خواص شیر الاغ برای سلامتی

19 شهریور 1403 - آخرین بروزرسانی: 19 شهریور 1403
خواص شیر الاغ چیست؟

تصور کنید ماده‌ای طبیعی و کمیاب که از زمان‌های قدیم به عنوان اکسیر سلامتی شناخته می‌شد، حالا دوباره توجه‌ها را به خود جلب کرده است. شیر الاغ، که از دوران مصر باستان به عنوان ماده‌ای مغذی و جوان‌کننده شناخته شده، امروزه به دلیل خواص بی‌نظیرش در مراقبت از پوست، بهبود دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن، محبوبیت بالایی پیدا کرده است. خواص شیر الاغ که بی‌نظیر است باعث شده که قیمت آن به طور نجومی افزایش پیدا کند. جالب است بدانید که شیر الاغ، گران قیمت‌ترین نوع شیر در اروپا به حساب می‌آید. این نوشیدنی سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین‌های خاص و مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم، ارزشمند است که می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در رژیم‌های غذایی و برنامه‌های مراقبت از سلامتی داشته باشد.

جالب است بدانید که شیر الاغ به گفته محققان دارای خاصیت ضد باکتریایی ۱۰۰ برابر بیشتر از شیر گاو است. از خواص بی‌نظیر دیگری که شیر الاغ دارد، می‌توان به پاکسازی و جوانی پوست اشاره کرد. به علاوه شیر الاغ به دلیل محتوای بالایی که از امگا ۳ و کلسیم دارد، برای قلب نیز مفید‌ است و در کاهش وزن نیز مؤثر‌اند. جالب است بدانید که شیر الاغ آن قدر مزایای زیادی دارد، کلئوپاترا در وانی از شیر الاغ حمام می‌کرده است، تا جوانی و شادابی پوست خود را حفظ کند.

 

شیر الاغ چیست؟

شیر الاغ از انواع الاغ‌های اهلی و خانگی گرفته می‌شود و به دو صورت تازه و فرآوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که، الاغ‌های اهلی از خانواده اکوئید‌ها هستند که شامل اسب و گورخر هم می‌شود. این حیوانات از زمان‌های بسیار قدیم برای استفاده از شیر آن پرورش داده می‌شدند.

هر الاغ در حدود شیش تا هشت ماه دوره شیردهی دارد. در طول دوران شیردهی خود حداکثر دو کیلوگرم در روز می‌تواند شیردهی داشته باشد.شیر الاغ در میان شیر‌های حیوانات بیشترین شباهت را به شیر مادر دارد، در قرن نوزدهم برای اولین بار به عنوان بهترین تغذیه برای کودکان بی‌سرپرست استفاده می‌شود. به علاوه ایتالیایی‌ها در ساخت شیر خشک‌ها از شیر الاغ بهره می‌برند.

 

ارزش غذایی شیر الاغ چه قدر است؟

شیر الاغ دارای مقادیر بسیار زیادی از مواد مغذی است که دارای خواص بی‌نظیری برای بدن انسان هستند. این شیر یکی از کم کالری‌ترین شیر‌های موجود است. می‌تواند یک ماده خوب برای ورزشکارانی باشد که می‌خواهند وزن خود را ثابت نگه دارند. به علاوه این شیر میزان خیلی پایینی از چربی دارد که می‌تواند برای افرادی که چربی خون دارند و از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند مفید باشد.

در این شیر مقدارزیادی از آنتی‌بادی‌ها وجود دارند که می‌توانند مشکلات گوارشی را بهبود ببخشند. محتوای غنی این شیر باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن تقویت شود و بدن بتواند با انواع بیماری‌های ویروسی و عفونی مقابله کند. این شیر حاوی مقدار بسیار زیادی از ویتأمین‌هایی مانند E و A است و می‌تواند سلامت پوست و مو را تقویت کند. مطالعات نشان می‌دهند که شیر الاغ می‌تواند، در بهبود و درمان سرفه خشک نیز موثر و مفید باشد.

خواص شیر الاغ

خواص شیر الاغ چیست؟

شیر الاغ دارای خواص بی‌نظیری است که می‌تواند به تقویت سلامت بدن افراد کمک کند. در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین خواص شیر الاغ را برای شما توضیح می‌دهیم. شیر الاغ برای افرادی که به شیر حساسیت دارند، مناسب تر می باشد. دلیل آن هم وجود کازئین کمتر نسبت به شیرگاو می باشد که باعث می شود جلوی واکنش آلرژیک گرفته شود.

 

مطلب پیشنهادی: خواص دانه چیا چیست؟

 

منبع غنی از کلسیم

شیر الاغ دارای مواد معدنی بسیاری از جمله کلسیم است که می‌توانند در بهبود استخوان‌ها نقش مهمی داشته باشند. مصرف شیر الاغ با تامین کلسیم مورد نظر بدن می‌تواند، استخوان‌ها را تقویت کند و از ایجاد مشکلاتی مانند پوکی استخوان و درد‌های استخوانی جلوگیری کند. با استفاده از شیر الاغ و دریافت کلسیم مورد نیاز، شما می‌توانید از عوارض قرص کلسیم به دور باشید. مصرف شیر الاغ در زنان یائسه بسیار مفید است، زیرا زنان در این دوره دچار تحلیل‌های استخوانی می‌شوند که با مصرف این شیر می‌توانند تا حد زیادی از بروز این عارضه جلوگیری کرد.

خواص شیر الاغ برای لاغری 

شیر الاغ یکی از موادی است که در بسیاری از رژیم‌های غذایی از آن استفاده می‌شود. این شیر با روش‌های مختلفی می‌تواند سبب کاهش وزن و لاغری شود. در ادامه برخی از این روش‌ها را برای شما ذکر می‌کنیم. شیر الاغ دارای باکتری‌هایی در ساختار خود است که به سرعت در بدن منتشر می‌شوند و شروع به تولید انرژی می‌کنند. این مسأله باعث کاهش چربی‌های اضافی در بدن می‌شود و از این طریق می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

خواص شیر الاغ در لاغری نیز وجود دارد. شیر الاغ با داشتن مقادیر قابل قبولی از مواد مغذی، مواد معدنی، ریز مغذی‌ها و ویتأمین‌ها هم زمان دارای کالری بسیار پایین و چربی بسیار کمی است. این موارد شیر الاغ را به یکی از مهم‌ترین ارکان‌ها در رژیم‌های غذایی لاغری تبدیل می‌کنند. شما می توانید از خواص شیر الاغ برای لاغری در رژیم لاغری خودتان استفاده کنید. همچنین به تنظیم میزان متابولیسم بدن نیز کمک 

تقویت سیستم ایمنی با مصرف شیر الاغ 

شیر الاغ برای تقویت سیستم ایمنی، به دلیل کمک به افزایش آزاد شدن سایتوکاین‌ها که پروتئین‌هایی برای ارتقا سیستم ایمنی هستند، مفید است. پژوهش‌هایی که در این مورد انجام شده آزمایشگاهی است و برای تایید این موضوع روی انسان نیاز به مطالعات بیشتری می باشد.

شیر الاغ برای کودکان

شیر الاغ به شدت شبیه شیر مادر است. از طرف دیگر نیز PH شیر الاغ در حدود ۷ تا ۷.۲ می‌باشد که تقریباً با PH بدن برابر است. این موارد باعث می‌شود که مصرف شیر الاغ نه تنها برای کودکان زیر ۵ سال ضرری ندارد، بلکه مفید نیز هست و می‌تواند در رشد و تکامل آن‌ها کمک‌کننده باشد. بسیاری از کودکان به پروتئین موجود در شیر گاو حساسیت دارند و در جذب شیر نیز به مشکل بر می‌خورند. شیر الاغ یک انتخاب فوق‌العاده مفید و مناسب برای کودکانی است که حساسیت‌های غذایی دارند و نمی‌توانند از شیر گاو استفاده کنند و در عین حال نیز شیر مادر برای آن‌ها در دسترس نیست.

خواص شیر الاغ برای پوست

از زمان‌های قدیم از شیر الاغ برای پوست و افزایش شادابی و نشاط آن استفاده می‌شده است. شواهد نشان می‌دهند که مصرف شیر الاغ، می‌تواند در رفع آکنه‌های پوستی بسیار مفید و موثر واقع شود. شیر الاغ یک پاک‌کننده و احیا‌کننده قوی است که مصرف آن می‌تواند در زمان بسیار کمی طراوت، شادابی و جلای پوست شما را به آن برگرداند.

شیر الاغ دارای خاصیت مرطوب کنندگی است و خواص نرم کنندگی بیشتری از انواع دیگر شیر‌ها دارد. از شیر الاغ از قدیم برای ساخت صابون‌ها و بعضی لوسیون‌ها استفاده می‌شده است. امروزه نیز به طور گسترده‌ای در ساخت گران‌ترین و بهترین محصولات مراقبتی و آرایشی استفاده می‌شود. کم کردن رد زخم و اسکار، کمک به روشن کنندگی و تغییر رنگ پوست، کمک به درمان آکنه و چین و چروک از جمله دیگر خاصیت های شیر الاغ می باشد.

خواص شیر الاغ برای کبد

آیا از مشکلات کبدی رنج می‌برید؟ شیر الاغ، این نوشیدنی شگفت‌انگیز، با خواص آنتی‌اکسیدانی قوی و توانایی سم‌زدایی بالا، می‌تواند به بهبود عملکرد کبد و جوان‌سازی سلول‌های آن کمک کند. کبد، کارخانه‌ی تصفیه‌ی طبیعی بدن، روزانه با حجم عظیمی از سموم و مواد زائد ناشی از آلودگی هوا، غذاهای ناسالم و سبک زندگی نامناسب روبه‌رو می‌شود. این سموم می‌توانند به تدریج به کبد آسیب رسانده و عملکرد آن را مختل کنند. شما می‌توانید با مصرف شیر الاغ این اثرات منفی را کاهش دهید تا از بدن خود به خوبی حفاظت کنید.

تقویت قلب و مغز با شیر الاغ

در ساختار شیر الاغ مقادیر بسیار زیادی از امگا ۳ وجود دارد که دارای خواص ضد التهابی نیز هستند. این خواص شیر الاغ می‌تواند قلب و مغز را به طور ویژه‌ای تقویت کند و سلامت آن‌ها را بهبود ببخشد.

خواص شیر الاغ برای یبوست

شیر الاغ یکی از موادی است که هضم آن بسیار راحت است، به همین دلیل نیز برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند بسیار مفید است.

 

مطلب پیشنهادی: کنجد برای چی خوبه؟

 

شیر الاغ و افزایش رشد ذهنی جنین

مصرف شیر الاغ در دوران بارداری می‌تواند، تأثیر بسیار زیادی بر روی رشد ذهنی جنین داشته باشد. شیر الاغ دارای مقادیر بسیار زیادی از امگا ۳ و اسید فولیک است که می‌تواند در بهبود رشد جنین مؤثر باشد.

خواص شیر الاغ برای فشار خون

مصرف شیر الاغ باعث تولید مقادیر زیادی از اکسید نیتریک در سلول‌های بدن می‌شود، با بهبود گردش خون در بدن موجب کاهش فشار خون و تنظیم آن می‌شود.

معایب شیر الاغ

معایب مصرف شیر الاغ چیست؟

شیر الاغ به دلیل خواص درمانی فراوان و شباهت به شیر مادر، از دیرباز مورد توجه بوده است. این شیر ارزشمند سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت پوست و مو و کاهش التهاب کمک می‌کنند. اما توجه داشته باشید که مصرف شیر الاغ نیز مانند هر ماده غذایی دیگری، باید با احتیاط و به صورت اصولی انجام شود. مصرف بیش از حد و بدون مشورت با پزشک می‌تواند عوارضی مانند مشکلات گوارشی را به دنبال داشته باشد. همچنین، افرادی که طبع سرد دارند، بهتر است از مصرف شیر الاغ به تنهایی پرهیز کنند و آن را با مواد گرم‌کننده مانند عسل یا دارچین ترکیب کنند. نکته مهم دیگر، پرهیز از خوابیدن بلافاصله پس از مصرف شیر الاغ است. این کار می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات گوارشی و حتی اختلالات خواب شود.

 

چه کسانی می‌توانند شیر الاغ را مصرف کنند؟

مصرف شیر الاغ به طور کلی برای افراد سالم مضر نیست. با این حال، افرادی که به محصولات لبنی حساسیت دارند، مشکلات گوارشی خاصی دارند یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنند. شیر الاغ به دلیل داشتن کالری و چربی کمتر نسبت به برخی دیگر از محصولات لبنی، می‌تواند در یک رژیم غذایی متعادل جای داشته باشد. اما کاهش وزن تنها با مصرف یک نوع ماده غذایی امکان‌پذیر نیست و به برنامه غذایی کلی و فعالیت بدنی نیز بستگی دارد.

 

دلیل قیمت بالای شیر الاغ چیست؟

کلئوپاترا، ملکه زیبای مصر، برای حفظ جوانی و زیبایی خود، روتین مراقبتی خاصی داشت. یکی از عجیب‌ترین بخش‌های این روتین، حمام کردن در شیر الاغ بود! بله، درست خواندید! او احتمالاً برای این کار از یک گله بزرگ الاغ استفاده می‌کرد. اما چرا شیر الاغ اینقدر خاص است؟ شیر الاغ سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که به جوان‌سازی پوست و بهبود خاصیت ارتجاعی آن کمک می‌کند. به همین دلیل، امروزه نیز بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی از خواص درمانی شیر الاغ بهره می‌برند. با این حال، تهیه شیر الاغ بسیار دشوار و هزینه‌بر است. الاغ‌ها میزان شیر کمی تولید می‌کنند و فرآیند شیردوشی آن‌ها نیز بسیار حساس است. همین عوامل باعث شده است که شیر الاغ یکی از گران‌ترین مایعات دنیا لقب بگیرد.
آیا شما هم دوست دارید تجربه حمام کردن در شیر الاغ را داشته باشید؟ البته که این امکان برای همه وجود ندارد! اما می‌توانید از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی شیر الاغ استفاده کرده و از خواص شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوید.

 

مطلب پیشنهادی: خواص رازیانه برای لاغری

 

آیا فروش شیر الاغ ممنوع است؟

در کشور ما در حال حاضر شیر الاغ به صورت سنتی تولید و مصرف می‌شود و فروش آن در فضای مجازی و واحد‌های صنفی ممنوع است. سازمان غذا و دارو در کشور اعلام کرده است که در صورتی که مجوزی برای تولید شیر الاغ به صورت پاستوریزه و صنعتی درخواست شود می‌توان این موضوع را بررسی کرد. در حال حاضر تولید شیر الاغ به صورت صنعتی و پاستوریزه در برخی از کشور‌های جهان به صورت محدود انجام می‌شود.

یکی از مواردی که باعث می‌شود هزینه شیر الاغ بسیار بالا برود، این است که فرایند پاستوریزه کردن شیر الاغ با شیر گاو بسیار متفاوت است و پیچیدگی‌های زیادی دارد. این فرآیند به استاندارد‌های زیادی نیاز دارد که باعث می‌شود هزینه تولید این شیر بسیار بالا برود.
سازمان غذا و دارو معتقد است که شیر الاغ پاستوریزه نشده، می‌تواند سلامت افراد را به خطر اندازد. به همین دلیل نیز فروش شیر الاغ در حال حاضر تخلف محسوب می‌شود و افراد می‌توانند در صورت مشاهده آن این تخلف را به دولت گزارش کنند.در هر صورت اگر بتوان از شیر الاغ به صورت پاستوریزه استفاده کرد می‌توان از خواص فراوان آن بهره گرفت.

 

شیر حمام چیست؟

جالب است بدانید که شیر الاغ به صورت خام به عنوان شیر حمام در برخی کشوره‌ها مانند استرالیا فروخته می‌شود. در هر صورت مشخص است که بسیاری از افرادی که این شیر‌ها را می‌خرند، از آن‌ها برای حمام کردن استفاده نمی‌کنند بلکه آن را می‌نوشند. نوشیدن شیر الاغ به صورت خام می‌تواند، عوارض بسیار مهم و خطرناکی را برای بدن به دنبال داشته باشد. استرالیا برای جلوگیری از عوارض این شیر‌ها و از دست دادن جان شهروند‌ها قانونی را تصویب کرده است که طبق آن، یا باید شیر‌های حمام به صورت پاستوریزه به فروش برسند، یا یک ماده تلخ‌کننده در شیش‌های خود داشته باشند که طعم آن‌ها را تلخ کرده و آن را برای نوشیدن نامناسب کنند.

خاصیت شیر الاغ

شیر الاغ را چگونه تهیه کنیم؟

اگر قصد دارید از خواص شیر الاغ استفاده کنید لازم است تا آن را از مراکز معتبر تهیه کنید. شیر الاغ بی‌کیفیت می‌تواند عوارض زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد و حجم انبوهی از بیماری ها را به شما منتقل کند. شیر الاغ را از مراکز معتبری تهیه کنید که به شما اطمینان دهند، شیر را در مناطق مشخص و استریل تولید کرده‌اند و در تهیه آن استاندارد‌ها را رعایت کرده‌اند.

 

مطلب پیشنهادی: خواص بارهنگ چیست؟

 

جمع‌بندی

شیر الاغ یکی از مواد غذایی است که دارای خواص بی‌نظیری برای بدن است. این شیر به دو صورت خام و پاستوریزه تهیه می‌شود. اگرچه مصرف نوع پاستوریزه آن برای بدن خواص بی‌نظیری دارد، اما مصرف شیر الاغ به صورت خام می‌تواند ضرر‌ها و عوارض جانبی جدی‌ای برای افراد ایجاد کند. این ماده حتی می‌تواند باعث مرگ در موارد شدید شود. اگر قصد مصرف شیر الاغ را دارید باید به این نکته توجه کنید که شیر الاغ را به هیچ وجه از شیر‌های بی‌نام و نشان استفاده نکنید. شیر الاغ یکی از گران‌ترین شیر‌های موجود در دنیا است، اگر توانایی خرید آن را دارید می‌تواند یکی از بهترین مواد خوراکی برای گنجاندن در رژیم غذایی شما باشد.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!