17 مورد از خواص انبه! انبه برای چی خوبه؟

05 شهریور 1403 - آخرین بروزرسانی: 05 شهریور 1403
خواص انبه

قرار است در این محتوا در مورد خواص انبه، این میوه بسیار خوشمزه صحبت کنیم. انبه بومی جنوب آسیا است، اما امروزه به دلیل محبوبیت آن در سرتاسر دنیا از آن استفاده می‌شود. در سرتاسر دنیا صد‌ها نوع از انبه وجود دارد که هر کدام طعم، شکل، اندازه و رنگ خاص خود را دارند. مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که مصرف انبه با بسیاری از فواید سلامتی مانند بهبود ایمنی و سلامت گوارش مرتبط می‌دانند. برخی از پلی فنول‌های موجود در میوه حتی ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهند.


ارزش غذایی انبه چه قدر است؟

انبه یک میوه بسیار مغذی است. مقادیر زیادی از بسیاری از مواد مغذی شامل انواع مواد معدنی و ویتأمین‌ها در ساختار انبه وجود دارند که با مصرف انبه می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهند که در ساختار ۱۰۰ گرم از انبه مواد مغذی مطابق زیر وجود دارند.

  • انرژی: ۶۰ کیلوکالری
  • آب: 83.5 گرم
  • پروتئین: 0.82 گرم
  • چربی کل: 0.38 گرم
  • کربوهیدرات: ۱۵ گرم
  • فیبر: 1.6 گرم
  • قند: ۱۳. ۷ گرم
  • کلسیم: ۱۱ میلی گرم
  • آهن: ۱۱ میلی گرم
  • فسفات: ۱۴ میلی گرم
  • پتاسیم: ۱۶۸ میلی گرم

به علاوه در ساختار انبه مقادیر بسیار زیادی از مواد مغذی دیگر شامل انواع مواد معدنی و ویتأمین‌های دیگر نیز وجود دارد.

فواید انبه

 

معرفی ۱۰ مورد از خواص انبه:

انبه نه تنها بسیار خوشمزه است، بلکه دارای خواص زیاد و بی‌نظیری نیز هست. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص انبه را که به صورت علمی تأیید شده‌اند برای شما ذکر کرده‌ایم.

1-خواص انبه برای لاغری

انبه دارای مواد مغذی بسیاری در ساختار خود است که می‌تواند برای بدن شما بسیار مفید باشد. به علاوه انبه کالری بسیار کمی دارد و از چگالی کالری بسیار پایینی نیز برخوردار است. این به این معنی است که می‌توانید در اثر مصرف حجم نسبتاً بالایی از این میوه کالری بسیار پایین‌تری دریافت کنید. 

در حقیقت بررسی‌ها نشان داده است که اکثر میوه‌ها و سبزیجات تازه دارای چگالی کالری کمی هستند. یک مطالعه نشان داد که مصرف انبه قبل از غذا می‌تواند باعث شود که در وعده غذایی خود خوراکی‌های کمتری را مصرف کنید. لازم است به این نکته توجه کنید که این مسأله در مورد انبه خشک صدق نمی‌کند. در واقع تنها ۱۶۰ گرم از انبه خشک دارای ۵۱۰ کالری، ۱۰۶ گرم قند و چگالی کالری بالاتر است. شما می‌توانید از انبه تازه به میزان استاندارد در رژیم لاغری خودتان استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: چای سفید چیست؟

 

۲- خواص انبه برای دیابت

در ساختار انبه مقادیر بسیار زیادی از قند‌های طبیعی وجود دارد. احتمالاً در نگاه اول این طور به نظر خواهد رسید که مصرف این میوه برای کسانی که از برخی از مشکلات متابولیسم مانند دیابت رنج می‌برند مضر و آسیب‌زا خواهد بود، اما در حقیقت این گونه نیست. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف میوه‌های تازه باعث ریسک کمتر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت می‌شود.

 در مورد ارتباط بین مصرف انبه تازه و ریسک ابتلا به دیابت و علائم آن مطالعات بسیار زیادی انجام نشده است. یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که افرادی که برای مدت زمان ۱۲ هفته هر روز از ۱۰ گرم انبه منجمد را به رژیم غذایی خود اضافه کردند، بهبود قابل توجهی در سطح قند خون داشتند. 

 یک مطالعه دیگر در این مورد نشان می‌دهد که مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتأمین C و کاروتنوئید‌ها می‌تواند به جلوگیری از شروع دیابت کمک کند. به این نکته توجه داشته باشید که یکی از خواص انبه این است که دارای مقادیر زیادی از قند‌های طبیعی است. 

این مسأله باعث می‌شود که مصرف انبه در صورت مقادیر بسیار زیاد بتواند قند خون شما را افزایش دهد که این مسأله برای افراد مبتلا به دیابت می‌تواند آسیب‌زا باشد. بنابراین بهترین کار در این زمینه این است که حد اعتدال را در مصرف انبه حفظ کنید.

۳- غنی از آنتی اکسیدان

در ساختار انبه مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها وجود دارد. آنتی اکسیدان‌ها در بدن دارای نقش بسیار مهمی هستند. آن‌ها می‌توانند به طور ویژه‌ای در مقابله با رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو عمل کنند و از سلامت بدن شما محافظت کنند. 

منگی فرین یکی از ترکیبات آنتی اکسیدان بسیار قوی است که آن را به عنوان سوپر آنتی اکسیدان نیز می‌شناسند. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که منگیفرین ممکن است با آسیب رادیکال‌های آزاد مرتبط با سرطان، دیابت و سایر بیماری‌ها مقابله کند. در واقع یکی دیگر از خواص انبه می تواند این باشد که از سرطان جلوگیری می کند.

۴- خواص انبه برای سیستم ایمنی

در ساختار انبه مجموعه‌ای از مواد مغذی وجود دارند که می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی شما شوند. ویتأمین A یکی از ویتأمین‌هایی است که وجود مقادیر کافی از آن در بدن ضروری است. مطالعات نشان می‌دهند که کمبود ویتأمین A در بدن می‌تواند باعث افزایش شانس ابتلا به عفونت‌ها شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف یک فنجان انبه معادل ۱۶۵ گرم می‌تواند ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتأمینA را تأمین کند.

ویتامین C نیز در بدن شما دارای نقش‌های بسیار مهمی است. وجود مقادیر کافی از ویتأمین C در بدن شما می‌تواند باعث تولید مقادیر بیشتری از سلول‌های سفید شود که در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌ها از بدن شما محافظت می‌کنند. به علاوه ویتأمین C فعالیت و عملکرد بخش‌های مختلف بدن را بهبود می‌بخشد و می‌تواند باعث بهبود سلامت پوست شما نیز بشود. 

در ساختار انبه مواد مغذی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما شوند. از این مواد می‌توان به مس، فولات، ویتأمین E و چندین نوع ویتأمین B اشاره کرد.

۵- خواص انبه برای قلب

انبه سرشار از مواد مغذی مانند منیزیم و پتاسیم است که به حفظ یک جریان خون سالم در بدن شما کمک می‌کنند. این مواد می‌توانند به طور مؤثری باعث بهبود فشار خون در شما شوند. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که مصرف انبه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان مانگی نفرین می‌تواند به طور ویژه‌ای در سلامت قلب تأثیر‌گذار باشد. 

این ماده می‌تواند از سلول‌های قلب در برابر التهاب، استرس اکسیداتیو و مرگ سلولی محافظت کند. علاوه بر این، ممکن است به کاهش سطح کلسترول، ‌تری گلیسیرید و اسید‌های چرب آزاد خون شما کمک کند. نتیجه مطالعات انجام شده در این زمینه نوید بخش هستند اما با این حال مطالعات بیشتری نیاز است تا این خواص انبه را صددرصد به اثبات برساند و دلایل و مکانیسم آن را به طور کامل شناسایی کند.

۶- خواص انبه برای دستگاه گوارش

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف انبه می‌تواند دارای فواید بسیار زیادی برای معده و دستگاه گوارش شما باشد. انبه با چندین روش می‌تواند معده و سایر اجزای دستگاه گوارش شما را تقویت کند. انبه دارای گروهی از آنزیم‌های گوارشی به نام آمیلاز است. آنزیم‌های گوارشی مسئول تجزیه مواد غذایی و جذب آن‌ها در بدن شما هستند.

 آمیلاز‌ها کربوهیدرات‌های پیچیده را به قند‌هایی مانند گلوکز و مالتوز تجزیه می‌کنند. این آنزیم‌ها در انبه‌های رسیده فعال‌تر هستند، به همین دلیل انبه‌های رسیده، شیرین‌تر از انبه‌های نارس هستند. به علاوه در ساختار انبه مقادیر بسیار زیادی از آب و فیبر وجود دارد. این مواد می‌توانند حرکات دستگاه گوارش و عملکرد آن را تسهیل کنند و باعث حل و درمان برخی از مشکلات گوارشی مانند یبوست و اسهال شوند.
یک مطالعه انجام شده در این زمینه از یک گروه افراد بزرگسال مبتلا به یبوست مزمن درخواست کرد که روزانه از انبه استفاده کنند.

 پس از ۴ هفته نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که خوردن روزانه انبه در تسکین علائم این بیماری، مؤثرتر از مصرف مکمل حاوی مقداری فیبر محلول مشابه فیبر انبه است. نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه بسیار نوید بخش هستند. با این حال به مطالعات و تحقیقات بسیار بیشتری در این زمینه نیاز داریم.

خواص میوه انبه

۷- خواص انبه برای چشم

یکی از خواص انبه که می‌توان به ان اشاره کرد، کمک به بینایی و سلامت چشم‌ها است. دو  ماده مغذی کلیدی موجود در آن‌ها آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین هستند. این دو ماده در ساختار شبکیه چشم شما متمرکز هستند و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کنند. این مواد همچنین می‌توانند نور اضافی را جذب کنند و از آسیب دیدن چشم شما جلوگیری کنند.

 به علاوه مقادیر زیادی از ویتأمین A نیز در ساختار انبه وجود دارد که می‌تواند باعث بهبود سلامت چشم‌های شما شوند. کمبود ویتأمین A در رژیم غذایی با خشکی چشم و کاهش بینایی شبانه مرتبط است. کمبود‌های شدید می‌تواند باعث مشکلات جدی‌تری مانند اسکار قرنیه شود.

۸- خواص انبه برای سرطان

انبه سرشار از پلی فنول است که ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد. پلی فنول‌ها در واقع نوعی از آنتی اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت کنند. در صورتی که بدن نتواند به طور مؤثری با رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو مقابله کند این موارد می‌توانند باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها از جمله انواعی از سرطان‌ها در بدن شما شوند.

 مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهد که پلی فنول‌های موجود در انبه می‌توانند باعث کاهش استرس اکسیداتیو در بدن شما شوند. همچنین مشخص شده است که آن‌ها رشد سلول‌های سرطانی مختلف، از جمله سرطان خون و سرطان روده بزرگ، ریه، پروستات و سینه را از بین می‌برند یا متوقف می‌کنند.
منگی شیرین یک آنتی اکسیدان اصلی در ساختار انبه است که به دلیل خواص ضد سرطانی آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 در مطالعات حیوانی این ماده توانست التهاب را کاهش دهد، از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرد و یا رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کرد یا آن‌ها را از بین برد.

 به طور کلی نتایج تحقیقات و مطالعات انجام شده بر روی اثر پلی فنول‌های موجود در انبه بر سرطان بسیار نوید بخش و‌ امیدوار‌کننده هستند. در هر صورت در حال حاضر این مطالعات کافی نیستند و به تعداد خیلی بیشتری از مطالعات در این زمینه نیاز است تا بتوان از خواص انبه در درمان و بهبود سرطان استفاده کرد.

 

مطلب پیشنهادی: اثر یویو چیست؟

 

۹- خواص انبه برای کمر

درد‌ها و گرفتگی‌های کمر یکی از رایج‌ترین نوع درد‌های عضلانی در افراد هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف انبه می‌تواند باعث کاهش و بهبود درد‌های کمر شود. انبه دارای منیفول است که می‌تواند در کاهش اسپاسم عضلانی بسیار مؤثر باشد. فلاونوئید‌های موجود در انبه التهابات کمر را کاهش می‌دهد و خاصیت تسکین دهنده دارد. در هر صورت برای اثبات این مسأله هنوز دلایل علمی کافی وجود ندارد.

۱۰- انبه برای سرماخوردگی

ویتامین C و A و همچنین مواد معدنی و مغذی موجود در انبه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. تقویت سیستم ایمنی می‌تواند از ابتلا به سرماخوردگی‌های مکرر جلوگیری کند و درمان آن را نیز تسریع کند.

۱۱- انبه برای کبد چرب:

مطالعات اندکی در این زمینه انجام شده است و بدیهی است که برای اثبات این خواص انبه و تشخیص مکانیسم آن‌ها به مطالعات و تحقیقات بسیار بیشتری نیاز است. در هر صورت نتایج برخی از تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف انبه ممکن است برای درمان بسیاری از بیماری‌های کبدی و کبد چرب مفید واقع شود.

خواص انبه برای مردان

۱۲- خواص انبه برای مردان

بسیاری از محققان معتقدند که مصرف انبه می‌تواند دارای فواید بسیار زیادی برای مردان باشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که آنتی اکسیدان‌های موجود در انبه می‌تواند باعث خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد شود و اثر آن‌ها را بر روی اسپرم‌ها خنثی کند و از آن‌ها محافظت کند. به علاوه برخی از مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهند که مصرف انبه می‌تواند باعث بهبود و حتی درمان زودانزالی در مردان شود. 

در انبه مقادیر قابل توجهی از ویتامین ب و ویتأمین C وجود دارد که می‌توانند باعث بهبود زودانزالی در مردان شود. همچنین مقادیری از اسید‌های چرب وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد تعادل در میزان هورمون‌های جنسی شوند. 

به طور کلی نتایج حاصل از تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که مصرف انبه می‌تواند باعث بهبود کمیت و کیفیت اسپرم‌ها شود. این خواص انبه به قدری اهمیت دارد که در سال‌های اخیر در ترکیب بسیاری از دارو‌های درمان ناباروری از عصاره انبه استفاده می‌شود.

۱۳- خواص انبه برای زنان

مصرف انبه برای زنان دارای فواید بسیار زیادی است. خواص انبه برای زنان از تأمین آهن و اسیدفولیک تا جلوگیری از عفونت رحم و تأمین نیاز‌های ضروری زنان در بارداری و شیردهی مشهود است. همچنین جلوگیری از تولد نوزاد‌های نارس و دارای نقص مادرزادی نیز از خواص انبه برای زنان به شمار می‌رود.

14- خواص انبه برای رحم

طبع انبه گرم است و به همین دلیل نیز طب سنتی معتقد است که مصرف انبه می‌تواند رحم را گرم نگه دارد و عملکرد آن را بهبود ببخشد. مصرف انبه می‌تواند از ایجاد عفونت در رحم جلوگیری کند و باروری را افزایش دهد. انبه حاوی اسید گالیک و کوئرستین است خاصیت ضدالتهابی داشته و باکتری‌های رحم را کاهش و به تدریج از بین می‌برد. در هر صورت برای تأیید کامل این خواص انبه به مطالعات علمی بیشتری نیاز است.

 

مطلب پیشنهادی: هر آنچه در مورد کنگر باید بدانید!

 

۱۵- خواص انبه برای کودکان

کودکان در سنین رشد خود قرار دارند. در این دوره داشتن یک رژیم غذایی سالم برای رشد صحیح و اصولی کودک و حفظ سلامت او ضروری است. انبه دارای مواد مغذی بسیار زیادی است. این مسأله باعث می‌شود کودک بتواند با مصرف انبه بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز خود را از جمله بسیاری از مواد معدنی و ویتأمین‌ها تأمین کند. بنابراین با قرار دادن انبه در رژیم غذایی کودک خود می‌توانید سلامت او را بهبود ببخشید.

۱۶- خواص انبه در بارداری

بارداری یک دوره بسیار مهم و حساس برای مادر و جنین است. از مهم‌ترین مواردی که در طی بارداری هم مادر و هم جنین به طور ویژه‌ای به آن نیاز دارند می‌توان به آهن و اسید فولیک اشاره کرد. انبه با داشتن مقادیر قابل توجهی از این مواد می‌تواند در طی نه ماه بارداری نیاز مادر و جنین را به آهن و اسید فولیک به میزان زیادی برطرف کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که اگر مادران باردار روزانه یک عدد انبه را در دستور غذایی خود قرار دهند علاوه بر جلوگیری از تهوع، اسید فولیک مورد نیاز جنین در سه ماهه اول بارداری را تأمین و رشد عصبی جنین را تضمین می‌نمایند.

۱۷- خواص انبه برای پوست

پوست یکی از اجزای بدن است که بسیار بیشتر از اجزای دیگر بدن در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارد. نور مستقیم می‌تواند باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد شود و به پوست شما آسیب برساند. در انبه مقادیر قابل توجهی از بتاکاروتن، آنتی اکسیدان‌ها، ویتأمین C و E وجود دارند. این مواد می‌توانند از پوست شما در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کنند و سطح سلامت پوست را افزایش می‌دهد. می‌توانید از تکه‌های انبه به صورت موضعی بر روی پوست خود استفاده کنید. این کار می‌تواند منافذ پوست شما را به خوبی پاکساز‌ی کند و از تجمع باکتری‌هایی که باعث ایجاد جوش‌ها و آکنه‌ها در پوست شما می‌شوند جلوگیری می‌کند.

 

عوارض انبه

انبه یک میوه پرطرفدار و پر مصرف است. اما همواره باید به این نکته توجه کنید که مصرف انبه را باید به صورت اصولی و در حد اعتدال انجام دهید. در صورتی که در مصرف انبه زیاده روی کنید ممکن است با تعدادی از عوارض جانبی روبرو شوید. برخی از مهم‌ترین و شایع‌ترین این عوارض جانبی را در ادامه این مطلب برای شما ذکر خواهیم کرد.

۱-مشکلات گوارشی 

انبه در ساختار خود مقادیر زیادی از فیبر را دارد. این مسأله باعث می‌شود که مصرف بیش از حد آن باعث ورود مقدار زیادی از فیبر به بدن شما شود. این فیبر بیش از حد می‌تواند منجر به ایجاد نفخ، گرفتگی شکم و حتی اسهال شود.

چاقی با انبه

۲- افزایش وزن

انبه دارای مقدار زیادی از قند‌های طبیعی است. مصرف بیش از حد انبه ممکن است باعث افزایش قند در بدن شما شود و در نهایت وزن شما را افزایش دهد و تناسب اندام شما را از بین ببرد.

۳- آلرژی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از افراد در صورت مصرف مقادیر زیادی از انبه ممکن است دچار آلرژی شوند. در این موارد ممکن است علائمی مانند خارش، تورم، کهیر یا حتی آنافیلاکسی در موارد شدید ایجاد شود. اگر پس از مصرف انبه با علائمی از حساسیت یا آلرژی روبه رو شدید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

۴- مسمومیت با ویتامین A

هر ماده‌ای در صورت وجود بیش از حد در بدن می‌تواند باعث مسمومیت شود حتی آب. انبه یک منبع غنی از ویتأمین A به حساب می‌آید اما در صورتی که مقادیر بسیار زیادی از آن را استفاده کنید ممکن است با مسمومیت ویتأمین A که تحت عنوان هایپر ویتأمینوز A شناخته می‌شود رو به رو شوید.

۵- تداخلات دارویی

انبه حاوی ترکیباتی به نام فورانوکومارین است که می‌تواند با برخی دارو‌ها، به ویژه دارو‌های متابولیزه شده توسط کبد، تداخل داشته باشد. اگر از داروی خاصی به خصوص دارو‌های استاتین و آنتی هیستامین استفاده می‌کنید لازم است که در مورد مصرف انبه با پزشک متخصص خود مشورت کنید و این کار را زیر نظر او انجام دهید.

 

مطلب پیشنهادی: وظایف چربی در بدن چیست؟

 

۶- تحریک دهانی:

پوست انبه حاوی ماده‌ای به نام اوروشیول است که در پیچک سمی و بلوط سمی نیز یافت می‌شود. برخی از افراد ممکن است پس از خوردن انبه دچار سوزش یا احساس خارش در دهان یا روی لب‌های خود شوند. محققان برای جلوگیری از این مسأله توصیه می‌کنند که انبه را شسته و سپس به طور کامل پوست بکنید.

خواص انبه از نظر طب سنتینتیجه‌گیری

انبه یکی از میوه‌های بسیار محبوب در سرتاسر جهان است. به علاوه انبه دارای ارزش غذایی بسیار زیادی است و در آن مجموعه‌ای از مواد مغذی، مواد معدنی و ویتأمین‌ها وجود دارد که می‌تواند برای بدن شما بسیار مفید باشد. انبه سرشار از ویتأمین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است و با فواید سلامتی بسیاری از جمله اثرات ضد سرطانی بالقوه و همچنین بهبود ایمنی و سلامت گوارش و چشم مرتبط است.

 بسیاری از خواص انبه به صورت علمی مورد مطالعه قرار گرفته و به اثبات رسیده‌اند و بسیاری از خواص آن نیز صرفاً در حد توصیه‌های طب سنتی هستند. این در واقع به این معنا است که می‌توانید انبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از خواص اثبات شده و همین طور خواص احتمالی آن استفاده کنید. یک مسأله مهم دیگر در مورد انبه این است که می‌توانید آن را به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!