12 تا از مهمترین خواص ریواس برای سلامتی

04 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 29 مرداد 1403
خواص ریواس

ریواس یک گیاه خوش طعم است که در آشپزی کاربرد فراوانی دارد و در تهیه انواع خورش‌ها، سوپ‌ها و غذا‌های خاص از آن استفاده می‌شود. همچنین بسیاری از افراد از این گیاه به عنوان یک میان وعده و خوراکی خوش طعم استفاده می‌کنند.قرار است اینبار در مورد خواص ریواس این ماده بسیار خوشمزه و البته مفید صحبت کنیم.

جالب است بدانید که این گیاه علاوه بر طعم و مزه‌ی خوب و استفاده در آشپزی کاربرد‌های بسیار دیگری نیز دارد. در کشور‌های آسیایی از ریشه ریواس برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. ریواس کوهی برای لاغری و تقویت سلامت استخوان‌ها استفاده می‌شود. هم چنین ریواس دارای خواص زیادی برای مو، کبد چرب و… است.
در ادامه این مقاله برخی از مهم‌ترین خواص ریواس را برای شما شرح خواهیم داد.

 

ارزش غذایی ریواس چگونه است؟

ریواس دارای ارزش غذایی زیادی است به طوری که ۱۰۰گرم ریواس پخته شده بدون شکر ارزش غذایی معادل زیر دارد:
(در هر 100 گرم)

  • 21 کالری
  • 4.5 گرم کربوهیدرات
  • 1.8 گرم فیبر
  • 1.1 گرم قند 
  • 0.9 گرم پروتئین

همچنین این مقدار می‌تواند ۲۶ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتأمین K۱ و همچنین 8 درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم، 13 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتأمین C و سه درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم و یک درصد از نیاز روزانه بدن به فولات را تأمین کند. ریواس سرشار از فیبر است که می تواند به گوارش بهتر شما کمک کند. البته خواص ریواس اینجا خلاصه نمی شود و به طور دقیق تر به سایر خاصیت های آن پایین تر پرداخته ایم.

 

مطلب پیشنهادی: خواص سرکه سیب چیست؟

 

مهم‌ترین خاصیت‌های ریواس کدام‌اند؟

1)بهبود آلزایمر:

سلامت سلول‌های مغزی به طور مستقیمی در ارتباط با ویتأمین k است. ویتأمین k موجب تحریک فعالیت‌های شناختی و فعالیت‌های مغزی می‌شود و با بهبود سلامت روانی افراد از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از خواص ریواس این است که یک منبع غنی از ویتأمین k به حساب می‌آید و به همین دلیل نیز در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر بسیار مؤثر باشد.

2) پیش‌گیری از سرطان:

یکی از دلایل عمده ایجاد سرطان‌ها وجود رادیکال‌های آزاد در بدن و تأثیر آن‌ها بر روی سلول‌های نرمال است که با از تعادل خارج کردن چرخه‌های سلولی، منجر به رشد غیر طبیعی سلول‌ها در بدن و ایجاد توده‌های سرطانی می‌شود.
ریواس دارای مقدار زیادی از مواد آنتی اکسیدان مانند ویتأمین A و ویتأمین C است و از این طریق به مبارزه با سرطان و جلوگیری از ابتلا به آن کمک می‌کند. هم چنین ریواس دارای مقدار زیادی از تاکاروتن و ترکیباتی همچون زآگزانتین و لوتئین است و برای پیشگیری از ایجاد سرطان دهان و سرطان ریه مصرف می‌شود.

3) کمکی برای بیماری‌های قلبی:

یکی از خواص ریواس کاهش کلسترول خون است و با کمک این خاصیت به بهبود و حتی در بعضی از موارد به درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.تحقیقات انجام شده در این زمینه ثابت کرده است که مصرف مداوم و منظم ریواس سطح کلسترول بد را در خون کاهش می‌دهد و موجب افزایش سطح کلسترول خوب یا HDL می‌شود.

4) بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

مصرف فیبر در رژیم غذایی بسیار توصیه می‌شود زیرا این ماده سبب بهبود عملکرد گوارشی در بدن می‌شود. ریواس دارای مقدار زیادی فیبر در ساختار خود است و باعث بهبود عملکرد گوارشی بدن می‌شود. مصرف ریواس می‌تواند سبب رفع یبوست شود و هم چنین از ابتلا به سرطان روده کمک کند.لازم است به این نکته توجه کنید که اگر دارای مشکلات شدید و بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش هستید بهتر است درمورد مصرف ریواس با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

مطالب پیشنهادی: ویتامین ب برای چی خوبه؟

 

5) رنگ موی طبیعی:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که یکی از خواص ریواس در گذشته استفاده از آن به عنوان رنگ مو بوده است. در واقع ریشه این گیاه حاوی اکسالیک اسید است که می‌تواند رنگ مو را به قهوه‌ای روشن یا بلوند تغییر دهد به علاوه باعث ماندگاری بیشتر رنگ مو نیز می‌شود.
اگر به استفاده از رنگ‌های طبیعی برای رنگ کردن مو خود تمایل دارید، کافی است سه قاشق سوپ خوری از پودر ریشه ریواس را با دو فنجان آب مخلوط کرده و ۱۵ دقیقه بجوشانید. کمی به آن استراحت دهید و سپس آن را بر روی مو‌های خود قرار دهید و سپس شست وشو دهید.

ریواس برای چی خوبه

6) هضم بهتر غذا:

در ساختار ریواس مقدار زیادی فیبر و تانن وجود دارد که هر دو این مواد به هضم بهتر مواد کمک می‌کنند و سلامت روده‌ها را بهبود می‌بخشند.

7) تقویت استخوان‌ها:

ریواس با داشتن مقدار زیادی از ویتأمین K می‌تواند در بهبود سلامت اسنخوان‌ها نقش داشته باشد. به علاوه می‌تواند در بهبود و درمان ترک‌های استخوان، شکستگی و بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان کمک‌کننده باشد.

8) بهبود التهاب:

ساقه‌های ریواس حاوی آنتوسیانین‌ها هستند. این مواد به طور ویژه‌ای باعث بهبود و کاهش التهاب در بدن می‌شوند وبا بیماری‌های مزمن مانند دیابت مقابله می‌کنند.

9) مؤثر در لاغری:

یکی از موادی که در رژیم لاغری افرادی که می‌خواهند لاغر شوند می‌بینید ریواس و آب ریواس است. ریواس دارای مقدار زیادی کاتچین است. این ماده که در چای سبز نیز وجود دارد می‌تواند سوخت و ساز بدن را به طور ویژه‌ای افزایش دهد و موجب چربی سوزی و کاهش وزن شود.همچنین یکی دیگر از خواص ریواس وجود میلین است که در لاغری می تواند تاثیر گذار باشد.

10) تسکین سندروم پیش از قاعدگی:

ریواس حاوی فیتواستروژن است. این ماده می‌تواند در بهبود علائم سندروم‌های پیش از قاعدگی و یائسگی تأثیر‌گذار باشد. هم چنین این ماده در بهبود‌گر گرفتگی نیز بسیار مؤثر واقع می‌شود.

 

مطالب پیشنهادی: بالون معده چیست؟

 

11) جوان ساز پوست:

ویتأمین A یکی از آنتی اکسیدان‌های طبیعی است که در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مؤثر است و موچب تعویق پیری می‌شود.به علاوه ریواس دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ است و پوست شما را در مقابل ابتلا به عفونت‌های پوستی محافظت می‌کند.برای مقابله با عفونت‌های پوستی می‌توانید یک خمیر ریواس درست کنید و آن را برای ۱۵ دقیقه بر روی پوست قرار دهید و سپس با آب خنک بشویید.

12) بهبود گردش خون:

ریواس دارای مقدار زیادی از مواد معدنی مانند آهن و مس است که این خاصیت را دارند که به رشد گلبول‌های قرمز خون و اکسیژن‌رسانی بهتر در بدن کمک می‌کنند و باعث بهبودگردش خون در بدن می‌شوند.

ریواس در آشپزی

مصرف ریواس در بارداری مجاز است؟

جالب است بدانید که مصرف ریواس در اغلب بارداری‌ها تقریباً با هیچ محدودیتی رو به رو نیست و می‌تواند سود‌مند نیز واقع شود.ریواس دارای بسیاری از مواد مغذی مانند اسید فولیک و کلسیم است که مادر و جنین به طور ویژه‌ای به آن‌ها نیاز دارند. به علاوه ریواس فشار خون دوران بارداری را کاهش می‌دهد و باعث کاهش خطر مسمومیت بارداری و سقط جنین می‌شود. مصرف ریواس در بارداری به طور عادی مشکلی ندارد، با این حال حتما پیش از مصرف آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

مطلب پیشنهادی: خواص رازیانه برای لاغری

 

 گل ریواس چه کاربردی دارد؟

یکی از شکل‌های رایج استفاده از ریواس به صوزت گل‌های ریواس است. گل ریواس دارای خواص مفیدی برای مو و پوست است. این گل‌ها را می‌توانید به صورت چای دم کنید و پس از سرد شدن مو‌های خود را با کمک آن ماساژ دهید.

برگ‌های ریواس نیز خوردنی هستند؟

گیاه ریواس دارای برگ‌هایی است که معمولاً دارای برخی ترکیبات سمی است و به همین دلیل نیز خوردن آن توصیه نمی‌شود.

 

عواض ریواس چیست؟

هرماده‌ای در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند آسیب‌زا باشد و باعث ایجاد مشکلات زیادی در سلامت بدن و حتی در موارد شدید ایجاد بیماری شود.یکی از موادی که در ساختار ریواس وجود دارد و می‌تواند آسیب‌زا باشد کلسیم اگزالات است. جالب است بدانید که اگر ریواس‌ها بعد از بهار برداشت شوند میزان کلسیم اگزالات در آن‌ها افزایش می‌یابد.

  1. با مصرف کلسیم اگزالات هیپراگزالوری یا افزایش اگزالات در خون اتفاق می‌افتد که وضعیتی حاد بوده و می‌تواند سبب تجمع کریستال‌های کلسیم اگزالات در برخی از اندام‌های بدن شود.
  2.  برخی از افراد که دارای کلیه‌های حساسی هستند ممکن است با خوردن این ماده دچار سنگ‌های کلیه شوند که در حالت‌های خیلی شدید می‌تواند منجر به ایجاد نارسایی کلیوی شود. همچنین مصرف ویتأمین C به صورت هم زمان با ریواس و همین طور کمبود ویتأمین B۶ می‌تواند باعث افزایش حساسیت نسبت به کلسیم اگزالات شود.
    مصرف ریواس به افرادی که دارای کمبود باکتری‌های مفید روده‌ای هستند توصیه نمی‌شود، زیرا این افراد ممکن است فاقد آنزیم‌های لازم برای تجزیه کلسیم اگزالات باشند.
  3. مشکلات کبدی
  4.  تشدید اسهال و یبوست: در صورتی که در مصرف ریواس زیاده روی شود ممکن است اسهال یا یبوست تشدید شود.
  5.  مصرف ریواس به افرادی که در دوره شیردهی قرار دارند توصیه نمی‌شود.
  6.  مصرف ریواس برای کودکان زیر چهار سال نیز توصیه نمی‌شود، زیرا این کودکان دارای مقدار بسیار کمتری از باکتری‌های مفید روده ا‌ی هستند.

 

مطالب پیشنهادی: خواص میخک چیست؟

 

 طعم ترش ریواس به چه علتی است؟

به طور کلی اسید‌های خوراکی ترش مزه هستند. یکی از اسید‌های خوراکی که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد و باعث ایجاد مزه ترش در آن‌ها می‌شود اسید مالیک است. ریواس دارای مقدار زیادی اسید مالیک و اسید اگزالیک اسید است که آن را به یکی از ترش‌ترین سبزیجات روی زمین تبدیل می‌کند. یکی از جالبت ترین خواص ریواس مربوط به رشد آن می باشد. رشد ریواس در یک منطقه و محیط تاریک باعث می‌شود ریواس دارای ترشی کمتری باشد.

ارزش غذایی ریواس

ریواس را چگونه مصرف کنیم؟

ریواس به طور کلی به دو شکل خام یا پخته مصرف می‌شود. همچنین از آب ریواس نیز به عنوان یک نوشیدنی پر خاصیت استفاده می‌شود. از ریواس می‌توان درتهیه انواع مربا‌ها و دسر‌ها، تهیه انواع سالاد‌ها، سس‌ها، سوپ‌ها، شیرینی‌ها، تارت‌ها و… استفاده کرد.

در ایران خورشی با همین نام درست می‌شود و در آمریکای شمالی و انگلیس نیز با استفاده از ریواس یک دسر خاص به نام دسر پای ریواس درست می‌شود که طرفداران زیادی دارد. به طور کلی می‌توان گفت ریواس ریشه یک گیاه است که دارای خواص زیادی است.این گیاه را می‌توان به صورت خام یا پخته استفاده کرد.

اگرچه خواص ریواس بسیار زیاد است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد و مشکلات جدی در سلامتی شما ایجاد کند. بنابراین بهتر است در مصرف ریواس تعادل را رعایت کنید. به علاوه اگر دارای بیماری خاصی هستید بهتر است در مورد مصرف ریواس یا پزشک متخصص خود مشورت کنید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!