مهمترین خواص پاپایا و ارزش غذایی آن

02 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 30 مرداد 1403
خواص پاپایا

پاپایا، میوه بومی جنوب مکزیک و آمریکای مرکزی است که در مناطق گرمسیری رشد می‌نماید. در سراسر جهان از پاپایا برای تهیه آب‌میوه یا به‌عنوان یک افزودنی خوشمزه به سالاد یا دسر استفاده می‌شود. مانند سایر میوه‌های استوایی، پاپایا نیز سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها است. به‌علاوه، برای تقویت سلامت کلی بدن، این میوه به روش‌های منحصربه‌فردی استفاده می‌شود. اگر شما نیز در مورد خواص پاپایا پرسشی در ذهن دارید، حتماً این مقاله را تا به انتها دنبال نمایید.

 

فواید پاپایا

پاپایا از دیرباز در بسیاری از اشکال طب سنتی مورداستفاده قرار گرفته است. تصور می‌شود که این میوه در درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مؤثر می‌باشد، به‌عنوان‌مثال، در بسیاری از نقاط جهان، پاپایا به طور طبیعی به درمان مالاریا و عفونت‌های انگلی کمک می‌کند و باعث کاهش التهاب و تقویت عملکرد طحال می‌شود. همچنین می‌تواند سطح انرژی را افزایش می‌دهد و بینایی و سلامت چشم را بهبود می‌بخشد. افزودن این میوه به رژیم غذایی می‌تواند طیف وسیعی از فواید را به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از فواید این میوه اشاره شده است. همچنین، پاپایا سرشار از آنتی اکسیدانها مثل ویتامینA ، ویتامینC و ویتامینE  است که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

پاپایا

کمک به هضم غذا

برخی از ترکیبات آنزیمی پاپایا می‌توانند به فرآیند هضم در بدن کمک نماید. پاپایا به شکستن پیوندهای بین اسیدهای آمینه(ترکیبات سازنده پروتئین) یاری می‌رساند. پاپایا می‌تواند برای افرادی که با مشکل اسید معده پایین دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نمی‌توانند انواع خاصی از گوشت را مصرف کنند، مفید باشد. همچنین می‌تواند جذب پروتئین را در افرادی که مشکلات گوارشی دارند، بهبود ببخشد.

تسکین دهنده التهاب

التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است که برای محافظت در برابر بیماری و عفونت رخ می‌دهد. بااین‌حال، التهاب مزمن ریشه بسیاری از بیماری‌ها است و به دیابت یا حتی سرطان منجر می‌شود. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که نشانگرهای التهابی در افراد با مصرف پاپایا کاهش می یابد. این میوه به کاهش التهاب در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آسم یا آرتریت کمک می کند. مصرف پاپایا می‌تواند پیشرفت بیماری مزمن را کاهش دهد و علائم بیماری را بهبود بخشد.

خون سازی

پاپایا به‌عنوان یک خون‌ساز برای کمک به افرادی که مبتلا به بیماری ترومبوسیتوپنی یا پلاکت خون پایین هستند، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این بیماری یک وضعیت پزشکی خطرناک می‌باشد که می‌تواند توانایی بدن برای تشکیل لخته خون را کاهش دهد و منجر به خونریزی داخلی شود. یک مطالعه بر روی موش‌ها نشان داد موش‌هایی که پاپایا دریافت کرده‌اند،پس از 72 ساعت تعداد پلاکت‌ها و گلبول‌های قرمز خون بیشتری در مقایسه با گروه کنترل در بدن خود دارند.

سلامت قلب را افزایش می دهد

پاپایا سرشار از ویتامین C است.این ویتامین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان برای محافظت در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند. پاپایا همچنین  توانایی کلسترول برای تشکیل پلاک در امتداد دیواره شریان را کاهش می‌دهد و از احتمال سکته قلبی می‌کاهد.

درمان سرطان

ترکیبات موجود در پاپایا می‌تواند در جلوگیری از سرطان موثر باشد و مانع از رشد و گسترش تومورها ‌شود. ویتامین C و بتاکاروتن که هر دو در پاپایا یافت می‌شوند، با کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان مرتبط هستند. به‌علاوه پاپایا منبع غنی از فیبر است و مطالعات نشان می‌دهد که افزایش مصرف فیبر با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال نیز مرتبط است.

محافظت از چشم

پاپایا

مصرف پاپایا در حفظ بینایی و محافظت از سلامت تأثیر بسیار مثبتی دارد. همچنین این میوه حاوی لوتئین و زآگزانتین است؛ دو فلاونوئیدی که می‌توانند ازدست‌دادن بینایی ناشی از افزایش سن جلوگیری کنند. زآگزانتین با فیلترکردن نور آبی که برای شبکیه چشم مضر است به حفظ بینایی کمک می‌کند.

به پیشگیری از آسم کمک می کند

بتاکاروتن علاوه بر حفظ سلامت بینایی، به کاهش خطر ابتلا به آسم نیز کمک می‌کند. حفظ سطوح کافی ویتامین A  در رژیم غذایی به‌ویژه برای کودکان برای کمک به کاهش التهاب ضروری است. دانه‌های پاپایا نیز فواید تغذیه‌ای خاص خود را دارند. دانه‌ها به‌عنوان یک دارو برای درمان عفونت‌های انگلی و سایر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی استفاده می‌شوند.

علائم پیری را کند می کند

باتوجه‌به سطوح بالای ویتامین C، ویتامین A و سایر فلاونوئیدها، پاپایا یک میوه عالی برای کمک به حفظ سلامت پوست است. تحقیقات نشان می‌دهد که این میوه به‌عنوان آنتی‌اکسیدان‌، مانع از تشکیل رادیکال‌های آزاد و اکسیداتیو ،که علل اصلی اصلی پیری پوست محسوب می‌شوند، می‌گردد.

با عفونت های ویروسی مبارزه می کند

از پاپایا برای درمان تب دنگی، یک عفونت ویروسی کشنده از پشه‌ها در مناطق گرمسیری، استفاده شده است. فرهنگ‌های سنتی در هاوایی، پمادهایی را از پاپایا برای کمک به بهبود زخم درست می‌کنند. آنها پماد را مستقیما برً روی پوست برای درمان سوختگی، بثورات یا گزش حشرات استفاده می‌نمایند. همچنین می‌توان از پاپایا برای درمان عفونت‌های قارچی و ویروسی پوست مانند زگیل استفاده کرد.

 

ارزش غذایی پاپایا

پاپایا

پاپایا یک غذای مغذی است. این بدان معناست که هر وعده، حاوی مقدار کمی کالری و میزان زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان می‌باشد. این میوه منبع خوبی از ویتامین C و ویتامین A است. همچنین دوز خوبی از پتاسیم را فراهم می‌کند.

یک پیمانه پاپایای خام (حدود 145 گرم) حاوی موارد زیر است:

  • کالری: 62.4
  • کل کربوهیدرات: 15.7 گرم
  • فیبر: 2.5 گرم
  • شکر: 11.3 گرم
  • چربی کل: 0.4 گرم
  • چربی اشباع شده: 0.1 گرم
  • چربی اشباع نشده: 0.1 گرم
  • چربی ترانس: 0 گرم
  • پروتئین: 0.7 گرم
  • سدیم: 11.6 میلی گرم 0.5٪ 
  • ویتامین: C 88میلی‌گرم 98٪ 
  • فولات: 53.6 میکروگرم13٪ 
  • ویتامین :A  68 میکروگرم 8٪
  • پتاسیم: 264 میلی گرم 6%

علاوه بر مواد مغذی ذکر شده در بالا، پاپایا حاوی مقداری ویتامین E، ویتامین K، تیامین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک و کلسیم است.

 

مطلب پیشنهادی: رژیم کانادایی چیست؟

 

روش‌های مصرف پاپایا

راه‌های مختلفی برای مصرف پاپایا وجود دارد. در ادامه به 8 مورد از آنها اشاره شده است:

  1. مصرف پاپایا به صورت تازه و خام: می توانید پاپایا را به به عنوان یک میان وعده یا سالاد استفاده نمایید.
  2. تهیه آب پاپایا: می توانید از پاپایا آب تهیه کرده و آن را به عنوان نوشیدنی مصرف کنید.
  3. پاپایا همراه با ماست یا موز: مصرف پاپایا را همراه با ماست یا موز به عنوان یک پیش غذا یا صبحانه سالم در نظر بگیرید.
  4. پاپایا در تهیه دسرها: می توانید از پاپایا در تهیه دسرهای مختلف مانند پودینگ، کاکائو، انواع دسرها و کیک ها استفاده کنید.
  5. تهیه کمپوت پاپایا: از پاپایا می توانید کمپوت تهیه کرده و به عنوان یک پیش غذا مصرف کنید.
  6. پاپایا به صورت سس یا پوره: می توانید پاپایا را به صورت سس یا پوره تهیه کرده و به عنوان افزودنی به غذاها اضافه کنید.
  7. تهیه مارمالاد پاپایا: مارمالاد پاپایا یک نوع خوشمزه از مربا است که می توانید آن را به عنوان صبحانه مصرف کنید.
  8. تهیه ژله پاپایا: می توانید از پاپایا در تهیه ژله های مختلف استفاده کرده و لذت ببرید.

آموزش‌های آنلاین زیادی برای نحوه بریدن پاپایا وجود دارد که شامل بریدن میوه از طول، برداشتن دانه‌ها و جداکردن گوشت میوه از آن می‌شود.دانه‌ها معمولاً دور ریخته می‌شوند، ولی به‌صورت خوراکی نیز مورد مصرف هستند. کمی تند هستند و می‌توانند به‌عنوان جایگزین فلفل در سس‌های سالاد و سایر سس‌ها استفاده شوند.

 

مصرف پاپایا برای لاغری

پاپایا

قبل از شروع مصرف پاپایا برای لاغری، بهتر است با متخصص تغذیه مشورت کنید تا مقدار مناسبی برای مصرف روزانه تعیین شود.

  • مصرف پاپایا برای لاغری مفید است؛ چون این میوه فیبر بالایی دارد که باعث ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها می‌شود.
  • پاپایا به دلیل دارا بودن ویتامین C می‌تواند فرآیند چربی‌سوزی را افزایش داده و به کاهش وزن کمک کند.
  • این میوه حاوی آنزیم‌هایی است که به هضم چربی‌ها کمک می‌کند.
  • مصرف پاپایا می‌تواند به کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک کند.
  • این میوه دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به تسریع متابولیسم و سوخت و ساز در بدن یاری برساند.

 

نکاتی در مورد پاپایا

  • دو نوع اصلی از این میوه وجود دارد: نوع مکزیکی و نوع هاوایی 
  • وقتی پاپایا نرسیده باشد، گوشت داخل این میوه، سبز است و فقط در صورت پخته‌شدن قابل‌مصرف می‌باشد.
  • رسیدگی میوه پاپایا با رنگ زرد مایل به نارنجی و شیرینی خاص در آن مشخص می‌شود.
  • اگر پاپایا را برای مصرف فوری خریداری می‌کنید، میوه‌ای را انتخاب کنید که پوست نارنجی متمایل به قرمز دارد و نرم‌تر است. اگر پاپایا از بیرون هنوز زرد است چند روز طول می‌کشد تا رسیده شود.

 

سخن پایانی

امروزه پاپایا در سرتاسر جهان در مناطق گرمسیری مختلف کشت می‌شود. هند، اندونزی، برزیل، نیجریه، مکزیک، ایالات متحده و بسیاری از کشورهای آمریکای مرکزی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آن هستند. محبوبیت استفاده از این میوه در سراسر جهان طی چند دهه گذشته افزایش‌یافته است. پاپایا یک میوه شگفت‌انگیز و خوشمزه است که دارای خواص بسیاری برای سلامتی بدن ما است. از خواص این میوه می‌توان به وجود آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین C، فیبر و کاهش التهاب‌ اشاره کرد. در آخر باید گفت، اضافه‌کردن پاپایا به رژیم غذایی می‌تواند به بهبود سلامتی و کاهش خطر بیماری‌ها کمک کند.

نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!