تخم شربتی برای چی خوبه؟

31 شهریور 1403 - آخرین بروزرسانی: 31 شهریور 1403
خواص تخم شربتی
تخم شربتی، این دانه‌های کوچک و پرخاصیت، به‌ظاهر ساده هستند اما گنجینه‌ای از فواید برای سلامتی در خود نهفته دارند. از زمان‌های قدیم، تخم شربتی در طب سنتی به‌عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات مختلف استفاده می‌شد و امروز نیز با توجه به فواید بی‌شمار تخم شربتی، همچنان مورد توجه قرار دارد. این دانه‌های ریز در عین حال که کم‌کالری هستند، سرشار از مواد مغذی‌اند و می‌توانند تأثیر شگفت‌انگیزی بر سلامت بدن داشته باشند. قصد دارید تا با خواص تخم شربتی آشنا شوید؟ تخم شربتی در سراسر دنیا طرفداران پروپاقرص خود را دارد. در ایران نیز از تخم شربتی به طور گسترده‌ای استفاده می‌کند. به علاوه تخم شربتی دارای فواید سلامتی بسیاری نیز هست. تخم شربتی در واقع دانه‌های ریحان هستند که دارای رنگ سیاه هستند. نوع رایج تخم شربتی معمولاً از گیاه ریحان شیرین به دست می‌آید. در برخی از نقاط دنیا تخم شربتی را به نام‌های دیگری از جمله دانه‌های سابجا و تو ماریا نیز می‌شناسند. در این محتوا قصد داریم تا شما را با خواص تخم شربتی آشنا کنیم.

 

ارزش غذایی تخم شربتی

تخم شربتی دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که در هر ۱۰۰ میلی لیتر از تخم شربتی مواد مغذی مطابق زیر وجود دارند.
کالری: ۶۰ kcal
کربوهیدرات: ۱۴. ۸۶ g
فیبر: ۰. ۳ g
قند: ۱۲. ۵۷ g
کلسیم: ۶ mg
آهن: ۰. ۱ mg
همچنین در ساختار تخم شربتی هیچ پروتئین و چربی وجود ندارد. به علاوه اسید‌های چرب و کلسترول نیز در ساختار تخم شربتی وجود ندارد.

بنر خرید رژیم

خواص خوردن تخم شربتی

تخم شربتی دارای فواید بسیار زیاد است که می‌توانید با خوردن تخم شربتی از آن‌ها استفاده کنید.در این جا برخی از مهم‌ترین خواص تخم شربتی را که به طور علمی مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفته‌اند و به اثبات رسیده‌اند را برای شما ذکر می‌کنیم.

۱-خواص تخم شربتی در استخوان

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف یک قاشق غذاخوری از تخم شربتی معادل ۱۳ گرم در روز می‌تواند باعث شود که ۱۵ درصد از نیاز روزانه شما به کلسیم و ۱۰ درصد از آهن و منیزیم را تأمین می‌کند. وجود کلسیم و منیزیم کافی در بدن می‌تواند در سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها بسیار تأثیر‌گذار باشد.

 آهن نیز در بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وجود آهن برای ساخت و تولید گلبول‌های قرمز خونی ضروری است و در صورت کمبود آهن ممکن است به کم خونی فقر آهن مبتلا شوید. بهترین منبع برای دریافت کلسیم، آهن و منیزیم غذا‌ها هستند. با این حال به دلیل سبک زندگی ناسالمی که در بین مردم وجود دارد بسیاری از افراد ممکن است کلسیم، منیزیم و آهن کافی دریافت نکنند. 

مصرف تخم شربتی می‌تواند باعث افزایش دریافت و جذب این مواد مغذی شود.
به علاوه مصرف تخم شربتی می‌تواند برای افراد گیاه خوار که گوشت و محصولات لبنی را دریافت نمی‌کنند نیز یک منبع غنی از آهن و منیزیم باشد.

۲- تخم شربتی برای یبوست

در ساختار تخم شربتی مقادیر زیادی از فیبر‌ها به خصوص فیبر محلول پکتین وجود دارد. فیبر دارای فواید بسیار زیادی برای بدن شما است. وجود فیبر در تخم شربتی می‌تواند فعالیت‌های دستگاه گوارش شما را بهبود ببخشد و باعث تسهیل و تسریع حرکات روده‌ها شود و از این طریق از ایجاد مشکلات گوارشی مانند یبوست و اسهال جلوگیری کند.

 فیبر از راه‌های دیگری نیز برای بدن شما مفید خواهد بود. برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان می‌دهند که پکتین موجود در تخم شربتی دارای خاصیت پروبیوتیک است. این به این معنی است که می‌تواند باکتری‌های مفید روده را افزایش دهد و آن‌ها را تغذیه کند.

فیبر موجود در تخم شربتی دارای فواید دیگری نیز برای بدن هست. برخی از مطالعات و تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که مصرف فیبر می‌تواند باعث تنظیم قند خون در افراد شود. در یک مطالعه از افراد مبتلا به دیابت نوع۲ خواسته شد که ۱۰ گرم تخم شربتی را بعد از هر وعده غذایی در یک لیوان آب ریخته و مصرف کنند. نتایج حاصل نشان دهنده این بود که این افراد یک کاهش ۱۷ درصدی از قند خون را پس از غذا تجربه کردند.

خاصیت تخم شربتی

۳- خواص تخم شربتی برای لاغری

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف تخم شربتی به دلیل فیبر موجود در آن می‌تواند باعث تقویت احساس سیری در شما شود و در روند کاهش وزن نیز مؤثر باشد. در هر صورت برای اثبات این مسأله به مطالعات بیشتری نیاز داریم. از تخم شربتی در رژیم لاغری نیز مانند رژیم کتوژنیک و رژیم فستینگ نیز استفاده می‌شود.

۴- تثبیت‌کننده

صمغ فیبری و غنی از پکتین حاصل از دانه‌های ریحان می‌تواند یک ماده با ارزش در صنایع غذایی باشد، زیرا بی‌طعم است و می‌تواند به غلیظ شدن و تثبیت مخلوط‌ها کمک کند. از این ماده برای تثبیت و قوام گرفتن بستنی‌ها، سس سالاد، خامه فرم گرفته کم چرب و ژله استفاده می‌شود. به علاوه به عنوان جایگزین چربی در ماست و مایونز نیز عمل می‌کند.

۵- خواص تخم شربتی برای سرطان

دانه‌های ریحان سرشار از ترکیبات گیاهی از جمله فلاونوئید‌ها و سایر پلی فنول‌ها هستند. این مواد در واقع آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی هستند که می‌توانند در بدن با رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو مقابله کنند. در اثر متابولیسم مواد مختلف در بدن شما موادی به نام رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند.

 رادیکال‌های آزاد نیز می‌توانند باعث تولید استرس اکسیداتیو در بدن شود. استرس اکسیداتیو در بدن شما به سلول‌های شما حمله می‌کند و باعث آسیب آن‌ها می‌شوند. رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو در صورتی که کنترل نشوند می‌توانند زمینه ساز ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مختلف مانند انواع سرطان‌ها شوند.

 در یک مطالعه آزمایشگاهی لوله آزمایش که در این زمینه انجام شد عصاره دانه ریحان توانست باکتری‌های مضر و همچنین سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. در هر صورت برای اثبات این خواص تخم شربتی و استفاده از آن‌ها به تحقیقات انسانی بسیار بیشتری نیاز است.

۶- غنی از امگا ۳

چربی امگا ۳ یک چربی ضروری در بدن انسان است. بدن شما از امگا ۳ در قدم اول برای تهیه و تولید انرژی استفاده می‌کند. به علاوه برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که امگا 3  دارای اثرات ضد التهابی است و می‌تواند باعث کاهش شانس ابتلا به برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ شود. 

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در یک قاشق غذاخوری از تخم شربتی تقریباً ۲. ۵گرم چربی وجود دارد که نیمی از این چربی از اسید آلفا لینولنیک ALA تشکیل شده است که یک اسید چرب امگا ۳ است. میزان نیاز بدن شما به امگا ۳ بر اساس شرایط مختلفی مانند سن و جنسیت و شرایط پایه‌ای بدن متفاوت است. در هر صورت به طور میانگین مصرف ۱۱۰۰ میلی گرم از امگا ۳ در روز برای زنان و ۱۶۰۰ میلی گرم در روز برای مردان توصیه می‌شود.

۷- هیدراتاسیون

یکی از خواص تخم شربتی که به طور ویژه‌ای از آن استفاده می‌شود خاصیت ذخیره آب است. مصرف تخم شربتی می‌تواند در تابستان بسیار مفید باشد و ذخیره آب بدن شما را در حد اعتدال نگه دارد. دانه‌های ریحان وقتی در آب خیس می‌شوند یک پوشش ژله مانند ایجاد می‌کنند که می‌تواند آب را در خود ذخیره کند. دانه‌های ریحان حاوی الکترولیت‌های مهمی مانند پتاسیم و منیزیم هستند که به حفظ تعادل مایعات مناسب و حمایت از عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب، به ویژه در هنگام تعریق زیاد و از دست دادن مایعات کمک می‌کنند.

۸- خواص تخم شربتی برای قلب

محتوای بالای فیبر، به ویژه فیبر محلول، می‌تواند به کاهش سطح کلسترول LDL کمک کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف تخم شربتی می‌تواند در ارتباط با افزایش آرامش در رگ‌های خونی و بهبود جریان خون باشد. گنجاندن دانه‌های ریحان در رژیم غذایی ممکن است به حفظ سطح کلسترول سالم، حمایت از فشار خون سالم و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.

 در هر صورت به مطالعات بیشتری نیاز است تا مشخص شود که این خواص تخم شربتی را چگونه می‌توان به کار گرفت و از آن در بهبود و جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی استفاده کرد.

۹- ضد التهاب

 در ساختار دانه‌های ریحان مقادیر قابل توجهی از مواد ضد التهابی وجود دارند. اوژنول، رزمارینیک اسید و کافئیک اسید از مهم‌ترین مواد ضد التهاب موجود در تخم شربتی هستند. این مسأله باعث می‌شود مصرف تخم شربتی در پیش‌گیری و بهبود علائم برخی از بیماری‌ها و مشکلات سلامت مانند آرتریت، بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات گوارشی و بیماری‌های پوستی مفید واقع شود.

 نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه بسیار‌امیدوار‌کننده هستند. با انجام مطالعات بیشتر می‌توان از از این خواص تخم شربتی برای تهیه دارو‌ها و مکمل‌های درمانی برای بسیاری از این بیماری‌ها استفاده کرد.

مزایای تخم شربتی

۱۰- خواص تخم شربتی برای پوست

پوست یک اندام زنده است و برای سلامت و شاداب ماندن به موا مغذی بسیاری نیاز دارد. دانه‌های ریحان سرشار از ویتأمین‌ها و مواد معدنی ضروری برای پوست سالم از جمله ویتأمین‌های A، C و E و همچنین منیزیم و روی هستند. 

بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف دانه‌های ریحان می‌تواند پوست شما را آب‌رسانی کند، در برابر آسیب‌های محیطی از پوست شما محافظت کند، خطوط و چین و چروک‌ها را کاهش دهد و روند پیی پوست را کند کند، رنگ پوست را یکنواخت کند و باعث بهبود و درمان جای لک‌ها و زخم‌های پوست شما شود.

 این خواص تخم شربتی باعث می‌شود که از آن در تهیه بسیاری از محصولات مراقبت پوست استفاده شود. به طور کلی محتوای غنی مواد مغذی آن‌ها، از جمله ویتأمین‌ها و مواد معدنی کلیدی و خواص آنتی اکسیدانی آن‌ها، می‌تواند به جنبه‌های مختلف سلامت و ظاهر پوست کمک کند.

۱۱- خواص تخم شربتی برای آسم

در طب سنتی از دانه‌های ریحان به طور ویژه‌ای برای بهبود علائم بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت و آسم استفاده می‌شود. طب سنتی معتقد است که دانه‌های ریحان می‌توانند مجاری تنفسی را آرام کنند و باعث بهبود تنفس شوند. از نطر علمی دانه‌های ریحان دارای خواص ضد التهابی، فعالیت آنتی اکسیدانی و اثرات بالقوه گشادکننده برونش هستند که می‌تواند باعث گشاد‌سازی برونش‌ها و بهبود تنفس شود و علائم برخی از بیماری‌های تنفسی مانند آسم را بهبود ببخشند.

 با این حال برای استفاده از این خواص تخم شربتی و به کار بردن آن در محصولات درمانی مرتبط با این بیماری‌ها به تحقیقات و مطالعات بسیار بیشتری نیاز است.

۱۲- خواص تخم شربتی برای مو

برای داشتن مو‌های شاداب و سالم نیاز به مصرف برخی از مواد مغذی دارید. این مسأله زمانی که شما به دنبال داشتن مو‌های بلند هستید از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار می‌شود. در واقع اگر بدن شما مواد مغذی را به طور مؤثری دریافت نکند نمی‌تواند مو‌های شما را به طور مناسب تغذیه کند. همچنین تخم شربتی می‌تواند سبب جلوگیری از ریزش مو نیز شود.

 آهن، ویتأمین k و پروتئین از مواد مغذی ضروری برای داشتن مو‌های بلند، سلامت و شاداب هستند. پروتئین و آهن می‌توانند باعث باعث رشد بهتر مو‌ها و افزایش حجم آن‌ها شوند. این مواد مغذی به میزان قابل توجهی در دانه‌های ریحان وجود دارند. این در واقع به این معنی است که با مصرف تخم شربتی می‌توانید مو‌های خود را به طور مؤثری تقویت کنید.

۱۳- خواص تخم شربتی برای کبد

کبد یکی از محل‌های اصلی متابولیسم مواد مختلف و سمی در بدن است. بدیهی است که رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو حاصل از این متابولیسم‌ها به طور ویژه‌ای بر روی کبد تأثیر می‌گذارند. در ساختار تخم شربتی مقادیر بسیار زیادی از آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتأمین‌های A و C وجود دارد.

 این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند باعث محافظت از کبد در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو شوند و سلامت کلی کبد شما را تقویت کنند. درهر صورت برای استفاده از این خواص تخم شربتی به صورت گسترده به تحقیقات بیشتری نیاز است. از دیگر خواص تخم شربتی می‌توان به بهبود بیماری کبد چرب اشاره کرد.

۱۴- خواص تخم شربتی برای کودکان

کودکی یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی انسان‌ها است. کودک در سنین رشد قرار دارد و به همین دلیل نیز به مواد مغذی، مواد معدنی و ویتأمین‌های مختلفی احتیاج دارد. در ساختار تخ شربتی مواد مغذی بسیاری وجود دارند که از آن‌ها می‌توان به اسید‌های چرب امگا ۳، پروتئین، ویتأمین، آهن، کلسیم، منیزیم و آنتی اکسیدان‌ها اشاره کرد.

تفوات تخم شربتی و دانه چیاتخم شربتی یا دانه چیا

تخم‌های شربتی یا همان دانه‌های ریحان از نظر بسیاری از خواص تغذیه‌ای مشابه دانه‌های چیا هستند. می‌توانید در این بلاگ با خواص دانه چیا نیز بیشتر آشنا شوید. البته دانه‌های ریحان کمی بزرگتر از دانه‌های چیا هستند. برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های دانه‌های ریحان و دانه‌های چیا را در ادامه برای شما ذکر می‌کنیم.

  • دانه‌های چیا منبع بسیار غنی‌تری از امگا ۳ هستند و تقریباً بیش از دو برابر دانه‌های ریحان چربی امگا ۳ دارند. با این حال مقدار فیبر موجود در دانه‌های چیا کمی از تخم شربتی کمتر است.
  • هر دو این دانه‌ها وقتی خیس می‌شوند پف می‌کنند و حالت ژله‌ای پیدا می‌کنند با این حال تخم شربتی هم سریع‌تر پف می‌کنند و هم اندازه بزرگتری از دانه‌های چیا پیدا خواهند کرد.
  • هر دو دانه دارای طعم ملایم و نسبتاً مشابهی هستند. این مسأله به شما این امکان را می‌دهد که آن‌ها را به راحتی به دستور‌های غذایی خود اضافه کنید و از آن‌ها در تهیه اسموتی‌ها و محصولات پخته استفاده کنید.
  • یکی از تفاوت‌های اصلی بین دانه‌های چیا و دانه‌های ریحان یا همان تخم شربتی این است که دانه‌های چیا را به صورت خشک نیز می‌توانید مصرف کنید. مثلاً می‌توانید آن‌ها را روی انواع سالاد‌ها بپاشید. اما دانه‌های ریحان در اغلب اوقات به صورت خشک مصرف نمی‌شوند زیرا جویدن آن‌ها بسیار سخت است.

 

نحوه استفاده از تخم شربتی

برای استفاده از تخم شربتی در ابتدا باید آن‌ها را خیس کنید. لازم است در خیس کردن دانه‌های ریحان به این مسأله توجه داشته باشید که از میزان آب کافی استفاده کنید. لازم نیست نگران این باشید که میزان آب زیادی را در نظر گرفته‌اید زیرا تخم شربتی‌ها فقط به اندازه نیاز خودشان آب را جذب خواهند کرد اما در صورتی که از آب کم استفاده کنید ممکن است تخم شربتی‌ها ظاهر جذابی پیدا نکنند.

 از تخم شربتی به شکل‌های بسیار زیادی می‌توانید استفاده کنید. در واقع دست شما در استفاده از تخم شربتی بسیار باز است. می‌توانید از آن‌ها در تهیه انواع اسموتی‌ها، میلک شیک، لیموناد و سایر نوشیدنی‌ها، سوپ‌ها، سس سالاد، ماست، پودینگ، غلات داغ مانند بلغور جو دوسر، پنکیک سبوس دار، غذا‌های ماکارونی سبوس دار و انواع نان و کلوچه استفاده کنید.

 

ضرر و معایب تخم شربتی

تخم شربتی دارای فواید بسیار زیادی است اما در زیاده روی در مصرف آن می‌تواند باعث ایجاد برخی از عوارض جانبی در بدن شما شود. برخی از مهم‌ترین این عوارض جانبی را در ادامه برای شما ذکر کردیم.

۱- فیبر یک ماده مفید برای بدن شما و به خصوص دستگاه گوارش است. با این حال مصرف فیبر زیاد آسان نیست. متخصصان توصیه می‌کنند که فیبر رژیم غذایی خود را به تدریج افزایش دهید و از وارد کردن ناگهانی مقادیر بسیار زیاد فیبر به رژیم غذایی خود اجتناب کنید. مصرف مقادیر زیادی از فیبر می‌تواند باعث ایجاد برخی از عوارض گوارشی مانند نفخ شود.

۲- تخم شربتی دارای مقادیر بسیار زیادی از ویتامین k است. ویتأمین k یک ویتأمین ضروری در بدن است که برای لخته شدن خون لازم است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد دانه‌های ریحان می‌تواند با برخی از دارو‌ها مانند وارفارین و دارو‌های مشابه رقیق‌کننده خون تداخل ایجاد کند. به همین دلیل محققان توصیه می‌کنند اگر از این گروه‌هایی دارویی دارو مصرف می‌کنید در مورد مصرف دانه‌های ریحان با پزشک خود مشورت کنید و این کار را زیر نظر او انجام دهید.

اهمیت تخم شربتی

تخم شربتی برای بارداری

برخی از تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که مصرف تخم شربتی در بارداری می‌تواند مفید باشد. برخی از مطالعات دیگر نشان می‌دهند که مصرف تخم شربتی در صورتی که از اعتدال خارج شود می‌تواند برای بارداری آسیب‌زا باشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف تخم شربتی می‌تواند در تأمین آب و مواد مغذی برای مادر و جنین مفید باشد. 

برخی از مطالعات دیگر نشان می‌دهند که مصرف تخم شربتی می‌تواند باعث ایجاد برخی از مشکلات گوارشی مانند اسهال یا نفخ برای مادر شود. به علاوه اگر در دوران بارداری از دارو‌های خاصی استفاده کنید ممکن است با تخم شربتی تداخل داشته باشند. تخم شربتی می‌تواند با دارو‌های فشار خون، ضد قند خون، ضد التهاب و ضد انعقاد خون تداخل داشته باشد و باعث کاهش جذب این دارو‌ها در بدن شما شود.
به علاوه در دوران بارداری بدن مادر حساس‌تر می‌شود و ممکن است بعضی از افراد باردار علایم حساسیت را نسبت به خود برانگیزد. این افراد ممکن است علائمی مانند خارش پوست، تپش قلب، تنگی نفس، برافروختگی لب و زبان و شوک آنافیلاکتیک را تجربه کنند.

جمع‌بندی

تخم شربتی را در کشور ما ایران به طور ویژه‌ای برای مقابله با گرمازدگی و گرمای هوا در طول فصل گرم سال یعنی تابستان استفاده می‌کنند. با این حال تخم شربتی دارای فواید بسیار زیادی برای بدن و سلامت شما است. دانه‌های ریحان سرشار از فیبر، منبع خوبی از مواد معدنی، سرشار از چربی امگا ۳ گیاهی و سرشار از ترکیبات گیاهی مفید هستند. 

می‌توانید دانه‌های ریحان یا همان تخم شربتی را به روش‌های بسیار مختلفی در رژیم غذایی خود بگنجانید و از خواص بی‌نظیر آن بهره بگیرید. تخم‌های شربتی در صورتی که در ح اعتدال مصرف شوند عارضه جانبی خاصی را برای شما به همراه نخواهند آورد و می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را مصرف کنید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!