مهمترین خواص بادمجان که نمی دانید!

15 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 01 شهریور 1403
خواص بادمجان

بادمجان یکی از صیفی جاتی است که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که برخلاف تصور برخی از مردم بادمجان دارای ارزش غذایی بالایی است و مواد مغذی زیادی دارد. شواهد نشان می‌دهد که بادمجان اولین بار در هند یافت شده و مورد استفاده قرار گرفته است. در آفریقای جنوبی و بخش‌هایی از آسیا، بادمجان به نام brinjal خوانده می‌شود و در انگلستان و ایرلند آن را aubergine می‌نامند. بادمجان‌ها از خانواده سیب زمینیان هستند که به آن‌ها شب تاب نیز گفته می‌شود. از هم گروهی‌های دیگر بادمجان می‌توان به سیب زمینی، گوجه فرنگی و فلفل‌ها اشاره کرد.

 

ارزش غذایی بادمجان چه قدر است؟

طبق اطلاعات ارائه شده توسط وزارت کشاورزی آمریکا هر ۸۲ گرم از بادمجان که تقریباً معادل یک فنجان است دارای ارزش غذایی به شرح زیر است.

  • ۲۰ کالری
  • ۰٫۸ گرم پروتئین
  • ۴٫۸ گرم کربوهیدرات
  • ۰٫۱ گرم چربی
  • سدیم ۱٫۶ میلی‌گرم
  • کربوهیدرات ۴٫۸ گرم
  • فیبر ۲٫۴ گرم
  • قند ۲٫۹ گرم
  • پروتئین ۰٫۸ گرم
  • منگنز ۰٫۲ میلی‌گرم
  • پتاسیم ۱۸۸ میلی‌گرم

 

خواص بادمجان کدام است؟

بادمجان به دلیل محتوای غنی که دارد دارای بسیاری از خواص مفید برای سلامت بدن است. در زیر مهم‌ترین خواص بادمجان را ذکر می‌کنیم.

 

مطلب پیشنهادی: خواص عناب چیست؟

 

خواص بادمجان برای خون:

بادمجان دارای مقدار زیادی بیوفلاونوئید و ویتامین K است که می‌تواند ایجاد لخته خون را محدود کند و به طور کلی سلامت مویرگ‌ها را تقویت کند.

کمک به رشد بهتر بدن:

بادمجان دارای بسیاری از مواد مغذی است. هم چنین دارای مقادیر زیادی از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و.. است. این مواد برای رشد طبیعی بدن لازم و ضروری هستند به همین دلیل نیز مصرف بادمجان می‌تواند باعث بهبود رشد طبیعی بدن شود.

هضم بهتر:

بادمجان دارای مقادیری از فیبر در ساختار خود است. فیبر فعالیت سیستم گوارشی را تنظیم می‌کند و بهبود می‌بخشد. بادمجان با محتوای فیبر خود می‌تواند از یبوست جلوگیری کند یا آن را درمان کند و به طور کلی از سیستم گوارشی حمایت کند.

خواص بادمجان برای مو:

محتوای آنزیمی موجود در بادمجان این خاصیت را دارد که کیسه‌های ترشحی مو را افزایش دهد. مصرف بادمجان می‌تواند باعث افزایش رشد مو و تقویت سلامت کلی مو‌ها شود. به علاوه بادمجان دارای مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که پوست را به طور مؤثری تغذیه می‌کند و بهبود می‌بخشد. به طور کلی گنجاندن بادمجان در وعده‌های غذایی شما می‌تواند باعث بهبود مو و پوست شما شود.

خواص بادمجان

خواص بادمجان برای قندخون:

بادمجان یک منبع غنی از فیبر و کربوهیدرات قابل حل است که می‌تواند جذب گلوکز را محدود کند. اضافه کردن بادمجان به وعده‌های غذایی روزانه می‌تواند برای افراد دارای دیابت نوع ۲ یک راه طبیعی و مؤثر باشد.

خواص بادمجان برای سرطان:

بادمجان یک بازدارنده پروتئاز است که می‌تواند به طور قابل توجهی سلول‌های سرطانی را کاهش دهد و خنثی کند. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که مصرف منظم بادمجان در رژیم غذایی می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را در افراد کاهش دهد.

تقویت سیستم ایمنی:

بادمجان دارای خاصیت ضد میکروبی است و به علاوه دارای مقدار زیادی از آنتی اکسیدان‌ها در ساختار خود است. بادمجان می‌تواند به طور ویژه‌ای باعث تقویت سیستم ایمنی شود.

تقویت استخوان‌ها:

یکی از دلایل ایجاد مشکلات استخوانی و پوکی استخوان در بسیاری از افراد کمبود مس و ویتامین K است. بادمجان یک منبع غنی از مس و ویتامین K است که می‌تواند مشکلات استخوانی و پوکی استخوان را به ویژه در سنین بالا کاهش دهد.

کمک به ترک سیگار:

جالب است بدانید که در ساختار بادمجان مقادیری از نیکوتین وجود دارد. مصرف بادمجان به دلیل محتوای نیکوتینی آن می‌تواند جایگزین سیگار کشیدن در شما شود.

 

مطلب پیشنهادی: خواص اسطوخودوس چیست؟

 

خواص بادمجان برای لاغری:

محتوای بالای فیبر موجود در بادمجان باعث می‌شود حجم زیادی از معده اشغال شود و مصرف مواد غذایی و احساس گرسنگی را کاهش دهد. اگر می‌خواهید چربی‌های اضافی بدنتان را با یک روش طبیعی از بین ببرید پیشنهاد ما به شما استفاده از بادمجان در وعده‌های غذایی به خصوص در ناهار است. یکی از مهمترین خواص بادمجان را می توان تاثیر آن در لاغری دانست و شما می توانید آن را در رژیم لاغری خودتان اضافه کنید.

بهبود فعالیت مغزی:

بادمجان دارای مقادیر زیادی از ناسونین و فیتونوتریشن‌ها در ساختار خود است. این مواد به طرق مختلفی باعث بهبود فعالیت مغزی می‌شوند. این مواد با حفظ غشای سلولی از آسیب به طور مؤثری باعث حفظ و احیای حافظه می‌شوند.

خواص بادمجان برای قلب:

بادمجان سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهند و فشار خون را تثبیت می‌کنند. این فرایند‌ها باعث افزایش قدرت قلبی و جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین مواد مغذی نظیر منیزیم، ویتامین ب (B۶،B۳)، پتاسیم و اسید فولیک به جلوگیری از حمله قلبی و سکته کمک می‌کنند.

افزایش ایمنی بدن:

خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی بادمجان باعث می‌شود ایمنی بدن به طور مؤثری افزایش پیدا کند و تقویت شود. به علاوه بادمجان دارای مقادیر زیادی از ویتامین c است که می‌تواند ایمنی بدن را تقویت کند.

دفع آهن اضافی:

آهن یکی از موادی است که در بدن بسیار ضروری است و در ساخت انواع سلول‌های خونی واکسیژن‌رسانی به سرتاسر بدن نقش دارد. اما آهن یکی از موادی نیز هست که افزایش آن در بدن سمی است و می‌تواند مسمومیت ایجاد کند. بادمجان این توانایی را دارد که آهن اضافی را از بدن دفع کند و بدن را سم زدایی کند.

ضد پیری:

بادمجان حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها مانند آنتوسیانین است که می‌تواند از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند و از پیری زودرس پوست جلوگیری کند.

خواص بادمجان برای کبد چرب:

آنتی اکسیدان‌های فراوان موجود در بادمجان باعث می‌شوند روند سم زدایی در کبد تسریع شود. بادمجان یک راه طبیعی برای بهبود علائم و در بعضی موارد حتی درمان کبد چرب است.

خواص بادمجان برای یبوست:

فیبر موجود در بادمجان باعث می‌شود حرکات روده‌ای تسهیل شود و از این طریق به جلوگیری از یبوست می‌پردازد و در صورت وجود یبوست آن را از بین می‌برد. هم چنین تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف بادمجان در درمان بواسیر نیز بسیار مفید است.

کاهش آسیب‌های سلولی:

بادمجان حاوی مقادیر نسبتاً بالایی از انواع مختلف فیتونوترینت‌ها، به ویژه نازونین و اسید کلروژنیک است که می‌تواند به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند.

مزایای بادمجان

عوارض جانبی بادمجان چیست؟

بادمجان با وجود خواص و فواید زیادی که برای بدن دارد اما در بعضی موارد می‌تواند عوارضی نیز برای افراد ایجاد کند. در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین عوارض بادمجان را برای شما ذکر کرده‌ایم.

۱- ایجاد سنگ کلیه:

در ساختار بادمجان مقادیر زیادی از اگزالات وجود دارد که می‌تواند مشکلاتی را در کلیه ایجاد کند و باعث سنگ کلیه و برخی از بیماری‌های مرتبط با کلیه شود. این عارضه در افرادی که دارای سابقه مشکلات کلیوی هستند بسیار بیشتر دیده می‌شود.

۲- افزایش التهاب در بدن:

بادمجان و به طور کلی گیاهان متعلق به تیره شب تابان و برخی از مواد غذایی مانند گندم، ذرت، سویا، لبنیات و مرکبات می‌توانند سبب افزایش التهاب در بدن افراد شوند. به همین دلیل نیز بسیاری از افراد برای جلوگیری از ایجاد التهاب از مصرف بادمجان اجتناب می‌کنند. این وضعیت در افرادی که مبتلا به بیماری‌های مرتبط با التهاب مانند پسوریازیس، آرتریت روماتوئید و بیماری‌های خود ایمن هستند می‌تواند عوارض شدید‌تر و خطرناک‌تری ایجاد کند.

۳- ایجاد حساسیت و آلرژی:

بادمجان یک ماده حساسیت‌زا به حساب می‌آید و بسیاری از افراد به آن حساسیت دارند. مصرف بادمجان در افراد دارای سابقه حساسیت و بیماری‌هایی مانند آسم توصیه نمی‌شود زیرا می‌توانداین شرایط را تشدید کند.

 

مطلب مرتبط: خواص تخم بلدرچین

 

چند نوع بادمجان وجود دارد؟

بادمجان از محصولاتی است که در سرتاسر دنیا کاشت، برداشت و مصرف می‌شود. این بادمجان‌ها از نظر شکل ظاهری و برخی ویژگی‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند و معمولاً انواع بادمجان‌ها را با منطقه‌ای که در آن رشد می‌کند می‌شناسند. در زیر به چندین مدل از انواع بادمجان که معروف‌تر هستند می‌پردازیم.

۱-بادمجان‌های آمریکایی:

اکثر بادمجان‌هایی که در فروشگاه‌های ایران دیده می‌شوند از این نوع بادمجان‌ها هستند. این بادمجان‌ها بسیار ارزان و در دسترس‌اند و می‌توانید به طور گسترده از آن‌ها استفاده کنید.

۲- بادمجان‌های ایتالیایی:

این بادمجان‌ها به طور کلی از نظر شکل ظاهری شبیه بادمجان‌های آمریکایی هستند اما اندازه نسبتاً کوچک‌تری دارند.

۳- بادمجان‌های ژاپنی:

این نوع از بادمجان‌ها نیز از نظر شکل و رنگ مشابه دو نوع قبلی هستند اما از هر دو نوع قبلی کوچک تر‌اند.

۴- بادمجان‌های ژاپنی:

این بادمجان‌ها از نظر شکل و اندازه مانند بادمجان‌های ژاپنی هستند اما رنگ آن‌ها مقادیری روشن‌تر است.

۵- بادمجان هندی:

این نوع از بادمجان دارای شکل بامزه‌ی توپی مانندی است. به این نوع بادمجان به دلیل شکل خاص و اندازه کوچک آن بادمجان بچه نیز گفته می‌شود.

به طور کلی انواع بسیار زیادی از بادمجان‌ها وجود دارد. از انواع دیگر بادمجان‌ها می‌توان به بادمجان‌های گرافیتی، بادمجان‌های سبز کوچک، بادمجان سفید، بادمجان تایلندی و بادمجان افسانه‌ای اشاره کرد.

غذا با بادمجان

چه نوع بادمجانی را خریداری کنیم؟

اگرچه انواع بادمجان را می‌توانید در تمام فصل‌های سال پیدا کنید اما بادمجان‌ها در اواخر تابستان تا اوایل پاییز کیفیت بالاتری دارند.

در هنگام خرید بادمجان باید به نکاتی دقت کنید. بادمجانی که انتخاب می‌کنید از نظر اندازه نباید سبک باشد. بادمجان با کیفیت و خوش طعم دارای پوستی صاف و براق است و گوشتالو نیز هست. همچنین از خرید بادمجان‌هایی که روی سطح آن‌ها لکه وجود دارد اجتناب کنید زیرا این لکه‌ها ر بسیاری از موارد می‌توانند به معنای شروع فرآیند خراب شدن بادمجان تلقی شوند.

 

مطلب پیشنهادی: کنجد برای چی خوبه؟

 

چگونه بادمجان را نگهداری کنیم؟

بهتر است بادمجان‌ها را درون یخچال نگهداری کنید. برای این کار بادمجان‌ها را در یک کیسه نایلونی در بسته قرار دهید و آن را در قسمت میوه‌ها و سبزیجات نگهداری کنید. بهتر است بادمجان‌ها را ظرف ۷ تا ۱۰ روز پس از خرید مصرف کنید.

بادمجان‌های خرد شده و پوست کنده با سرعت خیلی بیشتری خراب می‌شوند. بنابراین توصیه ما به شما این است که تا زمانی که قصد پخت و پز بادمجان را ندارید پوست آن را نگیرید.

بامجان‌ها را می‌توان به انواع شکل‌های پخته، نیمه پخته یا سرخ شده در فریزر برای مدت ۱۲ ماه نگهداری کرد. در هر صورت نگهداری مواد غذایی برای مدت زمان طولانی در فریزر کیفیت و طعم خوب غذا‌ها را به طور خاصی کاهش می‌دهد. ت. صیه ما در این مورد این است که تا جایی که می‌توانید مواد غذایی خود را به صورت تازه تهیه و مصرف کنید و مصرف مواد فریزری را تا جایی که امکان دارد کاهش دهید.

 

بادمجان را به چه شکلی مصرف کنیم؟

بادمجان از موادی به حساب می‌آید که در آشپزی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. بادمجان‌ها را می‌توان به روش‌های بسیار متفاوتی در انواع غذا‌ها و خوراکی‌ها به کار برد. در ادامه این مطلب برخی از روش‌های متداول و پرطرفدار مصرف بادمجان را برای شما ذکر کرده‌ایم.

بادمجان‌ها را به روش‌های مختلفی مانند سرخ شده، کبابی، گریل و شکم پر می‌توان استفاده کرد.همچنین می‌توان از بادمجان‌های خورد شده در بسیاری از غذا‌ها و خورش‌ها استفاده کرد.از بادمجان خام در تهیه بسیاری از ترشی‌ها و سالاد‌ها استفاده می‌شود.

با استفاده از بادمجان می‌توانید غذا‌های خوش طعم و پرطرفدار مانند کشک بادمجان، انواع خورش‌های بادمجان، دلمه بادمجان، حلیم بادمجان و میرزا قاسمی را تهیه کرد.

 

مطلب پیشنهادی: خواص میخک چیست؟

 

طبع بادمجان چیست؟

بادمجان به طور کلی دارای طبع گرم و خشک است.

بادمجان سرخ شده

برخی نکات درباره بادمجان و مصرف آن

  1. جالب است بدانید که برخی افراد دوست دارند بادمجان را با پوست بخورند. این مسأله به طور کلی مشکلی برای سلامت فرد ایجاد نمی‌کند اما لازم است به این نکته توجه کنید که پوست به خصوص در بادمجان‌های بزرگ‌تر می‌تواند سفت باشد و مصرف آن توصیه نمی‌شود.
  2. اگر قصد دارید بادمجان‌ها را سرخ کنید یکی از مشکلاتی که با آن روبه رو می‌شوید مصرف بسیار زیاد روغن توسط بادمجان‌ها است. برای حل این مشکل می‌توانید سطح بادمجان‌ها را برش‌های عمیق و نازک بزنید و بادمجان‌ها را نمک سود کنید. این کار باعث می‌شود بادمجان‌ها در هنگام سرخ شدن مقدار خیلی کمتری روغن استفاده کنند. توجه کنید که مقدار نمک استفاده شده نباید بیش از حد باشد زیرا می‌تواند بادمجان‌ها را شور کند. همچنین جالب است بدانید که نمک زدن بادمجان‌ها قبل از سرخ شدن می‌تواند تلخی آن‌ها را نیز بگیرد.
  3. جالب است بدانید که انواع بادمجان به طور کلی دارای سه رنگ سیاه، بنفش و سفید هستند.
  4. همان طور که گفتیم بادمجان را می‌توانید به روش‌های مختلفی مصرف کنید اما یکی از بهترین روش‌های مصرف بادمجان بخارپز و آبپز کردن آن‌ها است. این روش به نسبت روش‌های دیگر مصرف بادمجان مقدار بسیار بیشتری را از آنتی اکسیدان‌ها در ساختار این ماده حفظ می‌کند.

بادمجان یکی از مواد غذایی پرفایده‌ای است که در سرتاسر دنیا در آشپزی به طور گسترده‌ای از آن استفاده می‌شود. این ماده دارای خواص زیادی برای بدن است. اما مصرف بادمجان نیز مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر می‌تواند در صورت مصرف نادرست عوارضی را ایجاد کند. در این مقاله تعدادی از مهم‌ترین خواص و همین طور عوارض مصرف بادمجان‌ها را ذکر کردیم. اگر به یک رژیم غذایی متعادل و مغذی می اندیشید که بتواند بدن شما را تقویت کند و مواد مورد نیاز آن را به طور موثری به آن برساند توصیه می‌کنیم از بادمجان در رژیم خود استفاده کنید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!