12 خواص هل برای سلامتی

11 شهریور 1403 - آخرین بروزرسانی: 11 شهریور 1403
خواص هل

هل یک ادویه معروف است که در سرتاسر دنیا از آن استفاده می‌شود. این ادویه در ایران نیز بسیار پر مصرف است. هل دارای طعمی تند و کمی شیرین است و بعضی از افراد آن را با طعم نعنا مقایسه می‌کنند. منشأ اصلی هل در هند است اما امروزه در سرتاسر دنیا از آن استفاده می‌شود و برای تهیه بسیاری از غذا‌های شیرین و شور از آن استفاده می‌شود.

هل و سایر موادی که از آن به دست می‌آید مانند انواع دانه‌ها، روغن‌ها و عصاره‌های هل از سال‌های دور در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. نشان تحقیقات می‌دهند که هل دارای خواص دارویی بسیار زیادی است و می‌تواند در مواردی مانند فشار خون بالا، کاهش وزن و عفونت مورد استفاده قرار بگیرد و مؤثر باشد. خواص بی‌نظیر و فراوان هل باعث شده است که تحقیقات علمی زیادی بر روی این ماده انجام شود.

 امروزه بسیاری از خواص هل به صورت علمی به اثبت رسیده‌اند اما برای اثبات موارد دیگر به تحقیقات و بررسی‌های بیشتری نیاز است. ما در این مقاله برخی از مهم‌ترین خواص هل را که به صورت علمی به اثبت رسیده‌اند برای شما بررسی خواهیم کرد.

معرفی انواع هل

هل دارای انواع مختلفی است که بر اساس نوه هل خواص هل نیز تا حدی متفاوت خواهد بود. هل‌ها دارای سه نوع اصلی سفید، سیاه و سبز هستند که در ادامه آن‌ها را برای شما معرفی خواهیم کرد.

۱-هل سبز

هل سبز به طور عمده‌ای در جنوب شرق آسیا یافت می‌شود. هل سبز دارای عطر بسیار بیشتری از انواع هل‌های سفید وسیاه است. شکل هل سبز به صورت غلاف‌هایی کوچک است که درون آن دانه‌های سیاه رنگ و خوشبو است.
هم دانه و هم غلاف هل سبز عطر و طعم دلپذیری دارد و عاملی برای طعم دادن به غذا‌های هندی به حساب می‌آید. از هل سبز در آشپزی استفاده‌های فراوانی می‌شود و در طب سنتی نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است و برای درمان بیماری‌های معده و روده از آن استفاده می‌شود.

۲- هل سیاه

هل سیاه دومین دسته هل هاست که میوه یک گیاه چند ساله علفی است و از خانواده زنجبیل‌ها به حساب می‌آید. در ساختار دانه‌های هل‌های سیاه مقادیر زیادی از ترکیبات منحصر به فرد از جمله ترپی نئول، ترپنین، فورمیک اسید و استیک اسید وجود دارد. به علاوه هل سیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است. به همین دلیل نیز از هل سیاه در ساخت بسیاری از دارو‌ها استفاده می‌شود.

۳- هل سفید

هل سفید مانند هل سیاه یک گیاه علفی چند ساله است و از خانواده زنجبیل‌ها به حساب می‌آید. هل سفید کپسولی شکل است و بسیار معطر است و محتوی دانه‌های سخت سیاه مایل به قهوه‌ای رنگ است. از این هل نیز در آشپزی به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. به علاوه در ساختار هل سفید نیز مقادیر زیادی از پروتئین، کلسیم اکسالات و سیلیس وجود دارد که آن را به یک ماده قدرتمند تبدیل می‌کند.

ارزش غذایی هل

ارزش غذایی هل

به طور کلی هل دارای ارزش غذایی بالایی است که این مسأله باعث شده است از آن به طور ویژه‌ای هم در آشپزی و هم در طب سنتی استفاده شود. اگرچه به طور کلی انواع هل دارای ارزش غذایی مشابهی هستند اما در بعضی از موارد نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

 

مطلب پیشنهادی: خواص دانه چیا چیست؟

 

ارزش غذایی هل سیاه

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در ساختار ۱۰۰ گرم از هل سیاه مواد مغذی مطابق زیر وجود دارند.

  • انرژی: ۳۱۱ kcal
  • آب: 8.28 g
  • کربوهیدرات: 68.5 g
  • چربی: 6.7 g
  • پروتئین: 10.8 g
  • فیبر: ۲۸ g
  • کلسیم: ۳۸۳ mg
  • آهن: ۱۴ mg
  • منیزیم: ۲۲۹ mg


به علاوه مقادیر قابل توجهی از دیگر مواد معدنی و ویتأمین‌های مهم دیگر نیز در ساختار هل وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به سدیم، پتاسیم، زینک، ویتأمین c، ویتأمین b۶، ویتأمینB۱۲، ویتأمین A و… اشاره کرد.

ارزش غذایی هل سبز:

هل سیاه و سبز در بسیاری از موارد مربوط به ارزش غذایی به هم شبیه هستند با این حال در برخی از موارد نیز تفاوت‌هایی دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که در ساختار ۱۰۰ گرم از هل سبز مواد مغذی مطابق زیر وجود دارند.

  • انرژی: ۲۵۰ kcal
  • پروتئین: ۰ g
  • چربی: ۰ g
  • کربوهیدرات: ۵۰ g
  • فیبر: ۵۰ g
  • قند: ۰ g
  • کلسیم: ۴۰۰ mg
  • آهن: ۱۴ mg
  • پتاسیم: ۱۱۰۰ mg

معرفی خواص هل:

هل دارای بسیاری از مواد مغذی در ساختار خود است و به همین دلیل نیز دارای خواص بسیار زیادی است. در این مطلب قصد داریم برخی از مهم‌ترین خواص هل را که بر روی آن‌ها مطالعات و تحقیقات علمی انجام شده است برای شما بررسی کنیم.

۱-خواص هل برای فشار خون

هل دارای خواص آنتی اکسیدانی و دیورتیک است که با استفاده از آن‌ها می‌تواند در تنظیم و کاهش فشار خون بسیار مؤثر باشد. در یک مطالعه بالینی به ۲۰ نفر از افرادی که به تازگی فشار خون بالا در آن‌ها تشخیص داده شده بود برای مذت زمان ۱۲ هفته در هر روز یک دوز ۳ گرمی از پودر هل داده شد.

 نتایج نشان داد که سطح فشار خون در این افراد به طور مؤثری کاهش یافته و در محدوده نرمال قرار گرفته بود. در مورد علت این مسأله نیز تحقیقات تکمیلی انجام گرفت که نشان داد این خاصیت هل احتمالاً به دلیل وجود سطح بالای آنتی اکسیدان‌ها در هل است. در واقع وجود آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند باعث کاهش فشار خون در افراد شود و افراد مورد مطالعه نیز تا پایان مطالعه یک رشد چشم گیر را در سطح آنتی اکسیدان‌ها تجربه کردند و میزان آنتی اکسیدان‌ها در آن‌ها تقریباً به ۹۰ درصد افزایش یافته بود.

به علاوه محققان بر این عقیده هستند که خاصیت دیورتیک بودن هل نیز باعث کاهش فشار خون در افراد می‌شود. در واقع مکانیسم اصلی بسیاری از دارو‌های فشار خون بر همین مبنا بنا شده است. زمانی که بدن شما ادرار بیشتری دفع می‌کند آب و سدیم‌یشتری نیز از دست می‌دهد که این مسأله باعث کاهش فشار خون می‌شود.

۲- خواص هل برای سرطان

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف هل ممکن است بتواند با سلول‌های سرطانی مقابله کند. در یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی موش‌ها مشخص شد که مصرف پودر هل می‌تواند باعث افزایش فعالیت آنزیم‌های خاصی در بدن موش‌ها شود که به مقابله با سلول‌های سرطانی می‌پردازند.

هل همچنین باعث تقویت توانایی سلول‌های کشنده طبیعی برای حمله به تومور‌ها و مقابله با انواع سرطان‌ها شود. در یک مطالعه آزمایشگاهی حیوانی دیگر محققان دو گروه از موش‌ها را در مواجهه با ترکیباتی قرار دادند که باعث ایجاد سرطان پوست می‌شد. به یکی از این گروه‌ها در روز یک دوز ۵۰۰ میلی گرمی به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن از هل آسیاب شده تزریق کردند. پس از ۱۲ هفته نتایج حاصل این گونه بود که ۹۰ درصد از گروه کنترل که هل مصرف نکرده بودند به سرطان مبتلا شدند در حالی که این میران در گروهی که هل مصرف کردند تنها ۲۹ درصد بود.

تحقیقات بعدی که بر روی سلول‌های سرطانی انسانی انجام شدند نشان دادند که خواص هل برای از بین بردن و مقابله با سرطان در سلول‌های موش و سلول‌های انسانی مشابه هم هستند. نتایج این تحقیقات بسیار نوید بخش و‌امیدوار‌کننده است اما در هر صورت به تحقیقات بالینی و انسانی بیشتری نیاز است تا بتوان از خواص هل در تهیه دارو‌های ضد سرطان استفاده کرد.

۳- مقابله با بیماری‌های مزمن

در ساختار هل مقادیر بسیار زیادی از مواد ضد التهاب وجود دارند. این در واقع همان دلیلی است که بسیاری از محققان تصور می‌کنند مصرف هل می‌تواند باعث جلوگیری و مقابله با بسیاری از بیماری‌های مزمن شود که در اثر الهاب مزمن ایجاد می‌شوند. زمانی که سیستم ایمنی در بدن شما یک ماده خارجی و آسیب‌زا را تشخیص می‌دهد در بدن شما التهاب ایجاد می‌شود.

 التهاب  در صورتی که به صورت حاد ایجاد شود ضروری و مفید است و باعث حفاظت از بدن شما می‌شود. اما در بعضی از موارد به علت‌های مختلفی التهاب ایجاد شده در بدن از بین نمی‌رود و برای مدت زمانی طولانی باقی می‌ماند. در این زمان این التهاب به عنوان التهاب مزمن شناخته می‌شود که می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد و یاعث ایجاد تعدادی از بیماری‌ها می‌شود که به طور کلی آن‌ها را به عنوان بیماری‌های مزمن می‌شناسند. 

یکی از موادی که به میزان بسیار زیادی در ساختار هل وجود دارند آنتی اکسیدان‌ها هستند. ‌آنتی اکسیدان ها از سلول‌های بدن شما در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کنند و از بروز التهاب مزمن جلوگیری می‌کنند.

یک مطالعه در موش‌ها نشان داد که مصرف عصاره هل در در دوز‌های ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در مهار حداقل چهار ترکیب مختلف التهابی در موش‌ها مؤثر است. در یک مطالعه دیگر که بر روی موش‌ها انجام شد برای آن‌ها یک رژیم پراز کربوهیدرات و چربی را در نظر گرفتند و پس از آن که التهاب کبد در آن‌ها ایجاد شد برای آن‌ها از پودر هل استفاده کردند. نتایج ناشی از کاهش التهاب در کبد موش‌ها بود.

مطالعات و تحقیقات انسانی زیادی بر روی اثرات هل در کاهش التهاب در انسان‌ها انجام نشده است. در هر صورت تحقیقات انجام شده نشانگر این هستند که مصرف هل می‌تواند باعث افزایش آنتی اکسیدان‌ها و رسیدن آن‌ها به سطح ۹۰ درصدی می‌شود.

خواص هل برای سلامتی

۴- خواص هل برای گوارش

یکی از خواص هل که به طور گسترده‌ای از آن در طب سنتی استفاده می‌شود درمان بسیاری از مشکلات گوارشی و هضم بهتر غذا‌ها است. در طب سنتی اغلب برای تسکین ناراحتی، تهوع و استفراغ هل را با سایر ادویه‌های دارویی مخلوط می‌کنند.
در یک مطالعه آزمایشگاهی تعدادی از موش‌ها را به دو دسته تقسیم کردند. به دسته اول فقط آسپرین تزریق شد اما به دسته دوم ترکیبی از عصاره هل، زردچوبه و برگ سبز در آب داغ داده شد. سپس تمام موش‌ها را در معرض دوز‌های بالای آسپرین برای ایجاد زخم معده قرار دادند. نتایج حاکی از آن بود که موش‌هایی که از هل استفاده کرده بودند زخم‌های کمتری را ایجاد کردند.

یک مطالعه مشابه دیگر نیز بر روی موش‌ها انجام شد که نشان داد مصرف عصاره هل به تنهایی می‌تواند تا ۵۰ درصد شانس ابتلا به زحم معده را در موش‌ها کاهش دهد. بررسی‌های بیشتر نشان داد که مصرف دوز‌های ۱۲. ۵ میلی گرمی هل به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، مؤثرتر از یک داروی رایج ضد زخم بود. تحقیقات لوله آزمایش نیز نشان می‌دهد که هل ممکن است در برابر هلیکوباکتر پیلوری، باکتری مرتبط با ایجاد بیشتر مشکلات زخم معده، محافظت کند.
در هر صورت برای تشخیص این که هل دارای خواص مشابهی در بدن انسان نیز هست یا خیر نیاز به تحقیقات بالینی بیشتری است.


۵- خواص هل برای دندان 


از زمان‌های قدیم از هل برای بهبود و درمان مشکلات دهان و دندان در طب سنتی استفاده می‌شده است. محققان بر این باور‌اند که این خاصیت هل به احتمال زیاد به دلیل وجود خواص ضد باکتریایی آن است که می‌تواند با بسیاری از باکتری‌هایی که موجب ایجاد بوی بد در دهان می‌شوند مقابله کنند.

 یک مطالعه نشان داد که عصاره هل در مبارزه با پنج باکتری که می‌توانند باعث ایجاد حفره‌های دندانی شوند، مؤثر است. در برخی از موارد لوله آزمایش، عصاره‌ها از رشد باکتری تا ۰. ۸۲ اینچ (۲. ۰۸ سانتی‌متر) جلوگیری کردند. تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که عصاره هل می‌تواند تعداد باکتری‌ها را در نمونه‌های بزاق تا ۵۴ درصد کاهش دهد.

 در هر صورت تحقیقات انجام شده در این زمینه در لوله‌های آزمایش انجام شده‌اند و برای بررسی خواص هل برای بهبود سلامت دهان و دندان در انسان به مطالعات بیشتری نیاز است.

خواص هل سیاه

۶- درمان عفونت‌ها

اثرات ضد باکتریایی هل محدود به دهان نیستند و هل می‌تواند در مقابله با بسیاری از باکتری‌های خارج از دهان نیز مؤثرباشد. تحقیقات و مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که عصاره‌ها و اسانس‌های هل دارای ترکیباتی هستند که با چندین سویه رایج باکتری‌ها مبارزه می‌کنند. 

در یک مطالعه دیگر که در لوله‌های آزمایش انجام شد تأثیر عصاره‌های هل را بر روی سویه‌های مقاوم به دارو کاندیدا، مخمری که می‌تواند باعث عفونت قارچی شود بررسی کردند. نتایج نشان داد که مصرف این عصاره‌ها می‌تواند رشد برخی از سویه‌ها را به میزان ۰. ۳۹-۰. ۵۹ اینچ (۰. ۹۹-۱. ۴۹ سانتی‌متر) مهار کنند.

 بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که مصرف این اسانس‌ها و عضاره‌ها می‌توانند به همان اندازه و گاهی مؤثرتر از دارو‌های استاندارد بر علیه باکتری E. coli و Staphylococcus عمل کنند که در اصلی‌ترین عوامل ایجاد مسمومیت‌های غذایی هستند.

مطالعات موجود در مورد اثرات ضد باکتریایی هل تنها به بررسی سویه‌های جدا شده از باکتری‌ها در آزمایشگاه‌ها پرداخته‌اند. به همین جهت نیز به تعداد مطالعات بالینی و انسانی بسیار بیشتری نیاز است تا مشخص شود که آیا هل در بدن انسان نیز همین خواص را نشان خواهد داد یا نه.

 

مطلب پیشنهادی: 25 مورد از خواص زنیان برای سلامتی

 

۷- خواص هل برای  تنگی نفس

در ساختار هل موادی وجود دارند که می‌توانند باعث افزایش جریان هوا به ریه‌ها و بهبود تنفس شوند. در یک مطالعه از شرکت‌کنندگان خواسته شد که اسانس هل را برای یک دقیقه استشمام کنند و سپس برای ۱۵ دقیقه روی تردمیل راه بروند. نتایج این پژوهش نشان داد که این گروه در مقابل با گروه کنترل میزان جذب اکسیژن بسیار بیشتری را نشان دادند. به علاوه هل این خاصیت را دارد که باعث گشادی راه‌های تنفسی شود و باعث بهبود تنفس شود. این خاصیت هل به خصوص می‌تواند در بهبود آسم مفید باشد.

یک مطالعه دیگر که بر روی موش‌ها و خرگوش‌ها انجام شد نشان می‌دهد که مصرف عصاره هل می‌تواند مسیر عبور هوای گلو را آرام کند. اگر عصاره اثر مشابهی در افراد مبتلا به آسم داشته باشد، ممکن است مانع از محدود شدن مجاری تنفسی ملتهب و بهبود تنفس آن‌ها شود.

۸- خواص هل برای قند خون

مطالعات نشان می‌دهند که در صورتی که از پودر هل استفاده کنید امکان کاهش سطح قند خون در شما وجود خواهد داشت. از نظر علمی استفاده از یک رژیم غذایی پرچرب و کربوهیدرات بالا در موش‌ها می‌تواند باعث شود که سطح قند خون آن‌ها برای مدت طولانی‌تری نسبت به زمانی که با یک رژیم غذایی معمولی تغذیه می‌شدند، بالا بماند.

 در یک مطالعه تعدادی از موش‌ها را با این نوع رژیم غذایی تغذیه کردند و سپس به گروهی از آن‌ها پودر هل دادند. نتایج نشان داد که قند خون آن‌ها برای مدت طولانی‌تری از قند خون موش‌های با رژیم غذایی معمولی بالا نمی‌ماند. برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر اثر پودر هل بر روی قند خون یک مطالعه بر روی بیش از ۲۰۰ بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد. 

شرکت‌کنندگان به گروه‌هایی تقسیم شدند که هر روز به مدت هشت هفته فقط چای سیاه یا چای سیاه با سه گرم دارچین، هل یا زنجبیل مصرف کردند. نتایج نشان داد که دارچین، اما نه هل یا زنجبیل، کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد. در هر صورت برای بررسی کامل تأثیرات هل بر قند خون در انسان مطالعات بسیار بیشتری مورد نیاز است.

۹- خواص هل برای کبد

عصاره هل می‌تواند آنزیم‌های کبدی را تنظیم کند و از افزایش بیش از حد آن‌ها جلوگیری کند. به علاوه مطالعات کاهش سطح‌تری گلیسیرید و کلسترول را نشان می‌دهند و از بزرگ شدن و بیش از حد شدن وزن کبد نیز جلوگیری می‌کنند. در نهایت مصرف هل می‌تواند باعث کاهش شانس ابتلا به بیماری کبد چرب شود.

۱۰- خواص هل برای مردان

جالب است بدانید که مطالعات نشان می‌دهند که مصرف هل می‌تواند باعث افزایش میل و توان جنسی در آقایان شود. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که مصرف هل در مردان می‌تواند عملکردی مشابه ویاگرا داشته باشد.

خواص هل سبز

۱۱- خواص هل برای زنان

مصرف هل برای زنان دارای فواید بسیار زیادی است. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف هل می‌تواند باعث بهبود جریان خون در رحم شود و میزان ترشح هورمون‌ها را در زنان تنظیم کند و از ایجاد بیماری‌های هورمونی در زنان جلوگیزی کند. هل از طریق تنظیم هورمون‌ها باعث کاهش مشکلات قاعدگی می‌شود، عملکرد جنسی را بهبود می‌بخشد و به عنوان یک ضد درد طبیعی نیز به شمار می‌رود.

 به علاوه مصرف هل دارای خواص دیگری نیز برای زنان است. هل به سلامت پوست کمک می‌کند و از پیری زودرس آن جلوگیری می‌کند. همچنین دارای خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب است و می‌تواند سلامت عمومی را نیز در زنان افزایش دهد.

۱۲- خواص هل برای لاغری

مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها اثر خاصی درمورد خواص هل برای لاغری نشان نداده است. با این حال در یک مطالعه بالینی و انسانی انجام شده بر روی ۸۰ زن که دارای اضافه وزن و چاقی پیش دیابتی هستند نشان داد که بین هل و کاهش کمی مقدار دور کمر این افراد ارتباطی وجود دارد. در هر صورت تعداد مطالعات انجام شده در این زمینه بسیار کم است و به تعداد بسیار بیشتری از تحقیقات در این زمینه نیاز است.

 

مطلب پیشنهادی: چای سفید چیست؟

 

خطرات و عوارض هل

در حال حاضر هیچ عوارض جانبی خاصی برای هل شناسایی نشده است. تنها می‌دانیم که افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا نباید از هل در مقادیر بالا استفاده کنند. در مورد تأثیر هل بر روی زنان باردار یا شیرده نیز در حال حاضر اطلاعات زیادی وجود ندارد و به تحقیقات بیشتری نیاز است.به علاوه اگر قصد مصرف مکمل‌های هل را دارید لازم است که در این باره با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش هل

هل را می‌توان به روش‌های مختلفی مصرف کرد. یکی از روش‌های رایجی که مزدم از هل استفاده می‌کنند تهیه دمنوش یا چای هل است. این دمنوش را می‌توانید به راحتی و در مدت زمان بسیار کوتاه تهیه کنید و از آن لذت ببرید. برای این کار آب را روی شعله قرار دهید تا به جوش بیاید. غلاف هل‌ها را بشکنید و دانه‌های درون آن‌ها را در‌آورید.

 دانه‌ها را درون قوری ریخته و روی آن آب جوش بریزید و قوری را روی بخار بگذارید تا دم بکشد. پس از گذشت ۸ تا ۱۰ دقیقه دمنوش شما آماده است و می‌توانید از آن لذت ببرید. می‌توانید موادی چون عسل را برای خوش طعم‌تر شدن این دمنوش به آن اضافه کنید.

نتیجه‌گیری

هل یک داروی باستانی است که خواص بسیاری برای بدن انسان دارد. بسیاری از این خواص به صورت علمی اثبات شده‌اند و برخی از آن‌ها نیز نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتری دارند. در هر صورت محققان توصیه می‌کنند که هل را به عنوان یک افزودنی در رژیم غذایی خود قرار دهید و به مقدار کم از آن استفاده کنید تا بتوانید از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!