16 مورد خواص سرکه سیب برای سلامتی و لاغری

03 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 30 مرداد 1403
خواص سرکه سیب

دنیای امروز پر شده از دارو های شیمیایی، این دارو ها با اینکه در اکثر موارد توسط پزشکان تجویز می شود،اما گاهی از طرف خود مردم بدون تجویز استفاده می شود. عوارض برخی از دارو‌های شیمیایی به حدی زیاد است که می‌تواند منجر به از دست دادن سلامت بخش‌های دیگری از بدن شود. این درحالی است که می توانید از خواص برخی مواد مثل خواص سرکه سیب برای پیشگیری برخی بیماری ها استفاده کنید.

در این محتوا قصد داریم تا با شما در مورد خواص سرکه سیب و تاثیر آن در بیماری های مختلف صحبت کنیم. دقت داشته باشید که سرکه سیب و موادی از این دست می توانند برای پیشگیری و یا بهبود نسبی مناسب باشند. با این حال اگر درگیر بیماری خاصی هستید، حتما بایستی به پزشک مراجعه کنید و می توانید در کنار دارو های شیمیایی تجویز شده، از مواد طبیعی هم استفاده کنید.

 

نحوه تولید سرکه سیب:

به صورت سنتی برای تولید سرکه سیب سیب‌ها را در حضور باکتری‌ها قرار می‌دهند تا تخمیر انجام شود. تهیه سرکه سیب به صورت سنتی تقریباً یک ماه زمان می‌برد، اما با روش‌های صنعتی می‌توان سرکه سیب را خیلی سریع‌تر تهیه کرد.در ساختار سرکه سیب ۶ درصد استیک اسید و مقداری از اسید‌های دیگر و همین طور آب وجود دارد. جالب است بدانید که در ساختار سرکه سیب هیچ کربوهیدراتی وجود ندارد و هر قاشق غذاخوری از آن تنها ۳ کالری دارد.

 

خواص سرکه سیب در طب سنتی

سرکه سیب علاوه بر این که یک چاشنی خوب و خوش طعم به حساب می‌آید و در بسیاری از خوراکی‌ها و غذا‌ها کاربرد دارد، دارای خواص زیاد و فوق‌العاده‌ای نیز هست. سرکه سیب به طور کلی سرشار از املاح و ویتأمین‌ها است که آن را به یک ترکیب شفا بخش برای درمان انواع بیماری‌ها تبدیل می‌کند. همچنین سرکه از نظر طب سنتی دارای طبع سرد و خشک است و در درمان بیماری‌هایی که به خاطر گرم شدن طبع بدن ایجاد می‌شوند مؤثر است.

 

مطلب پیشنهادی: خواص عناب چیست؟

 

مزایای سرکه سیب:

۱- خواص سرکه سیب برای کبد:

سرکه سیب یکی از معجزات طبیعی برای کبد چرب محسوب می‌شود، که می‌تواند علائم را به طور مؤثری کاهش دهد و همچنین در پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب نیز جلوگیری کند. مصرف سرکه سیب به صورت ناشتا موجب درمان بسیاری از بیماری‌های کبدی می‌شود. سرکه سیب سرعت دفع مواد زائد و سمی را از بدن افزایش می‌دهد، چربی‌های تجمع یافته در بدن را کاهش می‌دهد و در نتیجه عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و ورم کبد را نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بی شک مصرف سرکه دارای خواص زیادی است، اما باید به این نکته توجه کنید که سرکه سیب دارای خاصیت اسیدی است و ممکن است در بعضی افراد موجب ایجاد سوزش در مری شود. بنابراین بهتر است برای مصرف سرکه سیب به صورت ناشتا از مقادیر کم در حد یک قاشق غذا خوری شروع کنید، کم کم این مقدار را افزایش دهید و به یک قاشق غذاخوری برسانید.

۲-خواص سرکه سیب برای قلب و کاهش فشار خون:

سرکه سیب دارای خواص زیاد و منحصر به فردی برای قلب است. سرکه سیب دارای استیک اسید است که باعث می‌شود میزان کلسترول خون کاهش پیدا کند. افزایش کلسترول در خون یکی از دلایل اصلی گرفتگی عروق و ایجاد انواع بیماری‌های قلبی است و به همین دلیل نیز سرکه سیب می‌تواند، در بهبود سلامت قلب مؤثر واقع شود.
سرکه دارای یک آنتی اکسیدان قوی به نام اسید کلروژنیک است که از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می‌کند و این گونه به سلامت عروق و قلب کمک می‌کند. یکی دیگر از خواص سرکه سیب برای کاهش فشار خون است و از طریق به تعادل رساندن فشار خون در بهبود سلامت کلی قلب تأثیر‌گذار است.

خواص سرکه سیب

۳- خواص سرکه سیب برای معده:

برای معده، خواص سرکه سیب مانند شمشیر دولبه است؛ هم می تواند به درمان کمک کند، هم ممکن از باعث بدتر شدن آن شود. سرکه سیب در بهبود و درمان بسیاری از مشکلات معده مانند: گوارش‌های کند یا سنگین و اختلالات شکمی تأثیرات زیادی را به همراه دارد. سرکه سیب باعث کاهش میزان اسیدیته معده می‌شود و از این طریق نیز باعث کاهش بسیاری از علائم معده و درد‌های معده می‌شود. برای از بین بردن باکتری E.coli که منشا بسیاری از بیماری های معده می‌باشد هم مفید است.

کسانی که از مشکلات معده رنج می‌برند باید توجه کنند که سرکه سیب را به صورت ناشتا مصرف نکنند، بلکه آن را بعد از وعده‌های غذایی چرب و سنگین مصرف کنند تا هضم غذا آسان‌تر شود. علائمی مانند سوزش‌های معده تسکین پیدا کنند.در طب سنتی از ترکیب سرکه سیب و عسل برای متعادل‌سازی میزان اسید معده و بهبود سوزش‌های معده استفاده می‌شود. همچنین یکی از خواص سرکه سیب ضد التهاب بودن است. این خاصیت می‌تواند منجر به بهبود سوزش و درد‌ها و مشکلات مربوط به مری شود.

۴- تقویت مفاصل:

همان طور که گفتیم سرکه دارای ساختاری است که در بدن موجب به کاهش التهاب و درد می‌شود، به همین دلیل مصرف سرکه در درمان درد‌های مفصلی مؤثر است. افراد مبتلا به انواع درد‌های مفصلی مانند زانو درد، آرتریت و… می‌توانند از خواص سرکه سیب به صورت موضعی بر روی مفاصل و یا به صورت خوراکی استفاده کنند.

۵- خواص سرکه سیب برای لاغری:

بدون شک بار‌ها در مورد خواص سرکه سیب برای چربی سوزی شنیده اید. مصرف سرکه سیب برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه می‌شود. سرکه سیب به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. یکی از جالب ترین خواص سرکه سیب این است که هنگام هضم غذا موجب کاهش جذب قند می‌شود. سوخت و ساز و متابولیسم چربی را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر نیز منجر به کاهش اشتهای کاذب، کاهش کلسترول و چربی مضر می‌شود و به تعدیل وزن و کاهش آن کمک می‌کند.

سرکه سیب را برای لاغری به شکل‌های مختلفی می‌توان مصرف کرد. مصرف سرکه سیب در کنار سیاه دانه برای لاغری بسیار توصیه می‌شود و یک اثر تقویت شده را از خود نشان می‌دهد. قرص سرکه سیب یکی دیگر از مواردی است که برای لاغری طراحی و تولید و به بازار عرضه شده است که به کم شدن چربی شکم به طور ویژه‌ای کمک می‌کند.

اگر قصد دارید از خود سرکه سیب برای لاغری استفاده کنید، بهتر است بدانید که بهترین زمان برای مصرف سرکه سیب برای لاغری قبل از وعده‌های غذایی است. توصیه می‌شود که یک قاشق غذا خوری از سرکه سیب را با مقداری آب مخلوط کنید و قبل از وعده‌های غذایی بنوشید. این کار به طور مؤثری چربی سوزی بدن را بالا برده و به لاغری کمک می‌کند.

۶- خواص سرکه سیب برای پوست:

یکی دیگر از خواص سرکه سیب این است که یک لایه بردار خفیف و طبیعی محسوب می‌شود. این ماده پوست را از آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پاک می‌کند، منافذ بسته را باز می‌کند و بر درمان انواع جوش‌ها، لک‌های پوستی و آکنه‌ها نیز اثر می‌گذارد.

۷- یک ضد عفونی‌کننده قوی:

سرکه سیب به سبب خاصیت اسیدی که دارد به عنوان یک ضد عفونی‌کننده طبیعی به حساب می‌آید. شما می توانید از خواص سرکه سیب برای ضدعفونی سطوح و در از بین بردن طیف وسیعی از میکرو ارگانیسم‌ها از جمله قارچ‌ها، شپش‌ها، عفونت گوش و حتی زگیل استفاده کنید. البته که به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

 

مطلب پیشنهادی: خواص اسطوخودوس چیست؟

 

۸- خواص سرکه سیب در دیابت:

دیابت یا به اصطلاح عمومی بیماری قند خون دو نوع دارد که نوع اول آن ارثی است، اما نوع دوم آن اکتسابی است که بیشترین عامل ایجاد آن بی‌تحرکی و سبک نادرست زندگی است. سرکه سیب در درمان و بهبود عوارض ناشی از دیابت نوع دو بسیار تأثیر‌گذار است. تحقیقات انجام شده، خواص سرکه سیب بر کاهش قند خون را به واضحی نشان داده و ثابت کرده است. این سرکه را می‌توان برای پیش‌گیری از ابتلا به دیابت یا درمان و بهبود دیابت استفاده کرد.

۹- بهبود اگزمای پوست:

بسیاری از افراد از خشکی و اگزمای پوست خود رنج می‌برند. این مشکل در سال‌های اخیر به خاطر مصرف حجم انبوهی از محصولات پوستی مانند صابون‌ها و… که دارای PH قلیایی هستند، در افراد مختلف بیشتر نیز شده است.
سرکه سیب دارای خاصیت اسیدی و PH اسیدی است که می‌تواند در بهبود خشکی و اگزمای پوست مؤثر باشده. همچنین سرکه سیب می‌تواند باعث کاهش ریسک ابتلا به عفونت‌های پوستی شود.

جالب است بدانید که سرکه سیب در فرمول بسیاری از مواد و محصولات مراقبت پوستی به مقدار کمی به کار رفته است. البته به این نکته توجه کنید که بهتر است سرکه سیب را بدون نظر و تأیید پزشک بر روی پوست صورت استفاده نکنید، زیرا به دلیل خاصیت اسیدی خود ممکن است به پوست آسیب بزند.

سرکه سیب

۱۰- کمک به درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک:

نتایج یک تحقیق انجام شده در مورد تأثیر سرکه سیب بر روی سندروم تخمدان پلی کیستیک، نشان داده است که مصرف سرکه سیب برای مدت یک ماه و نیم تا صد و ده روز، به طور منظم و کنترل شده به ۵۷ درصد جمعیت مورد مطالعه کمک کرده است تا سندروم تخمدان پلی کیستیک آن‌ها کنترل شود. همچنین سرکه سیب در تخمک‌گذاری دوباره نیز تأثیر خوبی داشته است.

۱۱- خواص سرکه سیب برای زنان: 

مصرف سرکه سیب در زنان می‌تواند تأثیرات فوق‌العاده‌ای به دنبال داشته باشد. سرکه سیب علائم پیش و هنگام قاعدگی را کاهش می‌دهد، خارش و عفونت‌های واژن را بهبود می‌بخشد و برای تقویت سلامت پوست و مو و ناخن نیز مفید است.

۱۳- ضد سرطان:

سرطان یکی از بیماری‌های شایع در جهان و دومین علل مرگ و میر به حساب می‌آید. سلول‌های بدن انسان به طور مداومی در حال تخریب و جایگزینی هستند، حال اگر به هر دلیلی تعادل این چرخه به هم بخورد و سلول‌ها شروع به افزایش غیر اصولی کنند، انواع مختلفی از سرطان ایجاد می‌شود.
نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد که سرکه سیب بر روند بهبود سرطان تأثیر‌گذار است. سرکه سیب خاصیت ضد تومور دارد و رشد سرطان را کم و سیر بیماری را کند می‌کند. قبل از مصرف سرکه طی دوران درمان سرطان حتما با پزشک مشورت کنید.

۱۴- تمیزکننده مواد غذایی:

ضدعفونی بسیاری از مواد خوزاکی مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات یک نیاز عمده است. سرکه به دلیل خاصیت آنتی باکتریالی خود، یک انتخاب طبیعی و مناسب برای ضد عفونی مواد خوراکی محسوب می‌شود. مطالعات انجام شده ثابت کرده است که خواص سرکه سیب می‌تواند بسیاری از باکتری‌ها مانند سالمونلا و بسیاری از عوامل بیماری زای دیگر را نیز از بین ببرد.
بهترین راه برای ضد عفونی مواد خوراکی به صورت ترکیبی استفاده از ترکیبی با درصد مساوی از سرکه سیب و آبلیمو است. برای این کار کافی است، این ترکیب را تهیه و در یک بطری دارای درب اسپری بریزید و روی موادی مانند میوه‌ها و سبزیجات اسپری کنید و سپس برای یک ساعت به مواد خوراکی استراحت دهید.

۱۵- از بین بردن بوی بد پا:

یکی از بهترین خواص سرکه سیب، از بین بردن بوی بد پا است. برای این کار می‌توانید به راحتی یک دستمال حوله‌ای را با سرکه سیب مرطوب کنید و آن را چندین بار بر روی پا‌های خود بکشید.

مزایای سرکه سیب

۱۶- بهبود گلو درد:

درمان‌های خانگی زیادی برای بهبود درد‌های گلو وجود دارد. یکی از این درمان‌های خانگی استفاده از ترکیب آب گرم و عسل و سرکه سیب است. لازم است به این نکته توجه کنید که این مسأله به صورت عمومی بیان شده است و طرفداران زیادی دارد، اما هیچ تحقیقات علمی در این زمینه انجام نشده است. در هر صورت امتحان این راه درمان خانگی هیچ ضرری را در پی نخواهد داشت، بنابراین به راحتی می‌توانید آن را امتحان کنید.

 

مطلب پیشنهادی: خواص ریواس چیست؟

 

عوارض جانبی مصرف سرکه سیب:

سرکه سیب نیز مانند تمام مواد غذایی و خوراکی دیگر در صورت مصرف بیش از حد و نادرست، می‌تواند عوارضی را برای افراد ایجاد کند. در ادامه مهم‌ترین عوارض سرکه سیب را برایتان آورده‌ایم:

۱-انواع مشکلات گوارشی:

مصرف نادرست سرکه سیب می‌تواند منجر به ایجاد تعدادی از مشکلات گوارشی گردد. یکی از مهم‌ترین مشکلات گوارشی که در اثر مصرف سرکه سیب ایجاد می‌شود درد‌های شکمی است. یکی دیگر از مواردی که ممکن است ظهور کند، تأخیر در تخلیه معده است. یکی از عوارض سرکه سیب این است که منجر به کندی حرکات و فعالیت دستگاه گوارش و کاهش سرعت مواد مغذی می‌شود. در این موارد فرد با عوارضی از جمله حالت تهوع، سرگیجه و.. ممکن است روبه رو شود.

۲- آسیب به مینای دندان:

مواد اسیدی می‌توانند به دندان‌ها و مینای آن‌ها آسیب برسانند. سرکه دارای خاصیت اسیدی است و می‌تواند خاصیت اسیدی بزاق دهان را نیز افزایش دهد که این مورد می‌تواند منجر به آسیب دندان‌ها و مینای آن‌ها شود.برای جلوگیری از این دسته عوارض سرکه سیب توصیه می‌شود که سرکه سیب را به صورت رقیق شده و ترکیب شده با آب بنوشید.

۳- کاهش سطح پتاسیم:

شواهد نشان می‌دهد که سرکه سیب می‌تواند بر روی کاهش سطح پتاسیم خون تأثیر‌گذار باشد. کاهش سطح پتاسیم در بدن اگر شدید باشد می‌تواند بر روی استخوان‌ها تأثیر‌گذار باشد و حتی منجر به پوکی استخوان و درد‌های استخوانی شود.

۴- ایجاد سوختگی در پوست و مری:

همان طور که گفتیم سرکه سیب دارای خاصیت اسیدی است. این خاصیت اسیدی به خصوص در کودکان که پوست بسیار نازکی دارند، می‌تواند منجر به سوختگی در پوست یا نواحی مانند مری شود.به دلایلی که در بالا اشاره شد توصیه می‌شود که مصرف سرکه سیب در کودکان با احتیاط خیلی زیادی صورت بگیرد.

 

این مقاله را هم بخوانید: خواص توت فرنگی

 

چه قدر سرکه سیب را مصرف کنید؟

عوارض جانبی که مصرف سرکه سیب در بر دارد باعث می‌شود، مقدار مصرف سرکه سیب از اهمیت زیادی برخوردار شود.
یکی از بهترین گزینه‌ها برای مصرف ایمن سرکه سیب و جلوگیری از ایجاد عوارض این است که مصرف سرکه سیب را به صورت رقیق شده و ترکیبی با آب انجام دهید.

تداخلات دارویی سرکه سیب:

سرکه سیب با بسیاری از دارو‌ها تداخل ایجاد می‌کند، به همین دلیل نیز اکیدا توصیه می‌شود که اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و یا از بیماری خاصی رنج می‌برید، قبل از مصرف سرکه سیب با دکتر متخصص مشورت کنید. از انواع دارو‌های پر مصرفی که با سرکه سیب تداخل ایجاد می‌کنند، می‌توان به ئارو‌های دیابت، دارو‌های قلبی مانند دیگوکسین و دارو‌های مدر یا ادرار‌آور اشاره کرد.

سرکه سیب از مواد خوراکی محسوب می‌شود که دارای بسیاری از خواص است و از آن در انواع مختلف بیماری‌ها و مشکلات سلامتی استفاده می‌شود. هم چنین سرکه سیب در طب سنتی از دیرباز جایگاه ویژه‌ای داشته است و از آن در بسیاری از موارد مانند ضدعفونی‌ها و درمان بیماری‌ها نیز استفاده شده است، فراموش نکنید که سرکه سیب در کنار تمام فواید ذکر شده، دارای خاصیت اسیدی و معایبی نیز هست. در تمام موارد برای مصرف سرکه سیب پیشنهاد می‌شود که از مصرف خالص آن خودداری شود و آن را به صورت رقیق شده در ترکیب با آب استفاده کرد.

همچنین مصرف سرکه سیب بر روی پوست می‌تواند آسیب زننده باشد به خصوص اگر بر روی سطح پوست زخم یا سوختگی وجود داشته باشد. به یاد داشته باشید که در هر فردی خواص سرکه سیب می‌تواند تأثیر‌گذاری متفاوتی داشته باشد. ممکن است بسیاری از خواص سرکه سیب به خوبی برای شما نمودار شود و بعضی از آن‌ها نیز می‌توانند در بدن شما تأثیری نداشته باشند. در هر صورت شکی نیست که سرکه سیب از جمله موادی است که دارای خواص مفید بسیار زیادی است و مصرف درست و اصولی آن می‌تواند بسیار سودمند و مفید باشد.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!