خواص پسته چیست؟ فواید استثنایی پسته

14 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 01 شهریور 1403
خواص پسته

آیا ماده غذایی وجود دارد که خوشمزه باشد و به سلامت بدن آسیب نرساند؟ پسته به عنوان یک خوارکی خوشمزه و مقوی شناخته می‌شود. این آجیل علاوه بر اینکه طعم بسیار لذیذ دارد، خواص پسته بسیار زیاد می باشد. خواص پسته بسیار متنوع هستند، از کمک به سیستم ایمنی گرفته تا بهبود سلامت قلب. پس اگر شما هم به دنبال اضافه کردن یک میان‌وعده خوشمزه به رژیم غذایی خود هستید، پسته با خواص بیشمار گزینه مناسبی برای شما است. از پسته در رژیم‌های مختلفی مانند رژیم کتوژنیک استفاده می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا با خواص پسته بیشتر آشنا شوید.

 

ارزش غذایی پسته

پسته حاوی مواد مغذی مانند: کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی و فیبر است. پسته دارای ویتامین های C  ،A ،E، فولات، نیاسین، پانتوتنیک اسید، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین می باشد. به علاوه، پسته از مواد معدنی مانند سدیم، کلسیم، پتاسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، زینک و سلنیوم تشکیل شده است. پسته همچنین، دارای مقداری لوتئین و زیگزانتین است.

هر عدد پسته 6 کالری و هر 100 گرم آن 562 کاری دارد که از این میزان 45 گرم آن چربی است که 6 گرم چربیها، چربی اشباع است. 28 گرم کربوهیدرات دارد که 10 گرم آن فیبر و 8 گرم آن قند است و نهایتا 20 گرم هم پروتئین دارد. در ادامه مطلب، به تفصیل خواص پسته را شرح خواهم داد.

 

مطلب پیشنهادی: خواص اسطوخودوس چیست؟

 

خواص پسته در باردهی

در زنان باردار و شیرده، نیاز بدن به مواد مغذی افزایش چشمگیری خواهد داشت. برای مثال، در دوران بارداری، جنین برای رشد عضلات و بافت بدن خود به پروتئین نیاز خواهد داشت. تامین این مواد مغذی و سایر مواد در بدن جنین از بدن مادر اتفاق می افتد. از این رو، تغذیه مادر در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم خواهد بود. شایان ذکر است، خواص پسته می تواند:

  • میزان کلسترول خوب را در مادران باردار و شیرده افزایش می دهد.
  • چربی بدن مادر را کنترل کند.
  • از شدت مشکلات عفونی کاسته و حتی آن را از بین ببرد، به علت وجود ویتامین A، E و آنتی اکسیدان‌ها.

پسته همچنین، حاوی مقدار زیادی فیبر بوده که می تواند یبوست را کاهش دهد.با توجه به آنکه خواص پسته طیف گسترده ای را دربر می گیرد، به نظر می رسد، همانگونه که مطالعات نشان  می‌دهند، پیروی از رژیم های حاوی پسته می تواند به سلامت زنان باردار و شیرده کمک کند.

مزایای پسته

فواید پسته برای کودکان

کودکان برای رشد و تقویت بنیه خود نیاز به مواد مغذی دارند. از این رو، استفاده از پسته می تواند برای آنها بسیار مفید باشد.

از مهمترین خواص پسته برای کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش استحکام استخوان و دندان ها به مدد کلسیم موجود در پسته
  • رشد مغز و افزایش حافظه و هوش 
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود کم خونی و فقر آهن

اما باید توجه داشت که حداکثر جذب آهن پسته زمانی رخ می ‌دهد که با سایر مواد غذایی حاوی آهن استفاده شود. 

 

مطلب پیشنهادی: خواص پاپایا

 

فواید پسته برای مردان

از دیرباز تا کنون از ترکیب پسته با بادام، فندق و گردو برای افزایش قوت مردانه استفاده می‌شود. برخی از فواید پسته برای مردان عبارت است از: افزایش میل جنسی: تحقیقات انجام شده مبین آن است که خوردن روزانه پسته، به مدت سه هفته میل جنسی را افزایش می‌دهد. سایر فواید پسته برای سلامت جنسی عبارتند از:

  • کاهش اختلالات نعوظ حین رابطه جنسی
  • بهبود عملکرد قلب

همچنین، پسته نسبت به سایر مغزها از مقدار بیشتری فیتواستروژن برخوردار است. از این رو، می‌تواند با افزایش سطح استروژن، چرخه قاعدگی را تنظیم کند. علاوه بر این، پسته دارای طبعی گرم بوده و با داشتن ویتامین B و E می‌تواند عملکرد سلول های عصبی را در این دوران بهبود بخشد.

 

خواص پسته برای دیابت 

یکی از مهمترین مزایای پسته مدیریت قند خون است. پسته با وجود داشتن کربوهیدرات بالاتر نسبت به اکثر مغزها از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است، یعنی باعث افزایش قند خون نمی‌شود.

جالب است بدانید طبق پژوهش های صورت گرفته، مصرف پسته حتی می‌تواند موجب کاهش قند خون شود. نتایج حاصل از شش پژوهش نشان داد، استفاده از پسته می‌تواند قند ناشتا را به اندازه معناداری کاهش داده. پسته می تواند مقاومت به انسولین افرادی را که مبتلا به دیابت نوع 2، پیش دیابت یا سندرم متابولیک هستند، افزایش دهد. 

همچنین، در مطالعه دیگری بیان شد که مصرف روزانه پسته، در دو میان وعده 25 گرمی برای مدت دو هفته، در مبتلایان به دیابت بزرگسالی موجب کاهش 9% قند خون ناشته شد.به علاوه، پسته حاوی مقادیر زیادی فیبر، چربی، آنتی اکسیدان، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنولی است که همه آنها در کنترل قند خون مفید می‌باشند.

 

مطلب پیشنهادی: چطور وزنم رو ثابت نگه دارم؟

 

خواص پسته برای قلب

بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از شایع ترین علت‌ های مرگ در جهان است. در افراد بالای 35 سال، از هر سه علت مرگ، یک مرگ به علت بیماری‌های قلبی به ویژه درگیری عروق کرونر رخ می‌دهد.

شایان ذکر است، تحقیقات انجام شده حاکی از آن است، پسته با افزایش سطح چربی‌های مفید برای قلب، در پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. همچنین، با کاهش کلسترول بد خون، LDL، احتمال بروز بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهد. علاوه بر این، پسته با کاهش سطح لیپوپروتئین‌ها شانس ابتلا به بیماری قلبی را پایین می‌آورد. همچنین، پسته به دلیل برخورداری از نوعی اسید آمینه به نام آرژنین در کاهش فشار خون موثر است. به جز پسته، خواص کنجد هم برای کاهش فشار خون مناسب می باشد.

معایب پسته

فواید پسته برای بینایی 

می‌دانستید سالانه 500 هزار جراحی آب مروارید در ایران انجام می‌شود! اگر شما هم مثل من سلامت چشم‌تان در سالهای پس از 40 سالگی برایتان مهم است، توصیه می‌‌کنم به خوردن پسته روی آورید.

پسته حاوی مقادیر زیادی لوتئین و زیگزانتین است. این دو ماده برای تامین سلامت قرنیه چشم بسیار حائز اهمیت هستند. شایان ذکر است که بدن خود قادر به تولید لوتئین و زیگزانتین نیست. مصرف کافی لوتئین و زیگزانتین به همراه ویتامینکه همگی در پسته وجود دارند، می‌تواند از ابتلا به آب مروارید پیشگیری کند. خواص پسته همچنین به دلیل داشتن مقادیر زیادی زینک، اسیدهای چرب سالم می‌تواند برای سلامت بینایی مفید باشد.

 

افزایش سلامت روده از دیگر خواص پسته

آیا می‌دانستید در میان هر 1000نفر، 50 نفر از مشکل یبوست رنج می‌برند؟ آیا شما هم تا حالا با این مشکل دست و پنجه نرم کردید؟ آیا دنبال ماده غذایی با فیبر بالا بودید که بتوانید از یبوست نجات پیدا کنید؟ 

جالب است بدانید پسته حاوی مقادیر بالایی فیبر است. این فیبر از یک سو به هضم و پیشگیری از یبوست کمک می‌‌کند. از سوی دیگر، فیبر توسط باکتری‌های روده تخمیر و به اسید چرب با زنجیر کوتاه، بوتیرات‌، تبدیل می‌شوند. اسید چرب حاصل شده از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری کرده و سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد. همچنین، مصرف بوتیرات حاصل شده از تخمیر پسته، موجب افزایش باکتری های مفید موجود در روده می‌شود.

 

کند کردن روند پیری با بهره مندی از خواص پسته 

یکی از دیگر خواص پسته، کمک به سلامت و زیبایی پوست است. امروزه از این محصول به دلیل داشتن مقدار فراوانی ویتامین E در تهیه و ساخت لوازم آرایشی استفاده می‌شود. علاوه بر این، حضور مس در مغز پسته می‌تواند به تولید الاستین جلوگیری از ایجاد چین و چروک و درمان افتادگی پوست کمک کند. 

در ادامه به سایر فواید پسته برای پوست اشاره می‌شود:

  • مرطوب کننده و آبرسان طبیعی است.
  • از پیری زودرس پوست به دلیل دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان جلوگیری می‌کند.
  • روغن موجود در پسته می‌تواند در درمان ترک پا و سایر نواحی بدن مفید باشد.
  • اسیدهای چرب موجود در پسته می‌تواند پوست را درخشان تر کند.

مزایا و معایب پسته

خواص پسته برای لاغری

یکی از مهمترین فواید پسته که بسیار حائز اهمیت است، کمک به کاهش وزن می‌باشد. پسته با داشتن مقدار فراوانی فیبر و پروتئین موجب کاهش وزن می‌شود. در واقع، فیبر موجود در پسته باعث تاخیر در روند گرسنگی شده و از اشتهای کاذب می‌کاهد. پروتئین موجود در پسته هم با افزایش سوخت و ساز بدن، نیاز انسان به کالری دریافتی را افزایش داده و باعث کاهش وزن می‌شود.

البته، باید توجه داشت که برای لاغر شدن، نیاز به رعایت رژیم غذایی اصولی است. همچنین، مطالعات انجام شده نشان دادند بخشی از چربی موجود در پسته توسط بدن جذب نمی‌شود. از این رو، پسته با وجود داشتن مقدار زیادی چربی باعث چاقی نمی‌شود. برای همین شما می توانید از خواص پسته برای لاغری در رژیم لاغری خودتان استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: خواص رازیانه برای لاغری شکم

 

سخن پایانی

 در این مطلب سعی شد به معرفی خوراکی بپردازیم که علاوه بر خوشمزه بودن برای سلامت جسم مفید باشد و اگر طبق یک برنامه غذایی اصولی از آن استفاده شد، به کاهش وزن کمک کند. همچنین، به تمام خواص پسته همچون کمک به سلامت قلب و عروق کرونر، روده، بینایی، سلامت جنسی، درمان دیابت، کمک به کاهش وزن و به تاخیر انداختن روند پیری به طور مفصل پرداخته شد. اگر محتوای ما برای شما مفید بوده است، حتما نظرات خودتان را برای ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!