گرفتگی عضله گردن چه علائمی دارد؟ 20 علت به همراه روش درمان

06 شهریور 1403 - آخرین بروزرسانی: 11 شهریور 1403
گرفتگی عضله گردن

عناوین مقاله

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که امروزه بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا از آن رنج می‌برند، گرفتگی عضله گردن است. درد‌های گردنی می‌توانند علل بسیار متفاوتی داشته باشند و در سنین بسیار متفاوتی رخ دهند. کشیده شدن عضلات در اثر ورزش‌های سنگین یا خوابیدن و نشستنهای اشتباه می‌تواند، باعث درد و حتی در برخی موارد آسیب عضله گردن شود. از دیگر مواردی که گرفتگی عضله گردن را برای افراد به همراه می‌آورند، می‌توان به آرتروز و دیسک گردن اشاره کرد.

گرفتگی عضلات گردن باعث ایجاد سفتی در آن ناحیه می‌شود و در صورت تکان دادن گردن درد فرد افزایش می‌یابد. درد‌های گردنی را در صورتی که جدی نباشند، می‌توان با مجموعه‌ای از روش‌های خانگی درمان کرد، اما در بعضی موارد درد‌های گردنی ناشی از یک وضعیت جدی در بدن هستند. بنابراین ضروری است که علت درد‌های گردنی را تشخیص دهید به خصوص اگر این درد‌ها همراه با علائمی مانند سرگیجه، سردرد، بی‌حسی دست و پا و… باشند و فعالیت‌های روزانه شما را با اختلال مواجه کرده باشند.

اگر گرفتگی عضله گردن علل خاص و درونی نداشته باشد، معمولاً در طی یک بازه یک هفته‌ای و بدون درمان خاصی بهبود می‌یابند. این درد گاهی می‌تواند تا بازو و‌شانه‌های شما نیز ادامه پیدا کند. در هر صورت اگر درد‌های عضلانی گردن شما برای یک بازه طولانی مدت وجود دارند و بهبود پیدا نمی‌کنند، لازم است سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا علت این درد‌ها را شناسایی کرده و درمان متناسب با آن را انجام دهید.

علائم گرفتگی عضله گردن چیست؟

گرفتگی عضله گردن به طور کلی باعث ایجاد درد در ناحیه گردن می‌شوند که این درد در برخی موارد می‌تواند به سمت‌شانه‌ها و بازو‌ها نیز کشیده شود. درد‌های عضله گردنی معمولاً در طی یک هفته بهبود می‌یابند. به طور کلی گرفتگی عضله گردن می‌توانند خفیف، متوسط یا شدید باشند تا حدی که در برخی از موارد این درد‌ها می‌تواند، فرد را از انجام فعالیت‌های روزانه خود دور کند.


به طور کلی گرفتگی عضله گردن دارای علائم و نشانه‌های زیر است:

  • درد‌های گردنی معمولاً به آرامی شروع شده و به صورت تدریجی افزایش پیدا می‌کنند و شدید‌تر می‌شوند.
  • درد‌های ناحیه گردن معمولاً با احساس گزگز و سوزن شدن همراه هستند.
  • در گرفتگی‌های گردنی فرد به سختی می‌تواند گردن خود را بچرخاند یا حرکت دهد و این کار برای او درد زیادی به همراه دارد.
  • گردن عضوی از بدن است که باعث قرار‌گیری درست سر بر روی تنه می‌شود. در مواردی که فرد از درد‌های گردنی رنج می‌برد معمولا‌شانه‌های فرد حالت افتاده به خود می‌گیرند و سر رو به جلو قرار دارد.
  • یکی از نشانه‌هایی که به طور معمول و در بسیاری از افراد همراه با درد‌های گردنی رخ می‌دهد سردرد‌ها هستند.
  • در صورتی که در‌های گردنی ناشی از بیماری‌هایی مانند آرتروز باشند درد‌ها مزمن بوده و به صورت دوره‌ای تکرار می‌شوند.
  • اگر درد‌های گردنی به دلیل ضربات یا تصادف‌ها به وجود بیایند معمولاً بسیار شدید‌اند.
  • اگر درد‌های گردنی با علائم دیگری مانند احساس ضعف، بی‌حسی یا احساس گزگز در دست‌ها و بازو‌ها همراه باشند بسیار خطرناک هستند. این نوع درد‌ها عمولا نشان دهنده تحت فشار بودن عصب‌های گردنی هستند. در این موارد باید سریعاً به پزشک متخصص رجوع کرده و درمان مناسب را آغاز کرد.
  • اگر درد‌ها و گرفتگی‌های گردنی شما با تب همراه است می‌تواند نشان دهنده وجود عفونت در بدن باشد.

گرفتگی عضلات گردن

دلایل گرفتگی عضله گردن چیست؟

همان طور که گفتیم گرفتگی و درد در عضله گردن می‌تواند علل متفاوتی باشد که برخی از آن‌ها خطر خاصی ندارند و به راحتی می‌توان گرفتگی ناشی از آن‌ها را درمان کرد. برخی از این علل نیز می‌توانند بیماری‌ها و مشکلات سلامت مربوط به گردن باشند که نیاز به اقدامات درمانی فوری و جدی دارند. در ادامه برخی از شایع‌ترین عللی که می‌توانند منجر به درد و گرفتگی عضله گردن شما شوند را ذکر می‌کنیم.

 

مطلب پیشنهادی: 7 راه کار عالی برای گرفتگی عضله

 

۱-کشیدگی عضلات گردن

اگر عضلات گردن شما به هر دلیلی بیش از حد کشیده شوند، می‌توانند باعث بروز گرفتگی عضله گردن شوند. یکی از افرادی که به طور عمده‌ای از این وضعیت رنج می‌برند، افرادی هستند که برای مدت‌های طولانی پشت میز می‌نشینند و با کامپیوتر کار می‌کنند. برای جلوگیری از گرفتگی عضله گردن در این افراد به آن‌ها توصیه می‌شود که برای نشتن از صندلی‌های استاندارد استفاده کنند و زاویه ۹۰ درجه را بین پا‌ها و بالاتنه حفظ کنند و به علاوه در صورت امکان هر چند ساعت یک بار محل کار خود را عوض کنند. همچنین ماساژ گردن و تکان دادن آن به چپ و راست نیز می‌تواند در کاهش خشک شدگی گردن و درد‌های آن مؤثر باشد.

۲- دیسک گردن:

یکی از وضعیت‌های جدی که می‌تواند گرفتگی عضله گردن ایجاد کند دیسک گردن است. فضای بین مهره‌های گردن با دیسک پر شده است. این دیسک‌ها از مهره‌های گردن محافظت می‌کنند و نمی‌گذارند مهره‌ها به یکدیگر ساییده شوند. داخل دیسک‌ها از یک مایع ژله‌ای پرشده است که در صورت ورود ضربات یا آسیب‌ها به مهره‌ها این مایع از دیسک‌ها بیرون میریزد که این وضعیت می‌تواند به اعصاب نخاع نیز فشار وارد کند.

درد‌هایی که در دیسک گردن به وجود می‌آیند، معمولاً به عضله گردن محدود نمی‌شوند و یک یا دو دست و کتف‌ها را نیز درگیر می‌کنند. در موارد شدید این بیماری خون‌رسانی به سر ممکن است، دچار اختلال شود و در اثر آن ممکن است علائمی مانند سردرد و سرگیجه نیز ایجاد شود. از دیگر علائمی که در موارد بسیار شدید این بیماری می‌تواند در فرد ایجاد شود می‌توان به بی‌اختیاری در کنترل ادرار و مدفوع اشاره کرد.

۳- آرتروز:

استئوآتریت یا آرتروز یک عارضه‌ی فرسایشی و نوعی التهاب مفصلی است که در اثر باریک شدن دیسک‌های بین مهره‌های گردن و فرسایش غضروف ایجاد می‌شود. درد آرتروز علاوه بر گردن دست‌ها را نیزدرگیر می‌کند و می‌تواند در برخی از موارد انجام فعالیت‌های روزانه فرد را با اختلال مواجه کند. در واقع آرتروز نیز یکی از مهمترین دلایل گرفتگی عضله گردن می باشد.

۴- آرتریت روماتوئید:

این بیماری یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به اشتباه به بافت‌های خودی حمله می‌کند و به آن‌ها آسیب می‌زند. از علائم شایع این بیماری ایجاد درد، تورم و سفتی در عضلات گردن است. اگر کسی به این بیماری مبتلا باشد قطعا گرفتگی عضله گردن شدید را تجربه خواهد کرد.

۵- ضربه :

در اثر وارد شدن ضربات به سر مانند تصادف‌ها، زمین خوردن یا وارد شدن ضربات به هر روشی ممکن است رباط‌ها و تاندون‌هایی که در ناحیه گردن وجود دارند، دچار پارگی یا آسیب بشوند که این آسیب‌ها می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه عضلات گردن شود.

۶- اسپاسم عضلانی:

در برخی موارد ماهیچه‌های ناحیه گردن به طور غیر ارادی منقبض می‌شوند. این انقباض‌های شدید و طولانی می‌تواند باعث ایجاد درد و گرفتگی‌ عضله گردن به صورت شدید شود. یکی از علت‌های شایع به وجود آمدن این اسپاسم‌های عضلانی درد‌های عصبی هستند. در واقع بسیاری از افراد پس از عصبانیت‌های شدید دچار گرفتگی و درد‌های عضلانی گردن می‌شوند.

۷- روماتیسم مفصلی:

یکی دیگر از بیماری‌های خودایمنی که می‌توانند در بدن باعث ایجاد گرفتگی عضله گردن شود، روماتیسم مفصلی است. در طی این بیماری عملکرد مفاصل گردن دچار اختلال می‌شود و درد‌ها و گرفتگی‌های عضلانی در گردن ایجاد می‌شود.

درد عضله گردن

۸- تنگی کانال نخاعی:

در اثر برخی از بیماری‌های شدید در بدن کانال نخاع دچار تنگی می‌شود. تنگی کانال نخاعی باعث ایجاد فشار بر روی اعصاب می‌شود و در بسیاری از موارد می‌تواند گرفتگی و درد‌های گردنی ایجاد کند. درد‌های گردنی که از تنگی کانال نخاعی منشأ می‌گیرند علاوه بر درد گردن سبب ایجاد درد در دست‌ها، ‌شانه‌ها و کتف‌ها نیز می‌شوند. تنگی کانال نخاعی می تواند باعث گرفتگی عضله گردن شود و حتی جلوی حرکت گردن را نیز بگیرد.

۹- فیبرومیالژیا:

این وضعیت در واقع یک سندروم درد اسکلتی است که در ماهیچه‌ها و مفاصل سرتاسر بدن درد‌های شدید ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد درد و گرفتگی‌ عضله گردن شود.

۱۰- اختلالات ستون فقرات:

برخی از اختلالات ستون فقرات مانند فتق دیسک در ناحیه گردن و بیماری دیسک دیژنراتیو گردنی می‌توانند درد‌ها و گرفتگی‌های شدید عضلانی ایجاد کنند.

۱۱- مننژیت:

مننژیت یکی از بیماری‌های عفونی است که می‌تواند باعث ایجاد درد و گرفتگی عضلات گردن شود.

 

مطلب پیشنهادی: اثر یویو چیست؟

 

۱۲- کمبود آب بدن:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، یکی از دلایل شایعی که می‌تواند گرفتگی عضله گردن را ایجاد کند کمبود آب در بدن است. وقتی بدن دچار کمبود آب می‌شود عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها دچار سفتی بیشتری می‌شوند که می‌تواند منجر به سفتی در گردن و درد‌های گردنی نیز بشود. برای جلوگیری از این مسأله توصیه می‌شود، سبک زندگی خود را به سمت سالم‌تر شدن هدایت کنید و با مصرف آب کافی بدن را هیدراته نگه دارید. تحقیقات نشان داده‌اند که سلامت دیسک‌های بین ستون فقرات به آب بستگی دارد.

در واقع آب کافی باعث تنظیم ماندن ارتفاع دیسک‌ها و سالم ماندن چینش ستون فقرات می‌شود. در واقع در بیشتر افراد در هنگام تولد یک محتوای ۸۰ درصدی از اب در دیسک‌ها وجود دارد، اما مقدار این آب با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند و باید سعی کنید تا با مصرف آب کافی بدن خود را هیدراته نگه دارید. علل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند سبب گرفتگی عضله گردن و درد‌های گذرا در گردن شوند. از این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱۳- بلند کردن اجسام سنگین

گرفتگی عضلات گردنی

۱۴- قرار دادن یک جسم سنگین مانند کیسه بر روی یک‌شانه

 این مورد در افرادی که کوله پشتی‌های سنگین خود را با یک بند و بر روی یک‌شانه استفاده می‌کنند نیز به وفور دیده می‌شود. بهتر است برای جلوگیری از گرفتگی عضله گردن با بهترین روش ممکن کیف و یا کوله پشتی خودتان را حمل کنید.

۱۵- قرار دادن گردن در موقعیت‌های غیر طبیعی برای مدت نسبتاً طولانی

 برای مثال افرادی که تلفن را بین‌شانه و گوش خود برای مدت طولانی نگه می‌دارند یا نگه داشتن گردن در وضعیت‌های غیر استاندارد در هنگام خواب باعث ایجاد گرفتگی عضله گردن به صورت شدید می تواند باشد.

۱۶- اسپوندیلوز گردنی

وضعیتی که با تحلیل رفتن در ستون فقرات مشخص می‌شود.

۱۷- اسپوندیلیت آنکیلوزان

یک بیماری التهابی است که باعث جوش خوردن برخی مهره‌های ستون فقرات می‌شود.

۱۸- دیستونی دهانه رحم

 به همین ترتیب تورتیکولی نیز نامیده می‌شود، وضعیتی که گرفتگی عضله گردن به طور غیر ارادی سفت شده و سر را به یک طرف می‌چرخاند.

۱۹- کمبود ویتأمین

عضلات برای عملکرد درست خود به برخی از ویتأمین‌ها احتیاج دارند. در صورتی که بدن کمبود ویتأمین‌هایی مانند ویتأمین B۱۲ و ویتأمین D داشته باشد، ممکن است عضلات بدن مانند گرفتگی عضله گردن دچار مشکل در عملکرد شوند و اسپاسم‌ها و درد‌های عضلانی ایجاد شوند.

۲۰- کمبود مواد معدنی

کمبود برخی از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم نیز می‌تواند در بدن منجر به ایجاد درد‌های عضلانی و اسپاسم‌های گردنی شود.

تشخیص درد‌های گردنی چگونه است؟

همان طور که گفتیم درد‌های گردنی در بسیاری از موارد پس از گذشت حداکثر یک هفته از آغاز درد‌ها به صورت خود به خودی بهبود پیدا می‌کند. در این موارد درمان‌های معمول و خانگی مانند استراحت، ماساژدرمانی، گرما و یخ و دارو‌های مسکن می‌توانند کمک‌کننده باشند. اما اگر درد‌های گردنی شما برای بیش از یک هفته ادامه داشته باشند و با کمک این درمان‌ها بهبود نیابند ممکن است بیماری یا عارضه‌ای در این مورد وجود داشته باشد و لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت‌های احتمالی درد‌های گردنی را تشخیص داده و شروع به درمان‌های لازم کنید.

پزشک متخصص در قدم اول از شما یک شرح حال خواهد خواست. این اطلاعات به طور معمول شامل مواردی مانند سن، علائم و شروع زمان درد‌ها و همین طور بیماری‌های زمینه‌ای که به آن‌ها مبتلا هستید می‌شود. در قدم بعدی پزشک بنا بر نیاز ممکن است از شما آزمایش‌های مختلفی را درخواست کند یا سی تی اسکن و‌ام آر آی گردنی تجویز کند. در برخی موارد بنا بر نیاز نیز ممکن است برای درمان از انواع دارو‌ها، فیزیوتراپی یا گردن بند‌های طبی استفاده کند.

درد های گردن

چگونه می‌توان درد‌های گردنی را درمان کرد؟

به طور کلی برای درمان گرفتگی عضله گردن می‌توان از روش‌های خانگی یا شیمیایی و… استفاده کرد.

درمان‌های خانگی گردن درد

از این روش‌های درمان خانگی می‌توانید، برای درمان درد‌های گردنی خفیف استفاده کنید. این روش‌ها نهایتاً طی سه هفته درد‌های گردنی را بهبود می‌بخشند و در غیر این صورت لازم است که سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

۱-روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس دارای خاصی آرام بخشی بسیار قوی است و مصرف آن و ماساژ دادن گردن با این روغن می‌تواند به طور مؤثری اضطرب و استرس و درد‌ها و انقباضات عضلانی ناشی از آن را کاهش دهد.

 

مطلب پیشنهادی: بالون معده چیست؟

 

۲- روغن زنجبیل

زنجبیل دارای طبع گرم است و مصرف آن از طریق جذب به پوست و اعصاب می‌تواند یک مسکن قوی برای درد‌های عضلانی به حساب بیاید. برای بهبود درد‌های عضلانی گردنی می‌توانید روزی دوبار و هر بار کمی از روغن زنجبیل را بر روی گردن خود ماساژ دهید. با گذشت چندین روز می‌توانید بهبود در‌های عضلانی خود را شاهد باشید.

۳- روغن ریحان

روغن ریحان با خاصیت ضدالتهابی خود می‌تواند درد و التهاب را در نقاط مختلف بدن کاهش دهد. این روغن تنش‌های عضلانی را کاهش می‌دهد و علاوه بر گردن در هر نقطه دیگری که دارای درد باشد نیز می‌تواند استفاده شود.

۴- سرکه سیب

در طب سنتی برای درمان درد‌های گردنی به خصوص درد‌های ناشی از دیسک گردن از سرکه سیب استفاده می‌شود. برای این کار یک دستمال تمیز را با سرکه سیب آغشته کرده و بر روی نواحی دردناک گردن قرار می‌دهند. سرکه سیب به دلیل خاصیت ضدالتهابی خود می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر روی درد‌های گردنی داشته باشد.

 

مطلب پیشنهادی: 16 مورد خواص سرکه سیب

 

۵- نمک اپسوم

در نمک اپسوم مقدار زیادی از سولفات منیزیم قرار دارد که دارای اثر ضد درد بسیار قوی است. برای این کار می‌توانید مقداری از نمک اپسوم را در وان حمام ریخته و در آن دراز بکشید. این کار می تواند گرفتگی عضله گردن شما را تا حد زیاد بهبود ببخشد.

۶- کمپرس یخ

قراردادن یک کمپرس یخ بر روی عضلات و نواحی گرفته و دردناک گردن می‌تواند، در بهبود این درد‌ها بسیار مؤثر باشد. در واقع کیسه یخ باعث می‌شود، عروق زیر پوست در آن ناحیه گشاد شوند و خونرسانی تسریع شود. در اثر بهبود خونرسانی نیز درد‌ها و گرفتگی‌ ها بهبود می‌یابند. وزشکاران زیادی از کمپرس یخ برای درمان گرفتگی عضله گردن استفاده می کنند.

۷- استراحت

نشستنهای طولانی مدت به روش‌های غیر استاندارد می‌تواند سبب ایحاد درد‌های عضلانی و تشدید آن‌ها شود. به همین جهت نیز یکی از بهترین کار‌هایی که می‌توانید برای بهبود درد‌های گردنی انجام دهید، این است که در زمان عرضه بیشتر استراحت کنید و به گردن خود فشار کمتری وارد کنید.
اگر مجبورید همچنان برای ساعت‌های طولانی بنشینید، از بالش‌های طبی استفاده کنید. این بالش‌ها گردن را در وضعیت مناسب قرار می‌دهند و ستون فقزات را خنثی نگه می‌دارند. از متمایل شدن گردنتان به سمت جلو یا عقب جلوگیری کنید. این کار می تواند از گرفتگی عضله گردن شما به خوبی جلوگیری کند.

۸- کمپرس گرم

در صورتی که درد‌های موجود در گردن شما از نوع مزمن باشند، یکی از راه‌هایی که می‌تواند به بهبود آن‌ها کمک کند گرما درمانی است. گرما وارد شده به منطقه آسیب به عضله کمک می‌کند تا از حالت تشنج خارج شود و به دامنه حرکت طبیعی خود بازگردد. از کمپرس گرم می توانید به راحتی برای رفع گرفتگی عضله گردن استفاده کنید.

درمان‌های سنتی

طب سنتی همیشه برای درمان درد‌ها روش‌های مخصوص خود را دارد. از مهم‌ترین کار‌هایی که طب سنتی برای درمان و کاهش درد‌ها و گرفتگی‌های عضلانی در ناحیه گردن انجام می‌دهد می‌توان به ماساژ درمانی و طب سوزنی اشاره کرد.
ماساژ درمانی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. ماساژ درمانی با افزایش خونرسانی منطقه مورد نظر باعث بهبود در‌ها می‌شود. طب سوزنی نیز می‌تواند با باز کردن رگ‌های گرفته باعث خونرسانی بیشتر شود و علائم درد و گرفتگی را درمان کند.

درمان با ورزش

ورزش کردن یکی از راه‌های مؤثری است که از گرفتگی عضلات بدن جلوگیری می‌کند و درد‌ها و گرفتگی‌ها را التیام می‌بخشد. برخی از ورزش‌ها مانند شنا و پیاده روس در آب به طور مؤثر‌تری می‌توانند درد‌های عضلانی را بهبود ببخشند و درمان کنند.
اگر وقت کافی برای انجام این ورزش‌ها را ندارید می‌توانید از برخی کشش‌های ساده و حرکات کوتاه که در بهبود وضعیت عضلات گردن مؤثر‌اند استفاده کنید. در زیر چند نمونه از این موارد را بریتان توضیح می‌دهیم.

گرفتگی عضلات ناحیه گردن

۱-کشش اساسی گردن

در طی این روش باید گردن خود را به سمت راست بچرخانید و دست‌ها را پشت گردن قرار دهید. اجازه دهید نیروی بازو‌ها چانه را به سمت قفسه سینه بکشد. سپس برای ۱۵ ثانیه صبر کنید. می‌توانید این کار را برای هر سمت گردن برای سه بار انجام دهید.

۲- بالا آوردن چانه

انگشتان خود را بر روی چانه خود قرار دهید. به آرامی آن را به بالا بکشید. اجازه دهید سر به سمت عقب حرکت کند. تا ۱۰ بشمارید. این کار را می‌توان برای سه بار در طول روز انجام دهید.

دارودرمانی

یکی از اولین روش‌هایی که پزشکان برای بهبود و درمان درد‌های عضلانی در ناحیه گردن از آن استفاده می‌کنند دارو‌های شیمیایی هستند. یکی از دسته دارو‌هایی که به طور عمده برای بهبود گردن درد استفاده می‌شوند، ضد التهاب‌های غیر استروییدی هستند. این دارو‌ها در واقع نوعی از ضد درد‌ها هستند که بسیاری از آن‌ها را بدون نسخه پزشک نیز می‌توان تهیه و مصرف کرد. از این دسته دارو‌ها می‌توان به آسپرین، ایبوپروفن، سدیم ناپروکسن و استأمینوفن اشاره کرد.

داروی دیگری که پزشک ممکن است آن‌ها را برای کاهش درد و گرفتگی‌های عضلانی تجویز کند شل‌کننده‌های عضلانی هستند. اگر پزشک تشخیص دهد که غضروف‌های گردن شما آسیب دیده‌اند ممکن است انواعی از دارو‌های غضروف ساز و کلسیم را برای بهبود آسیب‌ها تجویز کند. برای کاهش گرفتگی عضله گردن ممکن است، پزشک انواعی از پماد‌ها مانند پماد پیروکسیکام و یا رزماری را برای شما تجویز کند.

 

مطلب پیشنهادی: کنجد برای چی خوبه؟

 

درمان با گردنبند‌های طبی

گردنبند‌های طبی می‌توانند گردن را در یک وضعیت ثابت قرار دهند و از حرکات شدید و نامناسب آن جلوگیری کنند. این روش ممکن است در بعض موارد بنابر نظر پزشک متخصص مورد استفاده قرار بگیرد.

فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود و با استفاده از آن‌ها وضعیت گردن بهبود می‌یابد. در فیزیوتراپی ممکن است از روش‌های مختلفی مانند لیزر درمانی، اولتراسوند، TENS، مگنت تراپی استفاده شود.
در روش اولتراسوند از امواج الکتریکی با فرکانس بسیار بالا استفاده می‌شود. این امواج در اعماق عضلات گردن نفوذ می‌کنند و با ایجاد یک حرارت ملایم درد‌ها را بهبود می‌بخشند و گرفتگی را کاهش می‌دهند.

در روش تحریک الکتریکی عصب از روی پوست یا TENS با نصب الکترود‌هایی در پشت گردن و تحریک مناطق دردناک درد‌ها و گرفتگی‌ها بهبود می‌یابند. مگنت تراپی روش دیگری است که در طی آن با ایجاد میدان مغناطیسی بر بدن و استفاده از گردن‌ بند مغناطیسی درد تا حد زیادی تسکین می‌یابد. لیزر درمانی روشی است که در درمان درد‌های ناشی از گردن درد تا ۷۰ درصد می‌تواند مؤثر باشد. لیزر درمانی می‌تواند هم درد‌های مزمن و هم حاد ناشی از گردن درد را کاهش دهد. این روش ها برای رفع درد گرفتی عضله گردن شدید بسیار مناسب می باشند.

درمان با جراحی

جراحی یک روش تهاجمی است و به همین دلیل نیز به عنوان آخرین روش در درمان گرفتگی‌ها و درد‌های گردنی به شمار می‌آید. در مواردی که در‌های گردنی مزمن است و برای مدت زیادی به صوزت متوالی وجود دارد، ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشید. اگر درد‌های گردنی همراه با بی‌حسی بازو‌ها و درد‌شانه و سوزن سوزن شدن بازو‌ها باشد، می‌تواند نشان دهنده‌ی فتق دیسک و آسیب مهره‌ها باشد. در این مواقع ممکن است پزشک براس شما عمل جراحی را لازم ببیند.

چگونه از ایجاد درد‌های عضلانی جلوگیری کنیم؟

همواره پیش‌گیری بهتر از درمان است. با داشتن یک سبک زندگی سالم و رعایت نکاتی در این باره به راحتی می‌توانید از ایجاد درد‌ها و گرفتگی‌ عضله گردن جلوگیری کنید. در ادامه این مطلب برخی از بهترین روش‌هایی را که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از ایجاد درد‌های گردنی در خودتان جلوگیری کنید ذکر کرده‌ایم.

۱-حفظ وزن مناسب

اضافه وزن یکی از مواردی است که به طور جدی به مفاصل و عضلات بدن آسیب می‌رساند و دامنه حرکتی آن‌ها را محدود نگه می‌دارد. حفظ وزن مناسب نه تنها از ایجاد درد‌های شدید گردنی جلوگیری می‌کند بلکه در تأمین سلامت کلی بدن نیز به ور ویژه‌ای مؤثر است.

۲- درست نشستن را تمرین کنید

نشستنهای اشتباه برای مدت‌های طولانی نه تنها سلامت گردن را به خطر میاندازند بلکه موجب ایجاد درد‌ها و مشکلاتی در نواحی کمر نیز می‌شوند. سعی کنید درست نشستن را تمرین کنید و به آن عادت کنید. برای این کار لازم است در هنگام نشستن یک زاویه ۹۰ درجه را بین پا‌ها و تنه حفظ کنید، قوز نکنید، سر خود را صاف نگه دارید و زانو‌ها را اندکی پایین تز از ران‌ها قرار دهید.

۳- از بالش مناسب استفاده کنید

استفاده از بالش‌های بلند در هنگام خواب که سر را بسیار بالاتر ار بدن قرار می‌دهند، یکی از علل شایع درد‌های و گرفتگی‌ عضله گردن هستند. از بالش‌های نرم و کم ارتفاع استفاده کنید و به یاد داشته باشید که در هنگام خواب سر باید در امتداد بقیه بدن و در همان ارتفاع تقریبی قرار بگیرد.

۴- نرمش‌های روزانه را فراموش نکنید

اگر کار شما به گونه‌ای است که مجبورید ساعت‌های زیادی را رانندگی کنید یا پشت میز‌ها بنشینید در فواصل زمانی استراحت توان گردن را کمی ماساژ دهید. اگر می‌توانید چند قدم بردارید و گردن و‌شانه‌ها را بکشید. این کار‌ها کمک زیادی به خشک شدن گردن شما می‌کنند و از ایجاد درد‌های عضلانی در گردن تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند. 

۵- وسایل سنگین را حمل نکنید

حمل بار‌های سنگین می‌تواند تاثیرات مخربی بر سلامت گردن وشانه‌های شما بگذارد. اگر مجبورید کوله پشتی‌های سنگین را با خود حمل کنید سعی کنید از کوله پشتی‌های استاندارد استفاده کنید تا سلامت گردن و کمر شما تا جای ممکن آسیب کمتری ببیند. به علاوه هرگز کوله پشتی یا بار‌های سنگین را بر روی یکی از‌شانه‌های خود قرار ندهید زیرا این کار می‌تواند برای عضلات گردن و‌شانه بسیار مخرب باشد.

۶- کفش‌های طبی بپوشید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کفش‌های شما و نحوه ساخت و طراحی و میزان استاندارد بودن آن‌ها به طور مستقیم بر سلامت کمر و گردن تأثیر‌گذار خواهد بود. استفاده از کفش‌های طبی که دارای طراحی‌های استاندارد هستند علاوه بر راحتی پا‌ها و ایجاد خستگی کمتر می‌توانند در کاهش درد‌های ناشی از گرفتگی عضلات گردن نیز مؤثر واقع شوند.

۷- اضطراب و استرس را از خود دور کنید

کاهش استرس و اضطراب می‌تواند سبب کاهش درد‌های عضلانی شود. انجام چندین دقیقه مدیتیشن در طی روز می‌تواند به طور ویژه‌ای از ابتلا شما به درد‌های عضلانی گردن جلوگیری کند.

درد ناحیه گردن

در چه زمانی نیاز است که به پزشک مراجعه کنیم؟

در بسیاری از موارد درد‌ها و گرفتگی‌های گردنی ناشی از موارد روزمره هستند و به آسانی و راحتی درمان می‌شوند. اما در بعضی از موارد نیاز است که برای تشخیص علت و بهبود و درمان گرفتگی‌ها و درد‌های عضلانی گردنی به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که با هر یک از مواردی که در ادامه ذکر شده است روبرو شدید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۱-اگر درد‌های گردنی شما بعد از گذشت سه هفته و با استفاده از روش‌های درمانی معمول و خانگی بهبود نیافتند لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. این درد‌ها در واقع درد‌های مزمن به حساب می‌آیند که نه تنها با گذر زمان بهبود نمی‌یابند بلکه تشدید نیز می‌شوند.

۲- اگر درد‌ها از ناحیه گردن تجاوز کرده‌اند و وارد دست‌ها و بازو‌ها یا پا‌ها شده‌اند لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۳- اگر بعد از ضربه‌های شدید مانند تصادفات گردن درد شما بروز پیدا کرده است لازم است تا به پزشک متخصص مراجعه کنید. ضربه‌های شدید در برخی موارد ممکن است به مهره‌های گردنی آسیب وارد کنند. در این موارد ضروری است تا پزشک متخصص از سلامت ستون فقرات شما اطمینان حاصل کند.

۴- اگر گردن درد شما با سردرد یا تب همراه است ممکن است نشانه‌ای از عفونت‌ها و بیماری‌ها باشد. در این موارد نیز مراجعه به پزشک می‌تواند خیال شما را از سلامت دیگر اعضای بدنتان راحت کند.

۵- اگر در اندام‌هایی دیگر نظیر مثانه یا روده‌های خود همراه با گردن درد اختلالی مشاهده می‌کنید به پزشک مراجعه کنید.

۶- اگر درد شما به حدی شدید است که در خواب یا انجام فعالیت‌های روزانه شما اختلالی ایجاد می‌کند نیاز است تا به پزشک مراجعه کنید.

۷- اگر در کنار گردن درد خود از بی‌حسی در بعضی از نقاط بدن خود رنج می‌برید لازم است تا به پزشک مراجعه کنید. این وضعیت می‌تواند در برخی از موارد نشاتن دهنده تنگی کانال نخاعی یا آسیب در ستون فقرات باشد.

 

مطلب پیشنهادی: 12 تا از مهمترین خواص ریواس

 

جمع‌بندی

گرفتگی‌ عضله گردن و درد ناحیه گردن یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد را در سنین مختلف درگیر می‌کند. این درد‌ها در اغلب موارد ناشی از سبک زندگی اشتباه هستند و با تغییر در سبک زندگی و ایجاد یکسری از عادت‌ها می‌توان آن‌ها را بهبود بخشیده و درمان کرد و از ایجاد دوباره آن‌ها جلوگیری کرد. در بعضی موارد نیز درد‌های گردن می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک عارضه بزرگتر و جدی‌تر در بدن باشد.

در این موارد که گرفتگی عضله گردن بسیار شدید می باشد، مراجعه به پزشک متخصص ضروری است. بهترین کار این است که یک سبک زندگی سالم را برای خود انتخاب کنید و با استفاده از ورزش منظم تا جای ممکن از ایجاد درد‌های عضلانی جلوگیری کنید. در صورت درد‌های عضلانی گردنی نیز بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا خیالتان از سلامت بدنی‌تان راحت باشد.

این مطلب صرفا با هدف آموزش و اطلاع‌رسانی منتشر شده است. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت بلاگ فیتوجت را مطالعه نمایید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!