خواص توت فرنگی که باید با آن‌ها آشنا شوید!

02 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 02 مرداد 1403
توت فرنگی

بیشتر مزایای سلامتی مرتبط با مصرف توت‌فرنگی، به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های ضدالتهابی در این میوه است. توت‌فرنگی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدی ضد پیری متعددی از جمله آنتوسیانین و کاتچین است که با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله سرطان، مشکلات قلبی عروقی مرتبط است. مطالعات انجام شده، مصرف توت‌فرنگی را با سلامت چشم، محافظت در برابر آسیب‌های پوستی و حتی کاهش درد آرتریت (التهاب مفاصل مانند مفصل زانو) به دلیل توانایی مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد مرتبط می‌داند. توت‌فرنگی با تنها 4 کالری در هر عدد متوسط و مقدار نسبتاً کم قند، یکی از مغذی‌ترین مواد غذایی است. برای شناخت انواع خواص توت‌فرنگی حتماً این مقاله را تا به انتها دنبال نمایید.

 

فواید سلامتی توت فرنگی

توت فرنگی

رشد توت‌فرنگی اولین‌بار در سال 234 قبل از میلاد در بخش هایی از فرانسه و ایتالیا رواج پیدا کرد. با تحقیقات بیشتری که هر ساله در مورد فواید تغذیه توت فرنگی و اهمیت گنجاندن آن در رژیم غذایی سالم انجام می شود، محبوبیت آن همچنان در حال افزایش است. در اینجا به مهم ترین فواید سلامتی توت فرنگی اشاره شده است:

توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان

اگرچه کالری نسبتاً کمی در توت‌فرنگی وجود دارد، در عوض آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های زیادی در آن موجود می‌باشد. بر اساس مطالعات تغذیه، توت‌فرنگی منبع بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف مانند آنتوسیانین‌ها، پلارگونیدین، الاژیک اسید ، الاژیتانن ها، پروسیانیدین ها، اوتولین، اسید گالیک، فلاونول‌ها، پلی‌فنول‌ها، کورستین است. آنتی‌اکسیدان‌ها یکی از اولین خطوط دفاعی بدن هستند که آسیب رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند. رادیکال‌های آزاد، مولکول‌هایی بسیار واکنش‌پذیرند. این واکنش‌ها می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند و منجر به بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و آلزایمر شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش وقوع این واکنش‌ها می‌شوند و در نتیجه فرآیند پیری و شکل‌گیری بیشتر بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری قلبی، دیابت و اختلالات عصبی با اختلال مواجه می‌گردد.

توت فرنگی در برابر سرطان از بدن محافظت می کند

تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین فواید سلامتی توت‌فرنگی، توانایی مبارزه با سرطان است. ترکیبات موجود در توت‌فرنگی، فعالیت ضد سرطانی را در چندین سیستم آزمایشی مختلف نشان داده‌ است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که فواید توت‌فرنگی، شامل توانایی جلوگیری از شروع تشکیل سلول‌های سرطانی (به نام سرطان‌زایی) و سرکوب پیشرفت و تکثیر تومورها است. در مطالعات کنترل‌شده، نتایج نشان داده که وقتی به  افراد، عصاره توت‌فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های آنتوسیانین داده شده، سلول‌های سرطانی کبد این دسته در مقایسه با گروهی که این عصاره را دریافت نکردند، به طور قابل‌توجهی مهار شده است. مصرف توت‌فرنگی همچنین با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، روده بزرگ، پروستات و پوست همراه است.

توت فرنگی از بدن در برابر بیماری های قلبی دفاع می کند

آنتی‌اکسیدان‌های توت‌فرنگی با فرآیند اکسیداسیون مبارزه می‌کنند، آسیب اکسیداتیو با افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر اشکال بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است. آنتی‌اکسیدان‌های توت‌فرنگی با مهار تجمع پلاک در شریان‌ها، بهبود عملکرد عروق خونی و فشارخون و کاهش تمایل به تشکیل لخته‌های خونی خطرناک در داخل رگ‌ها، به کم‌شدن خطر بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داد که در میان بزرگسالان مبتلا به هیپرلیپیدمی(خون حاوی چربی بیش از حد باشد)، توت‌فرنگی منجر به کاهش چربی خون در بدن می‌شود. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که عصاره توت‌فرنگی باعث کاهش پاسخ التهابی در بدن می‌شود که یکی از دلایل اصلی بیماری قلبی است. اگر رژیم غذایی کم کربوهیدرات با هدف کاهش وزن دارید می‌توانید از توت‌فرنگی در رژیم خود استفاده کنید.اگرچه توت‌فرنگی ممکن است حاوی کربوهیدرات و قند باشد، ولی مقدار قند آن نسبت به بسیاری از میوه‌های دیگر کمتر است.  محققان همچنین دریافته‌اند که افزودن توت‌فرنگی و سایر میوه‌های پر فیبر، به رژیم غذایی افرادی که به دنبال  پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی هستند بسیار مفید است.

توت فرنگی از پوست در برابر آسیب محافظت می کند

توت فرنگی

عوامل مختلفی در طول زمان، وضعیت و ظاهر پوست را با افزایش سن تغییر می‌دهد. در نتیجه‌ی یک رژیم غذایی نامناسب، قرارگرفتن در معرض نور خورشید و سموم محیطی، پوست دچار پیری و التهاب می‌شود و ممکن است نشانه‌هایی از اختلال عملکرد سیستم ایمنی، آکنه(یک بیماری رایج پوستی) و سایر اختلالات پوستی را نشان دهد. خوشبختانه مطالعات نشان می‌دهد که برخی از غذاهای گیاهی، برای بهبود شرایط پوست بسیار مفید هستند. توت‌فرنگی‌ حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A و ویتامین C است که در بهبود پوست با آبرسانی، تولید سبیوم(چربی طبیعی پوست)، کاهش سطح چین‌وچروک نقش دارد. البته ناگفته نماند که مصرف توت‌فرنگی احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. سطوح بالای ویتامین  C، یکی از بزرگ‌ترین فواید تغذیه توت‌فرنگی است که منجر به تقویت سنتز کلاژن (مسئول حفظ جوانی پوست)، محافظت از پوست در برابر اشعه ماورای‌بنفش و بهبود انواع بثورات التهابی می‌شود.

توت فرنگی برای سلامت مغز مفید است و از بیماری های عصبی جلوگیری می کند

مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی غنی از توت‌فرنگی و سایر انواع توت‌ها پتانسیل محافظت در برابر پیری  مغز را با خود به همراه دارند. محققان ارزیابی کردند که مصرف طولانی‌مدت انواع توت‌ها و فلاونوئیدها سرعت ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد. نتایج نشان داد که بین مصرف بیشتر توت‌ها و کاهش سرعت آسیب اکسیداسیون همبستگی وجود دارد. به همین دلیل، متخصصان بهداشت توصیه می‌کنند که  افراد، این میوه را به دلیل خاصیت مقابله با استرس اکسیداتیو و التهاب در مغز، ازدست‌دادن حافظه و بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل، تاحدامکان در رژیم غذایی خود بگنجانند.

توت فرنگی فیبر بالایی دارد و به سم زدایی کمک می کند

توت‌فرنگی با کمک به بازگرداندن سلامت دستگاه گوارش، ترویج منظم گوارش و ارائه آنتی‌اکسیدان‌های ضدالتهابی به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند. وجود ویتامین A و ویتامین C برای هر گونه تلاش سم‌زدایی توسط بدن شما ضروری هستند. آنتی‌اکسیدان‌های حیاتی به‌ویژه در طول سم‌زدایی بدن موردنیاز هستند. این فرآیند به خنثی‌سازی و ازبین‌بردن سمومی که باعث آسیب بیش از حد رادیکال‌های آزاد، التهاب و اختلالات گوارشی می‌شوند، مرتبط است. غذاهای پر فیبر مانند توت‌فرنگی می‌تواند با جلوگیری از یبوست، متعادل‌کردن سطح pH روده و کاهش التهاب در آن از بیماری‌های گوارشی جلوگیری و به حفظ سلامت بدن کمک نماید. 

توت فرنگی منگنز بالایی دارد

طبق مطالعات، منگنز برای سلامت سیستم عصبی و مغز لازم است و به پیشگیری از اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون و صرع کمک می‌نماید.  توت‌فرنگی کم‌کالری است؛ اما سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین C، ویتامین A و فیبر است. برخی دیگر از موادمغذی در توت‌فرنگی شامل منگنز، منیزیم، فولات و پتاسیم است. منبع غنی منگنز یکی از بهترین فواید توت‌فرنگی برای مردان است؛چون این ماده معدنی برای تشکیل استخوان‌ها و بافت‌های هم‌بند قوی و تولید هورمون‌های جنسی تولیدمثل موردنیاز است. 

توت فرنگی برای کمک به بارداری سالم 

توت فرنگی

توت‌فرنگی منبع خوبی برای نوعی ویتامین B است که به رشد بافت‌ها و عملکرد صحیح سلول‌ها کمک می‌کند و برای بارداری سالم مفید است.مصرف مقدار مناسب توت‌فرنگی در طول بارداری به پیشگیری از برخی نقایص مادرزادی از جمله اسپینا بیفیدا کمک می‌کند. همچنین به جلوگیری از کم‌خونی یاری می‌رساند.

توت فرنگی برای افزایش سلامت روده

توت‌فرنگی سلامت روده را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به هضم غذا کمک کند؛ چون حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی و پلی‌فنول است. آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضدالتهابی موجود در پلی‌فنول‌ها سلامت روده را به‌طورکلی بهبود می‌بخشند. یافته‌های یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف توت‌فرنگی با کاهش مقدار میکروب‌های روده مرتبط است. توت‌فرنگی می‌تواند به سلامتی و افزایش طول عمر کمک کند.

بهبود سطوح کلسترول با مصرف توت فرنگی

محققان مطالعه‌ای را برای تعیین اثرات مصرف روزانه توت‌فرنگی بر بزرگسالان چاق با کلسترول بالا انجام دادند. نتایج نشان داد که مصرف دو و نیم وعده توت‌فرنگی در روز به مدت چهار هفته، به طور قابل‌توجهی سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

توت فرنگی برای بهبود سلامت مو و دندان 

آنتی‌اکسیدان‌ها، اسید الاژیک و ویتامین‌ها به مبارزه با ریزش مو کمک می‌کند. توت‌فرنگی می‌تواند به‌عنوان سفیدکننده دندان عمل کند؛ چون حاوی اسید مالیک است که یک عامل سفیدکننده طبیعی دندان است. آدامس بدون قند توت‌فرنگی نیز یک گزینه محبوب است. توت‌فرنگی را با جوش‌شیرین مخلوط کنید و روی دندان‌هایتان بگذارید. 5 دقیقه صبر نمایید و به‌آرامی از مسواک برای سفیدکردن دندان‌ها استفاده کنید.

 

سخن پایانی

توت‌فرنگی، گیاه علفی کم رشدی  است که می‌تواند در طیف وسیعی از خاک‌ها و شرایط مختلف رشد کند. تحقیقات نشان می‌دهد که فواید توت‌فرنگی شامل مبارزه با رادیکال‌های آزاد، دفاع در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی، محافظت از پوست، حمایت از سلامت مغز، کمک به سم‌زدایی و کمک به بارداری سالم با تأمین مواد مغذی می‌باشد.

نویسنده مطلب ژاله برومند
توسعه محتوا، سئو و سوشیال مدیا مارکتینگ از علایق من هست و برای رسیدن به موفقیت و بهترین‌ها همیشه در تلاش هستم. در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت، همواره سعی در بروزرسانی اطلاعاتم دارم و کمک میکنم تا بین رقبای کسب و کار خودتون بدرخشید و برندی متمایز داشته باشید.

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!