خواص میخک چیست؟ مزایا و معایب آن

02 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 30 مرداد 1403
خواص میخک چیست؟

میخک یک ادویه خوش طعم و معطر است که از زمان‌های گذشته به سبب خواص منحصر به فرد خود، دارای کابرد‌های متفاوتی در طب سنتی و آشپزی بوده است. میخک در واقع غنچه‌های گل درخت میخک است که بومی اندونزی است، اما امروزه به سبب خواص و موارد کاربردی متعدد آن در بسیاری از نقاط گرمسیر دنیا، مانند هند و چین کاشت و برداشت و سپس صادر می‌شود. میخک یکی از گیاهانی است که در طب سنتی ایرانی و همین طور در طب سنتی چینی به فراوانی از آن استفاده می‌شود.

خواص میخک بسیار متعدد و زیاد است که می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش التهاب
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی 
  • دیابت
  •  کمک به هضم غذا
  • و…  از جمله خواص میخک است.

میخک به عنوان ادویه در بسیاری از غذا‌ها، دسر‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. همچنین از میخک در صنعت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای تولید موادی مانند دهان شویه‌ها، کرم‌ها، ژل‌ها و روغن‌ها استفاده می‌شود. چوب میخک نیز دارای خواص فوق‌العاده‌ای، برای سلامت بدن و درمان بیماری‌های مختلف دارد.
ادویه میخک، به دو صورت کامل و آسیاب شده وجود دارد. از آن می‌توان در انواع غذا‌ها و دسر‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده کرد.جالب است بدانید که میخک به عنوان ادویه اصلی، در غذا‌های هندی به کار می‌رود. همچنین میخک را می‌توان در انواع متفاوت و متنوعی مانند خشک و تازه، روغن و عصاره و و پودر تهیه و استفاده کرد.

 

مطلب پیشنهادی: خواص دانه چیا چیست؟

 

طبع میخک چیست؟

در طب سنتی مواد مختلف طبع‌های مختلفی دارند، طبع میخک گرم و خشک است. دارای خواص آنتی ویروسی و آنتی باکتریایی زیادی است.

ارزش غذایی میخک چه قدر است؟

دو گرم از میخک دارای ارزش غذایی زیر است:
۶کالری دارد که شامل یک گرم کربوهیدرات و یک گرم فیبراست. می‌تواند ۵۵درصد نیاز روزانه بدن به منگنز و ۲ درصد نیاز روزانه بدن به ویتأمین k را تأمین می‌کند. دارای 0.125 گرم پروتئین است.

خواص میخک چیست؟

میخک دارای خواص بسیار زیادی می باشد، در این قسمت سعی می کنیم تا تعداد از این مزایا را برای شما شرح دهیم و شما را با مهمترین خواص میخک آشنا کنیم.

مقابله با سرطان:

میخک یکی از موادی است که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است و آنتی اکسیدان به طور مداوم در بدن، با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. بنابراین مصرف میخک می‌تواند، از ابتلا به سرطان‌ها در بسیاری از موارد جلوگیری کند. در واقع حواص میخک در ضد سرطان بودنش به دلیل آنتی اکسیدان غنی است که دارد.

از بین بردن باکتری‌های مضر:

میخک دارای خواص ضد میکروبی است و می‌تواند با میکروارگانیسم‌های مختلف مقابله کند.تحقیقات انجام شده در زمینه تأثیرات میخک نشان می‌دهد که اسانس میخک می‌تواند، حداقل سه نوع رایج از باکتری‌های E. Coli را از بین ببرد که نقش به سزایی در عفونت‌ها و مشکلات مسمومیت غذایی دارند.

یکی دیگر از خواص میخک ضد باکتریایی بودن آن است. این موضوع در افزایش سطح سلامت دهان و دندانها مؤثر باشد.جالب است بدانید که در یک تحقیق انجام شده، روی یک گروه چهل نفره که برای مدت معین از یک دهان شویه گیاهی استفاده کرده‌اند. شامل روغن درخت چای، میخک و ریحان بوده است، نشان داده است که سلامت لثه این افراد به شکل مؤثری بهبود یافته و میزان پلاک و باکتری‌های موجود در دهان کاهش پیدا کرد.

خواص میخک برای کبد:

میخک دارای موادی است که می‌تواند، بر سلامت کبد تأثیر بگذارد و آن را تقویت کند.
همچنین میخک‌ها دارای یک ماده به نام اوژنول هستند، که این ماده نیز به نوبه خود سبب بهبود عملکرد کبد می‌شود .
میخک با ترکیباتی که در ساختار خود دارد، سبب کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو، بهبود سیروز کبدی و زخم‌های کبدی و کاهش احتمال ابتلا به کبد چرب و به طور کلی تقویت عملکرد کبد می‌شود.

خواص میخک برای دیابت:

یک مطالعه که روی یک دسته از موش‌های مبتلا به دیابت انجام شد، نشان داد که عصاره میخک می‌تواند در تنظیم قند خون مؤثر باشد. مطالعه بعدی بر روی انسان‌های مبتلا به دیابت انجام شد و نشان داد که میخک و مواد موجود در آن باعث افزایش جذب قند از خون به سلول‌ها، افزایش ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلول‌های تولید کنند انسولین می‌شود. نتایج تحقیقات به طور کلی نشان می‌دهد که مصرف میخک در تنظیم قند خون تأثیر زیادی دارد. در واقع از مهمترین خواص میخک کاهش قند خون است ،اما دقت داشته باشید که می تواند برای افرادی که قند نرمالی دارند و یا حتی سطح قند خونشان از نرمال کمتر است بسیار خطرناک باشد.

کمک به سلامت استخوان‌ها:

پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است، که بسیاری از سالمندان را درگیر می‌کند. در نتیجه پوکی استخوان شما با خطراتی مانند درد‌های استخوانی، خطر شکستگی اسنخوان‌ها و ترک خوزدن استخوان رو به رو خواهید شد.
یکی از دلایل اصلی ابتلا به پوکی استخوان کمبود موادی معدنی مانند منگنز است. میخک سرشار از مواد مغذی است که بسیاری از آن‌ها در تراکم استخوان‌ ها نقش دارند. نتیجه تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد، که میخک توانایی این را دارد که تراکم و استحکام استخوان‌ها را افزایش دهد.

 

مطلب پیشنهادی: کنجد برای چی خوبه؟

 

بهبود زخم معده:

تحقیقات انجام شده در این مورد نشان می‌دهد که میخک و عصاره آن در بهبود زخم معده مؤثر هستند. زخم‌های گوارشی زخم‌های هستند که به طور عمده در نواحی معده، اثنی عشر و یا مری ایجاد می‌شوند. این زخم‌ها زخم‌های دردناکی هستند و اغلب در اثر عواملی مانند استرس و اضطراب زیاد ایجاد می‌شوند. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد، که خواص میخک در بعضی موارد می‌تواند، منجر به افزایش مخاط معده شود و از معده در برابر ایجاد زخم‌ها محافظت کند. همچنین در یک مطالعه دیگر نشان داده شده است که میخک اثری مشابه با دارو‌های ضد زخم را از خود نشان می‌دهد و باعث بهبود سریع‌تر و بهتر زخم‌های گوارشی می‌شود.

خواص میخک

خواص میخک برای لاغری:

خواص میخک سبب افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن می‌شود و از این طریق سبب کاهش وزن می‌گردد .همچنین میخک برای رژیم افراد دیابتی نیز انتخاب خوبی است، زیرا قند خون را به طور مؤثری کنترل می‌کند. بنابراین خواص میخک برای لاغری می تواند مفید واقع شود. با توجه به این موارد شما می توانید میخک را هم در رژیم لاغری خودتان اضافه کنید. هر چند قبل از این کار با متخصص تغذیه و یا پزشک مشورت کنید.

خواص میخک برای پوست:

میخک در ساختار خود دارای مقدار زیادی از آنتی اکسیدان‌ها است که باعث می‌شود خواص ضد جوش داشته باشد.
میخک خواص ضد میکروبی زیادی دارد که باعث می‌شود با انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها مقابله کنند و با توجه به این خاصیت میخک می‌تواند، در درمان انواع عفونت‌های پوستی و و آکنه‌ها و جوش‌ها مؤثر واقع شود.

خواص میخک برای ریه:

میخک خواصی دارد که تنفس را آسان می‌کند و سبب بهبود و تسکین سریع برونشیت و آسم می‌شود.
برای این کار کافی است بخور میخک بگیرید، به این صورت که میخک را بر روی حرارت قرار دهید و بخار ناشی از آن را تنفس کنید.همچنین اضافه کردن دو قطره روغن میخک به چای‌تان سبب پاک‌سازی عمیق مجاری تنفسی می‌شود.جویدن یک تکه کوچک میخک نیز می‌تواند، به طور مؤثری گلو درد شما را تسکین دهد.

 

مطلب پیشنهادی: خواص پیاز چیست؟

 

میخک برای دندان درد:

میخک یکی از مواردی است که در تسکین درد‌های دندانی به صورت گسترده استفاده می‌شود.جالب است بدانید که در طی یک مطالعه انجام شده، بر ۷۳ بزرگسال نتایج نشان داد که اثر ژل حاوی میخک بر روی درد دندان با اثر بنزوکایین که یک بی‌حس‌کننده مؤثر قوی به حساب می‌آید قابل مقایسه است.
از دیگر خواصی که میخک به دنبال می‌آورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ضد عفونی دستگاه گوارش، کمک به ترک سیگار و ر‌هایی از اعتیاد، افزایش سلامت دستگاه تنفس و درمان بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت و آسم، جلوگیری از چاقی، پیش‌گیری از سرطان، مبارزه با التهاب لثه و افزایش سلامت دهان و دندان‌ها، کاهش استرس و اضطراب و…

خواص میخک برای مردان و زنان بسیار متفاوت می باشد برای همین در ادامه برای شما مهمترین خواص میخک برای زنان و مردان را شرح می دهیم.

خواص میخک برای مردان:

یکی از رایج‌ترین مشکلات برای مردان در جامعه امروز اختلالات جنسی و اختلالات مربوط به نعوظ است.
دلیل اصلی این اختلالات کمبود هورمون‌های جنسی مردانه از جمله تستسترون است.میخک دارای موادی در ساختار خود است که باعث افزایش و تنظیم سطح هورمون تستسترون در مرد‌ها می‌شود.همچنین میخک موجب تقویت قدرت اسپرم‌ها در مردان می‌شود.

میخک یکی از مهم‌ترین موادی است که می‌توانید از آن برای تقویت قدرت جنسی و نعوظ استفاده کرد.
خواص میخک برای مردان نیز بسیار زیاد می باشد. از مهمترین این خواص می‌توان به محافظت در برابر سرطان‌هایی مانند سرطان پروستات، کمک به درمان اختلال نعوظ ناتوانی جنسی، افزایش تولید هورمون‌های جنسی مانند تستسترون، پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، بهبود تعداد و تحرک اسپرم‌ها و افزایش سلامت عمومی جنسی مردان اشاره کرد.

میخک برای زنان

خواص میخک برای زنان:

میخک برای رحم فواید زیادی دارد. میخک عملکرد رحم را تقویت می‌کند وسبب بهبود عملکرد تخمدان‌ها برای باروری تخمک می‌شود.در واقع یکی از دلایل اصلی ناباروری به هم خوردن مزاج رحم و طبق نظر طب سنتی سرد شدن مزاج رحم است. میخک دارای مزاج و طبع گرم است و مصرف آن می‌تواند، طبع رحم را متعادل کند و باعث بهبود پروسه بارداری شود.

از فواید دیگری که میخک برای زنان دارد می‌توان به درمان مشکلات جنسی و تقویت تولید هورمون‌های جنسی زنانه، افزایش تحریک عصبی، کاهش احتمال ناباروری و پیش‌گیری از بیماری‌های مقاربتی اشاره کرد.
از دیگر خواصی که مصرف میخک برای زنان دارد، می‌توان به تنظیم دوره‌های قاعدگی زنان، کاهش درد‌ها و مشکلات مربوط به آن‌ها، بهبود علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک و بهبود سلامت پوست اشاره کرد.

 

خواص میخک در طب سنتی:

میخک از دیرباز در طب سنتی ایرانی و چینی نقش به سزایی داشته است.

از مهم‌ترین خواصی که مصرف میخک در طب سنتی دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کمک به هضم غذا
  2. بهبود سردرد‌هایی که به دلیل طبع سرد بدن ایجاد می‌شوند.
  3. رفع بوی بد دهان
  4. کمک به بهبود بیماری‌های روانی مانند وسواس و ترس
  5. بهبود تنگی نفس و سرفه
  6. تحریک و افزایش قوای جنسی
  7. افزایش گلبول‌های سفید خون که در ایمنی بدن نقش به سزایی دارند.
  8. درمان و بهبود آکنه‌ها
  9. ضد نفخ

 

نحوه استفاده از میخک

میخک را می‌توان به شکل‌های مختلفی استفاده کرد که در ادامه برخی از مؤثر‌ترین آن‌ها را شرح خواهیم داد:

۱- جویدن میخک:

یکی از ساده‌ترین راه‌های مصرف میخک جویدن آن است که فواید زیادی نیز به دنبال می‌آورد.وجود برخی از باکتری‌های غیر هوازی موجود در سطح زبان باعث بوی بد دهان می‌شوند.میخک‌ها دارای خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروس هستند که باعث از بین رفتن این باکتری‌های مضر می‌شوند و در از بین بردن بوی بد دهان نقش مؤثری دارند.

یکی دیگر از خواصی که جویدن میخک دارد، این است که منجر به بهبود سلامت دندان‌ها می‌شود و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.از دیگر فواید جویدن میخک‌ها سفید کردن دندان‌ها است. یکی دیگر از کار‌هایی که می‌توانید برای سفید کردن دندان‌ها انجام دهید، این است که میخک را پودر کنید و پودر آن را به خمیردندان اضافه کنید و به صورت روزانه از آن استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: وظایف چربی ها چیست؟

 

۲- دمنوش میخک:

یکی از روش‌های مصرف میخک‌ها استفاده از انواع دمنوش‌ها است. مصرف دمنوش‌های میخک خواص زیادی در بردارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درمان ناتوانی‌های جنسی
  2. لاغری
  3. رفع گرفتگی عضلات
  4. تقویت کبد و طحال
  5. تقویت معده و  دستگاه گوارش
  6. تقویت مغز و حافظه و قدرت تمرکز

۳- فواید میخک در چای:

برای بهبود اثر میخک آن را به صورت چای‌ها و دمنوش‌ها با دارچین ترکیب می‌کنند.
این چای‌ها نیز خواص منحصر به فردی دارند که در ادامه آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

  1. درمان‌های انگل‌های روده‌ای
  2. چربی سوزی و لاغری
  3. بهبود آرتروز و آرتریت روماتوئید
  4. کمک به سلامت پوست
  5. خواص ضد التهاب و ضد تب
  6. کمک به هضم بهتر غذا‌ها
  7. کمک به درمان عفونت سینوس‌ها

۴- روغن میخک:

یکی از شکل‌هایی که می‌توان از میخک‌ها استفاده کرد هم روغن‌های میخک هستند.
روغن میخک به عنوان ضد میکروب، مسکن‌ها برای دندان درد‌ها و درد‌های عضلانی، درمان نارحتی‌های گوارشی، تسکین شرایط تنفسی مانند آسم و… اشاره کرد.

 

عوارض مصرف میخک کدام‌اند؟

مصرف میخک در مقدار‌های کم عموماً عوارضی ندارد، اما مقدار بیش از حد آن‌ها می‌تواند موجب مسمومیت و ایجاد عوارضی خاص و گاهی جدی شود.

۱- کاهش قند خون:

یکی از ویژگی‌هایی که میخک دارد. کاهش قند خون است که این مورد در بسیاری از موارد از فواید میخک به حساب می‌آید، اما در افرادی که مبتلا به هایپوگلایسمی هستند، مصرف میخک باید با احتیاط زیادی انجام شود زیرا می‌تواند منجر به افت قند خون شود.افت ناگهانی قند خون می‌تواند عوارض جدی و حتی مرگ را ایجاد کند.

۲- افزایش خون‌ریزی:

میخک در مواد تشکیل دهنده خود ماده‌ای به نام اوژنول دارند، که یک ماده انعقاد خون است و سبب رقیق‌سازی خون می‌شود.
مصرف بیش از حد میخک می‌تواند، موجب رقیق شدن خون و افزایش ریسک خون‌ریزی شود.
بنابراین مصرف میخک در افراد مستعد خون‌ریزی مانند افراد هموفیلی یا کسانی که دارو‌های ضد انعقاد مصرف می‌کنند، باید با احتیاط انجام شود.

۳- تشنج:

یکی از عوارض شدید و خطرناکی که مصرف میخک به دنبال دارد تشنج است.
میخک می‌تواند در بعضی موارد منجر به ایجاد فعالیت الکتریکی نامنظم در مغز شود و فرد را در معرض خطر تشنج قرار دارد.

۴- حساسیت و آلرژی:

مصرف بیش از حد میخک در بعضی موارد می‌تواند منجر به ایجاد حساسیت‌ها و آلرژی شود.
این حساسیت‌ها می‌توانند به صورت کهیر، انواع راش‌ها، گرفتگی گلو و در شرایط خیلی شدید می‌تواند، ایجاد شوک آنافیلاکسی کنند که شوک‌های آنافیلاکسی می‌توانند منجر به مرگ شوند.

گیاه میخک

۵- مصرف میخک در بارداری

مصرف میخک در بارداری بایستی حتما تحت نظر پزشک انجام شود، چرا که می تواند در مواردی برای مادر و فرزند مشکلات ایجاد کنید.

6- منع مصرف میخک برای کودکان 

مصرف میخک در کودکان ممنوعیت دارد، زیرا تحقیقات نشان داده است که مصرف حتی مقادیر اندک از روغن میخک برای کودکان عوارض جدی را به دنبال دارد. از جمله: تشنج و آسیب‌های کبدی.

 

مطلب پیشنهادی: خواص پسته چیست؟

 

7-مصرف میخک در هنگام جراحی

قبل از جراحی باید حداقل از یک ماه قبل مصرف میخک را متوقف کنید، زیرا خاصیت میخک به این صورت است که سبب افزایش خطر خونریزی می‌شود. همان طور که در بالا اشاره کردیم، میخک دارای فواید زیادی است که می‌توان آن را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم و متعادل در نظر گرفت. می‌توانید در طول هفته در چندین وعده خود میخک را بگنجانید.میخک را می‌توانید در وعده‌های مختلف و متنوع خود بگنجانید و به غذا‌ها و محصولات خود عطر و طعم بهتری ببخشید.

همچنین می‌توانید با جوشاندن میخک به مدت پنج تا ده دقیقه در آب، یک فنجان چای میخک آرام بخش تهیه کنید و آرامش را با آن تجربه کنید. امیداواریم این محتوا به شما کمک کرده باشد تا بیشتر با خواص میخک آشنا شده باشید و از آن بهتر در طول روز استفاده کنید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!