32 مورد از خواص پیاز برای بدن + مضرات آن

13 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 05 شهریور 1403
خواص پیاز

عناوین مقاله

پیاز یکی از معروف‌ترین و پر مصرف‌ترین گیاهان در سرتاسر دنیا است. از دیرباز از خواص پیاز در طب سنتی استفاده می‌شده است. همچنین از این گیاه به طور عمده‌ای در آشپزی استفاده می‌شود. بسیاری از افراد از پیاز به عنوان یک دورچین در بسیاری از غذا‌ها استفاده می‌کنند، اما بسیاری از افراد نیز به دلیل بوی زیاد پیاز خام از این کار اجتناب می‌کنند.

از جمله مهمترین خواص پیاز به این دلیل است که دارای مواد مغذی فراوانی است و مقدار زیادی از قند‌ها، ویتأمین‌ها مانند A و C، مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و فسفر در آن یافت می‌شود. هر چند که دارای ویتامین B نیست. پیاز به دلیل داشتن بسیاری از مواد مغذی خواص بسیار مفیدی برای بدن دارد، با این حال، مصرف بیش از حد پیاز نیز می‌تواند عوارضی را برای افراد ایجاد کند. در ادامه این مقاله با انواع خواص پیاز، عوارض مصرف و… آشنا خواهید شد.

 

مطلب پیشنهادی: خواص ازگیل چیست؟

 

ارزش غذایی پیاز چه قدر است؟

پیاز ارزش غذایی بالایی دارد و دارای مقدار زیادی از مواد مغذی، مواد معدنی و ویتأمین‌ها است. یک پیاز متوسط ارزش غذایی به شرح زیر دارد.

  • انرژی: ۴۰ Kcal
  • کربوهیدرات: ۹٫۳۴ g 
  • پروتئین: ۱٫۱۰ g
  • چربی :۰٫۱۰ g
  • فیبر : ۱٫۷ g
  • فولات: ۱۹µg
  • ریبوفلاوین: ۰٫۰۲۷ mg
  • ویتامین A: دارای 2 IU
  • ویتأمین C:  دارای 7.40 میلی گرم
  • ویتأمین E: دارای ۰٫۰۲ mg
  • کلسیم : ۲۳ mg
  • آهن: ۰٫۲۱ mg
  • منیزیم: ۱۰ mg
  • زینک: ۰٫۱۷ mg

مزایای پیاز

چند نوع پیاز وجود دارد؟

پیاز یک گیاه پر مصرف در دنیا است که انواع مختلفی از آن وجود دارد.

  1. پیاز زرد: این نوع پیاز دارای پوست قهوه‌ای رنگ و بافت عاجی سفید رنگ است. این نوع پیاز بوی قوی شبیه به بوی گوگرد دارد.
  2. خواص پیاز قرمز: این پیاز دارای پوستی به رنگ سرخابی تیره است. این پباز‌ها دارای طعم ملایم‌تر و شیرین‌تری نسبت به نوع زرد هستند و به راحتی می‌توانید آن را به صورت خام مصرف کنید.
  3. پیاز شیرین: پوست این گیاه نازک و کمی مات است و دارای اندازه بزرگتری به نسبت انواع دیگر پیاز‌ها هستند.
  4. پیاز سبز: این پیاز‌ها در واقع پیاز نارس هستند و هنوز رشد خود را کامل نکرده‌اند.
  5. موسیر: این نوع پیاز پوست قهوه‌ای رنگ دارد و گوشت بنفش رنگ دارد. این پیاز اندازه کوچک‌تری به نسبت انواع دیگر دارد.
  6. تره فرنگی: این گیاه در واقع شکلی شبیه به پیازچه دارد ولی اندازه آن از پیازچه بزرگ‌تر است. از تره فرنگی به طور عمده‌ای در تهیه سوپ‌ها و سس‌ها استفاده می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: خواص عناب چیست؟

 

مصرف پیاز چه فوایدی دارد؟

۱- درمان سینوزیت:

پیاز یک آنتی هیستامین طبیعی است که با آلرژن‌ها مبارزه می کند و از بروز واکنشهای آلرژیک جلوگیری می کند. سینوزیت یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد را آزار می‌دهد. این بیماری به دو شکل حاد و مزمن وجود دارد و دارای علائم آزاردهنده‌ای مانند سردرد‌های شدید، گلودرد و تب است. 

برای بهبود سینوزیت می‌توان از پیاز به شکل‌های متفاوتی استفاده کرد. مصرف نوشیدنی‌های تهیه شده با پیاز، استفاده از اسانس‌های پیاز و بوییدن آن‌ها و شستشوی بینی با آب پیاز می‌تواند مؤثر باشد. البته افرادی که دارای حساسیت‌ها و سابقه مشکلات گوارشی هستند، باید در مصرف پیاز برای درمان و بهبود سینوزیت محتاطانه رفتار کنند.

۲- خواص پیاز برای کبد چرب:

پیاز مقادیر زیادی از اسید فولیک را در ساختار خود دارد و می‌تواند روند سم زدایی و پاک‌سازی کبد را تسریع کند. همچنین پیاز دارای مقادیری از انواع فلاونوئید‌ها و کورستین است که باعث می‌شوند تجمع چربی‌ها در کبد کاهش پیدا کند و از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند.

۳- خواص پیاز برای معده:

جالب است بدانید مصرف پیاز بر روند فعالیت دستگاه گوارشی، مانند راه رفتن بر لبه تیغ است. پیاز ترشحات گوارشی را زیاد می‌کند و از این طریق می‌تواند بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سلامت معده تأثیر‌گذار و مفید باشد و مشکلات گوارشی مانند نفخ و سوءهاضمه را از بین ببرد. البته مصرف پیاز به صورت نامتعادل می‌تواند در مواردی منجر به ایجاد یا تشدید ناراحتی‌های گوارشی شود. برای کاهش عوارض مصرف پیاز برای عملکرد دستگاه گوارش توصیه می‌شود که از پیاز به صورت پخته استفاده کنید و در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

۴- درمان سرماخوردگی:

در ساختار پیاز مقادیر زیادی از سلنیوم وجود دارد که می‌تواند به طور عمده‌ای فعالیت سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. با داشتن یک سیستم ایمنی قوی ریسک ابتلا به انواع سرماخوردگی‌ها و آنفولانزا کاهش می‌یابد و در صورت ابتلا نیز زودتر بهبود می‌یابید.می‌توانید از چای پیاز برای بهبود سرماخوردگی استفاده کنید. برای تهیه این چای کافی است پیاز‌ها را بریده و خرد کرده و در آب بجوشانید، سپس جوشانده را از صافی رد کنید و میل کنید.

پیاز

۵- افزایش سلامت چشم:

نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف پیاز می‌تواند باعث بهبود قرمزی و انواع عفونت‌های چشمی شود. هم چنین مصرف پیاز در دراز مدت می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، گلوکوم و دژنراسیون ماکولا شود. در برابر استرس اکسیداتیو و بیماری های چشمی وابسته به سن از چشم محافظت می کند

 

مطلب پیشنهادی: خواص ریواس چیست؟

 

۶- خواص پیاز برای پوست:

پیاز یک منبع غنی از ویتأمین‌های E، A، C و کورستین است. این مواد به طور مستقیم از ایجاد چین و چروک‌ها بر روی پوست و پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کنند و باعث نشاط و شادابی پوست شما می‌شوند. همچنین پیاز دارای این قابلیت است که میزان الاستیسیته پوست را افزایش دهد و با سفت کردن پوست از افتادگی آن جلوگیری کند.

۷- درمان جوش‌ها و آکنه‌ها:

پیاز دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد باکتریایی است. داشتن این خواص باعث می‌شود که بتوانید از پیاز به عنوان یک درمانگر طبیعی برای جوش‌های صورت کمک بگیرید. همچنین با استفاده از آب پیاز نیز می‌توان جای جوش‌ها را درمان کرد.

۸- خواص پیاز برای فشارخون:

می‌توانید از پیاز خام به عنوان یک معتدل‌کننده و کاهش دهنده فشار خون استفاده کنید. این خاصیت در واقع به دلیل وجود مقادیر بالایی از کورستین و انواع آنتی اکسیدان‌های قوی در پیاز است.

 

مطلب پیشنهادی: رژیم گوشت خواری چیست؟

 

۹- خواص پیاز برای مو:

پیاز دارای مقداری از ترکیبات گوگردی است که می‌توانند تولید کلاژن را در بدن افزایش دهند و باعث تقویت مو‌ها و افزایش رشد آن‌ها شوند.

۱۰- ضد سرطان:

مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند، مصرف پیاز قرمز بیشترین اثر ضد سرطانی را در بین انواع پیاز‌ها دارد. این نوع پیاز دارای مقادیر زیادی از کوئرستین و آنتوسیانین است که سلول‌های سرطانی سینه را از بین می‌برد و در بهبود سرطان روده نیز مفید است. همچنین مطالعات دیگر نشان می‌دهد که افرادی که پیاز را در رژیم غذایی خود به طور منظم مصرف می‌کنند، در دراز مدت ریسک ابتلا به سرطان خیلی پایین‌تری دارند.

۱۱- خواص پیاز برای قلب:

پیاز از راه‌های زیادی می‌تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد. پیاز در ساختار خود دارای مقادیر زیادی از فلاونوئید، سولفور و کوئرستین است که در بهبود سلامت قلب و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی مفید است. پیاز این توانایی را دارد که سطح کلسترول خون را کاهش دهد و از این طریق به بهبود سلامت قلب کمک کند. 

پیاز از به هم چسبیدن پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند. چسبیدن پلاکت‌ها به یکدیگر باعث می‌شود لخته ایجاد شود و حملات قلبی به فرد دست بدهد. همچنین خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی پیاز نیز می‌تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد.

 

مطلب پیشنهادی: خواص بارهنگ چیست؟

 

۱۲- خواص پیاز برای دیابت:

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف پیاز به خصوص عصاره آن می‌تواند در کاهش قندخون مفید باشد. لازم است به این نکته توجه کنید که هرگز نباید از مواد طبیعی مانند پیاز به جای دارو‌های خاص مانند دارو‌های دیابت استفاده کرد و تنها می‌توان آن را به صورت تقویت‌کننده در کنار آن مصرف کرد.

۱۳- هضم بهتر غذا‌ها:

پیاز نیز مانند بسیاری از سبزیجات دارای مقادیر زیادی فیبر است. اینولین نوعی از فیبر است که در پیاز وجود دارد و می‌تواند به عنوان یک ماده مغذی برای باکتری‌های مفید در روده به حساب بیاید و باعث افزایش تعداد آن‌ها شود. افزایش باکتری‌های مفید در روده می‌تواند باعث هضم بهتر غذا‌ها و فعالیت بهینه دستگاه گوارشی شود. به علاوه پیاز دارای مقادیری از پروبیوتیک‌ها است که می‌تواند درد شکم را درمان کند و یبوست را کاهش دهد.

۱۴- تقویت استخوان‌ها:

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد،مصرف پیاز می‌تواند بر افزایش تراکم استخوان‌ها در زنان بالای ۵۰ سال به طور ویژه‌ای تأثیر‌گذار باشد. از ایجاد پوکی استخوان در سالخوردگی جلوگیری کند. همچنین مصرف پیاز در بسیاری از موارد منجر به کاهش درد‌های مفصلی می‌شود.

۱۵- خواص پیاز برای آلرژی:

پیاز دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند التهاب را درمان کند. پیاز دارای خاصیت آنتی هیستامینی است که از آزاد شدن هیستامین‌ها جلوگیری می‌کند و می‌تواند آلرژی و علائم آن را کاهش دهد. به علاوه ترکیبات گوگردی موجود در پیاز می‌تواند مخاط ترشحی را کاهش دهد و از این طریق علائمی مانند گرفتگی بینی را بهبود ببخشد.

انواع پیاز

۱۶- بهبود تنفس:

خاصیت ضد التهابی پیاز می‌تواند به تسکین بیماری‌های تنفسی کمک کند. اگر از بیماری تنفسی رنج می‌برید، می‌توانید به سادگی در رژیم غذایی خود (علاوه بر دارو) برای تسکین سریع‌تر درد از آن استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: آووکادو برای چی خوبه؟

 

۱۷- خواص پیاز برای عفونت گوش:

با روش‌های مختلفی می‌توان از پیاز برای کاهش درد و عفونت گوش استفاده کرد. البته توصیه می‌شود این کار را بدون مشورت با متخصص انجام ندهید.

۱۸- کمک به سلامت دهان:

سولفور یکی از ترکیبات موجود در پیاز است که به کاهش باکتری‌های دهانی که مسبب پوسیدگی دندان هستند کمک می‌کند. به علاوه پیاز دارای ویتامین ث است که دندان‌ها را سالم نگه می‌دارد و درد دندان را تسکین می‌دهد. برای افزایش سلامت دهان و دندان‌ها بهترین راه مصرف پیاز به صورت خام است.

۱۹- افزایش انرژی:

فیبر و موجودات دیگر موجود در پیاز می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد و بنیه را حفظ کند.

۲۰- تقویت سلامت مغز:

پیاز دارای خواص زیادی برای تقویت سلامت مغز است. آنتی اکسیدان‌های موجود در پیاز می‌تواند مغز را سم زدایی کند و مواد سمی را از آن بیرون کند. ترکیبات گوگرد دار در پیاز می‌تواند با کاهش حافظه در سنین بالا مقابله کند. دی–پروپیل یک ترکیب شیمیایی دیگر در پیاز است که با اختلالات مربوط به حافظه مقابله می‌کند و آن‌ها را کاهش می‌دهد.

۲۱- بهبود خواب:

ترکیباتی مانند پروبیوتیک‌ها در پیاز وجود دارند که می‌توانند سبب افزایش کیفیت خواب و کاهش استرس شوند.

۲۲- درمان تب:

پیاز می‌تواند تب‌های جزیی را به طور ویژه‌ای کاهش دهد و عوارض سرماخوردگی را از بین ببرد.

۲۳- درمان نیش حشرات:

خواص ضدالتهابی پیاز می‌تواند باعث کاهش اثرات ناشی از نیش‌های حشرات شود. برای این کار کافی است یک تکه پیاز را روی محل گزش قرار دهید و مدتی به آن استراحت دهید. این کار می‌تواند باعث کاهش تورم و سوزش ناشی از نیش حشرات شود.

۲۴- از بین بردن خال‌ها:

آب پیاز خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند از این طریق منجر به از بین رفتن خال‌های کوچک بدن شما شود. برای این کار باید مقداری آب پیاز را روی خال‌ها بریزید و اجازه دهید، خال آب پیاز را جذب کند. در اغلب موارد مصرف آب پیاز در یک ماه می‌تواند خال‌ها را بهبود ببخشد.

۲۵- درمان شوره سر:

یکی از درمان‌های طبیعی و موثری که برای درمان شوره سر وجود دارد استفاده از آب پیاز است.برای از بین بردن شوره سر می‌توانید از ماسک ضد شوره استفاده کنید. برای تهیه این ماسک می‌توانید ۳ قاشق سوپ خوری دانه شنبلیله را از شب قبل در آب خیس کنید و روز بعد خمیر آماده شده دو قاشق آب پیاز استفاده کنید. سپس بر روی پوست سر ماساژ داده و پس از ۳۰ دقیقه بشویید.

 

مطلب پیشنهادی: خواص بارهنگ چیست؟

 

۲۶- کاهش مو‌های سفید:

در هندوستان سال‌های زیادی است که برای کاهش مو‌های سفید از پیاز استفاده می‌شود. برای این کار می‌توانید ۵ پیاز را به آب اضافه کنید و بجوشانید. صبر کنید تا محلول سرد شود و سپس مو‌های خود را با آن ماساژ دهید و سپس با شامپو شست وشو دهید.

۲۷- حفظ رنگ مو:

با ترکیب کردن مقداری از آب پیاز با روغن خردل می‌توانید یک ماسک طبیعی تهیه کنید و آن را روی مو‌های خود قرار دهید. این کار می‌تواند رنگ طبیعی مو‌های شما را حفظ کند و سفیدی آن را کاهش دهد.

۲۸- درمان شپش سر:

در ساختار پیاز مقادیری از ترکیبات گوگرد دار وجود دارد که می‌تواند شپش‌ها را از بین ببرد. برای درمان شپش سر با پیاز می‌توانید ۴ تا ۵ عدد پیاز را رنده کنید و آب آن‌ها را بگیرید، مو‌ها را با این عصاره ماساژ دهید و سپس مو‌ها را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید و اجازه دهید ۲ ساعت بگذرد. در نهایت با استفاده از یک‌شانه مخصوص دندانه ریز مو‌ها را‌شانه کنید و شپش‌ها و تخم‌های آن‌ها را از سر جدا کنید. این کار برای سه روز متوالی باید انجام شود و در بسیاری از موارد می‌تواند مفید باشد.

۲۹- درمان وبا:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مصرف پیاز می‌تواند وبا را درمان کند. تحقیقات نشان می‌دهند که پیاز می‌تواند باکتری‌ای که مسئول ایجاد بیماری وبا است را مهار کند.

۳۰- خواص پیاز برای لاغری:

پیاز به طور مستقیم باعث لاغری نمی‌شود، اما با خواص کاهش قندخون خود می‌تواند سبب بهبود متابولیسم بدن شود. بنابراین اگر به دنبال لاغری هستید و یا به دنبال گرفتن رژیم لاغری هستید، توصیه می‌کنیم که پیاز در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

موسیر

۳۱- خواص پیاز برای زنان:

پیاز با داشتن مقدار زیادی از مواد ضد التهابی و ویتأمین‌ها می‌تواند هورمون‌ها را در خانم‌ها تنظیم کند و سیستم ایمنی را تقویت کند. استفاده از پیاز در خانم‌ها می‌تواند عفونت‌ها و کیست‌های تخمدانی را درمان کند یا بهبود ببخشد و هم چنین باعث کاهش درد‌های دوران قاعدگی شود. به علاوه مصرف پیاز در زنان می‌تواند به تقویت پوست و مو نیز کمک کند و بر زیبایی شما بیفزاید.

۳۲- خواص پیاز برای مردان:

مصرف پیاز در مردان نیز خواص زیادی به همراه دارد. یکی از خواص پیاز که در مردان به شدت مورد توجه است خاصیت افزایش قوای جنسی است. مردانی که با ناتوانی‌های جنسی یا مشکلاتی مانند اختلال در نعوظ درگیر هستند می‌توانند پیاز را در رژیم غذایی خود جای بدهند و تاثیرات مفید آن را ببینند.

 

مطلب پیشنهادی: بالون معده چیست؟

 

عوارض جانبی مصرف پیاز چه هستند؟

تا به اینجا در مورد خواص پیاز گفتیم، اما باید بدانید که مانند بسیاری از مواد دیگر مصرف بی‌رویه و نامتعادل آن می‌تواند منجر به ایجاد عوارضی در افراد شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوارض جانبی پیاز را بررسی می‌کنیم.

۱-کاهش شدید سطح قند خون:

اگر چه این مسأله در بیشتر اوقات به عنوان یک خاصیت برای پیاز به حساب می‌آید، اما در صورت مصرف بیش از حد پیاز ممکن است سطح قند خون به طور شدیدی کاهش یابد که منجر به عوارض و اختلالاتی برای افراد می‌شود. افراد دیابتی برای مصرف پیاز لازم است قند خون خود را اندازه‌گیری کنند تا از این مسأله جلوگیری شود.

۲- سوزش معده:

یکی از عوارضی که مصرف بیش از حد پیاز می‌تواند ایجاد کند ایجاد سوزش در معده و ایجاد حالت تهوع در فرد است.

۳- ایجاد حساسیت‌های پوستی:

مصرف آب پیاز بر روی پوست بعضی افراد می‌تواند منجر به بعضی ناراحتی‌ها مثل خارش و قرمزی شود. اگر می‌خواهید از پیاز بر روی پوست خود استفاده کنید ابتدا تست حساسیت را انجام دهید. برای این کار کافی است مقداری از آب پیاز را بر روی یک ناحیه کوچک از پوست ساعد مصرف و کمی صبر کنید؛ در صورت ایجاد قرمزی یا خارش از مصرف پیاز بر روی پوست خودداری کنید.

۴- بوی بد دهان:

پیاز به دلیل محتویات خود از جمله ترکیبات گوگرد دار پس از مصرف تا مدتی بوی ناخوشایندی ایجاد می‌کند که می‌تواند آزار دهنده باشد. بوی پیاز خام به نسبت پیاز پخته بسیار بیشتر است.

۵- کاهش شدید فشار خون:

پیاز می‌تواند در صورت مصرف بی‌رویه فشار خون را بسیار کاهش می‌دهد. کاهش شدید فشار خون می‌تواند منجر به بروز عوارض جدی در افراد شود.

۶- افزایش لیتیوم در بدن:

پیاز توانایی بدن برای دفع لیتیوم را کاهش می‌دهد که می‌تواند منجر به تجمع لیتیوم در بدن شود که عوارض زیادی را به دنبال خواهد داشت.

۷- مضر برای خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی:

مصرف پیاز در این دوران می‌تواند منجر به عوارض گوارشی مانند سوزش معده و دل درد شود. توصیه می‌شود در دوران بارداری و شیردهی مصرف پیاز را قطع کنید یا بسیار کم کنید.

 

چگونه پیاز مناسب را انتخاب و خریداری کنیم؟

برای خرید پیاز مناسب باید به یک سری از نکات توجه کنید که آن‌ها را در ادامه توضیح خواهیم داد.پیاز‌هایی را انتخاب کنید که تمیز و خوش فرم هستند و قسمت گردنشان کاملاً بسته است. پیاز‌های سالم هیچ ساقه چوبی مرکزی ضخیمی ندارند.

پیاز‌های سالم دارای پوست بیرونی ترد، خشک، روشن و براق هستند.قسمت میانی پیاز حدود ۴ تا ۶ سانتی‌متر هستند و لکه‌های نرم، مرطوب یا در حال کپک زدن ندارند.پیاز‌هایی را انتخاب کنید که جوانه نداشته باشند. جوانه‌ها بر سطح پیاز نشان دهنده قدیمی بودن و نگهداری نامناسب پیاز است.

اگر روی سطح پیاز لکه‌های پودری تیره وجود دارد به هیچ عنوان آن‌ها را خریداری و مصرف نکنید. این لکه‌ها نشانه‌ای از شروع خراب شدن پیاز هستند و نشان می‌دهند که احتمالاً پیاز از وسط شروع به خراب شدن کرده است.

 

مطلب پیشنهادی: خواص میخک چیست؟

 

پیاز‌ها را چگونه نگهداری کنیم؟

برای نگهداری درست پیاز‌ها نیز مانند خرید آن‌ها نیاز دارید تا نکاتی را رعایت کنید. مهم‌ترین نکاتی که برای نگهداری پیاز‌ها باید رعایت کنید را در ادامه توضیح داده‌ایم.پیاز خشک را با نگهداری درست می‌توان تا چندین ماه مصرف کرد. پیاز‌ها را در خنک و خشک نگه دارید که تهویه مناسبی نیز داشته باشد.پیاز‌ها را در یخچال نگهداری نکنید چون سریع نرم می‌شوند.

پیاز‌ها این قابلیت را دارند که رطوبت را خیلی سریع جذب کنند پس از نگهداری پیاز‌ها در زیر کابینت سینک خودداری کنید.محل نگهداری پیاز‌ها را به طور مکرر بازرسی کنید و پیاز‌هایی که نرم شده‌اند یا شروع به خراب شدن کرده‌اند را جدا کنید و دور بریزید. توجه کنید که وجود پیاز‌های ناسالم در بین پیاز‌های سالم سرعت خراب شدن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

پیاز در آشپزی

چگونه پیاز را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

پیاز یکی از گیاهانی است که تقریباً می‌توان از آن در تهیه انواع غذا‌ها و میان وعده‌ها استفاده کرد. با پیاز‌ها می‌توان انواع خورش‌ها، سوپ‌ها و سس‌ها را تهیه کرد. می‌توانید از پیاز‌ها در ساندویچ‌ها یا به عنوان یک دورچین در غذا‌ها استفاده کنید. هم چنین می‌توانید پیاز‌ها را به صورت سوخاری نیز تهیه کنید.

پیاز یکی از گیاهانی است که بدون شک در تمام خانه‌ها پیدا می‌شود و از آن به طورگسترده‌ای نیز استفاده می‌شود اما کمتر کسی است که از خواص و فواید بسیار زیاد این گیاه اطلاع داشته باشد. از دیگر خواص پیاز که بسیار مهم است تاثیر در کاهش خطرات قلبی و سرطان‌ها می باشد. پیاز دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است و می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود.

البته مصرف بی‌رویه و بدون اعتدال پیاز می‌تواند عوارضی را نیز برای افراد مختلف ایجاد کند. در نهایت توصیه ما به شما این است که از این گیاه مفید و پرخاصیت به صورت متعادل و مناسبی در برنامه غذایی خود استفاده کنید و از خاصیت‌های آن بهره‌مند شوید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!