مهمترین فاکتور‌های تعیین‌کننده وزن ایده‌آل در خانم‌ها و آقایان کدامند؟

24 شهریور 1403 - آخرین بروزرسانی: 24 شهریور 1403
وزن‌ایده‌آل

در جوامع مختلف در حال حاضر چاقی یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد با آن درگیر‌اند. رسیدن به وزن ایده‌آل چه برای خانم‌ها و چه برای آقایان یک مسأله حیاتی و مهم است. تناسب اندام نه تنها باعث زیبایی و جذابیت ظاهر شما می‌شود بلکه می‌تواند به طور مستقیمی بر سلامت بدن شما نیز مؤثر باشد. به عنوان مثال، داشتن کمبود وزن یا اضافه وزن ممکن است خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد و سلامت روان و کیفیت کلی زندگی شما را کاهش دهد.

وزن‌ایده‌آل خانم‌ها و وزن ایده‌آل آقایان به طور کلی به دلیل جنسیت متفاوت با یکدیگر فرق دارد. در واقع عوامل متعددی وجود دارند که در تعیین وزن ایده‌آل هر فرد تأثیرگذار‌اند. از مهم‌ترین عواملی که در تعیین وزن ایده‌آل زنان و مردان نقش دارند می‌توان به قد، سن، جنس و شرایط سلامت زمینه‌ای اشاره کرد.
یکی از مواردی که می‌تواند وزن ایده‌آل شما را تخمین بزند BMI است که در ادامه آن را بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

وزن‌ایده‌آل برای شما چیست؟

بدن افراد مختلف با یکدیگر بسیار متفاوت است و با توجه به ویژگی‌های مختلف افراد مختلف می‌توان گفت که تقریباً هیچ فرمول دقیقی برای یافتن وزن ایده‌آل افراد وجود ندارد. در واقع افراد می‌توانند در وزن‌های کاملاً متنوع و متفاوت در اوج سلامت خود قرار داشته باشند.

در هر صورت برای تعیین وزن ایده‌آل برای یک فرد باید به عوامل مختلفی توجه شود. از جمله این عوامل می‌توان به سبک زندگی و عادات غذایی، سن، شرایط بهداشتی زمینه‌ای، ژنتیک، مصرف دارو‌های خاص، دور کمر، درصد چربی بدن و توزیع چربی در بدن اشاره کرد.


نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید این است که وزنی که شما برای خود در نظر دارید ممکن است مناسب شما نباشد و نه تنها سلامت بدن شما را تضمین نکند بلکه به آن صدمه نیز بزند. در واقع تعریف وزن ایده‌آل وزنی است که سلامت جسمی و روانی شما در آن ارتقا پیدا کند و احساس قدرت، انرژی و اعتماد به نفس داشته باشید.

بهترین کار برای تعیین وزن ایده‌آل این است که به سراغ یک متخصص بروید و از او بخواهید با در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصی شما وزن ایده‌آل را برای شما به دست بیاورد. به یاد داشته باشید که اگر به دنبال افزایش سطح سلامت در بدن خود هستید لازم است در کنار وزن ایده‌آل به موارد دیگری نیز توجه کنید مانند: رژیم غذایی، سلامت روان، توده عضلانی، سطح قند خون و سطح چربی خون.

وزن ایده آل چیست؟

وزن ایده‌آل یاBMI چیست؟

روش‌های مختلفی برای ارزیابی وزن بدن شما وجود دارند. شاخص توده بدنی یا همان BMI یکی از رایج‌ترین این روش‌ها است. در این روش در واقع وزن و قد شما به نسبت هم سنجیده می‌شوند و یک عدد به دست می‌آید که می‌تواند به طور تقریبی بیان کند شما در چه محدوده‌ای قرار دارید و از اضافه وزن یا کمبود وزن رنج می‌برید یا در محدوده نرمال قرار دارید.

 

مطلب پیشنهادی: چطور وزنم رو ثابت نگه دارم؟

 

نحوه محاسبه BMI

پس از محاسبه BMI از طریق وزن و قد شما یک عدد به دست می‌آید که می‌تواند تخمینی از وضعیت بدنی شما باشد. برای افراد بالغ ۲۰ سال به بالا عدد محاسبه شده در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرد.

۱-کمتر از 16.5:

اگر عدد حاصل از BMI شما کمتر از 6.15 باشد این به این معنا است که دچار کمبود وزن بسیار شدید هستید. این مسأله می‌تواند به دلیل برخی از بیماری‌های زمینه‌ای یا سو تغذیه به وجود بیاید. به طور کلی کمبود وزن شدید خطرناک است و می‌تواند برای فرد مخاطره‌آمیز باشد. اگر در این شرایط قرار دارید لازم است سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کرده و برای درمان این کمبود وزن اقدام کنید.

۲- بین 16.5 تا 18.4:

اگر عدد حاصل از BMI شما در این محدوده قرار می‌گیرد شما دارای کمبود وزن هستید. اما این کمبود شدید نیست و می‌توان به راحتی آن را جبران کرد.

۳- 18.5 تا 24.9:

اگر عدد BMI شما در این محدوده قرار گرفته است شما دارای وزن مناسب هستید و احتمالاً در وزن ایده‌آل خود قرار دارید.

۴- بین 25 تا 29.9 :

اگر عدد BMI در این محدوده قرار بگیرد شما دارای مقداری اضافه وزن هستید. البته این اضافه وزن هنوز به مرحله چاقی نرسیده است و می‌توانید با مراجعه به یک متخصص تناسب اندام وزن خود را به محدوده‌ایده‌آل برگردانید.

۵- بین 30 تا 34.9 :

عدد BMI در این محدوده نشانگر چاقی درجه ۱ است. این مرحله غالبا در همین جا متوقف نمی‌شود و شما با گذشت زمان چاق‌تر خواهید شد. در نتیجه این مرحله نیاز به دقت و رسیدگی دارد تا از وارد شدن به مراحل چاقی بالاتر جلوگیری شود و بتوانید اضافه وزن و چاقی موجود را نیز در گذر زمان درمان کنید.

۶- بین 35 تا 39.9 :

این عدد نشانگر چاقی درجه ۲ است. در این مرحله چاقی می‌تواند بر زیبایی، اعتماد به نفس و روحیه شما تاثیر بگذارد. به علاوه چاقی درجه ۲ می‌تواند در ابتلا به برخی از بیماری‌ها مؤثر باشد و زمینه ساز آن‌ها نیز باشد.

۷- بالاتر از 40 :

این نوع چاقی چاقی درجه ۳ است. در این مرحله احتمال بالایی برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها وجود دارد. به علاوه این نوع چاقی ممکن است بر روی کیفیت زندگی شما نیز تاثیر سو بگذارد و بسیاری از فعالیت‌های روتین و روزانه شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

رسیدن به وزن ایده آل

BMIچه مزایا و چه معایبی دارد؟

این روش یک روش رایج برای تخمین وزن و شرایط بدنی شما است. مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهند که BMI ممکن است به تخمین چربی بدن شما کمک کند، همچنین ممکن است به پیش‌بینی بیماری مزمن و خطر مرگ و میر مربوط به وضعیت کمبود وزن و اضافه وزن کمک کند.
داشتن BMI بالاتر می‌تواند با افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های جدی از جمله بیماری‌های زیر همراه باشد:

  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • سنگ کیسه صفرا
  • دیابت نوع ۲
  • مشکلات تنفسی
  • انواع خاصی از سرطان

در هر صورت محاسبه شاخص توده بدنی با معایبی نیز همراه است.
BMIمیزان چربی و عضله را در بدن شما اندازه‌گیری نمی‌کند، به علاوه نمی‌تواند تشخیص دهد که چربی موجود در بدن شما در کدام قسمت تجمع یافته است.
برای درک بهتر این مسأله یک فرد ورزشکار را در نظر بگیرید که توده عضلانی بسیار زیادی دارد. 

این فرد ممکن است BMI بالایی داشته باشد اما دچار چاقی نباشد. به علاوه فردی که دارای میزان چربی زیادی است و عضله خیلی کمی دارد نیز ممکن است BMI خوبی داشته باشد اما بدن سالمی نداشته باشد.


– افراد آسیایی تبار ممکن است با BMI کمتر خطرات سلامتی بیشتری داشته باشند. افراد این گروه اگر BMI آن‌ها بین ۲۳ تا ۲۵ باشد ممکن است در محدوده اضافه وزن قرار بگیرند و اگر BMI آن‌ها ۲۵ یا بیشتر باشد ممکن است چاقی داشته باشند. این در واقع به این معنا است که نژاد‌های مختلف می‌توانند بر BMI تأثیر‌گذار باشند.


این موارد نشان می‌دهند که BMI نباید به تنهایی به عنوان عاملی برای تعیین سلامت و وزن ایده‌آل به کار برود. در حقیقت پزشک متخصص در کنار محاسبه BMI شما باید موارد بسیار دیگری را نیز در نظر بگیرد. از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنسیت
  • قالب بدن
  • سن
  • قومیت
  • توده استخوانی
  • توده عضلانی
  • توده چربی
  • توزیع چربی


به علاوه BMI باید با آزمایش خون و اندازه‌گیری نسبت دور کمر به باسن و درصد چربی بدن ترکیب شود تا وزن مطلوب بدن شما به طور دقیق ارزیابی شود.
مواردی که BMI انداره‌گیری نمی‌کند چگونه می‌توانند  تاثیر گذار باشند؟

 

مطلب پیشنهادی: ادویه‌ های کاهش وزن

 

۱- محل قرار‌گیری چربی‌ها:

یکی از مهم‌ترین مواردی که توسط شاخص توده بدنی اندازه‌گیری نمی‌شود و نشان داده نمی‌شود این است که چربی‌ها دقیقاً در کدام قسمت از بدن شما قرار گرفته‌اند.
چربی به طور طبیعی به این صورت که در لایه زیر پوست شما قرار می‌گیرد و وجود آن برای سلامت شما ضروری است. وقتی چربی در بدن از حد لازم بیشتر می‌شود شروع به تجمع در اطراف شکم و اندام‌های دیگر می‌کند. مقدار زیاد این نوع چربی بدن را در معرض ابتلا به بیماری‌های جدی مانند دیابت، بیماری قلبی، برخی سرطان‌ها و سایر مشکلات جدی سلامتی قرار می‌دهد.

۲- سن:

با رسیدن به سن ۳۰ سالگی چربی به عنوان قسمتی از کل وزن بدن شروع به افزایش می‌کند و عضله کاهش می‌یابد. در این موارد ممکن است فرد دارای BMI مناسبی باشد اما سلامت او در معرض خطر باشد.

۳- جنسیت:

تحقیقات نشان می‌دهند که به طور کلی زنان از چربی بیشتری در بدن برخوردار‌اند و مردان از عضله بیشتری برخوردارند. محققان معتقدند میزان چربی در بدن زنان تقریباً ۱۰ درصد بیشتر از مردان است.

۴- نژاد:

نژاد می‌تواند بر روی نتیجه حاصل از BMI شما مؤثر باشد. نژاد‌های مختلف از نظر عوامل مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند از جمله: تراکم استخوان، درصد چربی بدن و اندازه کلی بدن. این موارد می‌تواند باعث شود که نژاد‌ها یا گروه‌های قومی مختلف با یک BMI تفاوت‌هایی در آرایش بدن داشته باشند.

۵- توده عضلانی:

شاخص توده بدنی نمی‌تواند میزان عضله را در بدن افراد تشخیص دهد. این باعث می‌شود که فردی با بافت عضلانی بیشتر به عنوان درصدی از وزن بدن، می‌تواند همان BMI فردی با چربی بدن بیشتری داشته باشد.

۶- بارداری:

در دوران بارداری نمی‌توان از شاخص توده بدنی برای بررسی وزن مناسب استفاده کرد. در مورد وزن مناسب در این دوران ضروری است که با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

وزن ایده‌آل خانم‌ها

برای تعیین وزن ایده‌آل خانم‌ها هیچ فرمول ثابت و قطعی وجود ندارد. هر فرد با توجه به ویژگی‌های شخصی و فردی خود می‌تواند وزن متفاوتی را به عنوان وزن ایده‌آل داشته باشد. برای تعیین وزن ‌ایده‌آل زنان باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. یکی از اولین چیز‌هایی که پزشک برای تعیین وزن ایده‌آل شما بررسی خواهد کرد احتمالاً شاخص توده بدنی یا BMI است. به علاوه در کنار آن موارد دیگری نیز بررسی خواهد شد.
این موارد می‌توانند بسته به صلاحدید پزشک شما شامل نسبت دور کمر به باسن، درصد چربی بدن، مقیاس چربی بدن، توزین هیدرواستاتیک، اندازه‌گیری ضخامت چین خوردگی پوست، تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریکی و… باشند.

وزن ایده آل آقایان

وزن‌ ایده‌ آل آقایان

وزن‌ایده‌آل آقایان نیز بر اساس معیار‌های مختلفی تعیین می‌شود. وزن آقایان بر اساس گروه سنی، منطقه زندگی، قد، میزان توده عضلانی و… می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
جالب است بدانید که میانگین وزن مردان در کشور‌ها و قاره‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که متوسط وزن مردان در آمریکای شمالی از همه بیشتر است و در حدود ۱۸۰ پوند است که معادل ۹۰ کیلوگرم است.

همچنین متوسط وزن مردان در آسیا برابر با ۱۲۷ پوند است که معادل ۶۳. ۵ کیلوگرم است.
معمولاً آقایان نسبت به خانم‌ها دارای توده عضلانی بیشتری هستند و این باعث می‌شود که وزن ایده‌آل در آن‌ها بیشتر باشد. در هر صورت همان طور که گفتیم هیچ فرمول قطعی و یکسانی برای همه افراد وجود ندارد و وزن ایده‌آل آقایان نیز باید توسط پزشک متخصص و با در نظر گرفتن موارد متعدد و ویژگی‌های فردی شخص مشخص و تعیین شود.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین روش ها برای لاغری

 

وزن‌ ایده‌آل کودکان:

کودکان در سن رشد خود قرار دارند. برای کودکان نیز به طور مداومی BMI محاسبه می‌شود تا سلامت و رشد آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. BMI برای کودکان متفاوت محاسبه می‌شود. برای کودکان و نوجوانان زیر ۲۰ سال، BMI یک رتبه‌بندی صدکی است که کودکان هم سن و جنس را با هم مقایسه می‌کند.

۱-کمتر از صدک ۵:

این کودکان دارای کمبود وزن هستند و ممکن است از سوتغذیه یا برخی از بیماری‌های زمینه‌ای رنج ببرند. در این موارد لازم است پزشک متخصص کودک را معاینه کند تا از سلامت او اطمینان حاصل کند و در صورت نیاز مکمل‌های غذایی و… را برای افزایش وزن تجویز کند.

۲- بین صدک ۵ تا ۸۵:

وزن سالم، این کودکان به احتمال زیاد در سلامت‌ترین حالت ممکن قرار دارند. در هر صورت همان طور که گفتیم BMI نمی‌تواند به تنهایی سلامت فرد را تضمین کند و در برخی از مواقع ممکن است پزشک نیاز به انجام برخی از تست‌های دیگر ببیند.

۳- بین صدک ۸۵ تا ۹۵:

این کودکان مبتلا به اضافه وزن هستند. در این موارد ممکن است پزشک برخی از رژیم‌های غذایی خاص را برای کودک شما تجویز کند.

۴- برابر یا بیشتر از صدک ۹۵:

این کودکان مبتلا به چاقی هستند. در این کودکان باید به طور جدی اقدام به کاهش وزن کرد. پزشک با توجه به ویژگی‌های فردی کودک و پس از پیدا کردن منشأ چاقی ممکن است انواع رژیم‌های غذایی و ورزش ها را برای کودک شما تجویز کند تا کودک به وزن سلامت خود دست پیدا کند و بتواند یک زندگی طبیعی را پیش بگیرد.

محاسبه وزن ایده آل

محاسبه قد و وزن آنلاین:

سایت فیتوجت این قابلیت را برای شما ایجاد کرده است که به صورت آنلاین وزن و قد خود را وارد کنید و BMI خود را به دست بیاورید. به علاوه با کمک متخصصان مجرب سایت فیتوجت می‌توانید با دادن برخی از ویژگی‌های شخصی مورد نیاز وزن‌ایده‌آل خود را پیدا کنید. اما این پایان راه نیست.
سایت فیتوجت تا پایان راه رسیدن به وزن‌ایده‌آلتان با شما همراه است. می‌توانید از سایت فیتوجت بهترین و اصولی‌ترین رژیم‌های غذایی را دریافت کنید و با استفاده از آن‌ها به وزن‌ایده‌آل خود دست پیدا کنید.

وزن ایده‌ آل بر اساس قد:

قد یکی از معیار‌های بسیار مهم برای تعیین وزن ایده‌آل برای خانم‌ها و آقایان است. بدیهی است که هرچه قدر بلندقد‌تر باشید به وزن بیشتری نیز برای تناسب اندام احتیاج دارید. در هر صورت باید در نظر داشته باشید که قد تنها یکی از معیار‌ها برای تعیین وزن ایده‌آل است و به تنهایی کافی نیست.

وزن ایده‌آل برای قد ۱۶۰:

اگر صرفاً بخواهیم با محاسبه و در نظر گرفتن قد و وزن و تناسب آن‌ها به یک عدد برسیم می‌توانیم از فرمول BMI استفاده کنیم. در هر صورت همان طور که گفتیم برای محاسبه وزن ایده‌آل قد کافی نیست و باید موارد دیگری نیز در نظر گرفته شود.

نتایج BMI نشان می‌دهد که برای زنان دارای قد ۱۶۰ سانتی‌متر وزن ۵۰ تا ۶۲ کیلوگرم می‌تواند‌ایده‌آل باشد. به علاوه مردان دارای این قد می‌توانند با وزنی در بازه‌ی ۶۲ تا ۷۵ کیلوگرم در بازه سلامت قرار بگیرند.
در نوجوانان مسئله کمی متفاوت است. به طور متوسط دختران در سن ۱۳ تا ۱۵ سالگی به قد ۱۶۲ سانتی‌متر می‌رسند که برای این قد متوسط وزن ۵۰ کیلوگرم می‌تواند‌ایده‌آل باشد. برای پسران نیز به همین صورت است.

 

مطلب پیشنهادی: ورزش پیلاتس چیست و چه فوایدی دارد؟

 

وزن‌ ایده‌آل برای قد ۱۷۰:

نتایج BMI نشان می‌دهد که برای زنان دارای قد ۱۷۰ سانتی‌متر وزن ۵۹ تا ۷۲ کیلوگرم می‌تواند‌ایده‌آل باشد. مردان با همین قد با داشتن وزن ۷۰ تا ۸۵ کیلوگرم می‌توانند در بازه وزن ایده‌آل قرار بگیرند.

وزن ایده‌آل برای قد ۱۸۰:

در مورد قد ۱۸۰ نتایج BMI این طور نشان می‌دهد که زنان باید دارای وزن ۶۷ تا ۸۲ کیلوگرم باشند و مردان با وزن ۷۸ تا ۹۵ کیلوگرم می‌توانند دارای وزن ایده‌آل باشند.
نوجوانان پسر در سن ۱۶ تا ۱۹ سالگی به طور متوسط دارای ۱۷۸ سانتی‌متر قد هستند. با توجه به این قد نوجوان می‌تواند با داشتن وزن متوسط ۶۵ کیلوگرم دارای وزن ایده‌آل شود.

رسیدن به وزن‌ایده‌آل

جمع‌بندی:

رسیدن به وزن ایده‌آل برای بسیاری از افراد یک آرزو به حساب می‌آید. تناسب اندام با تأثیر گذاشتن در ظاهر شما، به جذابیت ظاهر شما می‌افزاید. این مسأله باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود و زندگی را برای شما جذاب‌تر خواهد کرد. به علاوه داشتن وزن ایده‌آل می‌تواند به شما کمک کند که بدن سالمی داشته باشید و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها اجتناب کنید. هیچ فرمول یا میزان ثابتی برای افراد وجود ندارد. در واقع هر فردی دارای وزن ایده‌آل مخصوص به خود است.

با مراجعه به یک پزشک متخصص و یا به صورت آنلاین و با استفاده از سایت‌هایی مانند فیتوجت می‌توانید وزن ایده‌آل خود را به دست بیاورید. در نظر داشته باشید که BMI تنها یکی از معیار‌هایی است که پزشک برای تعیین وزنی‌ایده‌آل شما در نظر می‌گیرد. در کنار آن عوامل بسیار دیگری نیز در نظر گرفته خواهند شد مانند جنسیت، نژاد؛ میزان عضله و چربی موجود در بدن، بیماری‌های زمینه‌ای و یا حتی دارو‌هایی که مصرف می‌کنید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!