برای رفلاکس معده چی خوبه؟ درمان رفلکس معده

07 شهریور 1403 - آخرین بروزرسانی: 07 شهریور 1403
رفلاکس معده چیست

عناوین مقاله

در دنیای امروز مشکلات مربوط به معده یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها و مشکلاتی است که مردم را در سرتاسر دنیا درگیر می‌کند. جالب است بدانید که متخصصان و پزشکان معتقدند که هر فردی می‌تواند در طی عمر خود به چندین بار رفلاکس معده مبتلا شود.

در هر صورت زمانی گفته می‌شود فرد به بیماری رفلاکس معده مبتلا است که در طی یک هفته بیشتر از دوبار به رفلاکس مبتلا شود. اگرچه رفلاکس یک بیماری شایع در دنیا است، اما این بیماری در مواردی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی موجب ایجاد بیماری‌های گوارشی و سرطان شود. در این مقاله ابتدا به این می‌پردازیم که رفلاکس معده چیست و چه علائمی دارد و سپس راهکار‌های پیش‌گیری، مقابله و درمان آن را برای شما توضیح می‌دهیم.

 

رفلاکس معده چیست؟

قبل از هرچیز لازم است بدانیم که رفلاکس معده دقیقاً چیست و چگونه ایجاد می‌شود. در ساختار دستگاه گوارش قبل و بعد از بسیاری از اندام‌های گوارشی مانند معده و روده ماهیچه‌های حلقوی به نام اسفنکتر وجود دارند که از بازگشت غذا و محتویات لوله گوارش به بخش‌های قبلی جلوگیری می‌کنند. در انتهای مری و ابتدای معده نیز یکی از این اسفنکتر‌ها وجود دارد.

وجود این اسفنکتر در واقع به سلامت ماندن مری کمک می‌کند. در داخل معده مقدار زیادی از اسید قوی ترشح می‌شود، تا بتواند غذا را به خوبی هضم کند. دیواره معده نیز در مقابل این اسید مقاوم است، اما مری این پوشش را ندارد و در صورت برخورد با اسید معده می‌تواند آسیب ببیند. اگر اسفنکتر انتهای مری به هر دلیلی به طور کامل بسته نشود یا خیلی زود باز شود باعث می‌شود اسید معده به مری باز گردد که این وضعیت را به عنوان رفلاکس معده می‌شناسیم.
همان طور که گفتیم رفلاکس معده یک بیماری شایع گوارشی محسوب می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث سوزش معده در ناحیه تحتانی قفسه سینه، سوزش سر دل یا ترش کردن معده شود.

از کجا بفهمیم به رفلاکس معده مبتلا شده‌ایم؟

ابتلا به بیماری رفلاکس معده دارای علائمی است که با وجود آن‌ها می‌توانید به سادگی متوجه شوید که به این بیماری مبتلا هستید یا خیر. البته باید به این نکته توجه کرد که تمام افرادی که به رفلاکس معده مبتلا هستند علائم یکسانی را تجربه نمی‌کنند. در واقع علائمی که تجربه می‌کنید به طور مستقیمی بستگی به این دارد که این بیماری عملکرد کدام یک از اندام‌های داخلی شما را درگیر کرده است. در ادامه این مطلب برای شما برخی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم رفلاکس معده را توضیح می‌دهیم.

۱-اغلب مبتلایان به این بیماری احساس سوزش یا درد‌زا در معده تجربه می‌کنند. این سوزش‌ها در بعضی از موارد به قفسه سینه نیز منتشر می‌شوند. در بعضی از موارد بیمار ممکن است یک سوزش منتشر را در قفسه سینه خود احساس کند و نتواند منشأ سوزش را به طور دقیق تشخیص دهد.

۲- ترش کردن از دیگر علائم رایج در این بیماری است. در این حالت فرد معمولاً پس از خوردن وعده‌های غذایی در دهان و گلوی خود طعم تلخ یا ترشی را احساس می‌کند. گاهی حتی ممکن است بخشی از آخرین غذایی که فرد خورده است به دهان بازگردد.

۳- احساس سیری نامطلوب به طوری که فرد پس از مدت‌ها از آخرین وعده غذایی که خورده است همچنان احساس سیری می‌کند.

۴- بی‌حالی، بروز خلط گلو، تهوع و استفراغ از علائم دیگری هستند که می‌توانند در رفلاکس معده ایجاد شوند. گلو درد، سکسه‌های طولانی مدت و آزاردهنده نیز می‌توانند در بعضی از موارد ایجاد شوند. دبرخی از علائم دیگری که ممکن است در رفلاکس معده ایجاد شود شامل موارد زیر هستند.

 

مطلب پیشنهادی: بالون معده چیست؟

 

۵- باد گلو یا آروغ‌های مکرر

۶- دل درد

۷- مشکل یا درد هنگام بلعیدن غذا

۸- جمع شدن بیش از حد بزاق در دهان

۹- گلودرد مزمن

۱۰- گرفتگی حنجره یا صدا

۱۱- التهاب لثه

۱۲- بوی بد دهان

۱۳-درد قفسه سینه

۱۴- احساس توده در گلو

۱۵- مدفوع خونی یا سیاه یا استفراغ خونی

۱۶- سرفه مزمن

۱۷- لارنژیت

۱۸- پیدا کردن مشکل آسم یا بدتر شدن آن

۱۹- مختل شدن خواب

رفلاکس معده

علت ایجاد رفلاکس معده چیست؟

جالب است بدانید که یکی از دلایل عمده‌ای که باعث ایجاد رفلاکس معده می‌شود، مربوط به سبک ناسالم زندگی در دنیای مدرن امروزی و پیشرفت روز به روز آن است. به همین دلیل نیز تغییر سبک زندگی و پیروی از یک سبک زندگی سالم می‌تواند از ابتلا به رفلاکس معده جلوگیری کند و در درمان آن نیز موثر باشد. در ادامه برخی از دلایلی را که موجب ایجاد این بیماری می‌شوند ذکر می‌کنیم.

۱-خوردن وعده‌های غذایی سنگین و پرچرب می‌تواند یکی از علل ابتلا به رفلاکس معده باشد.

۲-افرادی که بلافاصله بعد از خوردن وعده‌های غذایی دراز می‌کشند یا از ناحیه کمر خم می‌شوند ریسک بالاتری برای ابتلا به رفلاکس معده دارند.

۳- افرادی که بین آخرین وعده غذایی یا میان وعده خود و خواب شبانه‌شان زمان زیادی را در نظر نمی‌گیرند بیشتر ممکن است به بیماری رفلاکس معده مبتلا شوند.

۴- مطالعات نشان می‌دهند که مصرف زیاد برخی از مواد خوراکی می‌تواند مستعد‌کننده ابتلا به بیماری رفلاکس معده باشد. از این خوراکی‌ها می‌توان به مرکبات، گوجه فرنگی، شکلات، نعناع، سیر، پیاز یا غذا‌های تند یا چرب اشاره کرد.

۵- نوشیدنی‌های گاز دار یکی از بدترین موارد برای رفلاکس معده هستند. توصیه می‌شود برای جلوگیری از ابتلا به رفلاکس معده یا درمان آن از مصرف الکل، نوشیدنی‌های گازدار، قهوه و چای اجتناب کنید یا آن را تا حد ممکن کاهش دهید.

۶- اضافه وزن و چاقی یکی از ریسک فاکتور‌های مهم در ابتلا به این بیماری هستند.

۷- مطالعات نشان می‌دهند افرادی که به طور مداوم از دخانیات مانند سیگار، قلیان و… استفاده می‌کنند بیشتر به رفلاکس معده مبتلا می‌شوند.

۸- در طول دوره بارداری نیز ریسک ابتلا به رفلاکس معده افزایش پیدا می‌کند.

۹- مصرف آسپرین، ایبوپروفن، برخی از دارو‌های شل‌کننده عضلات یا دارو‌های فشار خون می‌تواند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

 

آیا رفلاکس معده قابل درمان است؟

رفلاکس معده قابل درمان و در موارد خیلی شدید نیز می‌تواند قابل کنترل باشد. این که این بیماری چگونه درمان شود به طور مستقیمی در ارتباط با این مسأله است که بیماری به چه میزان در شما رشد و پیشرفت کرده است. در اغلب موارد این بیماری خیلی شدید نیست و فرد می‌تواند از طریق مجموعه‌ای از درمان‌های گیاهی و خانگی و استفاده از طب سنتی و طب سوزنی بیماری را تحت کنترل در آورد.

در برخی موارد نیز بیماری شدید و وخیم است. در این موارد ضروری است که فرد به پزشک مراجعه کند و با استفاده از مجوعه‌ای از دارو‌های شیمیایی و دارو‌های معده و گوارش مانند رانیتیدین، پنتوپرازول، لانزوپرازول و امپرازول بیماری را کنترل و درمان کند. گاهی نیز در موارد بسیار وخیم ممکن است پزشک متخصص جراحی‌هایی مانند جراحی لاپاراسکوپیک را برای جلوگیری از پیشرفت بیماری لازم بداند.

درمان رفلاکس معده

چگونه رفلاکس معده را درمان کنیم؟

همان طور که گفتیم تعداد زیادی از راه‌های سنتی و خانگی برای درمان و بهبود رفلاکس معده وجود دارند. برخی از مواد غذایی و خوراکی وجود دارند که مصرف آن‌ها می‌تواند باعث کنترل و درمان رفلاکس معده شود. در ادامه این مطلب برخی از این مواد خوراکی و راه مصرف آن‌ها را برایتان بازگو می‌کنیم.

۱-سبزیجات:

در ساختار سبزیجات چربی و قند به میزان بسیار کمی وجود دارند. سبزیجات این توانایی را دارند که اسیده معده را کاهش دهند و در بهبود رفلاکس معده مؤثر باشند. می‌توانید از لوبیا سبز، ، نخود فرنگی، مارچوبه، سبزیجات برگ، سیب زمینی و خیار در رژیم غذایی خود به این منظور استفاده کنید.

به هیچ عنوان فراموش نکنید از سبزیجاتی مثل گل کلم ، سبزیجات ریشه ای مثل سیب زمینی و هویج، خانواده چغندرها نیز بسیار مفید می باشند. همچنین سبزیجات با محتوای آب زیاد مثل خیار و کاهو و کرفس نیز بسیار کمک کننده می باشند. ترجیحا سبزیجات را سعی کنید خام مصرف نکنید چرا که فیبر بسیار بالایی دارند و برای رفلاکس آزاردهنده هستند، بهتر است بخارپز مورد استفاده قرار بگیرند.

۲- زنجبیل:

زنجبیل یک ضد التهاب طبیعی و قوی است که در طب سنتی نیز بسیار پرکاربرد است. زنجبیل می‌تواند احساس سوزش در قفسه سینه و سایر مشکلات مربوط به دستگاه گوارش را بهبود ببخشد. برای مصرف زنجبیل یک‌ایده خوب استفاده از چای زنجبیل است.

۳- جو دوسر:

جو دوسر یک غلات کامل است و حاوی مقادیر زیادی از فیبر است که می‌تواند باعث بهبود علائم ناشی از رفلاکس معده شود. می‌توانید از منابع غنی از فیبر دیگری نیز مانند نان‌های سبوس دار و برنج غلات سبوس دار استفاده کنید. در کنار این موارد از خواص جو دوسر پرک می‌توان به مراقبت از پوست و جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد.

۴- میوه‌های غیر سیتروس:

بسیاری از میوه‌ها دارای خاصیت اسیدی هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند باعث تشدید بیماری رفلاکس معده شود. مصرف میوه‌هایی که دارای خاصیت اسیدی بسیار کمی هستند مانند موز، سیب و گلابی می‌تواند در بهبود علائم ناشی از رفلاکس تاثیرگذار باشد.

 

مطلب پیشنهادی: ادویه‌ های کاهش وزن

 

۵- مصرف گوشت‌های دریایی:

هرچه قدر در رژیم غذایی خود از میزان کمتری از چربی استفاده کنید رفلاکس شما بیشتر بهبود خواهد یافت. گوشت‌های قرمز مانند گوشت گوسفند حاوی مقادیر زیادی از چربی هستند که می‌توانند باعث تشدید شرایط رفاکس شوند. یک توصیه خوب برای درمان و کنترل رفلاکس معده استفاده از گوشت‌های دریایی است که کم چرب هستند. می‌توانید گوشت ماهی و غذا‌های دریایی کم چرب را جایگزین گوشت‌های پر چربی کنید. گوشت‌های بدون چربی مانند مرغ و بوقلمون نیز می‌توانند‌ ایده‌های خوبی باشند.

۶- مصرف سفیده تخم مرغ:

بهتر است از مصرف زرده تخم مرغ که سرشار از چربی است پرهیز کنید و به سفیده تخم مرغ روی بیاورید. این کار علاوه بر بهبود علائم رفلاکس می‌تواند محتوای خوبی از پروتئین را نیز برای بدن شما تأمین کند.

۷- مواد خوراکی و غذایی پرچرب را در صورت امکان حذف کنید:

سعی کنید موارد زیر را در صورت امکان از رژیم غذایی خود حذف کنید. به یاد داشته باشید که مصرف این موارد می‌تواند رفلاکس را به طور شدیدی در شما تشدید کند. سیب زمینی سرخ کرده و حلقه‌های پیاز، لبنیات پرچرب، مانند کره، شیر کامل، پنیر معمولی و خامه ترش، برش‌های چرب یا سرخ شده گوشت گاو، گوشت خوک یا بره، چربی بیکن، چربی ژامبون، دسر یا میان وعده مانند بستنی و چیپس و سس خامه‌ای.گوجه فرنگی و مرکبات و شکلات نیز می‌توانند رفلاکس و علائم آن را تشدید کنند.

البته لازم است توجه داشته باشید که میزان تأثیرگذاری این خوراکی‌ها در شما بستگی به ساختار بدنی منحصر به فرد شما دارد و نیاز است تا چندین روش را امتحان کنید تا به تجریه پی ببرید که کدام روش در شما می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد. در واقع اگر یک روش در یک فرد تأثیر فوق‌العاده‌ای به دنبال داشته باشد این به این معنا نیست که در دیگران نیز همین تأثیر را خواهد داشت.

 

چه طور می‌توان از ایجاد رفلاکس معده جلوگیری کرد؟

یکی از دلایل عمده ایجاد رفلاکس معده در افراد در دنیای امروز سبک ناسالم و غیر اصولی در زندگی است. با اصلاح عادات غلط و داشتن یک سبک زندگی سالم و اصولی نه تنها می‌توانید از ابتلا به رفلاکس معده جلوگیری کنید بلکه می‌توانید سطح سلامت خود را به طور ویژه‌ای افزایش دهید و بدن خود را سالم و قوی نگه دارید. در ادامه برخی از راهکار‌های ساده‌ای را که می‌توانید برای داشتن یک سبک زندگی سالم انجام دهید برای شما ذکر کرده‌ایم.

۱-داشتن تناسب اندام:

اگرچه امروزه تناسب اندام در بین افراد جامعه به معیار مهمی برای زیبایی و جذابیت تبدیل شده است اما مسأله مهم‌تر در این میان این است که چاقی و اضافه وزن می‌تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد و زمینه ساز ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها باشد. رفلاکس معده نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست. بنابراین اگر می‌خواهید ریسک ابتلا به رفلاکس معده را کاهش دهید سعی کنید وزن خود را متناسب نگه دارید.

۲- سیگار نکشید:

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که مصرف دخانیات می‌تواند به طور ویژه‌ای سبب ابتلا به رفلاکس معده شود. برای حفظ سلامت کلی بدن خود بهتر است از مصرف هرگونه دخانیات و سیگار اجتناب کنید.

۳- رژیم غذایی مناسب داشته باشید:

با یک نگاه ساده می‌توان متوجه شد که افرادی که تنها به دنبال لاغری هستند ممکن است صرفاً با کالری شماری به نتیجه دلخواه خود برسند اما این کار سلامت شما را تضمین نمی‌کند. در واقع اگر شما از اضافه وزن و چاقی رنج نمی‌برید این نمی‌تواند به این معنا باشد که شما رژیم غذایی سالمی دارید. یک رژیم غذایی سالم و اصولی دارای مقادیر مناسبی از تمام مواد مغذی، مواد معدنی و ویتأمین‌ها و… است. چنین رژیمی می‌تواند سلامت شما را تأمین کند و از ابتلا به رفلاکس معده نیز جلوگیری کند.

بهتر است در رژیم غذایی خود میزان مصرف غذا‌های پرچرب، فست فود‌ها و نوشیدنی‌های گازدار و کافئین دار و غذاهای اسپایسی و پر ادویه را کم کنید. این مواد خوراکی نه تنها شانس ابتلا به بیماری رفلاکس معده را در شما افزایش می‌دهند بلکه باعث ایجاد زمینه‌ای برای بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز خواهند بود.

روش درمان رفلاکس معده

۴- بین آخرین وعده غذایی خود تا شروع خواب شبانه زمانی را در نظر بگیرید

یکی از بدترین کار‌هایی که می‌توانید در مقابل بدن خود و سلامت آن انجام دهید این است که بلافاصله پس از صرف غذا دراز بکشید یا بخوابید. لازم است بدانید که این کار به طور ویژه‌ای شانس ابتلا به رفلاکس معده را در شما افزایش خواهد داد. سعی کنید برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که بعد از صرف شام حداقل ۲ تا ۳ ساعت تایم داشته باشید و پس از آن اقدام به خوابیدن کنید.

 

مطلب پیشنهادی: 22 خواص اسطوخودوس

 

۵- الکل را کنار بگذارید

مصرف بی‌رویه الکل‌ها و نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند سلامت شما را به طور ویژه‌ای در خطر قرار دهد. یکی از عوارض مصرف الکل افزایش ریسک ابتلا به رفلاکس معده است.

۶- از آنتی اسید‌ها استفاده کنید

استفاده منظم و اصولی از آنتی اسید‌ها می‌تواند اسید معده را کاهش دهد و علائم رفلاکس را کاهش دهد. البته بهتر است قبل از مصرف آنتی اسید‌ها در مورد نوع و نحوه و مقدار استفاده از آن‌ها با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

چند نکته ساده دیگه را هم می توانید انجام بدید اول اینکه که سعی کنید لباس خیلی تنگ نپوشید چرا که می تواند این کار به معده شما فشار زیادی وارد کند، در نهایت باعث برگشت اسید معده می شود. همچنین استفاده از بالش استانداردی که سر و سینه را بالاتر از پاها قرار دهد هم می تواند تا حد زیادی از بازگشت اسید معده شما جلوگیری کند.

 

در چه زمانی ضروری است که به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

در صورتی که همراه با علائم رایج و اولیه رفلاکس علائم شدید‌تری نیز دیده شود لازم است که به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که وجود این علائم می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی‌تر باشد. این علائم شامل موارد زیر هستند:
۱-مشکل یا احساس درد در هنگام بلع غذا
۲-بی اشتهایی مفرط و کاهش وزن شدید
۳- درد شدید در ناحیه قفسه سینه
۴- احساس تنگی نفس شدید و خفگی
۵- خونریزی در دستگاه گوارش و خون در استفراغ، استفراغ تیره رنگ یا مدفوع سیاه

 

پزشک برای تشخیص رفلاکس معده چه اقداماتی را ممکن است انجام دهد؟

در بسیاری از موارد پزشک از طریق هیستوری اولیه‌ای که از شما می‌گیرد و با علائم رایج و مشخص رفلاکس وجود آن را تشخیص می‌دهد. ممکن است پزشک این احتمال را بدهد که علائم شما می‌تواند نشان دهنده موارد جدی‌تری مانند حمله قلبی، ذات‌الریه، درد دیواره قفسه سینه و آمبول ریه باشد.. در مواردی نیز ممکن است پزشک نیاز به آزمایش‌ها و اقدامات دیگری ببیند. برخی از رایج‌ترین این آزمایش‌ها شامل موارد زیر هستند.

۱-آندوسکوپی

۲- بیوپسی: در این روش از برخی از بافت‌های بدن یک نمونه کوچک برداشته می‌شود تا از سلامت آن مطمئن شوند.

۳- اشعه ایکس باریم: با این روش از مری، معده و روده فوقانی تصویر‌برداری می‌کنند تا از مشکلات احتمالی آگاه شوند.

۴- مانومتری مری: با این روش فشار مری را اندازه‌گیری می‌کنند.

۵- نظارت بر امپدانس: این روش میزان حرکت مایعات در مری را اندازه‌گیری می‌کند.

۶- نظارت بر ph: با این روش میزان اسیدیته معده را به طور دقیق اندازه‌گیری کرده و با توجه به آن دارو‌های مناسب را تجویز می‌کنند.

 

رفلاکس معده چه قدر خطرناک است؟

رفلاکس معده اگرچه یک وضعیت ناخوشایند و آزار دهنده است اما در بسیاری از موارد می‌توان آن را درمان کرد یا تحت کنترل درآورد. در هر صورت اگر برای درمان رفلاکس معده اقدامی نکنید و رفلاکس بدتر شود می‌تواند موجب موارد جدی‌تری شود و سلامت شما را به خطر بیاندازد. برخی از مواردی که ممکن است در اثر تشدید رفلاکس معده ایجاد شوند شامل موارد زیر هستند.

۱-ازوفاژیت (التهاب مری):

پوشش مری به اندازه معده قوی نیست و زمانی که رفلاکس بار‌ها و بار‌ها انجام می‌شود مقدار زیادی از اسید معده در برخورد با دیواره مری قرار می‌گیرد و می‌تواند به مری آسیب برساند. این آسیب‌ها می‌توانند سبب ایجاد زخم‌ها و خونریزی در دیواره مری شوند. در برخی از مواقع این خونریزی‌ها قابل مشاهده نیستند اما پزشک با انجام آزمایش مدفوع می‌تواند متوجه آن شود.

۲- تنگی مری:

ایجاد زخم‌های میکروسکوپی به طور مداوم در مری می‌تواند باعث ایجاد تنگی در مری شود. انسداد‌های جزیی که در مری ایجاد می‌شوند می‌توانند باعث ایجاد درد و ناراحتی در هنگام خوردن غذا‌ها شوند.

۳- مشکلات ریه و گلو:

اسید معده که به نقاط قبلی در دستگاه گوارش برمی گردد تنها به مری محدود نمی‌شوند. اسید معده می‌تواند به ناحیه گلو برگردد و سبب التهاب تار‌های صوتی، گلودرد یا ایجاد صدای خشن شود. همچنین این اسید می‌تواند به ریه‌ها وارد شود. ورود اسید به ریه‌ها می‌تواند منجر به ایجاد مواردی مانند ذات‌الریه یا علائم آسم شود.

۴- مشکلات دندانی:

اسید معده یک اسید قوی است و بازگشت آن حتی می‌تواند باعث آسیب دندان‌ها و مینای آن‌ها شود.

5- مری بارت:

 تغییر بافت قسمت انتهایی مری از اپیتلیوم سنگفرشی به مخاط گوارشی (دارای سلولهای جامی شکل) می‌باشد. ایجاد مری بارت اغلب ناشی از تحریک مداوم مری توسط اسید معده می‌باشد.

 

وجود رفلاکس معده در نوزادان طبیعی است؟

پدیده رفلاکس معده در نوزادان به کرات رخ می‌دهد. جالب است بدانید که برعکس افراد بالغ که وجود رفلاکس در آن‌ها یک وضعیت غیر طبیعی و نگران‌کننده است در نوزادان یک پدیده کاملاً طبیعی است و در اکثر نوزادان سالم و سلامت به طور زیادی دیده می‌شود.

 

آیا رفلاکس معده و سرطان با یکدیگر ارتباط دارند؟

اگرچه این مسأله نادر است اما ظهور رفلاکس در برخی از موارد می‌تواند نشان دهنده سرطان در فرد باشد. در سرطان معده سلول‌های معده و سلول‌های دهانه معده از ساختار طبیعی خود خارج می‌شوند و این مسأله می‌تواند باعث ایجاد علائمی از جمله موارد زیر شود.

  • بی‌اشتهایی
  • سوزش سر معده
  • تهوع
  • ترش کردن
  • احساس تلخی یا طعم گس در دهان
  • کاهش وزن ناگهانی
  • احساس کلافگی و آشفتگی
  • بروز اختلال در خواب
  • مشکل در فرو دادن لقمه‌های غذا
  • مشکل در نوشیدن مایعات و بلع
  • احساس سیری ناخوشایند
  • احساس وجود توده یا سنگینی در معده یا ناحیه شکم
  • احساس پر بودن و سنگینی بی‌دلیل
  • خستگی و بی‌حالی

 

آیا ایجاد رفلاکس در دوران بارداری طبیعی است؟ می‌تواند خطرناک باشد؟

در دوران بارداری بدن در یکی از دوران حساس خود قرار می‌گیرد که ممکن است به بسیاری از مواردی که در دوران طبیعی خود پاسخ نمی‌داد حساس شده و پاسخ‌های ایمنی ایجاد کند. در بعضی از خانم‌های باردار رفلاکس معده ایجاد می‌شود. این بیماری در طی بارداری بدتر می شود اما با زایمان و تولد نوزاد از بین می‌رود.

در هر صورت این شرایط را می‌توانید با کمک پزشک متخصص خود کنترل کنید و لازم نیست نگران باشید. اگرچه این شرایط می‌تواند به دشواری دوره بارداری بیفزاید، اما عوارض جدی و خاصی برای مادر یا جنین نخواهد داشت.
علائم رفلاکس در دوران بارداری شامل موارد شایعی مانند سوزش سردل، سوزش در گلو یا طعم اسید در دهان، درد معده یا قفسه سینه، تهوع یا استفراغ و سرفه شود.

 

مطلب پیشنهادی: چای سفید چیست؟

 

آیا ورزش می‌تواند باعث ایجاد رفلاکس معده شود؟

در بعضی از افرادی که به طور مداوم ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند رفلاکس معده ممکن است دیده شود. توصیه ما برای این افراد این است که حداقل دو ساعت بعد از غذا خوردن پروسه ورزش خود را آغاز نکنند و از فعالیت‌های آرام‌تری مانند پیاده روی استفاده کنند. به علاوه اگر تحت نظر پزشک هستید دارو‌هایی را که برای شما تجویز کرده است به طور منظم و مرتب استفاده کنید.

درد معده

آیا سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) با رفلاکس معده ارتباطی دارد؟

تحقیقات زیادی در این رابطه انجام شده است. این تحقیقات به طور مشخصی نشان می‌دهند که بین این دو بیماری ارتباط مهمی وجود دارد هرچند دلیل این مسأله هنوز مشخص نشده است. مطالعات نشان می‌دهند که ۷۹ درصد از بیماران مبتلا به IBS، علائم بیماری ریفلاکس معده به مری را نشان می‌دهند و حدود ۷۱ درصد از بیمارانِ مبتلا به GERD علائم سندرم روده تحریک‌پذیر را گزارش می‌دهند.

 

جمع‌بندی

رفلاکس معده یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سرتاسر دنیا است که افراد زیادی را رنج می‌دهد. ایجاد رفلاکس معده می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث به وجود آمدن رفلاکس معده می‌شود سبک زندگی ناسالم و استفاده از نوشیدنی‌های الکلی و گازدار است. در هر صورت اگر شما قصد دارید که از ابتلا به رفلاکس جلوگیری کنید یا علائم آن را کاهش دهید می‌توانید از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید.

 برای داشتن یک سبک زندگی سالم در قدم اول باید یک رژیم غذایی سالم و اصولی داشته باشید و در قدم بعدی نیز از یک برنامه ورزشی مناسب و روتین استفاده کنید. به یاد داشته باشید که یک سبک زندگی سالم نه فقط شما را از رفلاکس معده در‌امان نگه می‌دارد بلکه سلامت بدن شما را تقویت می‌کند و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز جلوگیری می‌کند.

 

این مطلب صرفا با هدف آموزش و اطلاع‌رسانی منتشر شده است. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت بلاگ فیتوجت را مطالعه نمایید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!