علت ریزش مو و روش های جلوگیری و درمان آن

25 شهریور 1403 - آخرین بروزرسانی: 25 شهریور 1403
چگونه ریزش مو نداشته باشیم؟

عناوین مقاله

آیا تا به حال این حس را داشته‌اید که موهایتان به آرامی ولی پیوسته در حال نازک شدن است؟ یا شاید با شانه کردن، موهای بیشتری روی برس‌تان مانده است؟ ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و دانستن این دلایل می‌تواند اولین قدم مهم برای جلوگیری از آن باشد. ریزش مو در دنیای امروز و در جوامع مختلف بسیار رایج است و از این رو درمان ریزش مو و پیش‌گیری ریزش مو نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مشکل که با عنوان آلوپسی نیز شناخته می‌شود، در بزرگسالانی که مسن‌تر هستند شایع‌تر است، اما در تمام افراد در تمام سنین حتی در کودکان نیز ممکن است وجود داشته باشد.
مو یکی از اعضای بدن است که به طور ویژه‌ای در زیبایی و جذابیت ظاهر شما تأثیرگذار‌ است. ریزش مو می‌تواند به طور ویژه‌ای در کاهش اعتماد به نفس شما نقش داشته باشد. در این بلاگ به بررسی دلایل، درمان‌ها و نکات کاربردی برای جلوگیری از ریزش مو خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

منظور از ریزش مو به طور دقیق چیست؟

مطالعات انجام شده در آکادمی پوست آمریکا نشان می‌دهد که ریزش بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در طول روز طبیعی است. یک فرد بالغ متوسط ده هزار تار مو روی پوست سر خود دارد و این می‌تواند در بسیاری از موارد باعث شود که ریزش طبیعی مو‌های سر را با ریزش نگران‌کننده آن اشتباه بگیرید. این موضوع به ویژه در شرایطی که مو‌های بلندی داشته باشد می‌تواند بسیار بیشتر به چشم بیاید زیرا در این حالت بیشتر متوجه ریزش مو‌هایتان می‌شوید. ریزش مو به علل مختلفی ممکن است اتفاق بیافتد. این ریزش می‌تواند به صورت تدریجی و در طی سال‌ها ایجاد شود و یا به صورت ناگهانی اتفاق بیافتد.

 

ریزش مو در چه نواحی می‌تواند اتفاق بیافتد؟

آلوپسی یا ریزش مو می‌تواند به شکل‌های مختلفی اتفاق بیافتد. برخی از افراد مبتلا به آلوپسی فقط در ناحیه سر مو‌های خود را از دست می‌دهند اما برخی از افراد نیز ریزش مو‌ها را در نواحی دیگری مانند مو‌های صورت یا سایر قسمت‌های بدن نیز از دست می‌دهند.

 

مطلب پیشنهادی: رژیم کانادایی چیست؟

 

انواع ریزش مو کدام‌اند؟

ریزش مو می‌تواند به شکل‌های مختلفی اتفاق بیافتد. از رایج‌ترین انواع مدل‌های ریزش مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- نازک شدن

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که مقداری نازک شدن در مو‌ها می‌تواند بسیار طبیعی باشد. مو‌ها معمولاً پس از رشد دو تا ۶ سال بر روی سر باقی می‌مانند که ممکن است به صورت طبیعی در طی این دوره نازک شوند. در هر صورت اگر ضخامت مو‌های شما به طور ناگهانی تغییر کند و تار مو‌ها شکننده و بسیار آسیب‌پذیر شوند ممکن است یک مشکل سلامت جدی برای مو‌های شما وجود داشته باشد.

۲- تکه‌های طاس دایره‌ای

ریزش مو‌ها می‌تواند به صورت تکه‌های دایره‌ای در قسمت‌های مختلف بدن شما ظهور کند. این مسأله می‌تواند نشانگر یک مشکل یا بیماری جدی در شما باشد.

۳- ریزش به صورت مشتی

این نوع ریزش مو بسیار نادر است. در این نوع ریزش مو زمانی که فرد دست در مو‌های خود فرو می‌برد ممکن است مو‌ها به صورت تکه‌ای و مشتی ریزش کند. انواع دیگری از ریزش‌های مو نیز وجود دارند.


علت ریزش مو

ریزش مو زنان و ریزش مو مردان به علل مختلفی ممکن است رخ بدهد. برای درمان ریزش مو و جلوگیری از ریزش مو باید در اولین قدم تشخیص داده شود که علت ریزش مو‌ها به طور دقیق چیست.
برخی از رایج‌ترین عللی که باعث ریزش مو می‌شوند شامل موارد زیر هستند.
پیری ، شیمی درمانی یا پرتودرمانی، آسیب به مو، شرایط پزشکی مانند مشکلات تیروئید یا عفونت‌های عمده، الگوی طاسی ناشی از عوامل ژنتیکی و هورمونی، تغذیه نامناسب، به ویژه زمانی که مشخصه آن سطوح پایین آهن یا پروتئین باشد، کاهش وزن سریع یا قابل توجه، استرس شدید، عوارض جانبی دارو برای پیشگیری از بارداری، افسردگی، نقرس و مشکلات قلبی، بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا فولیکولیت.

علائم ریزش مو

علائم ریزش مو چیست؟

اصلی‌ترین نشانه آلوپسی ریزش بیش از حد مو‌ها است. با این حال برای آن که بتوانید در خانه متوجه این عارضه شوید ممکن است نیاز باشد تا وجود علائم دیگر را نیز بررسی کنید. برخی از رایج‌ترین علائمی که در هنگام ریزش مو‌ها با آن‌ها روبه رو می‌شوید شامل موارد زیر هستند.
۱-قسمت جدا‌کننده مو‌های سر که تحت عنوان فرق نیز شناخته می‌شود در اثر آلوپسی افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر زمانی که مو‌های خود را از فرق باز می‌کنید به احتمال زیاد با قسمت‌های سفید بیشتری در بین مو‌های خود رو به رو می‌شوید.

۲- خط مو در واقع به اولین ناحیه رویش مو‌ها در در صورت شما گفته می‌شود. اگر احساس می‌کنید که این ناحیه دارد به سمت بالا حرکت می‌کند این احتمال وجود دارد که دچار ریزش مو یا آلوپسی شده باشید.
۳- اگر پس از‌شانه کشیدن با مو‌های بسیار زیادی رو به رو می‌شوید این می‌تواند نشانه‌ای از آلوپسی باشد. البته لازم است به این نکته توجه داشته باشید که‌شانه کشیدن مو‌ها را به صورت اصولی انجام دهید. اگر مو‌های خود را با شدت زیاد و غیر اصولی‌شانه کنید نه تنها باعث کنده شدن آن‌ها می‌شوید بلکه شانس ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی مو‌ها مانند موخوره را نیز افزایش می‌دهید.

۴- در صورتی که دارای درد یا خارش در قسمت‌هایی از پوست سر خود هستید لازم است تا در این باره با پزشک متخصص خود مشورت کنید. این نه تنها می‌تواند نشانه‌ای از آلوپسی باشد بلکه می‌تواند نمایانگر یک بیماری زمینه‌ای مربوط به مو و پوست سر شما باشد.

 

بررسی علت انواع ریزش مو

ریزش مو زنان و ریزش مو مردان به علل مختلفی می‌تواند ایجاد شود. برخی از انواع ریزش مو شایع‌تر و برخی نادر‌تر هستند هر کدام می‌توانند علل زمینه‌ای متفاوتی داشته باشند. به طور کلی ریزش مو می‌تواند به دلایل ژنتیکی، داخلی یا خارجی ایجاد شود.

ریزش مو ارثی

ریزش مو ارثی که با نام آلوپسی آندروژنیک و آلوپسی الگو نیز شناخته می‌شود یکی از رایج‌ترین انواع ریزش مو است. درمان ریزش مو ارثی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا تقریباً ۵۰ درصد ریزش مو در افراد به صورت ارثی است.
ریزش مو ارثی معمولاً به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد. اگرچه برخی از افراد ممکن است در اوایل بلوغ ریزش مو را تجربه کنند، برخی دیگر ممکن است تا سنین میانسالی متوجه علائم آن نشوند.

علت ریزش مو به خاطر استرس

استرس شدید می‌تواند به طور ویژه‌ای بر روی بدن شما تأثیر بگذارد و به آن صدمه بزند. استرس بر روی مو‌ها نیز بسیار تأثیرگذار است. یکی از انواع مدل‌های ریزش مو که در اثر استرس می‌تواند ایجاد شود ریزش مو تلوژن افلوویوم است.
این نوع ریزش مو یک ریزش مو ناگهانی و بسیار شدید است. این ریزش مو به طور کلی در اثر شوک عاطفی یا فیزیکی، مانند یک رویداد آسیب‌زا، دوره استرس شدید، یا یک بیماری جدی ایجاد می‌شود. نکته قابل توجه در مورد این نوع از ریزش مو این است که با کنترل استرس خود می‌توانید آن را کنترل کنید.

 

مطلب پیشنهادی: انبه برای چی خوبه؟


علت ریزش مو در شیردهی

ریزش مو تلوژن افلوویوم در اثر موارد بسیاری می‌تواند اتفاق بیافتد. یکی از مواردی که در آن این نوع ریزش مو به وجود می‌آید تغییرات هورمونی هستند. تغییرات هورمونی می‌توانند در دوره‌های مختلفی مانند زایمان ، پس از زایمان، دوران شیردهی، یائسگی و سندرم تخمدان پلی کیستیک ایجاد شود. به علاوه بسیاری از دارو‌هایی که ممکن است در این زمان‌ها مصرف کنید نیز می‌تواند بر روی ریزش مو‌ها مؤثر باشند.
نکته قابل توجه در مورد این نوع ریزش مو این است که معمولاً با رفع عامل زمینه‌ای و برگشت هورمون‌ها به حالت نرمال خود این مشکلات نیز بهبود می‌یابند و در بسیاری از موارد به صورت خود به خودی از بین ‌می‌روند.

علت ریزش مو سکه‌ای

ریزش مو سکه‌ای به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. یکی از دلایل ایجاد ریزش مو سکه‌ای نوعی از بیماری ریزش مو به نام آلوپسی آره آتا است. این در واقع یک حالت خود ایمنی در بدن است که در طی آن سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و ریزش مو سکه‌ای ایجاد می‌کند که می‌تواند در سایز‌های کوچک یا بزرگ باشد. این بیماری در برخی از موارد ممکن است منجر به ریزش مو کامل شود. به علاوه می‌تواند باعث ریزش مو‌ها در ابرو‌ها، مژه‌ها یا سایر قسمت‌های بدن شما شود. توجه داشته باشید که متابولیسم سالم برای تغذیه مناسب فولیکول‌های مو ضروری است.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است باعث ایجاد ریزش مو سکه‌ای شود بیماری کچلی سر است. در طی این بیماری لکه‌های طاسی کوچک بر روی سر ایجاد می‌شوند که پوسته پوسته و خارش دار هستند. اگر این بیماری به موقع درمان نشود اندازه این پچ‌ها بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

علت ریزش مو در نوجوانی

به دلایل مختلفی ممکن است نوجوانان دچار ریزش مو شوند. این اتفاق می‌تواند در نوجوانان دختر و نوجوانان پسر اتفاق بیافتد. برخی از رایج‌ترین این علت‌ها شامل موارد زیر هستند:

۱-ژنتیک

ریزش مو به صورت ژنتیکی اگرچه بیشتر در زمان‌های میانسالی خود را نشان می‌دهد اما در بسیاری از افراد نیز می‌تواند در زمان نوجوانی بروز کند.

۲- سوء تغذیه

یکی از دلایل عمده‌ای که می‌تواند موجب ریزش مو‌ها در نوجوانان شود سوء تغذیه است. جالب است بدانید که برخلاف تصور عموم سوء تغذیه الزاماً به معنای دریافت نکردن مواد غذایی کافی نیست. در حقیقت سو تغذیه می‌تواند شامل هر شرایطی شود که فرد در آن مواد غذایی و مواد مغذی را با نسبت مناسبی دریافت نمی‌کند. این در بسیاری از موارد شامل کمبود تغذیه و در برخی از موارد نیز می‌تواند حتی در صورت تغذیه بیش از حد اما نامناسب رخ دهد.

مطالعات نشان می‌دهند که سوتغذیه می‌تواند در اثر عدم دسترسی به غذا، عدم تعادل رژیم غذایی، اختلالات خوردن یا شرایط گوارشی ایجاد شود. از مهم‌ترین مواد مغذی که در صورت کمبود آن‌ها در بدن نوجوان ممکن است با ریزش مو رو به رو شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ویتأمین A، ویتامین E، روی، ویتامین c، آهن، نیاسین، ویتامین D، ویتامین E، بیوتین، اسید فولیک و سلنیوم.

همچنین در افرادی که به دنبال کاهش وزن با استفاده از رژیم لاغری هستند، ریزش مو نیز یکی از پدیده‌های رایج است. همچنین به این علت توصیه می‌شود تا از پیروی از رژیم‌های غیر استاندارد مانند رژیم کانادایی خودداری کنید.

۳- مشکلات مربوط به تیروئید

بیماری‌ها و مشکلات مربوط به تیروئید نیز می‌توانند باعث ریزش مو در نوجوانان شوند. این ریزش می‌تواند به شکل‌های مختلفی بروز کند. ممکن است مو‌ها ریزش شدیدی پیدا کنند و در عین حال بسیار ضعیف و شکننده شوند، همچنین نازک شدن یکنواخت مو‌ها نیز ممکن است در این حالت ایجاد شود. در اغلب موارد پس از درمان عامل زمینه‌ای بیماری شما بهبود پیدا می‌کند و ریزش مو‌ها نیز متوقف می‌شود.

۴- لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که توسط سیستم ایمنی بدن بافت‌ها و اندام‌ها را هدف قرار می‌دهد. می‌تواند علائمی مانند درد مفاصل، خستگی، بثورات پروانه‌ای شکل و ریزش مو را ایجاد کند. به علاوه این افراد ممکن است با نازک شدن تار‌های مو و یا ریزش آن‌ها رو به رو شوند. این ریزش ممکن است بعداً و تحت درمان جبران شود و یا نشود.

ریزش مو در کودکان

علت ریزش مو در کودکان

ریزش مو در کودکان اگرچه خیلی رایج نیست اما می‌تواند وجود داشته باشد. اگر احساس می‌کنید کودک شما دچار ریزش مو شده است ضروری است تا به یک متخصص اطفال مراجعه کنید. برای اغلب کودکان بزرگتر از ۲۶ ماه یکی از علل زیر علت اصلی برای ریزش مو است.

۱-کچلی سر

کچلی سر یک عفونت قارچی است که در کودکان بسیار رایج است. این بیماری می‌تواند به شکل‌های مختلفی طاهر شود اما معمولاً به صورت لکه‌های پوسته پوسته ریزش مو روی سر دیده می‌شود که معمولاً گرد یا بیضی شکل هستند.
آن چه مهم است در مورد این بیماری بدانید این است که این بیماری یک بیماری مسری است. به علاوه درمان این بیماری اغلب شامل ضد قارچ‌های خوراکی است که بسته به دید پزشک برای ۸ هفته یا بیشتر تجویز می‌شوند. همچنین ممکن است لازم باشد کودک شما از شامپو‌های ضد قارچ نیز استفاده کند.

۲- آلوپسی آره آتا

این مورد نیز یکی از مواردی است که می‌تواند باعث ایجاد ریزش مو در کودکان شود. تقریباً عامل ۲۵ درصد از ریزش‌های مو در کودکان این بیماری است. این بیماری غیر مسری و خود ایمنی است و در طی آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند.
از آن جایی که این بیماری هیچ درمانی ندارد و تنها می‌توان آن را تا حدودی کنترل کرد حدود ۵ درصد از کودکان مبتلا دچار ریزش کامل مو‌ها می‌شوند. در بقیه این بیماری تحت کنترل در می‌آید و بسیاری از این بچه‌ها می‌توانند مو‌های خود را در طی یک سال بعد از درمان دوباره به دست بیاورند اما هیچ تضمینی در مقابل ریختن دوباره مو‌های آن‌ها وجود نخواهد داشت.

 

مطلب پیشنهادی: خواص دانه چیا چیست؟

 

۳- کمبود‌های تغذیه‌ای

در صورتی که کودک مواد مغذی کافی را دریافت نکند ممکن است دچار ریزش مو‌ها شود. این مسأله به راحتی و با مصرف مکمل‌های مناسب و رژیم غذایی صحیح تحت نظر متخصص می‌تواند درمان شود.

علت ریزش مو در اثر دارو‌ها

برخی از دارو‌ها نیز می‌توانند در اثر مصرف مداوم موجب ریزش مو‌ها شوند. اگر شما از دارو‌های زیر استفاده می‌کنید و متوجه ریزش مو‌های خود شده‌اید لازم است که با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت نیاز بتوانید از دارو‌های مناسب دیگری استفاده کنید. برخی از این دارو‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • دارو‌های آکنه
  • آنتی بیوتیک‌ها
  • دارو‌های ضد انعقاد
  • دارو‌های ضد تشنج
  • دارو‌های ضد افسردگی و تثبیت‌کننده‌های خلق و خو
  • درمان‌های ضد قارچی
  • داروی فشار خون
  • شیمی درمانی
  • دارو‌های کاهش دهنده کلسترول
  • داروی نقرس
  • سرکوب‌کننده‌های ایمنی

 

علت ریزش مو در مردان

ریزش مو مردان می‌تواند به صورت ارثی اتفاق بیافتد که تحت عنوان طاسی با الگوی مردانه شناخته می‌شود. در این نوع از ریزش مو مردان معمولاً با ریزش تدریجی مو‌ها در نواحی بالای شقیقه‌ها همراه است و همچنین باعث نازک شدن مو‌ها در قسمت تاج سر می‌شود که باعث ایجاد یک شکل M مانند در سر می‌شود.

 

علت ریزش مو در زنان

ریزش مو زنان نیز می‌تواند به صورت ارثی اتفاق بیافتد. در طی این نوع از ریزش مو در زنان تمام پوست سر نازک می‌شود. این نوع از ریزش مو ارثی معمولاً در بالای ۶۵ سال خود را نشان می‌دهد. در هر صورت برخی از افراد ممکن است علائم ریزش مو ارثی را خیلی زودتر نیز از خود بروز دهند.

 

علت ریزش مو بعد از کاشت

این نوع از ریزش مو به طور کلی با انواع دیگر ریزش مو متفاوت است. این نوع ریزش مو در واقع جزوی از پروسه کاشت مو است. در حقیقت زمانی که مو‌ها کاشته می‌شوند پس از حدود دو تا چهار هفته مو‌های تازه کاشته شده دچار ریزش می‌شوند.

این ریزش در واقع به این علت اتفاق می‌افتد که گرأفت‌های مو – بدون توجه به روشی که برای پیوند آن‌ها استفاده می‌شود – برای مدت کوتاهی از جریان خون قطع می‌شوند و بنابراین نمی‌توانند مواد مغذی را توسط بدن تأمین کنند.
در هر صورت این مسأله مشکلی را به همراه نمی‌آورد زیرا فولیکول‌های مو در پوست سر باقی می‌مانند و مو‌های جدید پس از حدود ۳ ماه دوباره رشد می‌کنند. پس از گذشت زمان متوسط ۹ تا ۱۲ ماه فرد می‌تواند از مو‌های پرپشت و زیبای خود لذت ببرد.

 

درمان ریزش مو

انواع مدل‌های ریزش مو با توجه به منبع ایجاد آن‌ها روش‌های مختلفی برای درمان نیز دارند. درمان ریزش مو همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. بنابراین اگر احساس می‌کنید به ریزش مو دچار شده‌اید بهترین اقدام مراجعه به یک پزشک متخصص است که بتواند علت این ریزش را تشخیص دهد و به طور مناسبی آن را درمان کند. در برخی از موارد نیر می‌توان از روش‌های جراحی و کاشت مو و همین طور لیزر درمانی استفاده کرد.

 

ریزش مو چگونه تشخیص داده می شود؟

پس از آن که به پزشک متخصص مراجعه کنید در قدم اول او از شما اطلاعاتی از جمله تاریخچه سلامتی شما – از جمله بیماری‌های اخیر، جراحی‌ها، استرس‌های زندگی و سابقه خانوادگی – و یک معاینه فیزیکی را در خواست خواهد کرد. در قدم‌های بعدی در صورتی که مشکوک به ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی یا پوستی باشید ممکن است از شما بخواهند یک نمونه برداری از پوست سر انجام دهید.
در برخی از موارد ممکن است پزشک شما نیاز ببیند که برخی از آزمایش‌ها مانند آزمایش‌های خون را انجام دهید. این به پزشک کمک می‌کند که برخی از بیماری‌های زمینه‌ای یا کمبود مواد مغذی را در بدن شما بررسی و تأیید یا رد کند.

درمان ریزش مو سکه‌ای

برای درمان ریزش موی سکه‌ای پزشک در ابتدا تلاش می‌کند تا علت را تشخیص دهد و سپس متناسب با آن یک روش درمانی را در نظر می‌گیرد. اگر این ریزش به دلیل بیماری کچلی سر اتفاق بیافتد که یک بیماری قارچی است دارو‌های تجویزی نیز ترکیبی از قرص‌ها، پماد‌ها، شامپو‌ها و محلول‌های موضعی ضد قارچ خواهند بود.

علت ریزش مو

درمان ریزش مو مردان

برای درمان ریزش مو در مردان در ابتدا لازم است که علت اصلی ریزش مو تشخیص داده شود. یکی از دارو‌هایی که به صورت رایج برای مردان استفاده می‌شود فیناستراید (پروپسیا) است.
این دارو که به صورت قرص و روزانه مصرف می‌شود توانسته است ریزش مو را در بسیاری از افراد کاهش داد و باعث افزایش رشد مو‌های جدید شود. البته مصرف این دارو ممکن است اثرات خود را در مردان بالای ۶۰ سال به خوبی نشان ندهد.

این دارو دارای برخی از عوارض جانبی رایج نیز هست. مردانی که از این دارو استفاده می‌کنند از کاهش میل جنسی و عملکرد جنسی گزارش داده‌اند. به علاوه تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این دارو می‌تواند باعث افزایش شانس ابتلا به سرطان پروستات شود.

درمان ریزش مو زنان

برای ریزش مو در زنان نیز قبل از درمان باید عامل اصلی ایجاد را پیدا کرد. زنان به دلایلی چون عادات ماهانه، بارداری، زایمان و دوران شیردهی به طور قابل توجهی بیشتر از مردان دچار کمبود مواد مغذی می‌شوند. به همین جهت نیز ممکن است پزشک متخصص شما برای مصرف مکمل‌ها و تغییر رژیم غذایی یا سبک زندگی توصیه‌هایی کند.
برای مثال بیوتین یکی از موادی است که در اثر کمبود در بدن زنان ممکن است باعث ریزش مو‌ها شود. پزشکان برای اثربخشی بیشتر معمولاً ترکیبی از بیوتین، ویتأمین C، روی و اسید فولیک را با هم توصیه می‌کنند.

درمان ریزش مو ارثی

از آن جا که ریزش مو ارثی یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش مو در افراد است درمان ریزش مو ارثی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای درمان ریزش مو ارثی در حال حاضر دارو‌های زیادی در دسترس است که ممکن است پزشک متخصص شما با توجه به ویژگی‌های فردی شما یکی از آن‌ها را برای شما مناسب‌تر ببیند. یکی از رایج‌ترین این دارو‌ها را در ادامه توضیح می‌دهیم:

۱-Minoxidil (Rogaine) ماینوکسیدیل

 یکی از رایج‌ترین دارو‌هایی است که برای درمان ریزش مو ارثی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو را می‌توانید به شکل‌های مختلفی مانند مایع، کف و شامپو تهیه کنید.برای اثربخشی بیشتر، یک بار در روز برای زنان و دو بار در روز برای مردان، محصول را روی پوست سر بمالید. بسیاری از افراد فومی را ترجیح می‌دهند که در هنگام خیس بودن مو استفاده شود.

این دارو سرعت ریزش مو‌ها را کاهش می‌دهد و رشد دوباره آن‌ها را تقویت می‌کند. تقریباً ۶ ماه زمان نیاز است تا مشخص شود این درمان برای شما مؤثر خواهد بود یا نه. به علاوه عوارض جانبی احتمالی شامل تحریک پوست سر و رشد مو‌های ناخواسته در پوست مجاور صورت و دست است.

 

درمان ریزش مو در کودکان

همان طور که در بالا اشاره کردیم ریزش مو در کودکان به علل مختلفی ممکن است ایجاد شود. اگر یک بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد پزشک برای درمان آن اقداماتی را در نظر خواهد گرفت. در صورتی که ریزش مو در کودکان به دلیل کمبود‌های تغذیه‌ای ایجاد شده باشد به احتمال زیاد پزشک متخصص کودک مجموعه‌ای از رژیم‌های غذایی خاص همراه با مکمل‌ها را برای کودک در نظر می‌گیرد.

درمان ریزش مو با حنا

حنا یکی از موادی است که از زمان‌های بسیار قدیم و در طب سنتی برای درمان مشکلات مو و افزایش سطح سلامت مو و همچنین پوست سر توصیه می‌شده است. در حقیقت حنا بیشتر یک ماده تقویتی است تا یک داروی درمانی. حنا حجم مو‌ها را افزایش می‌دهد، ضخامت تار‌های مو را زیاد می‌کند و درخشندگی مو‌ها را افزایش می‌دهد. از نظر علمی استفاده از حنا برای مو‌ها می‌تواند مشکلات مربوط به مو را که به دلیل کمبود‌های تغذیه‌ای و موارد این چنینی ایجاد می‌شوند از بین ببرد. بدیهی است که استفاده از حنا در مواردی که یک بیماری زمینه‌ای وجود دارد نه تنها نمی‌تواند مفید باشد بلکه ممکن است اوضاع را وخیم‌تر هم کند.

 

درمان ریزش مو خانگی

برای درمان ریزش مو در خانه نیز روش‌های زیادی وجود دارد. اگرچه این روش‌ها از نظر علمی کاملاً تأیید شده نیستند. در هر صورت شواهد نشان می‌دهد که برخی از این روش‌ها مکن است اثرگذار باشند. برخی از این روش‌ها شامل موارد زیر هستند

درمان خانگی ریزش مو با ماساژ

ماساژ پوست سر می‌تواند با بهبود خونرسانی در سر باعث بهبود سلامت پوست سر و بهبود رشد مو‌ها شود. به علاوه ماساژ می‌تواند باعث کاهش استرس و اضطراب شود که این موارد نیز به نوبه خود می‌توانند باعث ریزش مو‌ها شوند.

آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا به صورت ژل و یا شامپو‌ها و ماسک‌های مو می‌تواند در کاهش ریزش مو مؤثر باشد.

روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل می‌تواند باعث بهبود سلامت پوست سر شود و باعث کاهش ریزش مو‌ها شود. روغن نارگیل حاوی اسید‌های چرب به نام اسید لوریک است که به داخل ساقه مو نفوذ کرده و از دست رفتن پروتئین مو را کاهش می‌دهد. روش‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند که به عنوان روش‌های خانگی برای درمان ریزش مو استفاده می‌شوند.

 

درمان ریزش مو شدید

اگر با ریزش شدید مو‌های خود مواجه شده‌اید لازم است که سریعاً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. توجه داشته باشید که این ریزش شدید مو می‌تواند یک نشانه و علامت از وجود یک بیماری زمینه‌ای شدید در شما باشد که ممکن است سلامت شما را در معرض تهدید قرار دهد.

پیشگیری از ریزش مو

پیشگیری از ریزش مو

مو‌ها یکی از اجزای بدن هستند که در زیبایی و جذابیت افراد تأثیر بسیار زیادی دارند. به همین دلیل نیز افراد تمایل بسیار زیادی دارند تا به پیش‌گیری از ریزش مو بپردازند. با انجام چندین مورد ساده که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانید شانس ابتلا به ریزش مو را به طور مؤثری کاهش دهید.

۱-مدل مو‌های شل را انتخاب کنید: اگر مو‌های بلندی دارید سعی کنید به طور مداوم آن‌ها را دم اسبی، بافته و به حالت‌های دیگری که مو‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند در نیاورید.
۲- پس از حمام مو‌های خود را به آرامی و با استفاده از یک حوله خشک کنید. از کشیدن سریع حوله به مو‌ها یا چرخاندن و پیچاندن مو‌ها در حوله خودداری کنید.

۳- سعی کنید استفاده از حالت دهنده‌ها و ابزار‌های حرارتی مو را به حداقل برسانید. این ابزار می‌توانند به مو‌ها آُسیب بزنند بنابراین هر چقدر کمتر از آن‌ها استفاده کنید کمتر در شانس ابتلا به ریزش مو قرار خواهید گرفت.
۴- یک رژیم غذایی متعادل و اصولی را انتخاب کنید. سعی کنید در رژیم غذایی خود مقادیر مناسبی از آهن و پروتئین را بگنجانید تا بدن شما دچار کمبود مواد مغذی نشود.

 

نتیجه‌گیری

اگر به هر دلیلی احساس کردید که مو‌های شما در حال ریختن هستند اولین قدم مراجعه به یک پزشک متخصص است. این کار می‌تواند به شما کمک کند علل ایجاد ریزش مو در خودتان را به درستی شناسایی کنید و با کمک متخصص روش درمانی مفید و مؤثری برای مقابله با آن پیدا کنید. توجه کنید که در صورتی که درمان ریزش مو را سریع شروع کنید با احتمال خیلی بالایی می‌توانید آن را برطرف کنید و سلامت مو‌های خود را برگردانید. درمان‌ها ممکن است شامل تغییراتی در نحوه مراقبت از مو‌هایتان، بهبود رژیم غذایی و درمان‌های پزشکی باشد که ممکن است به صورت موضعی یا خوراکی مصرف شوند. به یاد داشته باشید که حتی اگر ریزش موی شما ارثی باشد، درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند به کاهش یا معکوس کردن ریزش مو کمک کند.

این مطلب صرفا با هدف آموزش و اطلاع‌رسانی منتشر شده است. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت بلاگ فیتوجت را مطالعه نمایید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!