19 تا از خواص جو دوسر پرک برای سلامتی

22 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 05 شهریور 1403
خواص جو دوسر پرک

عناوین مقاله

یکی از انواع غلات‌ها که بسیار پرکاربرد است و در سرتاسر دنیا به شکل‌های مختلفی از آن استفاده می‌شود، جو دوسر پرک است. این غلات یک منبع غنی از مواد مغذی و ویتامین‌ها است و مقادیر زیادی از فیبر و آنتی اکسیدان‌های مهم را نیز در ساختار خود دارد. این ماده غذایی خواص و فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد و می‌تواند در کاهش وزن، افزایش عضله‌سازی، کاهش سطح قند خون و کاهش خطر بیماری قلبی موثر باشد.

 

جو دو سر پرک چیست؟

از جو به عنوان یک غلات غنی و کامل فرآورده‌های زیادی تهیه می‌شود که از آن‌ها می‌توان به جو دوسر پرک اشاره کرد. در فرآیند تهیه جو دوسر پرک پوسته جو‌ها را جدا کرده و آن‌ها را بخارپز می‌کنند و سپس آن‌ها را با استفاده از غلتک‌های بسیار بزرگ صاف و یکدست می‌کنند. جو دو سر یا جو پرک در واقع یک غله یک ساله است که از هم خانواده‌های دیگر آن می‌توان به جو، گندم، چاودار، برنج، ذرت و ارزن اشاره کرد. این فرآورده نسبت به خود جو دارای بافت نرم‌تر و سبک‌تری است و زودتر پخته می‌شود. یکی از دلایل استقبال مردم از جو دوسر پرک برای آشپزی نیز همین زمان کمتر برای پخت است.

 

مطلب پیشنهادی: خواص ریواس چیست؟

 

ارزش غذایی جو دو سر چه قدر است؟

جو دوسر پرک دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. این مواد مغذی را به طور گسترده‌ای برای تهیه یک صبحانه مقوی و سالم در سرتاسر دنیا استفاده می‌کنند. البته از جو دوسر پرک می‌توان در انواع غذا‌های مختلف، شیرینی‌ها، کوکی‌ها و… نیز استفاده کرد و از خواص آن بهره‌مند شد. در جو دوسر پرک مقدار زیادی از درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن وجود دارد. همچنین جو دوسر پرک دارای مقادیر قابل قبولی از کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و اسید‌های آمینه ضروری است. هر ۱۰۰ گرم از جو دوسر پرک خشک ارزش غذایی معادل زیر دارد.

  • کربوهیدرات:68 گرم که 10 گرم آن فیبر است.
  • پروتئین:13 گرم
  • چربی:6.5 گرم
  • آهن ۳۳٪ از نیاز روزانه
  • روی ۳۸٪ از نیاز روزانه
  • منیزیم ۳۹٪ از نیاز روزانه
  • منگنز ۱۷۳٪ از نیاز روزانه
  • فسفر ۵۹٪ از نیاز روزانه
  • پتاسیم ۸٪ از نیاز روزانه
  • ویتامین B۱تیامین ۴۰٪ از نیاز روزانه
  • ویتامین B۳ نیاسین ۸٪ از نیاز روزانه
  • ویتامین B۵ اسید پانتوتنیک ۲۲٪ از نیاز روزانه
  • ویتامین E ۳٪ از نیاز روزانه
  • ویتامین K ۲٪ از نیاز روزانه

به علاوه جو دو سر پرک در ساختار خود دارای مقادیر مؤثر و متعادلی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی است که مصرف آن می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد.

جو دو سر پرک

مهم‌ترین خواص جو پرک چیست؟

جو دوسر پرک دارای خواص بسیار زیادی است و مصرف آن برای بدن بسیار مفید است. این خواص و ویژگی‌ها باعث شده است تا بسیاری از افراد از جودوسر پرک در وعده‌های غذایی و میان وعده‌های خود استفاده کنند. در ادامه مهم‌ترین خواص جو دوسر پرک را برای شما ذکر کرده‌ایم.

۱-خواص جو دوسر پرک برای سرماخوردگی

جو دو سر پرک دارای مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که در بهبود سرماخوردگی مؤثر است. به علاوه این ماده دارای خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی است و می‌تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. یکی از راه‌های مصرف جو دوسرپرک برای سرماخوردگی استفاده از آن در تهیه انواع سوپ‌ها است.

۲- خواص جو دوسر پرک برای نوزادان

با ورود کودک به سن هفت ماهگی می‌توانید تغذیه جامد و کمکی نوزاد خود را آغاز کنید. یکی از بهترین موادی که می‌توانید تغذیه جامد نوزاد را با آن شروع کنید، جو دوسر پرک است. چو دوسر پرک دارای مقادیر بسیار زیادی از پروتئین، ویتامینها و فیبر است که می‌تواند به رشد بهتر و اصولی نوزاد کمک کند. همچنین این ماده در ساختار خود هیچ گلوتنی ندارد و به همین دلیل نیز برای نوزادانی که به گلوتن حساسیت دارند می‌تواند یک انتخاب خوب باشد.

مصرف جودوسر پرک در نوزادان مزایای زیاد دیگری نیز دارد. جو دوسر پرک می‌تواند باعث درمان و بهبود دیابت نوع ۱ در نوزادان شود.در ساختار جودوسر پرک نوعی قند به نام بتاگلوکان وجود دارد که می‌تواند ساخت سلول‌های مربوط به ایمنی را به شدت تحریک کند. در اثر این فرآیند سیستم ایمنی بدن نوزاد به طور ویژه‌ای تقویت می‌شود.

جو دوسر پرک دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند تا حدی از ایجاد زخم‌ها و عفونت‌ها جلوگیری کند. مصرف جو دوسر پرک در نوزادان و کودکانی که دارای بیماری‌های خود ایمنی هستند می‌تواند بسیار مفید باشد و باعث جلوگیری از عفونت‌ها در این نوزادان شود.جو پرک دارای مقادیر زیادی از مواد معدنی است. یکی از مواد معدنی که در ساختار جو پرک وجود دارد و در ساخت و تقویت استخوان نیز بسیار دارای اهمیت است، فسفر است.

 

مطلب پیشنهادی: خواص میخک چیست؟

 

۳- درمان یبوست:

جو دوسر پرک می‌تواند یبوست را به ویژه در کودکان درمان کند.

جو دو سر پرک

۴- خواص جو دوسر پرک برای مو

یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند ریزش مو است. این عارضه به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. مواردی مانند ژنتیک، آلودگی هوا، استرس و اضطراب، تغذیه نادرست و… می‌توانند در ایجاد ریزش مو مؤثر باشند. جودوسر پرک دارای مقادیر بسیار زیادی از موادی مانند ویتامینها و مواد معدنی مانند آهن است که می‌تواند ریزش مو‌ها را کاهش داده و باعث قوی‌تر شدن ریشه و ساقه مو‌ها شود. به علاوه جو دوسرپرک می‌تواند فولیکول‌های مو را تقویت کند و موجب رشد دوباره مو‌ها شود.

برای تقویت مو‌ها و درمان ریزش مو می‌توانید ماسک سنتی را با استفاده از جو دوسر پرک تهیه کنید. برای این کار کافی است یک قاشق غذاخوری جو دوسر پرک را با مقدار کافی از شیر تازه یا شیر بادام ترکیب کنید و مو‌ها را با آن ماساژ دهید و پس از ۱۵ دقیقه شست و شو دهید.

۵- درمان شوره سر

یکی‌زا راه‌های طبیعی و موثر که برای درمان شوره سر وجود دارد استفاده از ماسک جو دوسر پرک است. برای تهیه این ماسک می‌توانید ۱ فنجان جو دوسر پرک را با ۲ فنجان آب جوش و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب کنید تا یک محلول یک دست به دست بیاید. ماسک را برای مدت ۳تا ۵ دقیقه بر روی پوست سر خود ماساژ دهید و سپس شستشو دهید.

۶-خواص جو دوسر پرک برای بدنسازی

جو پرک دارای مقادیر زیادی از مواد مغذی در ساختار خود است. جو پرک دارای میزان قابل قبولی از کربوهیدرات سالم، پروتئین و فیبر است که می‌تواند باعث رشد و ترمیم ماهیچه‌ها و عضلات شود. متخصصین تغذیه مصرف جو دوسر پرک را برای بدنسازان و به طور کلی ورزشکاران توصیه می‌کنند زیرا این ماده در عین حال که کالری نسبتاً کمی دارد، انرژی لازم را برای ورزشکار فراهم می‌کند و باعث بهبود رشد عضلات و ماهیچه‌ها نیز می‌شود.

۷-خواص جو دوسر پرک برای پوست

مصرف جودوسر پرک دارای خواص بسیار زیادی برای پوست صورت است. جو دوسر پرک در ساختار خود ماده‌ای به نام ساپونین دارد. این ماده یک پاک‌کننده طبیعی است که منافذ پوست را از هر نوع آلودگی و چربی پاکسازی می‌کند. به علاوه پروتعین‌های موجود در جو دوسر پرک یک محافظ خوب برای پوست صورت به حساب می‌آیند و همچنین جودوسر پرک می‌تواند پوست صورت را به مقدار زیادی روشن و شفاف کند.

برای بهره‌مند شدن از تمامی این خواص می‌توانید ۱ فنجان جو پرک با ۱ فنجان شیر را ترکیب کنید و پس از یکدست شدن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه این ترکیب را بر روی پوست صورت قرار دهید. در نهایت صورت را با آب سرد شستشو دهید و از مرطوب‌کننده مناسب بر روی پوست استفاده کنید.

برای رفع التهاب و خشکی پوست بدن با استفاده از جودوسر پرک می‌توانید وان حمام را از آب ولرم پر کنید و یک پیمانه جو دوسر پرک پودر شده را به آن اضافه کنید. برای ۱۵ دقیقه بدن خود را در این آب ماساژ دهید و سپس با آب خنک شستشو دهید و از مرطوب‌کننده مناسب بر روی پوست خود استفاده کنید.

همچنین برای درمان آبله مرغان می‌توانید آرد جو دوسر پرک را در یک پارچه پنبه‌ای بگذارید و در حمام پارچه را کمی مرطوب کنید و بدن خود را با آن ماساژ دهید.

 

مطلب پیشنهادی: مهمترین خواص بادمجان که نمی دانید!

 

۸-خواص جو دوسر پرک برای چاقی صورت

مصرف صحیح و اصولی جودوسر پرک می‌تواند باعث پر شدن و چاقی صورت شود.

۹-خواص جو دوسر پرک برای قلب

یکی از انواع فیبر‌های قوی که در ساختار جو دوسر پرک وجود دارد بتاگلوکن است. بتا گلوکن فیبر اصلی محلول در جو است و کلسترول بد را بدون تأثیر بر سطح کلسترول خوب کاهش می‌دهد. به علاوه جو دوسر پرک دارای مقادیر زیادی از ویتامین E است که برای سلامت قلب بسیار مفید است. به طور کلی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف جو دوسر پرک یا سبوس آن می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شود.

۱۰-خواص جو دو سر پرک برای دیابت

جو دوسر پرک دارای مقادیر پایینی قند و مقادیر بالایی از فیبر است و می‌تواند دیابت را بهبود دهد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف جو دوسر پرک در دراز مدت می‌تواند باعث کاهش میزان دوز انسولین دریافتی افراد مبتلا به دیابت شود.

۱۱- خواص جو دوسر پرک برای یبوست

جودوسر پرک دارای مقادیر زیادی از فیبر است که با تسهیل حرکات روده باعث بهبود یبوست می‌شوند. نتایج برخی تحقیقات نشان داده است که در افراد مسن مصرف سبوس چو به دلیل محتوای ویتامین B۱۲ موجود در آن می‌تواند در بهبود یبوست بسیار مفید واقع شود.

۱۲- جلوگیری از سرطان

در جو دوسر پرک مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها وجود دارد که می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد. به علاوه فیبر نیز می‌تواند از ابتلا به سرطان‌های رکتوم و کولون جلوگیری کند.

۱۳-خواص جو دوسر پرک برای فشار خون

جودوسر پرک به عنوان یک ماده غذایی آرام بخش شناخته می‌شود. سطح هورمون استرس را کاهش می‌دهد، سروتونین را افزایش می‌دهد و…. که همه این موارد احساس آرامش را در بدن ایجاد می‌کند و باعث کاهش فشار خون می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف جودوسر پرک نه تنها فشار خون را کاهش می‌دهد بلکه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز ۲۲ درصد کاهش می‌دهد.

۱۴- افزایش کیفیت خواب

در جودوسر پرک مقدار زیادی از مواد مغذی و اسید‌های آمینه وجود دارد که تولید ملاتونین را تحریک می‌کنند و باعث بهبود کیفیت خواب شما می‌شوند. دانه کامل جو نیز باعث افزایش تولید انسولین می‌شود که به اعصاب کمک می‌کند تا تریپتوفان دریافت کند. تریپتوفان اسید آمینه است که به عنوان یک آرام بخش برای مغز عمل می‌کند.

۱۵- تقویت انرژی

یکی از منبع‌های اصلی انرژی در بدن ما کربوهیدرات‌ها هستند. جو دوسر پرک دارای مقادیر زیادی از کربوهیدرات‌های مفید است که در صورت مصرف صحیح و اصولی آن می‌تواند بدون این که منجر به ایجاد اضافه وزن شود انرژی مورد نیاز بدن را به طور ویژه‌ای تأمین کند. به علاوه در ساختار جودوسرپرک مقادیری از ویتامینهای تیامین و نیاسین و فولات نیز وجود دارد که می‌تواند سبب بهبود متابولیسم در بدن شما شود.

۱۶- برطرف کردن علائم یائسگی:

محتوای بالای فیبر موجود در جو دوسر پرک می‌تواند میزان تحریک‌پذیری ناشی از یائسگی را کاهش دهد.

۱۷- درمان آکنه:

جو دوسر پرک این قابلیت را دارد که روغن اضافی موجود بر روی سطح پوست را کاهش دهد و در درمان آکنه‌ها مفید باشد. برای این کار می‌توانید یک فنجان جو دوسر پرک را با یک سوم فنجان آب را بجوشانید و پس از سرد شدن یک لایه نسبتاً ضخیم را بر روی پوست خود قرار دهید و پس از ۲۰ دقیقه با آب نسبتاً گرم شستشو دهید.

 

مطلب پیشنهادی: چای سفید چیست؟

 

۱۸- کاهش ابتلا به آسم:

یکی از بیماری‌های شایع در کودکان که به دلیل اختلالاتی در سیستم تنفسی ایجاد می‌شود آسم است. این بیماری در بسیاری از افراد موجب ایجاد سرفه های مکرر، خس خس سینه و تنگی نفس می‌شود. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف جودوسر پرک پس از ماهگی در نوزادان و کودکان می‌تواند باعث کاهش ابتلا به بیماری آسم در آن‌ها شود.

۱۹-خواص جو دوسر پرک برای لاغری:

شاید در نگاه اول این طور به نظر نرسد اما جو دوسر پرک یک غله بسیار غنی و سیر‌کننده است. مصرف جودوسر پرک در وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی به شما کمک می‌کند تا با کاهش سرعت هضم غذا احساس سیری بیشتری کنید و در نتیجه به لاغری کمک می‌کند.

به علاوه مصرف جو دوسر پرک می‌تواند تولید هورمون سیری را در بدن افزایش دهد و منجر به دریافت مقدار کمتری از مواد غذایی توسط افراد شود.در جودوسر پرک مقدار زیادی فیبر نیز وجود دارد. فیبر می‌تواند باعث تولید احساس سیری طولانی مدت در افراد شود.

اگر به دنبال کاهش وزن و لاغری یا حتی صرفاً به دنبال یک رژیم غذایی موثر می‌گردید که بتواند به بهترین حالت ممکن وزن شما را تنظیم کند و مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز تامین کند توصیه ما به شما استفاده از جودوسر پرک در وعده‌های غذایی به خصوص صبحانه است. خواص جو دوسر برای لاغری بسیار زیاد می باشد و شما می توانید از آن در رژیم لاغری خودتان استفاده کنید.

خاصیت جو دوسر پرک

عوارض مصرف جودوسر پرک کدام است؟

جو پرک بدون شک دارای خواص بسیار زیادی می‌باشد اما مصرف بیش از حد و غیر اصولی آن مانند هر ماده دیگری می‌تواند منجر به بروز عوارضی جدی در برخی افراد شود. در زیر برخی از مهم‌ترین عوارض مصرف جو دوسر پرک را توضیح خواهیم داد.

۱-تشدید مشکلات گوارشی:

مصرف جو دوسر پرک در صورتی که بیش از اندازه باشد می‌تواند مشکلات گوارشی را در افراد تشدید کند. به همین دلیل نیز مصرف جو دوسر پرک در افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند یا طبع سرد دارند توصیه نمی‌شود.

۲- تضعیف روده‌ها و مثانه:

مصرف بیش از حد جو دوسر پرک می‌تواند باعث بروز نفخ و درد‌های شکمی شود که این مسأله در دراز مدت می‌تواند منجر به تضعیف روده‌ها و مثانه شود.

۳- جو دوسر پرک در بارداری:

افراد در دوران بارداری و شیردهی دارای بدن بسیار حساس‌تری هستند. مصرف جو دوسر پرک به دلیل ایجاد عوارضی که در بالا به آن‌ها اشاره شد در دوران بارداری و شیردهی به افراد توصیه نمی‌شود.

۴- منع مصرف در افراد مبتلا به سلیاک:

بعضی از مواقع جودوسر پرک را در مزارع گندم و جو کشت می‌دهند. این مسأله می‌تواند باعث آلودگی جودوسرپرک با گلوتن شود که این مسئله می‌تواند عوارضی را ر افراد مبتلا به سلیاک ایجاد کند به همین دلیل نیز مصرف جودوسر پرک در افراد مبتلا به سلیاک توصیه نمی‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: کنجد برای چی خوبه؟

 

چگونه جو دوسر پرک مناسب خریداری کنیم؟

بهترین راه برای خرید جو پرک استفاده از جو پرک‌های دسته‌بندی شده و دارای تاریخ انقضا مناسب است. اگر قصد خرید جو دوسر پرک را به صورت فله‌ای دارید باید به برخی نکات در این مورد دقت کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین این نکات را ذکر کرده‌ایم.جو دوسر پرکی که می‌خواهید خریداری کنید نباید رطوبت داشته باشد، بوی نامطبوعی نداشته باشد و دارای رنگ قهوه‌ای روشن باشد.

توجه کنید که جو پرک سالم دارای کیفیت رنگ قهوه‌ای روشن دارد و تغییر رنگ محسوس در این محصول می‌تواند نشانه‌ای از شروع فساد باشد. به علاوه اگر جو دوسر پرک دارای رنگ سیاه باشد به احتمال خیلی زیاد دارای آلودگی قارچی است و مصرف آن می‌تواند منجر به ایجاد عوارض جدی برای دستگاه گوارش شود و حتی ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

 

چگونه جو دوسر پرک را نگهداری کنیم؟

نگهداری درست مواد غذایی نیز درست مانند خرید آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر شما محصول با کیفیتی را خریداری کنید اما به درستی آن را نگهداری نکنید این کیفیت به سرعت از بین خواهد رفت.

جودوسر پرک یک نوع غلات است و غلات همیشه در معرض هجوم و آسیب آفت‌ها قرار دارند. برای نگهداری جو دوسر پرک لازم است آن را در ظرف‌های دارای درب و بسته قرار دهید و ظرف را نیز در محیط خشک و خنک نگهداری کنید. به علاوه بهتر است جودوسر پرک را در معرض نور شدید خورشید قرار ندهید.

 

چگونه از جو دوسر پرک استفاده کنیم؟

جو دوسر پرک هم خوش طعم است و هم روش پخت آسانی دارد. از جو دوسر پرک به طور گسترده‌ای می‌توان استفاده کرد. می‌توان انواع صبحانه، وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده‌ها را با استفاده از جو دوسر پرک تهیه کرد. همچنین می‌توان جودوسر پرک را در شیر، سوپ، انواع ماست و.. ریخت و برای تهیه گرانولا از آن استفاده کرد یا به عنوان تزیین روی انواع کیک و شیرینی و به همراه تنقلات مختلف مصرف کرد.

جو پرک

جودوسر پرک صبحانه:

طرفداران جو دوسر پرک به طور ویژه‌ای از آن در وعده صبحانه استفاده می‌کنند. جو دوسر پرک با ویژگی‌های کاهش قند خون و سیر کنندگی وسیع خود می‌تواند یک انتخاب بسیار خوب برای صبحانه و شروع روز باشد. باید به این نکته توجه کرد که جودوسر پرک در عین حال که به شما احساس سیری می‌دهد دارای کالری بسیار کمی است و این باعث می‌شود محبوب بسیاری از افراد باشد.

یکی از محبوب‌ترین راه‌های مصرف جو دوسر پرک برای وعده صبحانه استفاده از اوتمیل‌ها است. برای تهیه یک اوتمیل مقوی و خوشمزه می‌توانید نصف فنجان جو دوسر پرک را با یک فنجان شیر و مقدار کمی عسل ترکیب کنید. این مواد را در قابلمه با یکدیگر قرار دهید تا کاملاً بپزد. در نهایت می‌توانید اوتمیل آماده شده را پس از سرد شدن با موادی مانند دارچین، میوه، آجیل، دانه‌ها و ماست یونانی تزیین کرده و میل کنید.

جو دوسر پرک یکی از انواع غلات کامل و مغذی است که دارای خواص و فواید بسیار زیادی برای افراد است. البته مصرف جو دوسر پرک نیز مانند مواد دیگر در صورت غیر اصولی بودن و زیاده روی در مصرف آن می‌تواند منجر به ایجاد عوارضی برای افراد شود. به طور کلی توصیه ما به شما این است که این ماده غذایی پرفایده را در رژیم غذایی خود به میزان مناسبی جای‌گذاری کنید تا از فواید آن بهره‌مند بشوید. امیدواریم بعد از مطالعه این محتوا بیشتر با خواص جو دوسر پرک آشنا شده باشید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!