28 مورد استثنایی خواص تخم بلدرچین

15 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 01 شهریور 1403
خواص تخم بلدرچین

عناوین مقاله

یکی از فرآورده‌ها و محصولات بلدرچین که به طور وسیعی از آن در طب سنتی استفاده می‌شود تخم بلدرچین است. تخم بلدرچین دارای خواص زیادی است که باعث شده است امروزه از آن به عنوان یک وعده غذایی در سرتاسر دنیا استفاده شود. تخم بلدرچین یک وعده غذایی سرشار از انرژی است و یک وعده غذایی کامل به حساب می‌آید که می‌توان آن را در وعده‌های غذایی کودکان و بزرگسالان جای داد. تخم بلدرچین از تخم مرغ و تخم اردک کوچک‌تر است و این باعث می‌شود که بتوانید تا ۵ عدد از آن را در یک وعده غذایی مصرف کنید.

 

ارزش غذایی تخم بلدرچین چه قدر است؟

تخم بلدرچین دارای ارزش تغذیه‌ای بالایی است و یک منبع غنی از ریز مغذی‌ها، ویتأمین‌ها و مواد معدنی به حساب می‌آید. هر تخم بلدرچین 9 گرم است. ارزش غذایی در زیر برایتان آورده‌ایم:

  • کالری: ۱۴ کیلوکالری
  • چربی: ۱ گرم
  • کلسترول: ۷۶ میلی گرم
  • سدیم: 12.7 میلی گرم
  • پتاسیم: ۱۲ میلی گرم
  • پروتئین: 1.17گرم
  • ویتامین آ: ۷۷۰ میکروگرم
  • کلسیم:5.76 میلیگرم
  • منیزیم:1.17 میلیگرم
  • فسفر:20.3 میلیگرم
  • سلنیم: 2.88 میکروگرم
  • فولات یا ویتامین ب9 : 6 میکروگرم
  • کولین: 23.7 میلیگرم
  • لوتئین و زیگزانتین: 33.2 میکروگرم
  • ویتامین دی: 5 واحد

همچنین این ماده سرشار از مواد مغذی دیگر مانند ویتامین B۱، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و مس است و می‌تواند نیاز بدن به بسیاری از مواد مغذی و ویتأمین‌ها را برطرف کند.

 

مطلب پیشنهادی: خواص اسطوخودوس چیست؟

 

مهم‌ترین خواص تخم بلدرچین کدام ها ‌اند؟

تخم بلدرچین با داشتن بسیاری از مواد مغذی و ریز مغذی‌ها دارای خواص بسیار زیادی برای بدن هستند که در ادامه آن‌ها را شرح خواهیم داد.

۱-خواص تخم بلدرچین برای سرطان :

تخم بلدرچین دارای مقدار زیادی از آنتی اکسیدان‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها در پیش‌گیری از ابتلا به سرطان و مقابله با آن و بهبود علائم آن مؤثر است.

۲-خواص تخم بلدرچین برای حساسیت:

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف تخم بلدرچین می‌تواند سبب کاهش علائم آلرژیک و ازوفاژیت ائوزینوفیلیک شود. در هر صورت به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

۳-افزایش متابولیسم:

تخم بلدرچین دارای مقدار زیادی محتوای پروتئینی است و بهترین نوع از چربی را دارد و باعث بهبود متابولیسم بدن و بهینه شدن آن می‌شود.

۴-خواص تخم بلدرچین در بارداری:

مصرف تخم بلدرچین در دوران بارداری به صورت متعادل توصیه می‌شود. بلدرچین با داشتن محتوای زیادی از مواد مغذی به مادر کمک می‌کند و همچنین در رشد بهتر جنین و افزایش بهره هوشی او تاثیرگذار است. توجه داشته باشید که حتما باید در دوران بارداری از تخم بلدرچینی استفاده کنید که کاملا پخته شده باشد و زرده آن شل و نپخته نباشد.

۵-افزایش اشتها:

مصرف بلدرچین برای کودکان و نوجوانان در سن رشد توصیه می‌شود. هم چنین بلدرچین باعث بهبود اشتها در اطفال بی‌اشتها و مبتلا به سوء تغذیه می‌شود.

خواص تخم بلدرچین

۶-تنظیم خواب:

مصرف تخم بلدرچین برای تنظیم خواب نیز مفید است.

۷-خواص تخم بلدرچین برای سیستم ایمنی:

تخم بلدرچین با داشتن مقدار زیادی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن به طور کلی می‌شود. هم چنین تخم بلدرچین باعث تنظیم سیستم عصبی، قلبی گوارشی و بهبود بسیاری از بیماری‌های تشنج می‌شود.

۸-استحکام عضلات:

تخم بلدرچین سبب تقویت عملکرد ماهیچه‌ها و عضلات و استحکام آن‌ها می‌شود.

۹-خواص تخم بلدرچین برای اسپرم:

مصرف تخم بلدرچین در افرادی که از بی‌میلی جنسی رنج می‌برند نیز توصیه می‌شود زیرا این ماده باعث افزایش ترشح هورمون‌های جنسی و افزایش میل جنسی می‌شود.

۱۰-تقویت هوش و حافظه:

تخم بلدرچین دارای مقادیر زیادی اسید چرب امگا۳ است که می‌تواند در بهبود و تقویت حافظه مؤثر باشد.

 

مطلب پیشنهادی: خواص میخک چیست؟

 

۱۱-بهبود عملکرد تیروئید:

تخم بلدرچین دارای مقادیری از سلنیوم و ریبوفلاوین است. این مواد مغذی به بدن شما کمک می‌کنند تا فرایند هضم و تجزیه‌ی مواد غذایی را به صورت بهینه‌تری انجام دهد. به علاوه سلنیوم به اطمینان از عملکرد سالم تیروئید کمک می‌کند.

۱۲-افزایش شیر در دوران شیردهی:

مصرف تخم بلدرچین در دوران شیردهی بسیار توصیه می‌شود. تخم بلدرچین در مادران شیرده باعث تنظیم عصبی، قلبی و گوارشی می‌شود و میزان شیر را در مادر شیرده افزایش می‌دهد. همچنین تخم بلدرچین دارای هیچ ضرری برای شیرخوران نیست و این مسأله باعث می‌شود بتوان تخم بلدرچین را با خیال راحت در دوران شیردهی مصرف کرد.

۱۳-افزایش روند عضله‌سازی:

تخم بلدرچین دارای مقدار زیادی از پروتئین است و هم زمان کالری بسیار کمی نیزدارد. تخم بلدرچین یکی از موادی است که بسیاری از ورزشکاران از آن به عنوان یک ماده مکمل غذایی در کنار مکمل‌های ورزشی خود استفاده می‌کنند.

۱۴-خواص تخم بلدرچین برای پوست:

مصرف تخم بلدرچین می‌تواند شادابی و سلامت پوست را افزایش دهد. تخم بلدرچین در بهبود چین و چروک و رفع لکه‌های پوستی نیز بسیار مؤثر است. یکی از راه‌های مصرف تخم بلدرچین برای پوست تهیه ماسک‌های سفیده تخم بلدرچین همراه عسل است که برای پوست‌های چرب است و برای پوست‌های خشک نیز می‌توان از سفیده تخم بلدرچین با عسل استفاده کرد.

۱۵-بهبود عملکرد مغز:

تخم بلدرچین با داشتن محتوای پروتئینی و اسید آمینه‌ای زیاد خود می‌تواند، سلامت مغز را افزایش دهد. تخم بلدرچین سیستم عصبی بدن را تغذیه و فعالیت مغز را تحریک می‌کند. از آسیب دیدن سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند و در صورت آسیب نیز آن‌ها را ترمیم می‌کند.

۱۶-خواص تخم بلدرچین برای کم خونی:

یکی از مهم‌ترین موادی که بدن برای ساخت انواع سلول‌های خونی به آن احتیاج دارد آهن است. تخم بلدرچین با داشتن مقدار زیادی از آهن به پیش‌گیری از کم خونی‌ها کمک می‌کند و هم چنین با داشتن مقدار بالای هموگلوبین نیز به ساخت سلول‌های خونی کمک می‌کند. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که زنانی که به طور مؤثری از تخم بلدرچین در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنند ریسک کمتری از ابتلا به کم خونی دارند.

۱۷-پاک‌سازی خون:

تخم بلدرچین دارای اسید‌های آمینه و مقداری از مواد دیگر است که می‌توانند به سموم متصل شوند و آن‌ها را از بدن دفع کنند. امروزه به دلیل خاصیت تخم بلدرچین در دفع فلزات سنگین و سمومی مانند جیوه از بدن از آن به عنوان یک تصفیه‌کننده قوی خون استفاده می‌شود.

۱۸-تقویت رشد بدن:

یکی از اصلی‌ترین موادی که در بدن افراد وجود دارد و به خصوص در فرایند رشد به خصوص در کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد پروتئین است. تخم بلدرچین به خاطر داشتن مقدار زیادی از پروتئین در تقویت رشد بدن مؤثر است و باعث بهبود عملکرد ارگان‌ها می‌شود.

۱۹-خواص تخم بلدرچین برای دیابت:

در تخم بلدرچین مقدار زیادی از اسید‌های آمینه مانند لوسین وجود دارد که می‌تواند باعث تنظیم و تعادل قند خون و میزان انسولین در بدن شود و از این طریق به پیش‌گیری از دیابت کمک می‌کند.

۲۰- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی:

مطالعات نشان داده است که مصرف تخم بلدرچین به طور مؤثری می‌تواند، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. این خاصیت به طور عمده‌ای به خاطر وجود ویتامین E یا توکوفرول است.

 

مطلب پیشنهادی: آووکادو برای چی خوبه؟

 

۲۱- خواص تخم بلدرچین برای چشم:

تخم بلدرچین دارای ویتامین A است. مصرف منظم بلدرچین می‌تواند باعث تقویت بینایی و بهبود سلامت چشم‌ها شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم تخم بلدرچین می‌تواند از آسیب لکه زرد که معمولاً در سنین میان سالی اتفاق می‌افتد نیز جلوگیری کند.

۲۲-خواص تخم بلدرچین برای مو:

اسید‌های آمینه موجود در تخم بلدرچین به خصوص اسید آمینه لینولئیک ریشه مو‌ها را تقویت می‌کند و رشد آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

۲۳- خواص تخم بلدرچین برای فشار:

تخم بلدرچین سرشار از پروتئین و اسید‌های چرب از جمله DHA یا دوکوزاهگزانوئیک اسید است. DHA نوعی اسید چرب است که می‌تواند به نرمال شدن فشار خون در بدن کمک کرده و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

۲۴- کاهش دهنده کلسترول:

مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد، که تخم بلدرچین به نسبت‌های تخم‌های دیگری مانند تخم مرغ دارای مقدار کم‌تری از اسید‌های چرب ترانس است که به معنای داشتن کلسترول پایین تراست. اسید‌های چرب موجود در تخم بلدرچین می‌توانند، کلسترول LDL یا لیپوپروتئین کم چگالی که همان کلسترول بد است را کاهش داده و کلسترول HDL یا لیپوپروتئین پرچگالی یا همان کلسترول خوب را افزایش دهند.

۲۵- کمک به سلامت دهان و دندان‌ها:

زرده تخم بلدرچین دارای مقدار زیادی از مواد معدنی به خصوص روی است که در حفظ سلامت دهان و دندان‌ها تأثیرگذار است.

معایب تخم بلدرچین

۲۶- کاهش افسردگی:

تخم بلدرچین دارای مقدار زیادی از موادی است که می‌تواند ترشح هورمون‌های جنسی را در افراد افزایش دهد. تخم بلدرچین دارای خواص زیاد ضد افسردگی است و می‌تواند در کاهش افسردگی به خصوص در زنان مبتلا به سندروم یائسگی موثر باشد.

۲۷- بهبود بیماری‌های آسم وسل:

مواد مغذی که در تخم بلدرچین وجود دارد می‌تواند باعث بهبود بیماری‌های آسم وسل می‌شود.

۲۸- خواص تخم بلدرچین برای گوارش:

تخم بلدرچین با خواص ضد التهابی خود می‌تواند باعث بهبود عملکرد گوارشی شود و بسیاری از مشکلات گوارشی را بهبود ببخشد. تخم بلدرچین با اسید‌های آمینه‌ای که در ساختار خود دارد می‌تواند منجر به ترمیم غشای آسیب دیده معده شود.

 

مطلب پیشنهادی: نارگیل چه خاصیتی دارد؟

 

فواید تخم بلدرچین برای کودکان چیست؟

تخم بلدرچین دارای مقادیر زیادی از مواد مغذی و ویتأمین‌ها است. این ماده یک مکمل غذایی بسیار قوی برای کودکانی محسوب می‌شود که به کم خونی‌های مختلفی، مانند کم خونی فقر آهن، کمبود آهن و ویتامین D مبتلا هستند. همچنین در رشد صحیح و مناسب کودکان تأثیرگذار است و باعث افزایش ضریب هوشی می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند که برای کودکان بین ۹ ماه الی 12 ماه از زرده تخم مرغ استفاده کنید و برای کودکان بالای این سن می‌توانید از زرده و سفیده تخم مرغ به صورت همزمان استفاده کنید.

 

فواید تخم بلدرچین برای افراد میانسال چیست؟

یکی از مشکلاتی که با افزایش سن برای افراد رخ می‌دهد کاهش جذب ویتأمین‌ها است. مصرف تخم بلدرچین برای افرادی که وارد سنین میان سالی می‌شوند، توصیه می‌شود زیرا این ماده سرشار از انواع ویتأمین‌ها است و علاوه بر افزایش مواد معدنی و ویتأمین‌ها در بدن سبب جلوگیری از پیری زودرس و جلوگیری از سرطان می‌شود. همچنین مصرف تخم بلدرچین برای افراد میانسال قوای از دست رفته را تجدید خواهد کرد.

 

تخم بلدرچین را با چه روش‌هایی می‌توان مصرف کرد؟

از تخم بلدرچین به شکل‌های زیادی می‌توان استفاده کرد که برخی از محبوب‌ترین آن‌ها را در ادامه توضیح خواهیم داد. تخم بلدرچین را به طور کلی می‌توانید به تمام صورت‌هایی که تخم مرغ را مصرف می‌کنید مصرف کنید، اما باید به این نکته توجه کنید که تخم بلدرچین به نسبت تخم مرغ دارای اندازه کوچک‌تری است و زمان پخت آن نیز کوتاه‌تر است . ژاپنی‌ها از تخم بلدرچین به صورت خام در انواع سوشی‌ها استفاده می‌کنند. در کشور‌های آمریکای جنوبی تخم بلدرچین در کنار انواع ساندویچ‌ها مانند هات داگ و همبرگر استفاده می‌شود.

تخم بلدرچین به صورت آبپز شده:

یکی از روش‌هایی که می‌توانید از تخم بلدرچین استفاده کنید به صورت آب پز است. برای تهیه تخم بلدرچین به صورت آب پز تخم‌های بلدرچین را بر روی حرارت کم برای ۳ تا ۴ دقیقه بجوشانید و پس از خنک شدن به صورت ملایم و با کمی فشار روی یک سطح صاف و صیقلی بغلتانید و آن را پوست بکنید. در نهایت می‌توانید تخم بلدرچین را با کمی نمک و فلفل میل کنید.

از تخم بلدرچین می‌توانید در پخت انواع املت‌ها استفاده کنید و همچنین در تمام غذا‌هایی که از تخم مرغ در آن‌ها استفاده می‌شود از تخم بلدرچین به صورت جایگزین استفاده کنید.می توانید از تخم بلدرچین در انواع سوپ‌ها، خورش‌ها و سالاد‌ها استفاده کنید. تخم بلدرچین را می‌توانید در کره گیاهی یا انواع روغن‌ها سرخ کنید و مصرف کنید.

فرنی تخم بلدرچین یکی از بهترین روش‌های مصرف تخم بلدرچین است. برای تهیه این فرنی می‌توانید مقداری آرد برنج را با آب مخلوط کنید و زرده تخم بلدرچین را به آن اضافه کنید. در نهایت نیز می‌توانید شکر را اضافه کنید و آن را میل کنید.

 

مطلب پیشنهادی: بالون معده چیست؟

 

تخم بلدرچین بهتر است یا تخم مرغ؟

تخم بلدرچین از تخم مرغ کوچک‌تر است ولی دارای زرده بزرگ‌تری است. تخم بلدرچین به نسبت تخم مرغ دارای مقادیر بیشتری از چربی، ریبوفلاوین، پروتئین، آهن و ویتامین B۱۲ بیشتری است ولی دارای کولین کم‌تری است. البته تخم بلدرچین دارای کالری بیشتری نیز هست. البته استفاده از تخم بلدرچین دارای سختی بیشتری است زیرا به دلیل اندازه کوچک‌تری که دارد نیاز به تعداد بیشتری از آن‌ها دارید. از طرف دیگر نیز تخم بلدرچین گران‌تر از تخم مرغ است و تهیه آن ازنظر اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود.

غذا با تخم بلدرچین

تخم بلدرچین بهتر است یا شیر؟

هر دو این خوراکی‌ها در رشد بهتر بدن نقش به سزایی دارند اما شیر گاو به دلیل داشتن مقدار بیشتری کربوهیدرات مغذی‌تر از تخم بلدرچین محسوب می‌شود.

 

آیا تخم بلدرچین منع مصرف دارد؟

مصرف تخم بلدرچین در بعضی موارد می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. در ادامه برخی از مواردی را که بهتر است در مصرف تخم بلدرچین با احتیاط عمل شود ذکر کرده‌ایم. تخم‌های بلدرچین عموماً غیرپاستوریزه هستند و این به این معنی است که ممکن است بر سطح آن‌ها تعدادی از باکتری‌های بیماریزا وجود داشته باشند. به همین دلیل نیز لازم است که افرادی که ایمنی ضعیفی دارند یا در دوران حساسی از زندگی خود مانند دوران بارداری یا شیردهی هستند باید در مصرف تخم بلدرچین محتاطانه و تحت نظر پزشک متخصص پیش بروند.

اگرچه نرخ حساسیت نسبت به تخم بلدرچین پایین است اما در هر صورت بعضی از افراد را درگیر می‌کند. افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند با احتمال بالاتری به تخم بلدرچین نیز حساسیت خواهند داشت. برای اطلاع از این که نسبت به تخم بلدرچین حساسیت دارید یا نه بهترین راه این است که با یک متخصص مشورت کنید.

 

مطلب پیشنهادی: مهمترین خواص پاپایا

 

در خرید و مصرف تخم بلدرچین به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

بعضی از نکات وجود دارند که بهتر است در مصرف بلدرچین به آن‌ها توجه کنید.

  1. در هنگام خرید تخم بلدرچین از مراکز معتبر خرید کنید و از خوردن تخم بلدرچینی که به کیفیت و سالم بودن آن اطمینان ندارید اجتناب کنید.
  2. تخم بلدرچین دارای مقادیر زیادی از ویتامین A است به همین دلیل مصرف بیش از ۵ عدد تخم بلدرچین در روز توصیه نمی‌شود. هم چنین توصیه می‌شود از مصرف منابع غذایی دیگر که دارای ویتامین A هستند در کنار تخم بلدرچین اجتناب کنید زیرا ممکن است مسمومیت ویتامین A ایجاد کنند.
  3. در روی پوست بلدرچین ممکن است مقداری از باکتری‌ها وجود داشته باشند بنابراین قبل از مصرف آن را خوب بشویید.

هر فردی برای تامین نیاز‌های تغذیه‌ای بدن و حفظ سلامت آن نیاز به به یک برنامه غذایی اصولی و صحیح دارد. یکی از موادی که می‌توانید در برنامه‌های غذایی خود از آن استفاده کنید تخم بلدرچین است. تخم بلدرچین یکی از غذا‌هایی است که در سرتاسر دنیا طرفداران خود را دارد و از نظر ارزش غذایی با موادی مانند گوشت مرغ، اردک، خاویار و ماهی مقایسه می‌شود.

تخم بلدرچین دارای خواص بسیاری است و در طب سنتی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. مصرف تخم بلدرچین علاوه بر این که نیاز‌های تغذیه‌ای بدن شما را برطرف می‌کند می‌تواند در بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز مفید واقع شود. در هرصورت در مصرف تخم بلدرچین نیز مانند مواد غذایی دیگر باید اعتدال را رعایت کرد زیرا زیاده روی در مصرف این ماده غذایی مفید می‌تواند منجر به ایجاد عوارض در افراد شود.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!