7 راه کار عالی برای گرفتگی عضله بعد از ورزش

23 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 01 شهریور 1403
گرفتگی عضله بعد از ورزش

عناوین مقاله

گرفتگی عضله بعد از ورزش یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد تجربه آن را برای بار‌ها و بار‌ها دارند. انجام ورزش‌ها در بسیاری از موارد می‌تواند، موجب ایجاد فشار بر روی عضلات مختلف بدن شما شود و باعث ایجاد اسپاسم‌ها و گرفتگی‌های عضلانی درد‌ناک در سرتاسر بدن شود.ایجاد گرفتگی‌های عضلانی پس از ورزش می‌تواند دلایل بسیار متفاوتی داشته باشد. این مسأله در بسیاری از موارد یک امر کاملاً طبیعی است و نشان دهنده وضعیت جدی یا وخیمی در بدن نمی‌باشد، اما در بعضی از موارد این گرفتگی‌ها ممکن است برای مدت زمان زیادی باقی بمانند و یک وضعیت ناخوشایند را ایجاد کنند.

وجود این گرفتگی‌های دردناک می‌تواند در بسیاری از موارد سبب ایجاد ترس یا نگرانی افراد درباره ورزش کردن شود. جالب است بدانید که بعضی از افراد معتقدند این درد یک درد طبیعی است که نشان دهنده آغاز عضله‌سازی در بدن است، اما بعضی از افراد تصور می‌کنند که گرفتگی‌ها و درد‌های عضلانی به دلیل وجود فشار بیش از حد بر روی عضلات و آسیب آن‌ها ایجاد می‌شود. در هر صورت چیزی که اهمیت دارد روش درمان و از بین بردن این درد‌های عضلانی است. در ادامه این مقاله قصد داریم دلایل ایجاد گرفتگی‌ها و درد‌های عضلانی را برای شما توضیح دهیم و روش‌های درمان آن‌ها را بررسی کنیم.

 

مطلب پیشنهادی: چطور وزنم رو ثابت نگه دارم؟

 

گرفتگی عضلانی و گرفتگی عضله بعد از ورزش چگونه ایجاد می‌شود؟

در اولین قدم لازم است که به طور دقیق بدانیم گرفتگی عضله چیست و چگونه ایجاد می‌شود و چگونه باعث ایجاد درد‌ها در بدن می‌شود. یکی از شایع‌ترین مواردی که افراد گرفتگی‌ها و درد‌های شدید عضلانی را تجربه می‌کنند، پس از انجام ورزش‌های سنگین به خصوص در ورزش بدنسازی است. این گرفتگی‌ها در موارد بسیار دیگری نیز ایجاد می‌شوند. در واقع اغلب افرادی که آمادگی جسمانی پایینی دارند و عضلات آن‌ها ضعیف است، حتی پس از انجام کار‌های کمی سنگین نیز این درد‌ها را تجربه می‌کنند.


در مورد این که گرفتگی عضلات و درد آن‌ها پس از ورزش یا حتی در هنگام تمرینات چه دلیلی دارد و چرا ایجاد می‌شود، نظرات مختلفی وجود دارد. امروزه متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند، این درد‌ها احتمالاً به دلیل فشاری است که ماهیچه‌ها و تاندون‌ها تحمل می‌کنند و باعث آسیب دیدن آن‌ها می‌شود. در طی این فرآیند ماهیچه‌ها دچار التهاب می‌شوند و این التهاب باعث ایجاد احساس کشیدگی و درد در عضلات بدن می‌شود

. اگر چه تمام گروه‌های عضلانی در سرتاسر بدن شما می‌توانند، دچار این انقباضات و گرفتگی‌ها شوند. این گرفتگی‌های عضله بیش از هر جای دیگر عضلات پا مانند ران‌ها و ساق پا را درگیر می‌کند. بیشترین نقطه‌ای که در طی ورزش شما دچار گرفتگی‌های عضلانی شدید می‌شوید، مرحله‌ای است که ورزش‌های سخت و جدید را انجام می‌دهید. بیشترین عضلاتی که در بدن تحت گرفتگی‌های عضلانی قرار می‌گیرند، عضلات نواحی زیر هستند:

  • بازو‌ها
  • عضلات پشت
  • سرشانه‌ها (دلتوئید)
  • پشت ساق پا (دوقلو)
  • پشت ران (همسترینگ)
  • جلوی ران (چهار سر ران)
  • گاهی هم عضلات قفسه سینه و شکم

گرفتگی‌های عضلانی به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. اگر انقباض و لرزش عضلانی قابل مشاهده باشد به آن فاسیکولاسیون می‌گویند و اگر قابل مشاهده نباشد آن را فیبریلاسیون مینامند. همچنین اگر درد‌های عضلانی بسیار ناراحت‌کننده باشند و برای مدت طولانی ادامه پیدا کنند، یعنی شخص به اسپاسم عضلانی مبتلا شده است.

همان طور که در بالا اشاره کردیم در گذشته این گونه تصور می‌شد، این درد‌ها به خاطر تجمع بیش از حد اسید لاکتیک در عضله ایجاد می‌شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این مسأله درست نیست. درد‌های عضلانی در واقع وقتی به وجود می‌آیند که شما به عضلات خود فشار بیش از حد وارد می‌کنید و این می‌تواند در برخی موارد آسیب‌زا باشد. در نتیجه مهم است که سعی خود را کنید تا از ایجاد این گرفتگی‌ها و درد‌های عضلانی پیش‌گیری کنید و در صورت ایجاد آن‌ها به آن‌ها بی‌توجهی نکنید.

گرفتگی عضلات بعد از ورزش

چگونه متوجه گرفتگی‌های عضلانی بعد از ورزش شویم؟

اگر شما دچار گرفتگی‌ها و درد‌های عضلانی پس از ورزش شوید، در اغلب موارد با احساس کشیدگی و درد‌های شدید در عضلات رو به رو می‌شوید. البته در مواردی نیز ممکن است این گرفتگی‌های عضلانی با درد همراه نباشند. در صورتی که گرفتگی‌ها خیلی شدید باشند، ممکن است همراه با لرزش یا پرش در یکی از اعضای بدن شما همراه باشند که در اغلب موارد فقط برای چند ثانیه طول می‌کشد. به طور کلی شدت گرفتگی‌های عضلانی و مدت زمانی که به طول میانجامند به طور مستقیم به نوع و شدت فعالیتی که انجام داده‌اید بستگی دارد.

 

مطلب پیشنهادی: خواص تخم بلدرچین

 

گرفتگی عضله بعد از ورزش به چه دلایلی ایجاد می‌شوند؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد گرفتگی‌ها و درد‌های عضلانی در حین انجام ورزش یا پس از آن می‌شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایلی را که منجر به ایجاد این گرفتگی‌ها می‌شوند برای شما آورده‌ایم.

۱-گرم نکردن عضلات:

اگر برای انجام ورزش‌های مختلف به باشگاه رفته باشید یا حتی در دوره‌های آنلاین ثبت نام کرده باشید، به طور مکرر از اهمیت گرم کردن قبل از ورزش و سرد کردن پس از ورزش شنیده‌اید. وقتی قبل از آغاز ورزش بدن را با انجام حرکات کششی و مناسب گرم می‌کنید، در واقع به ماهیچه‌ها این اجازه را می‌دهید که خود را برای انقباضات بیشتر آماده کنند و از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین گرم کردن عضلات قبل از ورزش می‌تواند به طور مؤثری از ایجاد گرفتگی‌ها و درد‌های عضلانی جلوگیری کند.

۲- خستگی عضلات:

زمانی که عضلات شما خسته می‌شوند، خیلی سریع‌تر دچار گرفتگی‌های عضلانی و درد‌های ناشی از آن می‌شوند. این خستگی می‌تواند ناشی از مدت زمان زیاد تمرینات ورزشی شما باشد یا ناشی از تغییر برنامه ورزشی و انجام تمرین‌های جدید و سنگین‌تر.

۳- کمبود آب یا مواد معدنی:

ورزش کردن به خصوص در روز‌های گرم می‌تواند به طور ویژه‌ای باعث تعریق شود. در اثر تعریق شما مقدار زیادی از آب و مواد معدنی را از دست می‌دهید. کمبود آب و مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، کلسیم، ویتامین دی و سدیم نیز می‌تواند در بدن شما منجر به ایجاد اسپاسم‌های عضلانی و گرفتگی‌های عضلانی دردناک شود. برای جلوگیری از این مسأله لازم است که اگر به طور مداوم ورزش می‌کنید آب کافی و مکمل‌های لازم را استفاده کنید، تا بدن شما از کمبود این مواد رنج نبرد.

۴- مصرف کافئین زیاد:

بسیاری از افرادی که به طور مداوم ورزش می‌کنند، در رژیم غذایی خود از نوشیدنی‌هایی مانند قهوه یا چای سبز استفاده می‌کنند که دارای محتوای بالایی از کافئین است. مصرف کافئین بیش از حد می‌تواند، شانس ابتلا به گرفتگی‌های دردناک عضلانی را افزایش دهد. به علاوه نیکوتین موجود در سیگار و انواع تنباکو نیز تأثیر مشابهی دارند. بنابراین توصیه می‌شود که اگر شما به طور مداوم ورزش می‌کنید، سعی کنید مصرف سیگار و دخانیات را قطع کرده و از طرف دیگر نیز کافئین را به طور کنترل شده‌ای مصرف کنید.

۵- آب و هوا:

اگر فعالیت‌های ورزشی خود را در محیطی انجام دهید که بسیار گرم یا مرطوب باشد، شدت تعریق و به طبع آن شانس ابتلا به گرفتگی‌های عضلانی نیز افزایش می‌یابد.

۶- برنامه غذایی نامناسب:

بدن شما برای انجام درست و اصولی فعالیت‌های خود نیاز به ترکیبی مناسب از مواد مغذی و انواع کربوهیدرات، پروتئین، چربی و… دارد. اگر شما از دسته افرادی هستید که مدام ورزش می‌کنید اهمیت یک رژیم غذایی مناسب برای شما بسیار بیشتر از دیگران است. توجه داشته باشید که در صورتی که بدن شما مواد مورد نیاز خود را دریافت نکند ریسک بسیار بالاتری برای ابتلا به گرفتگی‌های عضلانی خواهید داشت.

گرفتگی مچ پا

چگونه می‌توان از ایجاد گرفتگی‌های عضلانی پیش‌گیری کرد؟

گرفتگی عضلانی در بسیاری از موارد یک مسأله طبیعی و غیر قابل اجتناب است. در هر صورت برخی از اقدامات هستند که با انجام آن‌ها می‌توانید، شدت گرفتگی‌ها و درد‌های عضلانی را کاهش دهید. در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین این روش‌ها را برای شما ذکر کرده‌ایم.

 

مطلب پیشنهادی: خواص اسطوخودوس چیست؟

 

۱-به اندازه کافی بخوابید:

خواب کافی یکی از مواردی است که به طور مستقیمی بر روی سلامت شما مؤثر است. یک فرد بالغ به طور متوسط در هر شبانه روز به 7 الی 9 ساعت خواب احتیاج دارد. البته این مسأله با توجه به ویژگی‌های فردی افراد، می‌تواند متفاوت باشد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که خواب کافی و با کیفیت به بدن شما کمک می‌کند، تا پس از تمرین خود را ترمیم کند و اعصاب و ماهیچه‌ها را آرام سازد.

۲- اضطراب و استرس را کاهش دهید:

اضطراب و استرس از جمله مواردی هستند که در برخی از موارد شدید می‌توانند به تنهایی باعث ایجاد انقباض‌های دردناک عضلانی شوند. توصیه می‌شود برای کاهش گرفتگی‌های عضلانی استرس و اضطراب خود را کاهش دهید. برای این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند مدیتیشن، یوگا در خانه یا تای چی استفاده کنید.

۳- کاهش مصرف کافئین:

همانطور که در بالا اشاره کردیم مصرف کافئین می‌تواند، شانس ابتلا به گرفتگی‌های عضلانی را افزایش دهد. توصیه می‌شود مصرف کافئین را تا جایی که امکان دارد کاهش دهید.

۴- رژیم غذایی مناسب:

یک رژیم غذایی مناسب باید حاوی مقدار مناسبی از مواد معدنی ضروری و ویتامین‌ها باشد، میوه و سبزیجات کافی و لازم را در خود بگنجاند و همچنین حاوی آب کافی باشد. مصرف پروتئین کافی نیز برای عملکرد صحیح عضلات شما ضروری است.

۵- ترک سیگار:

نیکوتین موجود در سیگار نیز می‌تواند، دارای تأثیرات منفی بر روی عضلات شما باشد. بنابراین اگر ورزش می‌کنید یا به هر دلیلی از گرفتگی‌های عضلانی رنج می‌برید؛ توصیه ما به شما این است که تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا سیگار و دخانیات دیگر را ترک کنید. به یاد داشته باشید گرفتگی‌های عضلانی تنها یکی از مضرات مصرف دخانیات، برای بدن شما است.

۶- تغییر دارو‌ها:

بعضی از دارو‌ها این ویژگی را دارند که باعث انقباض‌های عضلانی شدید و دردناک در عضلات بدن شما شوند و در عضلات، خشکی ایجاد کنند. در صورتی که از دارو‌هایی که محرک هستند استفاده می کنید، می‌توانند باعث ایجاد این موارد شوند؛ مانند آمفتامین. برای همین بهتر است در این خصوص از پزشک متخصص خود مشورت بخواهید. پس از تغییر دار‌وها به احتمال زیاد گرفتگی‌های عضلانی کمتری را تجربه خواهید کرد.

۷- سرد کردن بدن:

اگر پس از انجام ورزش بدن خود را سرد نکنید، مقدار زیادی از اسید لاکتیک در بدن شما تجمع پیدا می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد درد‌های شدید در بدن شما شود. همانطور که گفته شد، اسید لاکتیک طبق تحقیقات جدید مانند قبل علل اصلی حساب نمی شود با این حال هنوز یکی از علل درد می باشد.

گرفتگی عضله پا

چگونه می‌توان گرفتگی‌های عضلانی را درمان کرد؟

در اغلب موارد برای درمان گرفتگی‌های عضلانی به اقدام خاصی نیاز ندارید. این گرفتگی‌ها اغلب پس از چندین روز به طور خودبه خودی از بین ‌می‌روند. در هر حال این گرفتگی‌های عضلانی می‌توانند در مواردی آزاردهنده باشند. اگر از گرفتگی‌های عضلانی و درد ناشی از آن‌ها رنج می‌برید و می‌خواهید هرچه زودتر از بین بروند می‌توانید،از راه کار‌هایی که در ادامه می‌آوریم برای درمان گرفتگی‌های عضلانی استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: خواص رازیانه برای لاغری شکم

 

۱-استراحت کافی:

یکی از بدترین اقداماتی که می‌توانید در زمان گرفتگی‌های عضلانی انجام دهید، انجام دوباره ورزش‌های سنگین است. این کار می‌تواند بسیار دردناک شود و به علاوه باعث تشدید گرفتگی‌ها و درد‌های شما می‌شود. اگر دچار درد‌های عضلانی هستید بهتر است حداقل یک روز را استراحت کنید و به بدنتان اجازه دهید که خود را بازسازی کند.

۲- دوش آب گرم بگیرید:

یکی از روش‌هایی که به سادگی می‌تواند درد‌های عضلانی را التیام ببخشد دوش آب گرم است. آب گرم می‌تواند گردش خون را در عضلات بدن شما بهبود ببخشد و با این کار سبب شل و ر‌ها شدن عضلاتی شود که گرفته‌اند. دوش آب گرم در واقع خستگی و کوفتگی عضلات را کاهش می‌دهد و باعث کاهش قابل توجه درد‌های عضلانی می‌شود. اگر از گرفتگی و درد‌های عضلانی بعد از تمرینات ورزشی رنج می‌برید کافی است، در وان پر از آب گرم دراز بکشید یا ۱۰ دقیقه زیر دوش آب گرم قرار بگیرید. همچنین ماساژ عضلات و نواحی دردناک در زیر آب گرم نیز می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

۳- ماساژ درمانی:

ماساژ درمانی دارای خواص بی‌نظیر و زیادی برای بدن شما است. این کار می‌تواند در بهبود گرفتگی‌های عضلانی نیز موثر واقع شود. ماساژ عضلات می‌تواند باعث افزایش گردش خون، افزایش جریان لنف، افزایش خونرسانی به عضلات، تسکین اعصاب و تسریع ریکاوریِ عضلات شود و درد‌های عضلانی را درمان کند یا به طور قابل توجهی کاهش دهد.
برای این کار می‌توانید از انواع روغن‌های مخصوص ماساژ یا روغن‌های گیاهی استفاده کنید.
برای انجام این کار لازم است توجه داشته باشید که ماساژ را به آرامی انجام دهید و از فشار دادن شدید نواحی دردناک اجتناب کنید. به علاوه اگر ماساژ باعث شدید‌تر شدن درد‌های شما شد این کار را متوقف کنید.

۴- آب فراوان بنوشید:

سعی کنید که پس از اتمام ورزش خود و در طی روز مقدار زیادی آب بنوشید. این کار بدن را دهیدراته می‌کند و از آسیب آن و ایجاد گرفتگی‌های عضلانی دردناک تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

۵- پروتئین دریافت کنید:

یکی از دلایل ایجاد درد‌های عضلانی و گرفتگی‌های عضلانی ایجاد کوفتگی و آسیب در ماهیچه‌ها است. در واقع در طی این فرآیند ماهیچه‌های شما دچار پارگی‌های ریز فوق میکروسکوپی می‌شوند. بدن این پارگی‌ها و آسیب‌ها را ترمیم می‌کند و برای انجام این کار نیاز به یک سری از مواد مغذی دارد. مصرف مواد پروتئینی مانند شیر، تخم مرغ، گوشت، مرغ، ماهی، پودر‌های پروتئینی طبیعی و… تا یک روز پس از ورزش می‌تواند به بدن شما در جریان این ترمیم کمک ویژه‌ای کند. هر چقدر  دریافت پروتئین با فاصله کمتری از اتمام ورزش صورت بگیره، تاثیر بیشتری روی بازسازی عضلات و ساخت عضله های جدید دارد.

۶- مواد غذایی ضد التهاب دریافت کنید:

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد درد‌ها و گرفتگی‌های عضلانی می‌شوند به وجود آمدن التهاب در بافت‌ها و عضلات بدن است. برای کاهش التهاب و بهبود درد‌های عضلانی می‌توانید، از مواد غذایی و خوراکی ضدالتهاب مانند سرکه سیب یا زردچوبه استفاده کنید. برای استفاده از سرکه سیب می‌توانید آن را در حدود دو فنجان در یک وان پر از آب بریزید و درون وان به مدت ۲۰ دقیقه دراز بکشید

. همچنین می‌توانید دو قاشق از سرکه سیب را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و میل نمایید. زردچوبه را نیز می‌توانید به عنوان ادویه به طور وسیعی در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. احتمال دارد این روش برای گرفتگی عضله بعد از ورزش مناسب باشد. هر چند این کار را به ورزشکاران پیشنهاد نمی کنیم. 

 

مطلب پیشنهادی: رژیم کانادایی چیست؟

 

۷- چندین حرکت ورزشی سبک انجام دهید:

توجه داشته باشید که این توصیه هرگز به معنای بازگشت به تمرینات ورزشی‌تان نیست. در این راه حل شما حرکات بسیار سبکی را انجام می‌دهید که صرفاً باعث افزایش خونرسانی در بدن می‌شوند. در نتیجه این کار روند ترمیم عضلات و ماهیچه‌ها تسریع می‌شود و درد‌های ناشی از آسیب نیز در بدن شما کاهش می‌یابند. پیاده روی‌های با زمان نسبتاً کم می‌توانند یک‌ایده خوب برای این کار باشند.

۸- از کمپرس‌های گرم یا سرد استفاده کنید:

در استفاده از کمپرس گرم یا سرد برای کاهش گرفتگی‌های دردناک عضلانی اختلاف نظر وجود دارد. در واقع هر دو این موارد می‌توانند باعث بهبود درد‌ها و گرفتگی‌های عضلانی شوند. کمپرس‌های سرد می‌توانند میزان تورم را در عضله آسیب دیده کاهش دهند و کاهش تورم نیز می‌تواند باعث کاهش فشار ایجاد‌کننده شود. توصیه می‌شود در ساعات اولیه ایجاد آسیب هر ۲۰ دقیقه از کمپرس سرد استفاده شود.

از طرف دیگر گرما نیز می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که گرما می‌تواند باعث کاهش فشار شود و از انتقال سیگنال‌های مربوط به درد تا حدی جلوگیری کند. کمپرس گرم گردش خون را در ناحیه آسیب دیده افزایش می‌دهد و باعث پاکسازی عضلات از مواد سمی می‌شود و در نهایت روند ترمیم عضلات آسیب دیده را تسهیل و تسریع می‌کند.

۹- از چسب عضله یا کنزیوتیپ استفاده کنید:

چسب‌های عضله می‌توانند با قرار داده شدن در محل آسیب و درد از انتقال سیگنال‌های درد جلوگیری کنند و به عنوان یک مسکن مؤثر در کاهش درد‌های گرفتگی‌های عضلانی عمل کنند.

۱۰- دارو‌های شیمیایی؛ مؤثر اما خطرناک:

در بسیاری از موارد می‌توان برای کاهش درد‌های عضلانی شدید، از ضد درد‌ها و ضد التهاب‌هایی استفاده کرد که بسیاری از آن‌ها حتی به صورت بدون نسخه نیز قابل خریداری هستند. مصرف دارو‌هایی مانند پروفن یا استامینوفن می‌تواند در کاهش درد مؤثر باشد، اما قطعاً مصرف طولانی مدت این دارو‌ها دارای عوارض جانبی زیادی برای بدن است.

یکی دیگر از دارو‌هایی که ورزشکاران زیادی پس از تمرین از آن‌ها استفاده می‌کنند، مولتی ویتامین‌ها هستند. یکی از مواردی که به طور گسترده توسط ورزشکاران استفاده می‌شود، ویتامین‌های ب کمپلکس هستند. مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین‌های B به متابولیسم پروتئینی که برای ساخت سلول‌های عضلانی جدید نیاز دارید، کمک می‌کنند و همچنین ریز پارگی‌هایی را که باعث درد می‌شوند را ترمیم می‌کنند.

گرفتگی عضله کمر

در چه زمانی لازم است که به پزشک مراجعه کنیم؟

در اغلب موارد، گرفتگی‌های عضلانی یک مسأله طبیعی هستند که در هنگام ورزش پیش می‌آیند و با گذشت زمان و به طور خود به خودی نیز بهبود می‌یابند. در برخی موارد ممکن است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا در صورت نیاز به درمان مناسب اقدام کنید.اگر گرفتگی‌ها و درد‌های عضلانی شما بهبود نمی‌یابند و با گذشت زمان شدید‌تر می‌شوند لازم است که به پزشک مراجعه کنید.
به علاوه در اغلب مواردی که گرفتگی‌های عضلانی نشان دهنده، یک شرایط وخیم در بدن شما هستند علائم دیگری نیز با آن‌ها وجود دارد. از مهم‌ترین این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بی‌حسی
  • حرکات کند
  • دوبینی چشم
  • مشکلات خواب
  • ضعف شدید عضلانی
  • فلجی و ناتوانی شدید
  • احساس سوزن و سوزن شدن
  • درد در کمر و ستون فقرات، گردن یا سر

 

مطلب پیشنهادی : بهترین رژیم های لاغری

 

جمع‌بندی:

گرفتگی‌ عضلانی پس از تمرینات ورزشی یکی از موارد شایعی است، که بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. این مسأله در افرادی که آمادگی جسمانی بسیار پایینی دارند یا تمرینات ورزشی خیلی سنگین انجام می‌دهند، می‌تواند بیشتر از سایر ورزشکاران رخ دهد. در اغلب موارد گرفتگی‌های عضلانی طبیعی و غیر قابل اجتناب هستند و در طی چندین روز پس از ایجاد به صوت خود به خودی از بین ‌می‌روند. در برخی موارد این درد‌ها برای افراد آزار دهنده هستند و ممکن است سبب اختلال در کار‌های روزانه آن‌ها شود.

 در این موارد افراد ممکن است به دنبال راه‌هایی برای کاهش درد و بهبود سریع‌تر باشند. روش‌های درمان خانگی زیادی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها روند بهبود گرفتگی‌های عضلانی را تسریع کرد که در این مطلب آن‌ها را برای شما توضیح دادیم. اگر گرفتگی عضلانی و درد‌های شما حتی با انجام این روش‌ها بهتر نشد، یا در کنار درد‌های عضلانی خود شاهد علائم دیگری مانند بی‌حسی و.. بودید، لازم است که سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

این وضعیت می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های مربوط به عضلات باشد که می‌توانند سلامت شما را به خطر اندازند. امیدواریم در این مطلب به شما کمک کرده باشیم تا بتوانید در صورت مواجه با گرفتگی عضله بعد از ورزش تصمیم مناسبی بگیرید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!