کنجد برای چی خوبه؟ 26 تا از مهمترین خواص کنجد

04 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 30 مرداد 1403
خواص کنجد

در زمان‌های گذشته که دارو‌های شیمیایی امروزی تولید نشده بودند، تقریباً درمان تمامی بیماری‌ها و مشکلات سلامتی توسط دارو‌های گیاهی و مواد غذایی خاص که توسط اطبا تهیه و تجویز می‌شدند، انجام می‌شد. در سال‌های اخیر نیز با مشخص شدن بسیاری از معایب و ضرر‌هایی که دارو‌های شیمیایی با خود به همراه دارند، علاقه و تمایل مردم به سمت طب سنتی و دارو‌ها و مواد غذایی و گیاهی دارای خواص درمانی جلب شده است. همیشه در طب سنتی از خواص کنجد صحبت شده است.

کنجد‌ها در موارد بسیار زیادی کاربرد دارند، در ادامه این مقاله قصد داریم خواص کنجد را برای شما شرح دهیم.کنجد‌ها از دانه‌های روغنی به حساب می‌آیند که از گذشته‌های دور در آشپزی و طب سنتی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. کنجد‌ها در انواع سفید و سیاه یافت می‌شوند و علاوه بر طعم خوب آن‌ها در غذا‌ها منبعی غنی از بسیاری از مواد مغذی و ریز مغذی‌ها به حساب می‌آیند. برخی از مواد مغذی که به فراوانی در دانه‌های کنجدی حضور دارند شامل: ویتأمین‌ها، انواع مواد معدنی و همچنین بسیاری از آنتی اکسیدان‌ها هستند. این مواد ارزش خواص کنجد را به ما نشان می دهد.

کنجد‌ها را به شکل‌های مختلف و متفاوتی مصرف می‌کنند. انواع کنجد به صورت‌های خام، بو داده، آسیاب شده و همین طور به صورت روغن‌ها مصرف کرد. از کنجد‌ها می‌توانید در انواع غذا‌ها، سالاد‌ها، شیرینی‌ها، دسر‌ها و سس‌ها استفاده کرد.

 

26 تا از مهمترین خواص کنجد

۱- تأمین مواد معدنی:

دانه‌های کنجد منبع غنی از مواد ضروری و ریز مغذی‌هایی هستند که برای سلامت بدن لازم‌اند. کنجد سرشار از کلسیم و اسید فولیک و هم چنین آهن است. یکی از مهمترین خواص کنجد مربوط به افزایش انرژی می باشد. مصرف کنجد به دلیل سرشار بودن از این مواد باعث رفع خستگی و ایجاد نشاط در بدن فرد می‌شود.

۲- بهبود کم خونی فقر آهن:

همان طور که اشاره کردیم کنجد‌ها سرشار از آهن هستند، بنابراین برای افرادی که دارای کم خونی‌ها به خصوص کم خونی فقر آهن هستند یک منبع عالی غنی از آهن هستند و باعث کمک به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن می‌شوند. از قدیم ایام تا به امروز از کنجد در کم خونی استفاده می شود.

۳- تقویت بینایی:

یکی از مهمترین خواص مصرف کنجد تقویت قدرت بینایی است. این ماده غذایی می تواند تاثیر زیادی برای تقویت بینایی داشته باشد.

۴- خواص ضد افسردگی:

کنجد سرشار از کلسیم است، کلسیم باعث افزایش جذب ویتامین ب می‌شود و ویتامین ب یکی از ویتأمین‌هایی است که به طور عمده در درمان افسردگی نقش دارد. در نتیجه خواص کنجد در افسردگی نیز نقش دارد و می تواند باعث بهبود خلق و خوی شود. 

۵- تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها:

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم کنجد‌ها سرشار از موادی مانند کلسیم هستند. کلسیم یکی از مواد ضروری در ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها است که سبب استحکام کافی در استخوان و دندان‌ها می‌شود. همچنین کلسیم در مواردی مانند انعقاد خون، کاهش فشار خون و عملکرد صحیح عضلات تأثیر‌گذار است. با مصرف کنجد‌ها به عنوان یکی از مکمل‌های مواد غذایی و در کنار وعده‌های غذایی خود، می‌توانید کلسیم لازم را در اختیار بدن خود قرار دهید. 

۶-مقابله با سکته‌های قلبی:

کنجد‌ها دارای آثار فراوان ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان‌ها در بدن به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند و سبب کاهش میزان‌تری گلیسیرید، قندخون و همچنین کاهش کلسترول بد یا همان LDL و افزایش کلسترول خوب یا همان HDL می‌شود. در واقع مهمترین خاصیت کنجد برای قلب این است که باعث افزایش HDL می شود.

جالب است بدانید که افزایش چربی‌ها و کلسترول بد در بدن معایب زیادی را در بر خواهد داشت که می‌توانند سلامت بدن فرد را به طور جدی به خطر بیاندازند.یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین مواردی که بالا بودن میزان کلسترول‌های بد و چربی و‌تری گلیسیرید‌ها در خون ایجاد می‌کنند افزایش ریسک حمله‌ها و سکته‌های قلبی است.

۷-تسکین درد‌های قاعدگی:

یکی از خواص کنجد مربوط به افزایش سطح ویتامین E در بافت‌های بدن است. ویتامین E نیز باعث کاهش التهاب و کاهش شدت انقباض‌های رحمی می‌شود.یکی از توصیه‌ها برای خانم‌هایی که در طی دوران قاعدگی دچار درد‌های شدید شکمی می‌شوند و انقباضات درد‌ناک دارند مصرف کنجد‌ها است.

۸- جلوگیری از یائسگی زودرس:

یکی دیگر از خواص کنجد‌ها افزایش ترشح هورمون‌های جنسی است و می‌تواند به عنوان عاملی برای جلوگیری از یائسگی زودرس مورد استفاده قرار بگیرد.

کنجد برای چی خوبه

مطلب پیشنهادی: مهمترین خواص پاپایا

 

۹-کمک به کاهش وزن:

کنجد‌ها از دانه‌هایی محسوب می‌شوند که با داشتن کالری مناسب نسبت به مواد مغذی ای که دارد؛ برای کاهش وزن و حفظ اشتها مفید است. همچنین افزایش متابولیسم نیز جزو خواص کنجد برای لاغری می باشد.

می‌خواهید وزن خود را کم کنید؟ بیسکوییت‌های کنجدی و کنجد‌ها را به عنوان میان وعده انتخاب کنید و در حین کاهش وزن و دوره رژیم لاغری از آن‌ها لذت ببرید. جالب است بدانید که یک قاشق غذا خوری کنجد حدوداً ۴۵ کیلو کالری انرژی دارد که این کالری نیز مربوط به پروتئین است و هیچ قندی را به بدن شما وارد نمی‌کند. همچنین جالب است بدانید که کنجد دارای ساختار خاصی است که مصرف آن باعث می‌شود کبد آنزیم‌های مربوط به تجزیه چربی‌ها را بیشتر ترشح کند و در نتیجه بدن چربی بیشتری را مصرف کند و بسوزاند.

می‌توانید در رژیم‌های غذایی خود به جای کره از حلوا ارده کنجدی و به جای سس‌ها از سس کنجد استفاده کنید. مصرف روغن کنجد نیز بسیار توصیه می‌شود. روغن کنجد را می‌توانید برای پخت و پز، سالاد و سرخ کردن استفاده کنید.فراموش نکنید که استفاده از کنجد در واقع یک تیر و دو نشان است، زیرا هم سوخت وساز بدن شما را افزایش می‌دهد. باعث چربی سوزی بیشتر در بدن می‌شود و هم با کالری ناچیز برای ساعت‌ها مواد مغذی و انرژی مورد نیاز بدن شما را تأمین می‌کند.

۱۰-پیشگیری از سرطان روده:

کنجد‌ها سرشار از اسید‌های آمینه هستند، اسید‌های آمینه خواص زیادی دارند، مثلاً می‌توانند رشد تومور‌ها را متوقف کنند و از سلول‌های روده در مقابل مواد شیمیایی سرطان‌زا محافظت می‌کنند. پس می توان گفت که قطعا یکی از خواص کنجد مربوط به پیشگیری از سرطان می شود.

۱۱-بهبود سردرد‌های میگرنی:

یکی دیگر از مواردی که در کنجد‌ها به فراوانی وجود دارد منیزیم است، منیزیم خواص زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش گرفتگی راه‌های هوایی در بیماری‌هایی مانند آسم و همچنین جلوگیری از انسداد رگ‌های خونی که در پیدایش حملات میگرنی نقش دارند اشاره کرد.

۱۲-تقویت حافظه:

یکی دیگر از موادی که به فراوانی در دانه‌های کنجدی وجود دارد ماده‌ای به نام لسیتین است. لسیتین به فراوانی در مغز انسان وجود دارد و باعث تقویت ذهن می‌شود. در نتیجه مصرف کنجد برای کسانی که می‌خواهند حافظه و نیروی ذهنی خود را تقویت کنند بسیار مفید است. همچنین اگر برای ۴۰ روز هر روز صبح یک قاشق غذاخوری کنجد را مصرف کنید تأثیر شدید آن را در تقویت حافظه‌تان خواهید دید.

۱۳-خواص کنجد برای پوست و مو :

یکی از خواص کنجد تقویت پوست و مو و ناخن هاست. یکی از دلایلی که به طور عمده موجب ایجاد چین و چروک و پیری در پوست می‌شود اشعه‌های ماورابنفش هستند. کنجد‌ها دارای روغنی در ساختار خود هستند که از تاثیر اشعه ماورا بنفش بر پوست جلوگیری می‌کند وتأثیر آن را به حد زیادی کاهش می‌دهد.

همچنین در ساختاردانه‌های کنجد مقدار زیادی روی وجود دارد و روی به نوبه خود باعث افزایش سرعت روند کلاژن‌سازی می‌شود. تحت تأثیر ساخت کلاژن‌ها پوست دیر‌تر پیر می‌شود و بافت‌های آسیب دیده نیز ترمیم می‌شوند.
بنابراین مصرف کنجد‌ها به طور مداوم یکی از عواملی است که پوست شما را شاداب و سرحال نگه می‌دارد و روند پیری آن را به تعویق میاندازد.

۱۴- کمک به بهبود دیابت:

کنجد با مواد مغذی که در ساختار خود دارد به طور مؤثری باعث بهبود دیابت می‌شود. جالب است بدانید که تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که جایگزینی روغن کنجد به جای روغن‌های خوراکی دیگر به طور مؤثری توانسته است، منجر به کاهش قند خون وفشار خون در افراد دیابتی شود.

۱۵-بهبود عملکرد دستگاه گوارش:

دستگاه گوارش یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های بدن است که نقش‌های مهم و حیاتی در بدن به عهده دارد.
دانه‌های کنجد حاوی مقدار زیادی فیبر در ساختار خود هستند. فیبر به عنوان یک پشتیبان قوی برای سلامت و عملکرد صحیح دستگاه گوارش و روده‌ها کمک می‌کند. فیبر کافی باعث می‌شود روده‌ها به خوبی کار کنند و بتوانند غذا را به درستی هضم و سپس مواد زاید را دفع کنند.همچنین از دیگر خواص مصرف کنجد می توان رفع مشکل یبوست را نام برد.

۱۶- کاهش درد مفاصل:

مس یک ماده حیاتی در بدن است که برای عملکرد صحیح و اصولی سیستم‌های آنزیمی مختلف بدن لازم و ضروری است. کنجد‌ها سرشار از مس هستند و در نتیجه می‌توانند در بدن سبب کاهش درد‌ها و التهاب‌های مرتبط با درد‌های مفصلی شوند. به علاوه مصرف کنجد می‌تواند سبب استحکام بیشتر رگ‌های خونی، استخوان‌ها و مفاصل شود.

 

مطلب پیشنهادی: خواص رازیانه برای لاغری

 

۱۷- بهبود سلامت دهان و دندان:

سلامت دندان‌ها و دهان امروزه از بعد سلامت پیشتر رفته است زیرا دهان و دندان‌های سالم و زیبا در زیبایی و آراسته بودن شما تاثیر به سزایی خواهند داشت.دانه‌های کنجد سبب از بین رفتن پلاک دندان می‌شوند که در نتیجه این امر شما دندان‌هایی سفید و زیبا خواهید داشت.
جالب است بدانید که فرآیندی به نام عصاره‌گیری با روغن کنجد وجود دارد، در طی آن روغن کنجد در دهان گردانده می‌شود. این فرآیند مزایای زیادی در بر خواهد داشت از جمله این که: میزان باکتری‌هایی از جمله استرپتوکوک‌ها را در دهان و بزاق کاهش می‌دهد و سبب بهبود سلامت کلی دهان و دندان‌ها می‌شود.

۱۸- خواص کنجد بر کاهش فشار خون:

یکی از مهم‌ترین خواصی که مصرف کنجد‌ به همراه دارند کاهش فشار خون و به طور کلی تعدیل آن است.
در واقع کنجد‌ها و روغن‌های حاصل از کنجد دارای مقدار زیادی منیزیم در ساختار خود هستند که باعث کاهش فشار خون می‌شود.

ظرف کنجد

۱۹-تقویت سیستم ایمنی بدن:

همان طور که در بالا اشاره کردیم کنجد‌ها دارای ریز مغذی‌های فراوانی در ساختار خود هستند. این دانه‌ها به طور کلی سیستم ایمنی فرد را تقویت می‌کنند و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. در واقع اگر می خواهید سیستم بدنی خودتان را افزایش دهید می توانید با توجه به این خواص کنجد، آن را در رژیم غذایی خودتان قرار دهید.

۲۰- کاهش اضطراب و بیماری‌های روانی با مواد مغذی موجود در دانه‌های کنجدی:

یکی دیگر از خواص به خصوصی که دانه‌های کنجدی به همراه دارند کاهش اضطراب و استرس است.
دانه‌های کنجدی شامل املاحی مانند منیزیم و کلسیم هستند که سبب تنظیم عملکرد عضلات و آرامش آن‌ها می‌شوند.
ویتامین B۱ (تیامین) به عملکرد درست اعصاب کمک می‌کند و خاصیت آرامش‌بخش دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث گرفتگی عضلات، تغییرات خلقی و افسردگی شود.
تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که در تولید سروتونین نقش دارد. سروتونین ماده‌ای شیمیایی در مغز است که به کاهش درد، تنظیم خواب و بهبود حال و هوا کمک می‌کند. کمبود سروتونین می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود.

۲۱-محافظت از چشم‌ها:

طب سنتی اعتقاد دارد که بین عضو‌ها و فرآیند‌هایی که در درون بدن انسان اتفاق می‌افتد و سلامت اعضای بیرونی بدن یک ارتباط مستقیم وجود دارد.کبد عضوی در بدن است که خون را ذخیره می‌کند و سپس از طریق یکسری مسیر‌های خاص آن را به چشم‌ها می‌رساند و چشم‌ها نیز با خون‌رسانی کافی که به آن‌ها انجام می‌شود، عملکرد خود را انجام می‌دهند.

از مهمترین خواص کنجد سیاه  تقویت کبد است. در نتیجه به صورت غیر مستقیم به تقویت سلامت چشم‌ها نیز کمک خواهند کرد. بنابراین اگر قصد دارید سلامت چشمان خود را تقویت کنید، یکی از گزینه‌هایی که پیش روی شما قرار دارد مصرف کنجد سیاه به صورت منظم است.از مهمترین خواص مصرف کنجد سیاه می‌توان به رفع تاری دید، خستگی چشم و همین طور بهبود خشکی چشم اشاره کرد.

۲۲-بهبود عملکرد کبد:

کبد یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اعضای بدن است و مانند یک فیلتر برای مواد سمی و زاید به حساب می‌آید. در واقع کبد خون را در بدن تصفیه می‌کند.دانه‌های کنجد با ساختار و مواد مغذی خود کبد را تقویت می‌کنند و وقتی که کبد تقویت می‌شود عملکرد خود را به نحو بهتر و مؤثر‌تری انجام می‌دهد.
بنابراین اگر به دنبال راهی طبیعی برای کاهش اثرات منفی و مضر موادی مانند سیگار یا الکل هستید مصرف دانه‌های کنجدی یک راه مناسب برای شما به حساب می‌آید.

۲۳-رنگ موی طبیعی:

یکی از خواص کنجد که بسیار جالب می باشد، تیره کردن رنگ مو‌ها به صورت طبیعی و پوشاندن رنگ سفید آن‌ها است.می‌توان از روغن کنجد به صورت ترکیبی با روغن‌های بادام و نارگیل استفاده کرد تا هم زمان هم رنگ مو‌ها را تیره‌تر کرد و هم آن‌ها را تقویت کرد.

۲۴-درمان ترک کف پا:

روغن کنجد یک معجزه برای ترک کف پا به حساب می‌آید. اگر از ترک‌ای کف پا یا خشکی پا‌هایتان رنج می‌برید کافی است برای چند روز پی در پی کف پا‌های خود را با روغن کنجد چرب کرده و با جوراب نخی بپوشانید.

۲۶-درمان آفتاب سوختگی:

قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید یا باد‌های شدید می‌تواند سبب سوختگی پوست شما شود. روغن کنجد در این موارد می‌تواند روند بهبودی را تسریع کند و همچنین از ظهور چین و چروک و لک‌ها جلوگیری می‌کند.بعضی موارد نشان می‌دهد که روغن کنجد ممکن است حاوی فیلتر‌های ضد uv باشد.

 

مطلب پیشنهادی: خواص بارهنگ چیست؟

 

ارزش غذایی کنجد 

کالری کنجد در حالت بو داده شده، با نمک افزوده شده 567 کیلو کالری و در حالت بو داده شده، بدون نمک افزودنی 567 کیلو کالری و در حالت خشک شده 573 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.

همچنین کنجد در 100 گرم دارای 23 گرم کربوهیدرات، 17.73 گرم پروتئین می باشد. چربی بیشترین میزان را در این ماده دارد به اندازه 49.67 گرم که نزدیک به نیمی از ارزش غذایی را به خودش اختصاص داده است.

 

خواص کنجد در دوران بارداری:

کنجد‌ها دارای انواع ویتأمین‌های ب و همین طور فولیک اسید هستند که این مواد برای تکامل درست جنین ضروری هستند. بنابراین مصرف به اندازه کنجد در دوران بارداری می‌تواند، برای مادر و جنین مفید باشد و یک منبع غنی برای تامین پروتئین مورد نیاز مادر و جنین هستند.

در سه ماهه سوم بارداری سیستم عصبی و مغز جنین شکل می‌گیرد، برای این مرحله جنین به املاح و ویتأمین‌های متعددی نیاز دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کلسیم است و همان طور که می‌دانید دانه‌های کنجدی سرشار از کلسیم هستند. جالب است بدانید که در ۳۰ گرم از دانه کنجد حدود ۲۵ درصد کلسیم وجود دارد که معادل یک سوم لیوان شیر است.

یکی دیگر از مزایای مهم مصرف کنجد در دوران بارداری نیز تامین آهن برای مادر و جنین است، زیرا در دوران بارداری حجم خون تقریباً دو برابر می‌شود و مادر برای ساخت خون نیاز وافری به آهن دارد. همان طور که دیدید، خواص کنجد در بارداری را نمی توان دست کم گرفت.

روغن کنجد

موارد منع مصرف کنجد:

هر ماده‌ای می‌تواند در صورت مصرف بیش از حد نیاز منجر به مسمومیت و عوارض شود.حتی مصرف زیاد آب نیز که به عنوان ماده حیات شناخته می‌شود، می‌تواند موجب مسمومیت و حتی در موارد شدید منجر به مرگ شود.
دانه‌های کنجد نیز از این قاعده کلی مستثنی نیستند به علاوه در بعضی موارد کنجد منع مصرف دارد که در ادامه این موارد را برایتان شرح خواهیم داد.

  1.  مصرف کنجد برای افرادی که معده ضعیفی دارند منع مصرف دارد، زیرا کنجد از موادی است که هضم آن‌ها به راحتی انجام نمی‌شود و سخت است.
  2.  افراد دارای سابقه حساسیت:کنجد ممکن است در بسیاری از افراد که سابقه حساسیت دارند باعث بروز حساسیت شود؛ حساسیت به کنجد می‌تواند به صورت بروز خارش‌های سطحی در پوست ظاهر شود.
  3. افراد با فشار خون بالا:افراد دارای فشار خون بالا نیز لازم است در خوردن کنجد محتاط باشند، زیرا مصرف زیاد کنجد می‌تواند برای آن‌ها عوارضی ایجاد کند. یکی از معایبی که خوردن کنجد می‌تواند داشته باشد این است که خوردن زیاد از حد کنجد می‌تواند موجب بدبویی دهان شود.
  4. در افراد مبتلا به نقرس:دانه‌های سبوس دار کنجد دارای مقدار زیادی کلسیم اگزالات هستند که این ماده می‌تواند سبب تشدید درد‌های مربوط به بیماری نقرس شود.
  5.  بیماری‌های متابولیسم
  6.  بعضی از بیماری‌های مرتبط با مس وجود دارند که توانایی بدن در آن‌ها بری متابولیسم مس کاهش پیدا می‌کند. در این بیماری‌ها مس در کبد تجمع پیدا می‌کند و از آن جا که تجمع مس در کبد می‌تواند، بسیار صدمه‌رسان باشد رژیم غذایی اسن افراد به طور مداوم و شدیدی کنترل می‌شود تا میزان مس دریافتی تنظیم شود.
    دان‌های کنجد سرشار از مس هستند و به همین دلیل نیز مصرف آن‌ها در افرادی که مبتلا به بیماری‌های متابولیسم مس هستند ممنوع است.

 

مطلب پیشنهادی: خواص توت فرنگی

 

عوارض مصرف بیش از حد دانه‌ها و محصولات کنجدی:

مصرف بیش از اندازه کنجد نیز مانند بسیاری مواد دیگر می‌تواند به بدن آسیب برساند و عوارض خاصی را ایجاد کند که در ادامه به مهم‌ترین این عوارض می‌پردازیم:

  1. مشکلات روده‌ای و کولون
  2. آلرژی
  3. افزایش سطح خون
  4. عفونت پوستی
  5. سقط جنین
  6. ریزش مو
  7. سرطان سینه
  8. وزن ناسالم بدن

خواص کنجد این دانه چرب و خوش مزه بسیار زیاد می باشد. مصرف این دانه‌ها یا فرآورده‌های آن‌ها در مقدار کم و مناسب در طی روز و وعده‌ها و میان وعده‌هایتان بدون شک برای شما خواص زیادی در بر خواهد داشت.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!