22 خواص اسطوخودوس + معایب و مزایای آن

07 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 30 مرداد 1403
خواص اسطوخودوس چیست؟

عناوین مقاله

گیاه اسطوخودوس دارای فواید زیادی برای سلامت بدن است. اسطوخودوس در علوم پزشکی سنتی و طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد و در علوم پزشکی نوین نیز از آن استفاده می‌شود. خواص اسطوخودوس به قدری زیاد است که آن را تبدیل به یک گیاه همه کاره برای بدن کرده است و در موارد بسیار زیادی مانند: آرامش اعصاب، درمان سوختگی و اگزمای‌های پوستی و درمان دیابت استفاده می‌شود. در این محتوا قرار است تا شما را با خواص استخودوس این گیاه بسیار مفید آشنا کنیم.

 

اسطوخودوس چیست؟

اسطوخودوس یک گیاه از خانواده نعنائیان است که به آن لوندر نیز گفته می‌شود. این گیاه به صورت یک بوته کوچک با طول حدود نیم متر است که دارای گل‌های خوشه‌ای با رنگ‌های آبی، قرمز سیر و بنفش است. اسطوخودوس به طور بومی در مناطق مدیترانه‌ای رشد می‌کند، اما امروزه به دلیل فواید زیاد این گیاه آن را در مناطق مختلفی کشت می‌دهند.
بخش مورد استفاده این گیاه به طور عمده سرشاخه‌های برگدار و گل دار آن است که به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شود.

 

ارزش غذایی اسطوخودوس چیست؟

اسطوخودوس بیشتر به صورت یک گیاه دارای مصرف درمانی و در بعضی موارد به صورت یک ادویه استفاده می‌شود، اما مصرف کمی به صورت مواد خوراکی دارد.در هر صورت اسطوخودوس دارای ارزش غذایی نیز هست. هر ۱۰۰ گرم از گل اسطوخودوس حاوی ارزش غذایی معادل زیر است:

۴۹ کالری، ۱ گرم چربی، ۱۱ گرم کربوهیدرات، ۱ گرم پروتئین، ۲۲۰ میکروگرم کلسیم که که معادل ۱۷% نیاز روزانه به آن است، ۲ میلی‌گرم آهن که معادل ۱۱% نیاز روزانه به آن است، ۹۰ میکروگرم ویتامین A که معادل ۱۰% نیاز به آن است و ۱۲ میلی‌گرم ویتامین C که معادل ۱۳% نیاز روزانه به آن است. به طور کلی اسطوخودوس دارای ارزش غذایی خیلی زیادی نیست و به همین دلیل نیز به صورت خوراکی مصرف زیادی ندارد.

 

مطالب پیشنهادی: خواص سرکه سیب چیست؟

 

 اسطوخودوس برای چی خوبه؟

یکی از خواص اسطوخودوس که به طور عمده‌ای در میان مردم شناخته شده است، خاصیت آرام بخشی آن است، اما جالب است بدانید که اسطوخودوس دارای فواید درمانی زیادی است.برخی از مهم‌ترین خواص اسطوخودوس در سلامت بدن را در زیر بررسی می‌کنیم:

1) خواص اسطوخودوس برای اعصاب:

اسطوخودوس از زمان‌های گذشته به طور عمده‌ای برای کاهش استرس و اضطراب استفاده می‌شده است.مطالعات انجام شده درباره تاثیر اسطوخودوس بر اضطراب نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض بوی اسطوخودوس و هم چنین مصرف دمنوش‌های این گیاه باعث آرام‌سازی فعالیت سیستم عصبی مرکزی می‌شود، و سطح برخی هورمون‌های مرتبط با استرس مثل کورتیزول را در بدن کاهش می‌دهد. مطالعه دیگری نشان داده است که مصرف اسطوخودوس می‌تواند علائم افراد مبتلا به اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی و جمع هراسی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

2) خواص اسطوخودوس برای زنان :

در ساختار اسطوخودوس موادی مانند لینالول و لینالیل استات وجود دارد که دارای خاصیت ضد درد و ضد التهاب قوی هستند.یکی از راه‌های مصرف این گیاه استفاده از روغن‌های موضعی اسطوخودوس در منطقه و نواحی دردناک بدن است، که می‌تواند به طور ویژه‌ای سبب کاهش درد‌های دوران قاعدگی در خانم‌ها شود.به علاوه مصرف موضعی روغن این گیاه می‌تواند، انواعی از درد‌های دیگر مانند درد‌های عضلانی، مفصلی و… را نیز بهبود دهد.

اسطوخودوس

3) مقاوم‌سازی در ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا‌ها:

اسطوخودوس دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی است و می‌تواند در مقابله با این عفونت‌ها مؤثر واقع شود.همچنین اسطوخودوس فعالیت سیستم ایمنی را در بدن تقویت می‌کند و سبب می‌شود، بدن بتواند در مقابل انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها به نحوه بهتر و مؤثر‌تری عمل کند. افزودن چند قطره از روغن آن به آب گرم و بخور آن به تنفس بهتر طی مدت سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است.

 

مطالب پیشنهادی: خواص توت فرنگی

 

4) درمان انواع زخم‌ها و اگزما:

اسانس اسطوخودوس به طور گسترده‌ای برای بهبود و درمان زخم‌ها و آکنه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کاهش التهاب پوستی موجب افزایش سرعت ترمیم زخم‌ها می‌شود.

5) ضد قارچ قوی:

در ساختار اسطوخودوس موادی مانند لینالول و کامفور وجود دارند، که دارای خاصیت ضد قارچی هستند.یک تحقیق انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف موضعی از روغن اسطوخودوس می‌تواند در بهبود و درمان عفونت‌های قارچی در پا و ناخن‌های ورزشکاران مؤثر باشد.

6) بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

یکی از خاصیت‌های مهم روغن اسطوخودوس کمک به عملکرد دستگاه گوارش است. گیاه اسطوخودوس دارای خاصیت ضد التهاب قوی است و یک ضد اسپاسم به حساب می‌آید.
هم چنین باعث کاهش نفخ، از بین بردن یبوست و کاهش درد‌های مربوط به معده می‌شود. همچین دمنوشِ آن علائم سوء هاضمه و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و همچنین علائم رفلاکس معده را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد.همچنین باعث افزایش ساخت صفرا و شیره گوارشی شده، به کم شدن کولیک و اسهال استفراغ هم کمک می کند.

7) کاهش درد‌های مفصلی:

همان طور که اشاره کردیم گیاه اسطوخودوس دارای ترکیباتی مانند لینالول و لینالیل استات است که ضد التهاب قوی به حساب می‌آیند و از این طریق باعث کاهش درد‌ها می‌شود.
برای کاهش درد‌های عضلانی از اسانس این گیاه به صورت موضعی استفاده می‌شود.
همچنین مصرف موضعی اسانس این گیاه می‌تواند سبب کاهش علائم آرتریت روماتوئید Rheumatoid Arthritis و آرتروز Arthrose شود.

 

مطالب پیشنهادی: نارگیل چه خاصیتی دارد؟

 

8) بهبود عوارض شیمی درمانی:

بوییدن اسطوخودوس می‌تواند احساس تهوع و استفراغ را به طور ویژه‌ای کاهش دهد. استفاده از اسطوخودوس می‌تواند منجر به کاهش علائم شیمی درمانی شود.

9) کمک به درمان برونشیت و سرفه:

بخور اسطوخودوس با ساختار خاص خود می‌تواند خلط‌آور باشد و به کمک این مسأله باعث تسکین و درمان برونشیت یا سرفه‌های آلرژیک شود.

10) خواص اسطوخودوس برای مغز:

مصرف روغن اسطوخودوس می‌تواند حافظه را تقویت کند و تمرکز را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که گرفتن بخور اسطوخودوس و یا مصرف اسانس این گیاه دارویی می‌تواند منجر به بهبود عملکرد‌های شناختی و تمرکز در افراد سالم شود حتی در مواردی آلزایمر را درمان می‌کند. پیش از مصرف حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

مزایای اسطوخودوس

11) درمان شوره سر:

روغن اسطوخودوس پوست سر را تقویت می‌کند و بهبود مشکلاتی مانند شوره سر کمک می‌کند. برای این کار می‌توانید ۱۵ قطره از روغن اسطوخودوس را با ۲ قاشق غذاخوری از روغن زیتون یا بادام برای اثر‌گذاری بیشتر مخلوط کنید. برای مدت ۱۰ ثانیه مو‌ها و پوست سر را با استفاده از آن ماساژ دهید.توجه کنید که ممکن است نیاز باشد تا این کار را چندین بار انجام دهید تا نتایج آن را ببینید.

12) خواص اسطوخودوس برای مو:

آلوپسی آره آتا یک بیماری است که باعث می‌شود مو‌های سر به صورت تکه تکه ریزش کند. مطالعات انجام شده بر روی ۸۶ فرد مبتلا به این بیماری نشان داده‌اند که مصرف روغن و اسانس‌های اسطوخودوس به صورت ترکیبی با آویشن، رزماری و چوب سدر برای ۷ ماه متوالی می‌تواند موجب به یک افزایش ۴۴ درصدی در رشد مو‌ها شود.

 

مطالب پیشنهادی: آووکادو برای چی خوبه؟

 

13) کاهش آکنه:

برای مقابله و درمان انواع آکنه‌ها روش‌های بسیار زیادی وجود دارند. با توجه به تهاجمی بودن اکثر این روش‌ها بسیاری از افراد به استفاده از روغن اسطوخودوس به عنوان یک روش ملایم‌تر تمایل دارند. اسطوخودوس دارای خواص ضد باکتریایی است که در درمان و کاهش آکنه‌ها بسیار سودمند واقع می‌شود. عرق اسطوخودوس می تواند به عنوان تونر یا ترکیب روغن اسطوخودوس با روغن درخت چای و روغن آرگان به عنوان روغن درمان کننده جوش می تواند برای استفاده مستقیم روی جوشها مورد مصرف قرار گیرد.

14) خواص اسطوخودوس برای فشار خون:

اسطوخودوس دارای خواص آرام‌سازی در بدن است و با آرام‌سازی و آرامش بخشی به قلب باعث کاهش فشار خون می‌شود.جالب است بدانید که یکی از تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که ترکیبی از روغن‌های دارای اسطوخودوس می‌تواند فشار خون افرادی را که بوی آن را تنفس کرده‌اند کاهش دهد.

15) خواص اسطوخودوس برای دیابت:

اسانس اسطوخودوس سبب متعادل‌سازی قند خون و مقابله با استرس اکسیداتیو می‌شود و از این طریق سبب کاهش قند خون در افراد دیابتی و کاهش عوارض آن‌ها خواهد شد. تحقیقات روی حیوانات نشان داده است که روغن اسطوخودوس به بالانس شدن قند خون و به پیشگیری از استرس اکسیداتیو کمک شایانی کرده است.

16) درمان میگرن:

یکی از خواص اسطوخودوس که آن را تبدیل به یک گیاه پر مصرف در میان مردم کرده است خاصیت ضد سردرد آن است. این گیاه می‌تواند سبب بهبود انواع سردرد‌ها و میگرن‌ها در افراد شود.
یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶، تعدادی از افراد مبتلا به میگرن را برای ۳ ماه تحت اسطوخودوس درمانی قرار دادند و نتیجه نهایی نشان داد که پس از دوره درمانی این افراد کمتر از گروه کنترل دچار سردرد‌های میگرنی شدند.
در یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۲ از تعدادی از افراد مبتلا به میگرن درخواست شد که به مدت ۱۵ دقیقه اسانس اسطوخودوس را استشمام کنند؛ این افراد نیز گزارش کردند که شدت سردرد‌های آن‌ها به طور ویژه‌ای کاهش پیدا کرده است.

17) خواص اسطوخودوس برای خواب:

بسیاری از مشکلات خواب و بی‌خوابی‌ها به خاطر افکار مزاحم و تنش‌زا، استرس و اضطراب و نگرانی‌های مختلف به وجود می‌آیند. اسطوخودوس دارای خواص زیاد ضد استرس و اضطراب است و به عنوان یک آرام بخش طبیعی عمل می‌کند. این مسأله باعث کمک به افزایش کیفیت خواب در افراد می‌شودT به آن‌ها اجازه تجربه یک خواب عمیق و مؤثر را می‌دهد. بوییدن اسانس اسطوخودوس کیفیت خواب را افزایش می دهد.

18) خواص اسطوخودوس برای مردان:

یکی از مشکلات جنسی که در بسیاری از آقایان وجود دارد اختلال نعوظ است. رایحه درمانی با اسطوخودوس یک راه ساده برای آرامش، تقویت خلق و خو و کاهش اضطراب و افسردگی است که می‌تواند در تقویت میل جنسی و افزایش نعوظ مفید باشد. به این نکته توجه کنید که اسطوخودوس به صورت طبیعی باعث تقویت سلامت جنسی در مردان می‌شود و عوارض زیادی به دنبال ندارد.

 

مطالب پیشنهادی: خواص پاپایا

 

19) خواص اسطوخودوس برای لاغری:

اسطوخودوس و فرآورده‌های آن نمی‌توانند به طور مستقیم باعث کاهش وزن شوند، اما می‌توانند تاثیراتی در بدن ایجاد کنند که به کاهش وزن و تناسب اندام شما کمک می‌کند. مصرف دمنوش‌ها و جوشانده‌های اسطوخودوس می‌تواند منجر به تنظیم خواب، تنظیم اشتها و کاهش اضطراب و استرس شوند که این موارد به طور مستقیم در کاهش وزن شما تأثیر‌گذار باشد. در واقع یکی از خواص اسطوخودوس را می توان لاغری دانست و شما می توانید از آن در رژیم لاغری خودتان استفاده کنید.

کمک به درمان زخم‌های دهانی:

اگر از زخم‌های دهانی رنج می‌برید، می‌توانید از روغن اسطوخودوس سه بار در روز استفاده کنید تا این زخم‌ها را درمان کنید. به این نکته توجه کنید که زخم‌های دهانی مانند آفت‌ها در بسیاری از موارد به خاطر وجود میکروارگانیسم‌ها مانند باکتری‌ها به وجود می‌آیند.

20) جلوگیری از آفتاب سوختگی: 

عصاره اسطوخودوس یک ضد آفتاب طبیعی و مؤثر به حساب می‌آید. استفاده از عصاره اسطوخودوس بر روی پوست در هنگام قرار‌گیری در معرض نور شدید آفتاب می‌تواند، باعث جلوگیری از عواملی مانند سوختگی و پوسته پوسته شدن پوست شود.

21) درمان تشنج و اسپاسم‌های عضلانی:

اسطوخودوس این خاصیت را دارد که کانال‌های کلسیمی را مسدود کند و از این طریق به درمان تشنج و اسپاسم‌های عضلانی کمک کند.اگر از اسپاسم‌های شدید در ناحیه شکم و روده‌ها رنج می‌برید، می‌توانید به سادگی مقداری روغن اسطوخودوس را بر روی پوست شکم خود ماساژ دهید، این کار به میزان زیادی از شد اسپاسم‌های روده‌ای کم می‌کند و درد‌های شکمی را بهبود می بخشد. برای درد عضلانی بعد از ورزش هم کاربرد دارد؛ به این شکل که با روغن اسطوخودوس ناحیه مورد نظر را ماساژ دهید.

گیاه اسطوخودوس

طبع اسطوخودوس طبق طب سنتی کدام است؟

متخصصان طب سنتی معتقدند که طبع این گیاه گرم و خشک است. موادی که دارای طبع گرم و خشک هستند به طور عمده‌ای در دفع رطوبت اضافی بدن، بهبود گردش خون و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. همچنین مصرف بیش از حد موادی که دارای طبع گرم و خشک هستند می‌تواند سبب ایجاد عوارضی مانند خشکی پوست، یبوست و تحریک معده شوند و.. شوند.

 

اسطوخودوس را به چه شکل‌هایی می‌توان مصرف کرد؟

اسطوخودوس را می‌توان به شکل‌های مختلفی مورد مصرف قرار داد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه برای شما شرح می‌دهیم.اسطوخودوس را به طور کلی به سه روش می‌توان مصرف کرد: مصرف خوراکی، موضعی و به صورت نوشیدنی‌ها.هریک از این روش‌های مصرف اسطوخودوس خود به شکل‌های زیادی وجود دارند که آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

نوشیدنی‌های اسطوخودوس:

یکی از رایج‌ترین شکل‌های مصرف اسطوخودوس به صورت نوشیدنی‌ها است که می‌تواند به سه شکل وجود داشته باشد.

دمنوش‌های اسطوخودوس:

می‌توانید گیاه اسطوخودوس را به سادگی دم کنید و از آن به صورت دمنوش‌ها استفاده کنید. برای این کار کافی است یک قاشق غذاخوری از گل خشک شده اسطوخودوس را به یک لیوان آب جوش استفاده کنید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. همچنین می‌توانید از برگ به لیمو نیز برای طعم بهتر جوشانده استفاده کنید.

دمنوش‌ها بیشتر در افرادی که به دنبال خواص لاغری این گیاه هستند و برای کسانی که به دنبال خواص آرامش بخشی اسطوخودوس هستند توصیه می‌شود.بهترین زمان برای مصرف این دمنوش گیاهی شب‌ها و قبل از خواب است. توجه داشته باشید که این جوشانده گیاهی هیچ کافئینی در خود ندارد و این باعث می‌شود که به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند.

 

مطالب پیشنهادی: ویتامین ب در چه میوه هایی وجود دارد؟

 

چای اسطوخودوس:

می‌توانید از گل‌های اسطوخودوس برای طعم دهی بیشتر به چای خود استفاده کنید. برای تهیه چای اسطوخودوس کافی است، مقداری از گل اسطوخودوس را به چای سیاه یا سبز خود اضافه کنید و بگذارید چای دم بکشد و سپس آن را نوش جان کنید.

شربت اسطوخودوس:

در فصل‌های گرما و تابستان می‌توانید با تهیه یک شربت اسطوخودوس هم از طعم خوب آن لذت ببرید و هم از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید .برای درست کردن شربت اسطوخودوس می‌توانید، یک پیمانه آب را با دو پیمانه شکر مخلوط کنید. آن را بجوشانید سپس مقداری از گل اسطوخودوس را به آن اضافه کنید و سپس نوش جان کنید.

 

روغن‌ها و اسانس‌های اسطوخودوس:

یک راه دیگر نیز برای استفاده از اسطوخودوس مصرف موضعی آن است.

روغن‌های اسطوخودوس:

یکی از راه های بسیار مهم برای مصرف خیلی از گیاهان و یا دانه ها استفاده از روغن آنها می باشد. برای مثال یکی از روش های مصرف کنجد مانند اسطوخودس به صورتی روغن می باشد. روغن‌های اسطوخودوس کاربرد‌های فراوانی دارند و در موارد بسیار زیادی استفاده می‌شوند.از مهم‌ترین مواردی که در آن‌ها از روغن‌های اسطوخودوس استفاده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تسکین درد‌های عضلانی و مفصلی، درمان انواع آکنه‌ها، اگزما، آفتاب سوختگی و نیش حشرات مختلف. 

لوسیون اسطوخودوس:

یکی از مهم‌ترین فوایدی که لوسیون‌های بدن دارند خاصیت آرامش بخشی ریلکس‌سازی بدن است. اسطوخودوس نیز به دلیل خاصیت ضد التهاب و آرام‌سازی که دارد می‌تواند به طور عمده‌ای در ساخت انواع لوسیون‌ها به کار می‌رود.

صابون‌های اسطوخودوس:

یکی دیگر از مواد صنعتی که به کمک اسطوخودوس ساخته می‌شوند، صابون‌های اسطوخودوس هستند. این صابون‌ها علاوه بر تمیزکزدن پاکسازی پوست باعث آرام شدن پوست نیز می‌شوند.

گیاه اسطوخودوس

مصرف خوراکی اسطوخودوس:

اگرچه مصرف خوراکی اسطوخودوس طرفدارن زیادی ندارد و زیاد نیز توصیه نمی‌شود اما در هر صورت یکی از روش‌های استفاده از اسطوخودوس است.
عسل اسطوخودوس: یکی از موادی که از اسطوخودوس تهیه می‌شود عسل اسطوخودوس است. این عسل از شهد گل‌های اسطوخودوس تهیه می‌شود و در تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود گوارش و کاهش اضطراب تأثیر‌گذار است.
مربا اسطوخودوس: مربای اسطوخودوس نیز یکی دیگر از شکل‌های خوراکی اسطوخودوس است که می‌توانید از آن در میان وعده یا صبحانه‌هایتان استفاده کنید.
همچنین بسیاری از افراد نیز از بخور‌های اسطوخودوس استفاده می‌کنند که دارای مزایا و فواید زیادی است.

 

عوارض اسطوخودوس چیست؟

هرماده‌ای در صورت مصرف بیش از حد و خارج از تعادل می‌تواند عوارض و مشکلاتی را برای فرد و سلامت بدن او ایجاد کند.

1) ایجاد حساسیت در پوست:

پوست افراد مختلف از میزان حساسیت متفاوتی برخوردار است. مصرف روغن اسطوخودوس در روی پوست‌های حساس می‌تواند در بعضی موارد منجر به ایجاد حساسیت‌های پوستی شود. برای جلوگیری از این مسأله توصیه می‌شودکه همواره قبل از استفاده از روغن اسطوخودوس بر روی پوست یک تست حساسیت پوستی انجام دهید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. به علاوه توصیه می‌شود روغن اسطوخودوس را به صورت ترکیبی با روغن‌های دیگری مانند بادام استفاده کنید تا از غلظت آن کاسته شود.

2) اثرات هورمونی:

اسطوخودوس در بعضی موارد می‌تواند منجر به برهم خوردن تعادل هورمونی شود.

3) واکنش‌های آلرژیک:

حساسیت به اسطوخودوس یک واکنش نادر است اما در هر صورت برخی از افراد را درگیر می‌کند. افرادی که به اسطوخودوس حساسیت دارند در اثر برخورد با آن می‌توانند دچار برخی از عوارض مانند تحریک پوستی و خارش و برخی مشکلات تنفسی شوند.

 

مطالب پیشنهادی: خواص بارهنگ چیست؟

 

4) خطرات بلع:

مصرف خوراکی اسطوخودوس می‌تواند عوارضی را برای افراد ایجاد کند از جمله ناراحتی‌های گوارشی، حالت تهوع و ….برای مقابله با این مسأله توصیه می‌شود، از یک کیفیت درجه یک اسطوخودوس در آشپزی استفاده کنید و در استفاده خوراکی از اسطوخودوس زیاده روی نکنید.

5) مسمومیت حیوانات خانگی:

اسطوخودوس دارای موادی در ساختار خود است که می‌تواند برای حیوانات خانگی سمی باشد. باید به این مسأله دقت کنید که اسانس‌ها و فراورده‌های اسطوخودوس را در جایی قرار دهید که با حیوان خانگی‌تان در تماس نباشد. اگر به تماس اسطوخودوس با حیوان خانگی‌تان شک کردید نیاز است، که سریعاً به دام پزشک مراجعه کنید تا از امنیت و سلامت حیوان خانگی خود مطمئن شوید.

6) حساسیت به نور:

هنگامی که اسانس اسطوخودوس با برخی از اسانس‌های مرکباتی ترکیب می‌شود می‌تواند حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش دهد و در بعضی موارد نیز موجب تغییر رنگ شود.

7) تحریک تنفسی:

استنشاق مقدار زیادی از اسطوخودوس می‌تواند مجاری تنفسی را تحریک کند و موجب ایجاد ناراحتی‌های تنفسی در برخی افراد شود.

اسطوخودوس

مصرف اسطوخودوس برای کدام دسته از افراد ممنوع است؟

مصرف اسطوخودوس برای بعضی از افراد محدودیت دارد.

ممنوعیت مصرف در افراد با جراحی:

یکی از خواص اسطوخودوس خاصیت آرام‌سازی فعالیت‌های دستگاه عصبی مرکزی است. به همین دلیل نیز به افرادی که عمل جراحی در پیش دارند توصیه می‌شود که حداقل از دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف اسطوخودوس را قطع کنند.

خانم‌های باردار و شیرده:

خانم‌هایی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند باید در مورد مصرف انواع فرآورده‌های اسطوخودوس حتی مصرف موضعی آن با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

پسران در سن بلوغ:

اسطوخودوس می‌تواند تولید هورمون‌های مردانه را کاهش دهد به همین دلیل نیز توصیه می‌شود که پسران در سن بلوغ ار مصرف اسطوخودوس خودداری کنند. به علاوه مصرف اسطوخودوس در پسران در سن بلوغ می‌تواند موجب عوارضی مانند بزرگ شدن سینه‌ها شود.

منع مصرف در نوزادان و کودکان:

اسطوخودوس تعادل هورمونی را در بدن نوزادان و کودکان از بین می‌برد و موجب بروز عوارض می‌شود که البته این عوارض در کودکان پسر بیشتر و قوی‌تر بروز می‌کند.

افراد با مصرف دارو‌ها:

برخی از دارو‌های خاص می‌توانند با اسطوخودوس تداخل داشته باشد. مثلاً مصرف اسطوخودوس با دارو‌های انعقاد خون مانند وارفارین و ملاویکس سبب افزایش ریسک خونریزی در افراد می‌شود.همچنین مصرف همزمان اسطوخودوس با دارو‌های خواب‌آوری مانند بنزودیازپین‌ها، باربیتورات‌ها و آمبین تداخل ایجاد می‌کند.
دارو‌های کاهنده فشار خون مانند کاپتوپریل، انالاپریل و لوزارتان نیز نباید همراه با اسطوخودوس مصرف شوند.

افرادی که دارو‌های خاص مصرف می‌کنند یا مبتلا به بیماری‌های خاص هستند باید در مورد مصرف اسطوخودوس با پزشک متخصص خود مشورت کنند. مصرف موضعی روغن‌های اسطوخودوس در روی پوست افرادی که دارای پوست حساس هستند یا در روی پوست خود جای زخم، جوش یا اگزما دارند باید با احتیاط انجام شود و لازم است که در مورد آن‌ها با پزشک متخصص مشورت شود.

 

مطالب پیشنهادی: خواص ریواس چیست؟

 

چگونه یک روغن اسطوخودوس مناسب و با کیفیت خریداری کنیم؟

اگر قصد خرید یک روغن اسطوخودوس را دارید باید به نکاتی در خرید آن توجه کنید. بطری یک روغن خوب دارای جداره تیره است، روغن اسطوخودوس نباید دارای عطر اضافه و اسانس‌های مصنوعی خوش بو‌کننده باشد و بوی تند و قوی داشته باشد.قبل از خرید روغن اسطوخودوس سعی کنید، اطلاعات جامعی درباره برند‌ها پیدا کنید و از یک برند معتبر و مفید خرید خود را انجام دهید. توجه کنید که باید روغن اسطوخودوس را دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی و در جای خشک و خنک نگه دارید.

اسطوخودوس یک گیاه است که دارای خواص بسیار زیادی است. این گیاه در آشپزی کاربرد‌های زیادی دارد و در انواعی از خوراکی‌ها استفاده می‌شود. هم چنین اسطوخودوس دارای مزایای درمانی زیادی نیز هست.
این گیاه را به شکل‌های بسیار متفاوتی می‌توان استفاده کرد. از این گیاه به صورت ادویه در پخت غذا‌ها، در انواع شربت‌ها و دمنوش‌ها و… نیز استفاده می‌شود. به علاوه اسطوخودوس به صورت موضعی نیز استفاده می‌شود و این باعث می‌شود که انواعی از روغن‌ها و اسانس‌های اسطوخودوس توسط برند‌های مختلفی تهیه و تولید شوند و به بازار عرضه شوند.

از مهم‌ترین خواصی که مصرف اسطوخودوس در پی دارد، می‌توان به کاهش استرس و افزایش آرامش روحی، بهبود خواب، التیام زخم‌ها، بهبود انواع سردرد و میگرن و کاهش درد‌های قاعدگی  اشاره کرد.
همچنین این گیاه در کاهش وزن و رسیدن به وزن متعادل نیز تأثیر زیادی دارد و می‌توانید از اسانس آن در طی دوران رژیم‌های غذایی خود استفاده کنید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!