عمل بالون معده را انجام داده است، آن‌ها را رعایت کند. یکی از مهم‌ترین این موارد نحوه قرار‌گیری بدن در هنگام استراحت‌های لازم و همین طور خواب شبانگاهی است. فرد باید تا حد امکان بر روی شکم، به صورت طاق باز و یا بر‌شانه راست خودداری کند و تاجایی که می‌تواند به سمت‌شانه سمت چپ خود بخوابد.

همچنین فرد باید دقت کند که وقتی به سمت‌شانه سمت چپ خود خوابیده است، نیز باید سر خود را بالاتر از بدن خود قرار دهد. همچنین لیستی از فعالیت‌های فیزیکی که فرد لازم است انجام دهد، نیز توسط پزشک متخصص به او داده می‌شود. باید به صورت منظم و دقیق از آن‌ها پیروی کند تا به یک نتیجه مطلوب دست پیدا کند.

 

عمل بالون معده بهتر است یا عمل‌های دیگر لاغری؟

عمل بالون معده به نسبت عمل‌های دیگری مانند اسلیو یا بای پس معده کمتر تهاجمی است. عوارض کمتری را در پی دارد، اما کاهش وزن در این روش بسیار کمتر از روش‌هایی مانند اسلیو معده است. همچنین در صورت بالون‌گذاری در معده ممکن است، پس از یک مدت وزن فرد برگردد، اما در صورت رعایت سبک زندگی شامل رژیم غذایی و ورزش مداوم این کاهش وزن ثابت باقی می‌ماند.

 

مزایای بالون‌های معده چیست؟

از مزایای این روش تهاجمی بودن کمتر آن است و این مورد باعث می‌شود، که این عمل برای افرادی که به دنبال یک روش سریع و مؤثر برای کاهش وزن‌اند، اما در عین حال از جراحی‌ها و روش‌های تهاجمی می‌ترسند یک روش بسیار خوب به حساب می‌آید. از مزیت‌های دیگر این روش این است که گذاشت و برداشت آن نسبتاً راحت و بی‌خطر است. از طرف دیگر نیز این عمل لاغری منعی برای دیگر روش‌ها و جراحی‌های مرتبط با لاغری ایجاد نمی‌کند.

معده درد

 

عوارض بالون‌های معده چیست؟

بسیاری از عوارض این عمل مرتبط با معده است از جمله:
ریفلاکس و سوزش سر معده از جمله مواردی است که در اثر این عمل ممکن است ایجاد شود، که برای درمان آن می‌توان از انواع دارو‌های آنتی اسید استفاده کرد. یکی از عوارضی که در طی ۳ تا ۴ روز پس از بالون‌گذاری در افراد به طور شایعی بروز می‌کند، درد‌های شکمی هستند. یکی از عوامل ایجاد این حالت مصرف غذا‌های سنگین یا غذا‌های خارج از رژیم غذایی تعیین شده است. برای رفع این مشکل دارو‌هایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

یکی از شایع‌ترین عوارض پس از بالون‌گذاری تهوع و در مواردی استفراغ است. یکی از مواردی که باید به آن دقت کنید این است، که بالون‌ها نباید بیش از زمان تعیین شده در بدن باقی بمانند. زیرا در این صورت احتمال خالی شدن آن‌ها از هوا و در حالتی بدتر احتمال ترکیدن بالون‌ها در معده وجود دارد، که سلامت بدن را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

خطرات عمل بالون‌ معده کدام‌اند؟

اگرچه این نوع از عمل معمولاً عوارض خاصی ندارد، اما در بعضی افراد می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند:
یکی از معایبی که این عمل می‌تواند به دنبال داشته باشد ایجاد زخم مری است. در هر هزار نفری که این عمل را انجام می‌دهند، یک نفر دچار زخم مری می‌شود. همچنین امکان خونریزی با احتمال کمتر از یک درصد و تورم بالن نیز به همین مقدار وجود دارد. یکی دیگر از خطراتی که این عمل با خود دارد این است که بالون‌ها کاهش سایز دهند و به سمت روده‌ها حرکت کنند.

در هر هزار و پانصد نفر یک نفر در طی این عمل دچار سوراخ شدن معده می‌شود که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.در طی انجام هر عمل جراحی یک درصد مشخص از احتمال مرگ و میر می‌تواند وجود داشته باشد، که در این عمل نیز این میزان بسیار کم و در حدود چهار هزارم درصد است.

 

مطلب پیشنهادی: ویتامین ب در چه میوه هایی است؟

 

نکات مهم در مورد عمل بالون‌گذاری معده:

  1.  به طور کلی عمل بالون‌گذاری معده فعالیت‌های فیزیکی و تحرک را در فرد تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، اما بهتر است که برای یک هفته پس از این عمل فرد زمان بیشتری را به استراحت بگذراند و فعالیت‌های سنگین فیزیکی را انجام ندهد.
  2. حضور بالون‌ها را احتمالاً حس خواهید کرد به خصوص در مواردی مانند خم شدن.
  3. ورزش کردن در این عمل دارای محدودیت نیست و به طور کلی فرد می‌تواند به انجام انواع ورزش‌ها بپردازد. در واقع ورزش کردن یکی از الزاماتی است که فرد باید انجام دهد تا نتیجه مناسبی را درکاهش وزن بگیرد.
  4. بالون‌ها باعث می‌شوند که غذا‌ها با سرعت کمتری از معده خارج شوند و این باعث می‌شود که دارو‌ها نیز با سرعت کمتری هضم شوند و متابولیسم آن‌ها کند‌تر انجام شود. بنابراین اگر شما دارو‌های خاصی را استفاده می‌کنید لازم است که با پزشک متخصص خود مشورت کنید و در صورت لزوم به تغییر دوز دارو مورد نظر خودتان اقدام کنید.
  5. بعضی از دارو‌های عمومی هستند، که خطر خونریزی را افزایش می‌دهند. بنابراین به افرادی که این عمل را انجام داده‌اند، توصیه می‌شود که از مصرف دارو‌های ضد التهاب مانند ایبوپروفن، ملوکسیکام و دیکلوفناک و دارو‌های رقیق‌کننده خون مانند آسپرین‌ها اجتناب کنند. مصرف این نوع دارو‌ها می‌توان احتمال ابتلا به مواردی مانند زخم معده یا خونریزی معده را افزایش دهند.
  6. در دوران بارداری و شیردهی انجام این عمل توصیه نمی‌شود، زیرا در این تایم‌ها بدن مادر با جنین یا نوزاد به طور مداومی در تماس است و مواد غذایی و مغذی در این تایم‌ها باید به خوبی تأمین شوند تا سلامت مادر و جنین حفظ شود.
  7. بالون‌های معده در انواع مختلف و از برند‌های مختلفی وجود دارند و مدت زمانی که می‌توانند در معده قرار بگیرند نیز از شش ماه تا یک سال متفاوت است به همین دلیل نیاز است که به این تایم دقت کنید و در اتمام این زمان برای درآوردن این بالون‌ها اقدام کنید.
  8. طول مدت زمان نقاهت این عمل به طور معمول ۳ روز است و پس از ۳ روز فرد می‌تواند فعالیت‌های روتین خود را از سر بگیرد. البته این عوامل تحت تأثیر موارد زیادی قرار می‌گیرد و در هر فردی متفاوت است.
    کاهش وزن یک اقدام زمان بر و نیازمند زحمت و اراده قوی است. انجام عمل‌های مربوط به لاغری مانند عمل بالون‌گذاری مس تواند در این راه بسیار سودمند باشد.

هرچند عمل بالون‌گذاری در معده می‌تواند مفید و سودمند باشد، اما باید به این نکته توجه کنید که انجام این عمل بدون تغییر سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی سالم و صحیح و ورزش و فعالیت فیزیکی منظم و اصولی هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. بالون معده معمولاً شش ماه در معده باقی می‌مانند و پس از آن از بدن خارج می‌شوند که البته در بسیاری از موارد ممکن است پزشک، یک بالون دیگر را جایگزین بالون قبلی کند.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!