25 مورد از خواص زنیان برای سلامتی

31 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 31 مرداد 1403
خواص زنیان چیست؟

خیلی از مردم دوست دارند بیشتر با خواص گیاهان طبیعی از جمله خواص زنیان آشنا شوند. دلیل آن هم این است که تمایل مردم برای پیشگیری از بیماری ها به صورت سنتی بسیار بیشتر از قبل شده است. یکی از مواد غذایی که دارای خواص بسیاری برای بدن است، زنیان است. زنیان یک گیاه دارویی است که با نام‌های دیگری مانند انیسون بری، کمون حبشی، اجوان، اسپری کای و نانخواه نیز شناخته می‌شود.

زنیان یک علف خودرو است و در نواحی شرقی هند، ایران و مصر رشد می‌کند و طول ان حتی گاهی تا ۳۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد. برگ‌های این گیاه دارای بریدگی‌های نازک است و گل‌های به رنگ سفید دارد که به صورت چتر‌های مرکب آرایش یافته‌اند. میوه این گیاه دارای شکل بیضی است و رنگ آن قهوه‌ای مایل به زرد می‌باشد. دانه‌های زنیان نیز در واقع همان میوه‌های گیاه اجواین هستند که رنگ سبز تا قهوه‌ای دارند و طعم آن نیز کمی تلخ و تند است.

زنیان دارای خواص بسیار زیادی است و از آن در درمان بیماری‌هایی نظیر سنگ کلیه، دیابت، زخم معده و… استفاده می‌شود. به علاوه زنیان می‌تواند در تنظیم سطح کلسترول، کنترل فشار خون، درمان التهاب، درمان سرفه و سرماخوردگی، کمک به درمان آسم، درمان وبا و… کمک‌کننده باشد.در ایران این گیاه به طور عمده در تبریز، اصفهان، خراسان، کرمان، خوزستان و بلوچستان کاشت و برداشت می‌شود.

زنیان ظاهری شبیه به زیره دارد، اما عطر و طعم آن بیشتر شبیه به آویشن است. خواص زنیان باعث شده است از آن به طور گسترده‌ای و به شکل‌های مختلف استفاده شود. این گیاه را می‌توانید به صورت دانه و پدر از عطاری‌ها خریداری کنید یا از انواع عرق‌های گیاهی تهیه شده از زنیان استفاده کنید.

 

ارزش غذایی زنیان چه قدر است؟

زنیان در ساختار خود دارای مقادیر زیادی از مواد مغذی است و خواص زیادی برای سلامت بدن دارد. زنیان محتوی مقادیر قابل توجه و قابل قبولی از کربوهیدرات‌های سالم، پروتئین و فیبر است. در ساختار این ماده حدود ۳۷ درصد کربوهیدرات، ۱۵ درصد پروتئین، ۷ درصد مواد معدنی و ۱۲ درصد فیبر است. به علاوه در ساختار زنیان مقدار زیادی از موادی مانند کلسیم، ‌تانین، گلیکوزید‌، فسفر، آهن و نیکوتین اسید وجود دارد.

 

مهم‌ترین خواص زنیان چیست؟

زنیان با محتویات غنی خود دارای ارزش غذایی زیادی است و در کنار آن خواص زیادی نیز برای سلامت بدن انسان دارد. برخی از مهم‌ترین خواص زنیان را در ادامه این مطلب برای شما ذکر می‌کنیم.

خواص زنیان

۱- خواص زنیان برای رحم و قاعدگی

مصرف منظم زنیان می‌تواند با روش‌های مختلفی سبب تقویت عملکرد و رفع مشکلات و بیماری‌های مرتبط با رحم شود. می‌توان با استفاده از زنیان رحم را پاکسازی کرد. برای این کار می‌توانید مقداری از دانه زنیان را با دانه رازیانه مخلوط کرده و از آن استفاده کنید.

به علاوه اگر قاعدگی نانظمی دارید، می‌توانید از زنیان به عنوان یک راه حل و درمان طبیعی و مؤثر استفاده کنید. برای این کار می‌توانید یک لیتر آب را با یک قاشق غذاخوری از زنیان مخلوط کنید و ۵ دقیقه مخلوط حاصل را بجوشانید و پس از خنک شدن آن را بنوشید. با مصرف مداوم و هر روزه این ترکیب می‌توانید تأثیر آن را مشاهده کنید. همچنین زنیان می‌تواند میزان خون‌ریزی را در دوران قاعدگی کاهش دهد. مصرف زنیان برای زنان باردار نیز خواص زیادی دارد. زنیان در زنان باردار می‌تواند منجر به درمان سوهاضمه و پاکسازی رحمی شود.

۲- خواص زنیان برای سنگ کلیه

یکی از بیماری‌های شایع در افراد که در حال حاضر بسیاری از افراد را درگیر می‌کند سنگ کلیه است. این سنگ‌ها در اثر رسوب املاح و مواد معدنی بیش از حد موجود در ادرار ایجاد می‌شوند و در هنگام دفع درد‌های شدیدی ایجاد می‌کنند. از زمان‌های قدیم از زنیان در طب سنتی برای درمان سنگ‌های کلیه و کاهش درد‌های مرتبط با ان استفاده می‌شده است. دانه‌های زنیان از رسوب املاح کلسیم در کلیه جلوگیری می‌کنند و خطر ایجاد سنگ کلیه را کاهش می‌دهند.

برای رفع و درمان سنگ کلیه می‌توانید از زنیان به شکل‌های مختلفی استفاده کنید.از دانه‌های زنیان به صورت آسیاب شده می‌توانید در آشپزی و پخت و پز استفاده کنید.

یکی از راه‌های استفاده از زنیان برای درمان سنگ کلیه استفاده از دمنوش‌های زنیان است. برای تهیه این دمنوش‌ها می‌توانید ۳ تا ۴ گرم از زنیان را در یک قوری در حال جوش بریزید و ۱۰ دقیقه به آن استراحت دهید. می‌توانید دمنوش خود را پس از آن که کمی سرد شد با عسل مخلوط کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

برای درمان سنگ کلیه با زنیان توصیه می‌شود که دانه‌های زنیان را با عسل و سرکه مخلوط کنید و آن را به صورت روزانه استفاده کنید. این مخلوط سنگ‌های کلیوی را می‌شکاند و سبب دفع ان‌ها از طریق ادرار می‌شود.

۳- خواص زنیان برای کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع است که به دلایل زیادی ایجاد می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف زنیان می‌تواند در بهبود و درمان کبد چرب غیرالکلی که به طور کلی به دلیل مواد غذایی ناسالم ایجاد می‌شود مؤثر باشد. از زمان‌های قدیم در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مرتبط با کبد از زنیان استفاده می‌شده است.

برای این کار کافی است به صورت دمنوش یا استفاده از گیاه خشک و آسیاب شده اش روی سالاد و ماست و دوغ استفاده کنید. بهترین راه برای درمان کبد چرب با استفاده از زنیان این است که یک قاشق چای خوری از دانه‌های زیره را با یک قاشق چای خوری از دانه‌های زنیان و کمی سنگ نمک مخلوط کنید و آن را آسیاب کنید. این ماده را دو بار در روز در آب جوش ریخته و بخار ان را استنشاق کنید. با این کار می توانید از خواص زنیان برای کبد چرب به خوبی بهره مند شوید.

۴- خواص زنیان برای پوست صورت

زنیان دارای خواص زیادی برای پوست صورت شما است. زنیان خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی زیادی دارد که می‌تواند جوش‌ها و آکنه‌های صورت را درمان کند و باعث کاهش اگزما، جوش و خارش پوست صورت شما شود. برای از بین بردن جوش‌های صورت می‌توانید پودر دانه زنیان را با مقداری از ماست مخلوط کنید و رو جوش‌ها قرار دهید. اجازه دهید این ترکیب برای نیم ساعت بر روی پوست باقی بماند و سپس با آب گرم آن را شستشو دهید و از آبرسان و مرطوب‌کننده مناسب بر روی پوست خود استفاده کنید.

همچنین تعداد زیادی از محلول‌ها، پماد‌ها و لوسیون‌ها به صورت صنعتی تولید می‌شوند که در آن‌ها از زنیان استفاده می‌شود و در درمان قارچ‌های پوستی مؤثر‌اند.

۵- خواص زنیان برای دیابت:

از خواص زنیان برای دیابت می‌توان به درمان و کاهش علائم این بیماری اشاره کرد. برای این کار بهتر است برای مدت ۳۰ روز متوالی یک قاشق چای خوری دانه زنیان را با یک لیوان شیر مخلوط کنید و میل کنید.

می‌توانید یک ترکیب با درصد ۵۰ درصدی از دانه‌های زنیان و گردو را تهیه کنید و پودر کنید و هر شب یک قاشق از آن را میل کنید. یکی از مشکلاتی که افراد دیابتی با آن روبرو هستند مشکل پرادراری است. برای درمان این مشکل می‌توانید ۱ قاشق چایخوری دانه زنیان و ۴ قاشق چایخوری عصاره برگ بئل را با هم مخلوط کرده و ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنیدِ.

دانه زنیان

۶- تنظیم سطح کلسترول

کلسترول یکی از موادی است که حفظ تعادل آن در بدن ضروری است. در صورت افزایش بیش از حد کلسترول‌های بد در بدن، مشکلات و بیماری‌های زیادی مانند بیماری‌های قلبی عروقی ممکن است ایجاد شود. دانه‌های زنیان می‌توانند سطح کلسترول را در بدن تنظیم کند. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف زنیان می‌تواند کلسترول کبد را کاهش دهد. این ماده دارای مقدار زیادی از فیبر و اسید‌های پلی اشباع است که می‌توانند سطح کلسترول‌های بد را کاهش دهند و سطح کلسترول‌های خوب را افزایش دهند.

۷-خواص زنیان برای فشارخون

در ساختار دانه‌های زنیان مقدار زیادی از تیمول وجود دارد. این ماده می‌تواند کانال‌های کلسیمی را مسدود کند و با جلوگیری از ورود کلسیم به سلول‌های قلبی و رگ‌های خونی فشارخون را کاهش دهد.

 

مطلب پیشنهادی: خواص میخک چیست؟

 

۸- بهبود هضم

زنیان از راه‌های مختلفی می‌تواند باعث بهبود مشکلات و بیماری‌های گوارشی شود. دانه‌های زنیان با افزایش ترشحات روده می‌توانند فرآیند هضم و جذب خوراکی‌ها را بهبود ببخشد. برای درمان درد‌های شکمی می‌توانید از زنیان استفاده کنید. برای این کار مقداری زنیان و نمک را با آب گرم مخلوط کنید و مصرف کنید.

همچنین مصرف یک قاشق چای خوری از پودر زنیان با غذا می‌تواند اشتها را تقویت کند و در درمان بی‌اشتهایی در افراد مفید باشد.دانه‌های زنیان می‌توانند ترشح آنزیم‌های گوارشی را افزایش دهند و به درمان به درمان اسهال، سوء هاضمه و قولنج کمک کند.

۹- درمان التهاب

در ساختار زنیان مواد ضد التهابی زیادی وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ترپن، استرول، گلیکوزید‌ها و.. اشاره کرد. زنیان به دلیل خاصیت ضدالتهابی خود می‌تواند در درمان بیماری‌ها و مشکلاتی که در ارتباط با التهاب ایجاد می‌شوند اشاره کرد. برای مثال درد مفاصل را می‌توان با استفاده از زنیان درمان کرد.

۱۰- خواص زنیان برای سرماخوردگی و سرفه

مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که دانه‌های زنیان در بدن مواد ضد سرفه‌ای تولید می‌کند که به مراتب از تاثیر کدئین بیشتر است.همچنین زنیان می‌تواند انتقال جریان هوا را به مجاری تنفسی افزایش دهد و سرفه‌ها را کاهش دهد. اگر به طور مکرر به سرماخوردگی‌های مزمن مبتلا می‌شوید می‌توانید از دانه‌های سرخ شده زنیان استفاده کنید. برای مدت ۱۵ تا ۲۰ روز روزانه ۲ گرم از این دانه‌ها را مصرف کنید. همچنین می‌توانید برای درمان سردرد، میگرن و سرفه‌های خشک از بخور زنیان استفاده کنید. زنیان به پاکسازی بینی و تخلیه خلط اضافی نیز کمک می‌کند.

۱۱- درمان آسم و بیماری‌های تنفسی

استنشاق بوی زنیان می‌تواند راه‌های تنفسی را باز کند و آسم را درمان کند. برای درمان آسم باید روزی ۲ بار از ترکیب زنیان و شکر زرد به اندازه یک قاشق چای خوری استفاده کند.

۱۲- درمان وبا

مصرف زنیان می‌تواند در درمان وبا مؤثر باشد و علائم آن را کاهش می‌دهد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که زنیان توانایی این را دارد که عفونت‌های باکتریایی روده و کرم روده را کاهش دهد و حتی در بعضی موارد درمان می‌کند.

۱۳- خواص زنیان برای نفخ شکم

یکی از خواص بی‌نظیر زنیان کاهش نفخ و گاز‌های شکمی و همین طور سوء هاضمه است.

زنیان چه شکلی است

۱۴- خواص زنیان برای معده

دانه‌های زنیان دارای خاصیت ضد اسید هستند و در واقع یک آنتی اسید طبیعی به حساب می‌آیند. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف زنیان در کنار آب ولرم و نمک برای مدت ۱۵ روز می‌تواند علائم اسیدیته معده را کاهش دهد. مصرف منظم زنیان می‌تواند PH معده را تنظیم کند و ناراحتی‌های معدوی را بهبود دهد.

۱۵- درمان گوش درد و دندان درد

زنیان دارای خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی است که می‌تواند به بهداشت دهان و دندان‌ها کمک کند. برای تسکین درد‌های دندانی می‌توانید دهان را با عصاره زنیان شستشو دهید یا بخارات آن را استنشاق کنید.

برای درمان درد‌های گوش می‌توان دو قطره از روغن زنیان را در گوش چکاند یا بخارات زنیان را استنشاق کرد.

۱۶- درمان آرتروز

زنیان یک آنتی بیوتیک و ضد التهاب طبیعی است. مصرف زنیان می‌تواند در بهبود التهاب، تورم، قرمزی و درد ناشی از آرتروز موثر باشد. برای کاهش درد مفاصل می‌توانید خمیر زنیان را بر روی مفاصل دردناک قرار دهید. این خمیر التهاب و تورم را کاهش می‌دهد و با کاهش درد موجل تسریع حرکات مفاصل می‌شود. زنیان یک درمان طبیعی و مؤثر برای درمان آرتروز است و مصرف مداوم آن می‌تواند باعث کاهش علائم بیماری و افزایش کیفیت زندگی شما شود.

 

مطلب پیشنهادی: آووکادو برای چی خوبه؟

 

۱۷- درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها

در ساختار زنیان مقدار زیادی تیمول وجود دارد. این ماده به خاطر خواص ضد میکروبی و ضد قارچی خود می‌تواند در درمان عفونت‌های پوستی و بریدگی‌ها مفید واقع شود. زنیان در صورت مصرف بر روی زخم‌ها و سوختگی‌ها فرآیند بهبودی را تسریع می‌کند و از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کنند.

۱۸- زنیان و دفع حشرات

یکی از خواص زنیان خاصیت دفع کنندگی آن است. برای دفع حشرات می‌توانید روغن خردل را با مقادیری از دانه‌های زنیان مخلوط کنید و روی یک مقوا در گوشه اتاق قرار دهید تا حشرات و پشه‌ها دفع شوند. استفاده از زنیان برای دفع حشرات یک روش مؤثر طبیعی است و برای افرادی که به دنبال روش‌های طبیعی هستند که عوارض مواد شیمیایی را نداشته باشد گزینه مناسبی است.

۱۹- درمان مشکلات جنسی

مشکلات جنسی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از زنان و مردان را درگیر خود کرده است. زنیان دارای خواصی است که می‌تواند میل جنسی را در افراد افزایش دهد. برای این کار می‌توانید دانه‌های زنیان را با کره و تمبر هندی آسیاب کرده و در آب بریزید و با یک لیوان شیر و عسل میل کنید. مصرف منظم زنیان می‌تواند از سردمزاجی‌های جنسی جلوگیری کند.

۲۰- بهبود سردرد‌ها و میگرن

خواص زنیان می‌تواند در کاهش علائم سردرد‌های مزمن و میگرن‌ها بسیار موثر باشد. برای این منظور بهتر است ترکیبی از زنجبیل، دانه‌های زنیان و نمک سیاه را مصرف کنید. این ترکیب مزه قوی دارد و در صورتی که طعم آن شما را آزار می‌دهد می‌توانید آ را با آب مخلوط کرده و سپس میل کنید. روش دیگری نیز برای درمان سردرد وجود دارد که در آن می‌توانید دانه‌های زنیان را بر روی یک دستمال ریخته و آن را تنفس کنید.

۲۲-بهبود بواسیر

بواسیر یک وضعیت دردناک است که برای کاهش درد آن می‌توانید از زنیان کمک بگیرید. پودر زنیان را با آب دوغ و سنگ نمک مخلوط کنید و بنوشید. زنیان یک روش درمان مؤثر و طبیعی برای بهبود درد‌های ناشی از بواسیر است و در صورت مصرف مداوم می‌تواند در درمان بواسیر نیز کمک‌کننده باشد.

۲۳- جلوگیری از سفیدی زودرس مو با زنیان

مصرف زنیان می‌تواند رنگ تیره مو‌ها را حفظ کند و از سفیدی زودرس آن‌ها جلوگیری کند. برای این کار لازم است انگور خشک، شکر، برگ‌های کاری و دانه‌های زنیان را با هم بجوشانید و از صافی رد کنید. این نوشیدنی را هر روز مصرف کنید تا از خواص آن بهره‌مند شوید.

۲۴- کاهش اسپاسم‌های عضلانی

از زمان‌های قدیم از زنیان برای کاهش اسپاسم‌های عضلانی استفاده می‌شده است. مصرف زنیان می‌تواند در رفع قولنج، آسم، انقباض عضلانی، گرفتگی عضلات، روماتیسم و ورم مفاصل کمک‌کننده باشد.

۲۵- خواص زنیان برای لاغری

زنیان دارای خواص زیادی است که می‌تواند در پروسه کاهش وزن و لاغری مفید باشد. زنیان با تحریک اشتها و خاصیت ملین خود حرکات روده را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند. طبع گرم و خشک زنیان به هضم غذا کمک می‌کند و از انباشته شدن چربی‌ها در بدن جلوگیری می‌کند. از زنیان می‌توانید در رژیم غذایی خود به عنوان یک مکمل استفاده کرد که در لاغری نیز موثر است. در ادامه برخی از روش ها را برای شما نام میبریم که با استفاده از آن می توانید به خوبی، از خواص زنیان برای لاغری در رژیم لاغری خودتان استفاده کنید.

  • عرق زنیان: اگر برای لاغری قصد دارید از عرق زنیان استفاده کنید، بهتر است نصف استکان آب و نصف استکان عرق زنیان را با یکدیگر ترکیب کرده و بعد از هر وعده غذایی میل کنید. مصرف مداوم این ترکیب می‌تواند متابولیسم را در بدن تسریع کند، به هضم آسان‌تر غذا کمک کند و از نفخ و ترشی معده جلوگیری کند. از این ترکیب می‌توان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی بهینه برای کاهش وزن استفاده کرد.
  • پودر زنیان: یک روش دیگر برای کاهش وزن و لاغری استفاده از پودر آن در رژیم غذایی است. برای این کار می‌توانید ۳ تا ۴ گرم از پودر زنیان را در طی روز به شکل‌های مختلف مصرف کنید. پودر زنیان نیز می‌تواند به عنوان یک ماده مکمل برای رژیم‌های لاغری استفاده شود که با تسریع چربی سوزی و افزایش متابولیسم در بدن موجب لاغری می‌شود.
  • دمنوش زنیان: برای تهیه این دمنوش می‌توانید ۲ تا ۴ گرم از دانه‌های زنیان را با آب جوش دم کرده و یک نصفه فنجان را سه بار در روز مصرف کنید. مصرف دمنوش این دمنوش به عنوان یک مکمل طبیعی در رژیم لاغری می‌تواند تأثیرات قابل توجهی داشته باشد. توصیه می‌شود دمنوش زنیان را به همراه برنامه‌های ورزشی و تغذیه مناسب استفاده کنید.

 

این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم: خواص جو دوسر پرک

 

عصاره خشک زنیان

می‌توانید روزانه از ۱۲۵ میلی گرم از عصاره خشک زنیان برای لاغری استفاده کنید. مصرف منظم عصاره خشک زنیان در کنار یک رژیم غذایی متعادل و مناسب و ورزش مداوم می‌تواند به طور قابل توجهی در رسیدن شما به وزن هدفتان کمک‌کننده باشد.

خاصیت زنیان

ترکیب‌های گیاهی:

می‌توانید برای کاهش وزن و لاغری از ترکیب‌های گیاهی نیز استفاده کنید. یک ترکیب موثر برای کاهش وزن شامل ۵۰ گرم زنیان، ۲۵ گرم تخم گشنیز، ۲۵ گرم هلیله سیاه، ۵۰ گرم سیاه دانه، ۵۰ گرم زیره سیاه، ۲۵ گرم تباشیر و ۲۵ گرم لاک مغسول است. می‌توانید ترکیب پودر شده این مواد را به علاوه مقادیری از عسل و آب گرم ترکیب کنید و مصرف کنید. این ترکیب به کاهش وزن کمک می‌کند، متابولیسم را تقویت می‌کند و دستگاه گوارش را نیز تقویت می‌کند.

 

عوارض مصرف زنیان چیست؟

زنیان یک گیاه دارویی است که دارای خواص فراوانی است. مصرف بیش از حد زنیان نیز مانند مواد دیگر می‌تواند منجر به ایجاد عوارضی شود. در بسیاری از موارد می‌توانند خطرناک باشند و سلامت فرد را به خطر بیاندازند.برخی از مهم‌ترین عوارض جانبی زنیان شامل موارد زیر هستند:

  • کاهش شیر مادران
  • آلرژی و حساسیت
  • افزایش دمای بدن
  • حساسیت به نور
  • سوزش معده
  • حالت تهوع و گیجی

 

چه مقداری از زنیان را می‌توان مصرف کرد؟

برای کودکان و بزرگسالان می‌توانید به طور روزانه ۳ بار و در هر بار از دو قاشق مرباخوری زنیان را در مقداری از آب حل کرده و بعد از غذا مصرف کنید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری از زنیان را در گلو قرقره کنید. دو قطره عرق زنیان را در سوراخ‌های بینی بچکانید یا آن را استنشاق کنید.

 

نکاتی درباره زنیان:

زنیان یک گیاه دارویی است که از زمان‌های قدیم در طب سنتی از آن استفاده می‌شده است. در طب سنتی از زنیان برای تقویت اعصاب و مغز استفاده می‌شود. گاهی می‌توانید آن را با دارچین و گل گاو زبان نیز ترکیب کنید.

  • زنیان دارای طبع گرم و خشک است و می‌تواند در افراد گرم مزاج مشکلاتی مانند سردرد ایجاد کند. برای مقابله با این مشکل توصیه می‌شود که زنیان را به همراه گشنیز استفاده کرد. این کار باعث می‌شود بخارات سمی و گاز‌های سمی در بدن افزایش پیدا نکنند و به سمت مغز حرکت نکنند.
  • زنیان دارای طبع گرم و خشک است و برای درمان بیماری‌های و مشکلات سلامتی که در ارتباط با سرد مزاجی هستند استفاده می‌شود. بر‌ای درمان گرفتگی‌های عضلانی ناشی از سردی و و حتی درجات خفیفی از حالت شبه فلج و برخی لرزش‌های طبیعی بدن که به خاطر سردی ایجاد می‌شوند می‌توان از عرق زنیان استفاده کرد.
  • ریشه و میوه گیاه زنیان نیز دارای خواص دارویی هستند. میوه این گیاه به طور گسترده‌ای برای تسهیل هضم مواد غذایی و گرم کردن سیستم گوارشی استفاده می‌شود.
  • زنیان دارای خاصیت تریاقی است و به این دلیل می‌تواند در درمان ترک اعتیاد به تریاک نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
  • زنیان دارای خاصیت ادرارآور؛ ایجاد تعریق و قاعده‌آور است. این گیاه در رفع رطوبت‌های زائد بدن بسیار مؤثر می‌باشد، در نتیجه موجب کاهش وزن و پف آلودگی می‌شود.
  • زنیان ماده‌ای است که از زمان‌های قدیم به عنوان نگهدارنده و ادویه در آشپزی استفاده می‌شود. از کاربرد‌های دیگر این ماده می‌توان به تهیه انواع بیسکوییت‌ها، ترشیجات، پودر کاری، صابون و عطر اشاره کرد.
  • محصولات زنیان به صورت لوسیون، محلول، پودر، پماد و دئودورانت در بازار وجود است.
  • در طب آیورودا، زنیان مصارف گوناگون و بسیاری دارد که شامل درمان بیماری‌های ریه، تسکین روماتیسم، ضد اسپاسم، ضد یبوست، ضد تب، ضد سرماخوردگی و ضد سرفه می‌باشد.

 

مطلب پیشنهادی: خواص ریواس چیست؟

 

جمع‌بندی:

زنیان یک گیاه دارویی است که دارای خواص بسیاری است. این گیاه از دیرباز در طب سنتی به دلیل خواص خود بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. زنیان دارای شکل‌های مختلفی است و می‌توانید آن را به شکل‌های مختلفی مانند دانه‌های زنیان، پودر زنیان، عرق زنیان و… تهیه و مصرف کنید. البته مصرف بیش از حد و خارج از تعادل این ماده نیز می‌تواند برای بدن مضراتی ایجاد کند و به سلامت افراد آسیب بزند.

توصیه ما به شما این است که این ماده غذایی پر ارزش را در رژیم غذایی خود جای‌گذاری کنید تا هم از فواید بی‌نظیر آن برخوردار شوید و سطح سلامت بدن خود را افزایش دهید و هم تناسب اندام خود را با استفاده از این ماده به عنوان یک مکمل غذایی در کنار رژیم اصولی و ورزش منظم حفظ کنید. امیدواریم با استفاده از این مطلب به خوبی با خواص زنیان آشنا شده باشید. در ادامه با فیتوجت همراه باشید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!