چای سفید چیست؟ 13 مورد از خواص چای سفید

31 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 03 شهریور 1403
خواص چای سفید

یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیا چای‌ است. انواع مختلفی از چای‌ها مثل چای سفید و ماچا در دنیا وجود دارند. یکی از انواع چای‌ها که در سرتاسر دنیا طرفداران پروپاقرص خود را دارد، چای سفید است. در این محتوا قصد داریم تا در مورد خواص چای سفید صحبت کنیم.

شاید کمتر نام این چای به گوش شما خورده باشد. این چای یکی از انواع چای‌هایی است که کم‌ترین فرآوری ممکن روی آن صورت می‌گیرد. این مورد باعث می‌شود چای سفید یک طعم دلپذیر را برای شما به ارمغان بیاورد. این چای در ایران و کشور‌های آسیایی بسیار رایج است.

 

چای سفید چیست؟

در ابتدا لازم است به این نکته توجه کنید که چای سفید چیست و چگونه به دست می‌آید. چای سفید در واقع می‌تواند از بوته‌های چای سیاه، سبز یا اولانگ تهیه شود، اما روش چیدن برگ‌ها و فرآوری آن‌ در چای سفید با انواع دیگر چای‌ متفاوت است. برای تهیه چای سفید، برگ‌های بوته چای را قبل از باز شدن می‌چینند. این برگ‌ها کوچک و نازک هستند و دارای کرک‌های سفید رنگ‌اند. در واقع به این نوع چای چای سفید می‌گویند، زیرا زمانی که برگ‌های گیاه کامل باز نشده‌اند و جوانه‌ها هنوز توسط رگه‌های سفید اعلا پوشیده شده‌اند، چیده می‌شود.

این برگ‌ها بلافاصله پس از چیده شدن با نور طبیعی خورشید خشک می‌شوند. این خشک شدن سریع و دقیق باعث می‌شود که چای سفید زمانی کافی برای اکسیداسیون را به اندازه انواع دیگر چای‌ها نداشته باشند. میزان فرآوری کم‌تر برگ‌های این چای باعث می‌شود که چای سفید به یکی از لطیف‌ترین و خوش طعم‌ترین چای‌ها در دنیا تبدیل شود. به علاوه میزان اکسیداسیون کم در این چای باعث می‌شود این چای حاوی کافئین کمتری باشد. البته میزان کافئین موجود در چای، به روش مصرف آن بستگی دارد.

منشأ چای سفید به طور کلی به چین برمی گردد. برای تهیه این چای در بهار جوانه‌های جوان گیاه چای را برداشت می‌کردند و برگ‌های بیرونی آن‌ها را جدا کرده و حرارت می‌دادند. سپس برگ‌ها را با آب تمیز و گوارا شست وشو می‌دادند و در معرض هوای آزاد بهاری خشک می‌کردند و درون یک پودر سفید نقره‌ای میریختند. در نهایت ماده آماده شده را دوباره با آّب‌های گوارا شست و شو می‌دادند و از آن استفاده می‌کردند.

چای سفید در واقع یکی از ۶ نوع اصلی چای چینی است. این چای نوعی چای تخمیر شده سبک است که فقط به صورت طبیعی و با حرارت اندک خشک می‌شود. از آن جا که چای سفید کم فرآورده‌ترین نوع چای است که وجود دارد، میزان بالایی از آنتی اکسیدان‌ها را دارد که می‌تواند دارای خواص زیادی برای سلامت افراد داشته باشد.

خواص چای سفید

انواع چای سفید کدام‌ها هستند؟

این نوع چای در مناطق مختلف در سراسر دنیا کاشت و برداشت می‌شود. چای سفید دارای انواع مختلفی است. در ادامه این مطلب برای شما برخی از مهم‌ترین انواع چای سفید را توضیح می‌دهیم.

۱-چای سفید سوزنی نقره‌ای

این نوع چای سفید در حقیقت یکی از معروف‌ترین بوته‌های چای سفید در چین است. این نوع چای به طور عمده در استان فوجیان چین تولید می‌شود. نام این چای در واقع از رنگ نقره‌ای آن برداشته شده است و رنگ نقره‌ای این چای نیز به طور عمده به دلیل وجود رگه‌های نقره‌ای در برگ‌های این گیاه است.

۲- چای پونی سفید

این نوع چای از چای سوزنی نقره‌ای جدیدتر است. این چای را می‌توان از بوته‌های چای سفید چینی اصلی یا انواع دیگری از بوته‌های چای برداشت کرد. برای تهیه این نوع چای سفید، معمولاً جوانه‌ها را با برگ‌های جوان چای یا برگ‌هایی که کمی باز شده‌اند، مخلوط می‌کنند.

۳- چای سفید دارجلینگ

این نوع چای سفید از از گیاهان چای بومی منطقه دارجلینگ هند تهیه می‌شود. روش برداشت این نوع چای با چای سوزنی نقره‌ای مشابه است، اما طعم آن‌ها بسیار متفاوت است.

۴- چای سفید برداشت شده توسط میمون

نام این نوع چای سفید در واقع از یک افسانه قدیمی برگرفته شده است. این افسانه می‌گوید بودایی‌ها میمون‌های آموزش دیده‌ای داشتند که این گیاه را از روی درخت‌های چای وحشی در کوهستان‌ها برایشان برداشت می‌کردند. امروزه این چای در واقع در توصیف نوعی از چای سفید مرغوب به کار می‌رود که از برگ‌ها و جوانه‌های جوان بوته‌های چای تهیه می‌شود.

مزایای چای سفید

چای سفید کافئین دارد؟

به طور کلی چای سفید مقدار کافئین کمتری به نسبت چای‌های دیگر مانند چای سیاه و سبز دارد. انواع چای‌های سفید نیز دارای میزان کافئین مختلفی هستند. میزان کافئین که در ساختار چای سفید وجود دارد، به موارد زیادی مانند محل کشت، نحوه برداشت و نحوه دم کردن آن وابسته است.

 

مقاله‌ای برای شما: کنجد برای چی خوبه؟

 

خواص چای سفید چیست؟

خواص چای سفید بسیار زیاد می باشد و جزو مهمترین دمنوش ها و نوشیدنی ها گرم در آسیای شرقی به حساب می آید. همچنین چای سفید به نسبت انواع دیگر چای‌ها محتوای غنی‌تر و خواص بیشتری دارد. در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین خواص چای سفید را با شما در میان خواهیم گذاشت.

۱-تقویت سیستم ایمنی

در ساختار چای سفید مقدار زیادی از انواع آنتی اکسیدان‌ها وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌هایی که در ساختار چای سفید وجود دارد پلی‌فنول‌ها هستند. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به طور مؤثری با رادیکال‌های آزاد مقابله کنند و از آسیب‌های سلولی جلوگیری کنند. مصرف چای سفید می‌تواند به طور مؤثری سیستم ایمنی را تقویت کند و از بروز بیماری‌های زیادی مانند بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند.

۲- خواص چای سفید برای لاغری

چای سفید دارای ویژگی‌های زیادی است که می‌تواند باعث تناسب اندام در شما شود. چای سفید یک چربی سوز قوی است و کافئین و کاتچین موجود در آن می‌تواند به طور ویژه‌ای موجب کاهش وزن شود. عصاره چای سفید یک محرک قوی برای چربی سوزی است و از تشکیل سلول‌های چربی جدید در بدن جلوگیری می‌کند. به علاوه مصرف چای سفید می‌تواند سبب افزایش ۴ تا ۵ درصدی در متابولیسم در بدن شود. چای سفید باعث می شود روزانه بتوانید 70 الی 100 کالری بیشتر بسوزانید. برای همین شما می توانید از خواص چای سفید برای لاغری در رژیم لاغری خودتان استفاده کنید.

۳- افزایش سلامت دهان و دندان‌ها

در چای سفید مقادیر قابل توجهی از فلوراید، کاتچین و تانن وجود دارد که می‌تواند دندان‌های شما را در مقابل پوسیدگی و بیماری‌های باکتریایی دهان و دندان محافظت کند.پس از مصرف مواد غذایی حاوی شکر باکتریایی‌هایی در محیط دهان منتشر می‌شوند که می‌توانند باعث حملات اسیدی شوند. فلوراید موجود در چای سفید می‌تواند از این حمله‌های باکتریایی جلوگیری کند. کاتچین یکی از مواد دیگری است که در ساختار چای سفید وجود دارد. این ماده از رشد باکتری‌های ایجاد‌کننده پلاک‌های دندانی چلوگیری می‌کند. خواص چای سفید باعث می شود تا شما با مصرف این چای دندان‌هایی سفید و بدون جرم داشته باشید و از آن‌ها لذت ببرید.

۴- ضد سرطان

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که مصرف چای سفید می‌تواند سلول‌های سرطانی را در بدن بکشد و از رشد و گسترش آن‌ها جلوگیری کند. این خاصیت ضد سرطانی در ریه و روده بزرگ پررنگ‌تر است.

۵- کمک به سلامت استخوان‌ها

التهاب مزمن و رادیکال‌های آزاد از جمله مواردی هستند که می‌توانند در ایجاد و تسریع سیر پوکی استخوان موثر باشند. چای سفید با داشتن خواص ضد‌التهابی قوی و مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان‌ها در جلوگیری از این مسئله موثر واقع شوند.

 

مطالب پیشنهادی: خواص ریواس چیست؟

 

۶- خاصیت جوان‌سازی

در ساختار چای سفید مقادیر زیادی از الاستاز و کلاژناز وجود دارد. این آنزیم‌ها آنزیم‌های جوان‌سازی هستند که به پوست کمک می‌کنند تا خود را ترمیم کند وسلول‌های جدید بسازد. مصرف چای سفید می‌تواند از پیری زودرس پوست شما جلوگیری کند و شما را سالم‌تر و شاداب‌تر نشان دهد.

۷- جلوگیری از پارکینسون و آلزایمر

پلی فنول موجود در چای سفید می‌تواند به طور مؤثری از ابتلا به بیماری‌های مانند پارکینسون و آلزایمر جلوگیری کند.

۷- خواص چای سفید برای قلب

چای سفید دارای خواص زیادی برای بهبود سلامت قلب و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است. محتویات چای سفید می‌تواند موجل آرام‌سازی رگ‌های خونی شود و از این طریق نیز سبب سلامت قلب شود.

۸- خواص چای سفید برای قند خون

پلی فنول‌های موجود در چای سفید می‌تواند در کاهش و تنظیم قندخون کمک‌کننده باشد. این خاصیت می‌تواند در درمان بیماری‌ها و شرایطی مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سندرم متابولیک کاربرد داشته باشد.

چای سفید

9- خواص چای سفید برای پوست

پوست یکی از فاکتور های مهم در زیبایی و جذابیت ظاهر به حساب می آید. در دنیای امروز با بیشتر شدن اهمیت هرچه بیشتر زیبایی تمایل مردم نیز برای مصرف مواد طبیعی و خوراکی که بتوانند روند پیری پوست را به تعویق بیاندازند بیشتر شده است. پیری پوست با گذر زمان و افزایش سن سریع تر می شود. پیری در واقع به دو صورت اتفاق می افتد. پیری خارجی در زمانی اتفاق می افتد که پوست به دلیل عوامل خارجی آسیب زا آسیب می بیند و دچار پیری می شود.

یکی از رایج ترین و مهم ترین عوامل خارجی که باعث آسیب و پیری پوست می شود اشعه های ماورابنفش خورشید هستند. پیری درونی نوع دیگر پیری است که به دلیل عوامل داخلی بدن و با گذر زمان و به صورت طبیعی اتفاق می افتد. در این نوع از پیری رادیکال های آزاد و استرس های اکسیداتیو ایجاد شده در بدن به پوست شما آُسیب می رسانند.

مطالعات زیادی نشان می دهند که مصرف چای سفید می تواند باعث کاهش روند پیری داخلی و خارجی شود. یک مطالعه نشان داد که استفاده از عصاره چای سفید بر روی پوست می تواند باعث جلوگیری از اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید بر روی پوست شود. شبکه فیبری موجود در بدن می تواند باعث استحکام پوست شود و آن را محکم نگه دارد. برخی از تحقیقات نشان می دهند که مصرف چای سفید می تواند چندین جزو سلولی را که می توانند به این شبکه آُسیب برسانند از بین ببرد و از پوست محافظت کنند.

10- خواص چای سفید برای سرماخوردگی

مطالعات نشان می دهند که مصرف چای سفید می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شود. در ساختار چای سفید مقادیر قابل توجهی از انواع آنتی اکسیدان ها وجود دارند که می توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند و ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها و عفونت ها را کاهش می دهد. برخی از مطالعات نشان می دهند که مصرف چای سفید می تواند شانس ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد و در صورت ابتلا به آن باعث تسهیل و تسریع درمان آن شود. در هر صورت برای اثبات کامل این مساله و تشخیص این که چه دوزی از چای سفید باید مصرف شود تا این خواص را نشان دهد باید تحقیقات و مطالعات بسیار بیشتری انجام شود.

11- خواص چای سفید برای فشارخون

در چای سفید مقدار زیادی از ماده ای به نام  کاتچین وجود دارد. این ماده می تواند گردش خون را بهبود ببخشد و باعث تنظیم و کاهش فشار خون شود و از ابتلا به بیماری های قلبی مانند حمله قلبی و سکته جلوگیری کند. چای سفید با داشتن کم ترین مقدار فرآوری و بیشترین مقدار آنتی اکسیدان ها می تواند برای فشار خون بسیار مفید باشد.

12- خواص چای سفید برای اعصاب

بیماری های اعصاب یکی از بیماری های شایعی هستند که افراد بسیاری در سرتاسر دنیا از آن ها رنج می برند. برخی از مطالعات نشان می دهند که مصرف چای سفید می تواند با کاهش شانس ابتلا به برخی از بیماری های اعصاب مانند پارکینسون و آلزایمر در ارتباط باشد. بسیاری از مظالعات آزمایشگاهی که در این زمینه انجام شده اند نشان می دهند که پلی فنل EGCG موجود در چای سفید می تواند رادیکال های آزاد را کاهش دهند و باعث سرکوب التهاب در بدن شوند و باعث کاهش شانس ابتلا به این بیماری ها شوند.

یک مطالعه مروری که نتایج هشت مطالعه  در این مورد را با یکدیگر مقایسه کرد نشان داد که افرادی که از چای سفید به طور مداوم استفاده می کنند 15 درصد کمتر از افرادی که چای نمی‌نوشیدند، در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون بودند. تجزیه و تحلیل دیگری از 26 مطالعه و بیش از 52500 نفر نشان داد که نوشیدن روزانه چای با 35٪ کاهش خطر ابتلا به اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر مرتبط است.

13- خواص چای سفید برای کم خونی

به طور کلی مصرف هرنوعی از چای حتی چای سفید در صورت زیاد می تواند باعث کاهش میزان جذب آهن شود. در صورت کمبود آهن در بدن شما ممکن است با مشکلات زیادی از جمله نوعی کم خونی به نام کم خونی فقر آهن رو به رو شوید. بنابراین توصیه می شود که اگر دارای کم خونی هستید یا در خطر ابتلا به آن قرار دارید از مصرف مقادیر زیاد چای سفید پرهیز کنید.

 

مقاله پیشنهادی: خواص زعفران چیست؟

 

چگونه چای سفید با کیفیت را در هنگام خرید تشخیص دهیم؟

چای سفید دارای انواع بسیار متنوعی است. یک چای سفید دارای کیفیت مطلوب و قابل قبول تازه است و بوی کهنگی نمی‌دهد. به علاوه بهتر است در هنگام خرید چای سفید در مورد نوع آن با فروشنده مشورت کنید. چای‌های سفید متنوع دارای دما‌های متعادل و‌ایده‌آل متفاوتی برای تهیه کردن هستند و به همین دلیل نیز اطلاعات فروشنده می‌تواند به شما کمک کند تا به بهترین نحو ممکن از چای سفید استفاده کنید.

 

چگونه چای سفید را نگهداری کنیم؟

در نگهداری چای سفید نیز لازم است برخی نکات را رعایت کنید.چای سفید (و به طور کلی چای) خراب نمی‌شود، اما کهنه می‌شود. به همین دلیل نیز توصیه می‌شود که از خرید مقدار‌های زیاد چای سفید خودداری کنید. بهترین راه این است که با توجه به میزان مصرف خود مقداری از چای سفید را خریداری کنید که نهایتاً یک بازه یک ماهه را پوشش دهد. البته این چای‌ها به دلیل اکسیداسیون کمی که دارند با نگهداری درست و اصولی تا یک سال نیز تازه می‌مانند.

چای سفید را باید در یک مکان تیره و خنک نگهداری کنید. برخورد با گرما، نور، رطوبت و اکسیژن می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر روی کیفیت چای سفید بگذارد. هرگز چای را نباید در یخچال نگه دارید. برای نگهداری چای‌ها از ظروف عایق هوا استفاده کنید تا چای ماندگاری بیشتری داشته باشد. همیشه چای را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید تا مطمئن باشید چای با موادی مانند ادویه‌ها یا قهوه‌ها تماس نداشته است و از طعم آن‌ها تأثیر نگرفته است.

 

مطالب پیشنهادی: آووکادو برای چی خوبه؟

 

چگونه چای سفید را دم کنیم؟

چای سفید دارای طعم لطیف و منحصر به فردی است و می‌توان آن را به شکل‌های مختلف گرم و سرد تهیه کرد و از آن لذت برد. برای دم کردن این چای باید آب را به جوش آورد و اجازه داد تا از جوش بیافتد. به طور متوسط برای هر نفر یک قاشق غذاخوری برگ چای سفید را دم کنید و سپس قوری را با آب داغ پر کنید. برای ۵ دقیقه قوری را تحت حرارت ملایم قرارا دهید و اجازه دهید دم بکشد.

با توجه به نوع چای سفیدی که از آن استفاده می‌کنید ممکن است چای به مدت زمان‌بیشتر یا کمتری برای دم کشیدن نیاز داشته باشد. به طور کلی برای دم کشیدن چای سفید از دمای ۹۵ درجه سانتی گراد و مدت زمان ۳ تا ۵ دقیقه استفاده کنید.

در صورتی که چای را بیش از حد بجوشانید طعم تلخی به خود می‌گیرد که می‌تواند ناخوشایند باشد. چای سفید را به نسبت چای سبز مدت زمان بیشتری می‌توان جوشاند اما در هر صورت این چای نیز می‌تواند طعم تلخی را از خود بروز دهد. اگر فروشنده در هنگام خرید برای چای سفید دستور خاصی را به شما ارائه داده است، بهتر است از آن پیروی کنید. اگر دستورالعمل خاصی ندارید، می‌توانید به طور عمومی از ۲ گرم برگ‌های چای سفید به ازای هر ۲۰۰ گرم آب استفاده کنید.

برای تهیه چای سفید همیشه از آب تازه و تصفیه شده، خالص و سرد استفاده کنید. هنگام تهیه و دم کردن چای سفید درب آن را ببندید و اجازه دهید گرما به طور کامل درون ظرف بماند. اگر از چای سفید با کیفیتی استفاده کنید، می‌توانید تا سه بار نیز آن را دم کنید. البته این کار توصیه نمی‌شود، زیرا با هر بار دم کردن مقداری از کیفیت چای کاسته می‌شود. در واقع اگر قصد دارید به بهترین شکل از خواص چای سفید استفاده کنید، بهتر است از چند بار دم کردن آن خودداری کنید.

چای سفید دارای طعم منحصر به فرد و مطبوعی است. این چای را به راحتی می‌توان بدون افزودنی‌هایی نظیر شیر یا شکر مصرف کرد. توصیه می‌شود برای لذت بردن از طعم منحصر به فرد واقعی چای سفید، آن را با افزودنی‌ها ترکیب نکنید. یک نکته مهم در تهیه چای سفید این است که وقتی آب به درجه مناسب می‌رسد و چای سفید را با آن مخلوط می‌کنید، دیگر نباید مخلوط را در برابر حرارت مستقیم قرار دهید. در واقع کافی است اجازه دهید با حرارت موجود در آب چای دم بکشد.

چای سفید

جمع‌بندی

چای سفید یکی از انواع چای‌ها است که در سرتاسر دنیا افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. این چای به نسبت انواع دیگر چای‌ها دارای کیفیت بیشتری است و به میزان کمتری فرآوری شده است. این موارد باعث شده است که چای سفید دارای خواص ویژه‌ای باشد که در درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌ها نیز موثر است.

چای سفید یک گزینه خیلی جذاب برای نوشیدن به شمار می‌رود. خواص چای سفید باعث می شود تا شما بتوانید همراه با نوشیدن یک چای خوشمزه، سلامت خودتان را نیز ارتقا دهید.

توصیه ما به شما این است که در رژیم غذایی خود به طور مناسب و مفیدی از چای سفید استفاده کنید. با نوشیدن یک فنجان چای سفید می‌توانید از طعم ویژه و خاص آن استفاده کنید و لذت ببرید. در عین حال نیز از فواید فراوان آن برای تقویت سلامت خود بهره‌مند شوید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!