ادویه‌ های کاهش وزن، لاغرکننده و چربی سوز – روش استفاده

29 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 05 شهریور 1403
ادویه‌های کاهش وزن

یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر در فرهنگ غذایی ایرانیان از دیرباز، مصرف انواع مختلف ادویه‌ها بوده است، اما تنها دلیل استفاده از ادویه‌ها، طعم و مزه مطلوب آن‌ها نیست. جالب است بدانید که طب سنتی به طور گسترده‌ای از ادویه‌های کاهش وزن استفاده می‌کند. از مزایای ادویه‌های کاهش وزن، می‌توان به افزایش سوخت و ساز و تسهیل چربی سوزی در بدن اشاره کرد. پس در صورتی که در دوران رژیم لاغری و یا به دنبال کاهش وزن هستید، از این ادویه‌های جادویی غافل نشوید.

در واقع ادویه‌هایی که در دسته ادویه‌های کاهش وزن قرار می‌گیرند، با مکانیسم‌های مختلفی در کاهش وزن به افراد چاق و دارای اضافه وزن کمک می‌کنند. بسیاری از این ادویه‌ها، یک چربی سوز قوی به حساب می‌آیند. همچنین برخی از این ادویه‌ها، احساس سیری بیشتری در بدن ایجاد می‌کنند که به واسطه آن، فرد تمایل کمتری برای خوردن غذا‌ها دارد. به علاوه ادویه‌ها، هضم غذا‌ها را تسهیل می‌کنند و باعث سوخت و ساز بهتر در بدن می‌شوند. بنابراین اگر مایل هستید می توانید در کنار ورزش و رژیم غذایی صحیح و اصولی خود، از خواص چربی سوزی ادویه‌های مناسب کاهش وزن نیز در رسیدن به هدف خود بهره ببرید.

 

چطور می‌توان از ادویه‌ها برای لاغری استفاده کرد؟

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افرادی که قصد کاهش وزن دارند با آن مواجه هستند، رژیم‌های غذایی محدودکننده مانند رژیم کانادایی است که رعایت آن‌ها دشوار به نظر می‌رسد. در بسیاری از مواقع شما ممکن است با رژیم‌های غذایی روبرو شوید که در آن اجازه مصرف غذا‌های سرخ شده و دارای روغن را ندارید. در واقع اکثر وعده‌های غذایی که در رژیم‌های غذایی لاغری گنجانده می‌شوند، به صورت آبپز یا بخارپز و بدون ادویه تهیه می‌شوند. این مسأله باعث می‌شود که این وعده‌های غذایی، طعم مطلوبی نداشته باشند.

یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید این مشکل را برطرف کنید، استفاده از ادویه‌های کاهش وزن است. در واقع استفاده از ادویه‌های متناسب با رژیم‌های غذایی، می‌تواند هم زمان دو هدف را برای شما تأمین کند. ادویه‌ها از یک طرف می‌توانند به غذا‌های شما طعم و رنگ خوبی ببخشند و از طرف دیگر می‌توانند در کاهش وزن و لاغری نیز کمک‌کننده باشند.
درست است که مصرف ادویه‌های کاهش وزن می‌تواند در لاغری تاثیرگذار باشد، اما باید به این نکته توجه کنید که نباید در مصرف این ادویه‌ها زیاده روی کرد.

مصرف بیش از حد این ادویه‌ها ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی در بخش‌های دیگری از بدن شما شوند. برای مثال مصرف بیش از حد فلفل می‌تواند بدن شما را تحریک کند و موجب ایجاد برخی اختلالات عصبی شود. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند بدن شما را درگیر کند، واکنش‌های آلرژیک است که ممکن است در اثر مصرف ادویه‌های کاهش وزن ایجاد شوند.

 

مطلب پیشنهادی: خواص دانه چیا چیست؟

 

آیا فقط ادویه‌های تند می‌توانند باعث کاهش وزن و لاغری شوند؟

بدون شک یکی از ادویه‌هایی که می‌توانند در کاهش وزن و چربی سوزی موثر باشند، ادویه‌های تند هستند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که مردان و زنانی که غذا‌های تند مصرف می‌کنند، به نسبت بقیه افراد، احساس سیری بیشتری می‌کنند و کمتر به سراغ میان وعده‌ها بعد از غذای اصلی ‌می‌روند.
در اکثر ادویه‌هایی که دارای طعم تند هستند، یک ماده شیمیایی به نام کاپسایسین وجود دارد که عامل طعم تند این ادویه‌ها نیز هست. وقتی غذا‌هایی را می‌خورید که دارای مقادیر زیادی از ادویه‌های تند چربی سوز هستند، احساس گرما می‌کنید.

این احساس در واقع نشان دهنده این مسأله است که بدن به جای ذخیره کالری‌ها، در حال سوزاندن آن‌ها است. به علاوه مصرف ادویه‌های تند در واقع می‌تواند ذهن شما را فریب دهد و آن را قانع کند که غذا را از آن چیزی که هست، چرب‌تر تصور کند و از خوردن آن لذت بیشتری ببرد. توجه داشته باشید که تنها ادویه برای کاهش وزن، ادویه های تند نیستند و سایر ادویه ها نیز به کاهش وزن بدن کمک می کنند.

ادویه‌های چربی سوز

ادویه مناسب برای کاهش وزن

در این جا برخی از مهم‌ترین ادویه‌های مناسب برای کاهش وزن را نام می بریم. مصرف به اندازه آن ها می تواند به فرآیند چربی سوزی شما کمک کند.

1-دارچین:

یکی از ادویه‌هایی که در سرتاسر دنیا به خصوص در آسیا به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارچین است. دارچین دارای خواص فوق‌العاده و بی‌شماری برای بدن است. دارچین می‌تواند متابولیسم را در بدن افزایش دهد و قند خون را تنظیم کند. به علاوه دارچین دارای خواص شادی‌آور، آرام بخش، تقویت‌کننده کبد و قلب، کاهنده قندخون، برطرف‌کننده بوی بد دهان، ادرارآور و قاعده‌آور است.

در واقع در ساختار دارچین ماده‌ای به نام سینامومین وجود دارد که عامل ایجاد بوی دارچین نیز هست. این ماده می‌تواند در بدن فرآیند ترموژنز را ایجاد کند که موجب ایجاد گرما و کالری سوزی در بدن می‌شود. به همین دلیل است که از دارچین به عنوان یکی از ادویه‌ها برای کاهش وزن، نام برده می‌شود. اگر قصد دارید از دارچین برای لاغری استفاده کنید، یکی از راه‌های خوب می‌تواند مصرف دمنوش دارچین باشد. برای تهیه دمنوش دارچین می‌توانید مقداری از چوب دارچین را در آب بجوشانید و با آب لیمو آن را میل کنید. راه دیگر نیز برای مصرف دارچین این است که نصف قاشق چای خوری از دارچین و عسل را با موز میل کنید یا آن را در یک لیوان چای سبز بریزید.

2-خردل:

طبع خردل به طور کلی گرم و خشک می باشد و از آن در دارو های مختلفی استفاده می کنند. خردل یکی از بهترین ادویه هایی است که برای لاغری و کاهش وزن مفید است. در واقع خردل برای متابولیسم مفید می باشد و می تواند تا 25 درصد به افزایش متابولیسم کمک کند. سس خردل چون با مایونز مخلوط می شود شامل این مورد نمی شود. در واقع خردل یک ادویه مناسب برای کاهش وزن است که مطالعات علمی زیادی بر روی آن شده است.

3- هل:

هل سبز یکی از ادویه‌هایی است که می‌تواند به طور مؤثری در کاهش وزن و لاغری کمک‌کننده باشد. هل سبز دارای خواص زیادی است. هل یک محرک ادرار‌آور است که باعث هضم بهتر مواد غذایی می‌شود و متابولیسم را در بدن بهینه‌سازی می‌کند. هل از یبوست و سوءهاضمه جلوگیری می‌کند، با داشتن محتوای بالایی از مواد شیمیایی فعال با باکتری‌های مضر مقابله می‌کند و فلور نرمال روده را متعادل می‌کند. به علاوه مصرف هل می‌تواند با داشتن مقادیر قابل توجهی از ملاتونین روند چربی سوزی را در بدن تسریع کند.

4- رازیانه:

خواص رازیانه باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود. رازیانه سرشار از ویتامین‌های A، C و D است و یک ادرار‌آور طبیعی است که اشتها را تا حد زیادی سرکوب می‌کند. رازیانه دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها است که می‌توانند سلامت دستگاه گوارش را تقویت کنند. به علاوه در ساختار رازیانه مقدار زیادی از فیبر نیز وجود دارد. فیبر می‌تواند در بدن احساس سیری ایجاد کند و با کاهش پرخوری و مصرف کمتر کالری، باعث کاهش وزن و تناسب‌ اند‌ام شود.

5- شنبلیله:

شنبلیله سرشار از مقدار زیادی از فیبر است. این محتوای فیبری می‌تواند با ایجاد احساس سیری در بدن، باعث کاهش پرخوری و کاهش وزن شود. فیبر می‌تواند هضم و جذب غذا را بهبود ببخشد و در سیستم گوارشی آرامش ایجاد می‌کند. همچنین از سیستم گوارشی در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

 

مطلب پیشنهادی: کنگر چه خاصیتی دارد؟

 

6- سیاه دانه:

سیاه دانه یک ادویه برای چربی سوزی محسوب می‌شود که به طور ویژه‌ای برای کاهش چربی در ناحیه شکم و پهلو استفاده می‌شود. برای مصرف سیاه دانه راه‌های زیادی وجود دارد. می‌توانید سیاه دانه را با عسل طبیعی ترکیب کنید و هر روز یک قاشق چای خوری از این ترکیب را میل کنید. می‌توانید سیاه دانه را به وعده‌های صبحانه خود اضافه کنید یا از روغن سیاه دانه استفاده کنید و آن را روی نان مالیده و میل کنید.

7- زیره:

زیره یکی از ادویه‌هایی است که فارغ از خاصیت چربی سوزی خود، به دلیل خواص سرشار و فراوان دیگری که دارد، در رژیم غذایی ایرانی‌ها گنجانده شده است. زیره در تهیه بسیاری از غذا‌ها مانند سوپ، خورش، غذا‌های تند و حتی غذا‌هایی که بر پایه تخم مرغ درست می‌شوند، استفاده می‌شود. زیره باعث ایجاد انرژی بیشتر در بدن می‌شود و سلامت دستگاه گوارش را نیز تقویت می‌کند.

زیره می‌تواند قند خون را تنظیم کند، بدن را تقویت کند، حافظه را تقویت کند و اضطراب را کاهش دهد. به علاوه زیره دارای محتوای غنی از آنتی اکسیدان‌ها و فیتواسترول است که می‌تواند سطح کلسترول مضر را در بدن کاهش دهد و در کاهش وزن و لاغری موثر باشد. یکی از ویژگی‌های دیگری که زیره دارد، این است که بسیار کم کالری است. در واقع دو قاشق چای خوری زیره تنها دارای ۱۶ کالری است. این کالری کم، زیره را به یکی از ادویه‌های کاهش وزن برای رژیم‌های لاغری تبدیل کرده است.

ادویه‌های مناسب برای لاغری

8- زردچوبه:

در ساختار زردچوبه کورکومین وجود دارد. این ماده می‌تواند رگ‌های خونی را از تشکیل بافت چربی اضافی باز می‌دارد و از این طریق می‌تواند در کاهش وزن و لاغری کمک‌کننده باشد. زردچوبه می‌تواند عملکرد کبدی را بسیار تقویت کند و به همین دلیل نیز به افرادی که دارای بیماری‌های مرتبط با کبد مانند هپاتیت یا کبد چرب هستند، توصیه می‌شود. از خواص دیگر مفید زردچوبه می‌توان به اثر ضد نفخ و درمان گرفتگی عضله بعد از ورزش اشاره کرد. همچنین از زردچوبه می‌توان برای کاهش درد عادت‌های ماهانه استفاده کرد. یکی از راه‌های مصرف زردچوبه که طرفداران زیادی دارد شیر زردچوبه است. این خوراکی خوش طعم درکنار خواص فراوان خود باعث کاهش چربی‌ها و کمک به کاهش وزن شما می‌شود.

9- زنجبیل:

زنجبیل دارای طبع گرم است و به دلیل خواص ضد التهابی خود برای آرام‌سازی درد‌های گوارشی و روده‌ها به طور گسترده‌ای به کار می‌رود. زنجبیل به عنوان یک ادویه‌ی کاهش وزن قدرتمند، هم متابولیسم را تقویت می‌کند و هم باعث ایجاد احساس سیری در شما می‌شود. در نتیجه منجر به افزایش چربی سوزی و کاهش وزن و لاغری در شما می‌شود. برای مصرف زنجبیل می‌توانید یک تکه نازک از زنجبیل را بجوید یا یک تکه کوچک از زنجبیل را رنده کرده و با نمک و آب لیمو ترش ترکیب کنید و قبل از وعده‌های غذایی خود اندکی از آن را بنوشید.

10- گل میخک:

گل میخک دارای خواص بسیاری است و در آشپزی نیز به کار می‌رود. گل میخک یک ادویه مقوی برای معده به حساب می‌آید. از خواص میخک در درمان ضعف اعصاب، تنگی نفس، درد دندان و درد گوش استفاده می‌شود. نوشیدنی و روغن تهیه شده از این ادویه، فرآیند کاهش وزن، کاهش تورم و بهبود عملکرد روده را سرعت می‌دهد. می‌توانید از چای میخک نیز استفاده کنید. برای تهیه این چای کافی است، یک قاشق غذاخوری از جوانه میخک را پودر کرده و آن را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. سپس بگذارید این ترکیب ۴ ساعت استراحت کند. بهترین زمان برای مصرف چای میخک قبل از وعده‌های غذایی اصلی است، زیرا این ترکیب می‌تواند باعث کاهش اشتها شود و از پرخوری شما جلوگیری کند.

11- پودر سیر:

سیر حاوی ویتامین‌ B، A و C است. سیر به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و باعث بهینه‌سازی متابولیسم در بدن می‌شود. سیر موجب ایجاد احساس سیری در بدن می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید از خواص کاهش وزن و لاغری این ادویه استفاده کنید، می‌توانید سیر را بکوبید تا مقدار بیشتری از آلیسین از آن آزاد شود.
پودر سیر یا سیر له شده را می‌توانید به انواع سالاد‌ها، سوپ، آش، سس و همچنین برای خوش طعم کردن غذا‌های دیگر مانند ماهی و… اضافه کنید. در واقع یکی از مهمترین ادویه برای کاهش وزن، سیر می باشد؛ حتی توصیه می شود آن را با آب ولرم میل کنید تا میزان متابولیسم خودتان را افزایش دهید.

۱۲- فلفل:

فلفل دارای طبع گرم است و می‌تواند سوخت و ساز را در بدن افزایش دهد. مصرف مقدار متعادلی از فلفل سیاه یا قرمز، می‌تواند برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند مفید واقع شود. در ایران برای آشپزی بیشتر از فلفل سیاه استفاده می‌شود، زیرا فلفل قرمز می‌تواند طعم بسیار تندی به غذا‌ها بدهد که در بسیاری از موارد مطلوب نیست. همچنین فلفل قرمز موجب ایجاد آلرژی‌های بیشتری به نسبت فلفل سیاه می‌شود. فلفل سیاه در واقع میوه‌های خشک شده تیره رنگ گیاه فلفل است. در ساختار فلفل سیاه، ماده‌ای به نام پیپرین وجود دارد که عامل چربی سوزی در بدن است و سبب شده فلفل در گروه ادویه‌های کاهش وزن قرار گیرد.

۱۳- جینسینگ:

خواص فراوان جینسینگ در کاهش وزن و لاغری باعث شده است، از آن فرآورده‌های فراوانی تولید شود. جینسنگ می‌تواند جذب چربی از غذا‌ها را کاهش دهد و متابولیسم را در بدن افزایش دهد. فرآورده‌های مختلفی از جینسنگ وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید مانند کپسول، نوشیدنی انرژی‌زا، پودر و چای و… .

۱۴- فلفل هندی:

فلفل هندی نوعی از فلفل است که دارای خواص بیشتری برای کاهش وزن و لاغری است. فلفل هندی سرشار از ماده‌ای به نام کپسایسین می‌باشد. این ماده علاوه بر این که باعث ایجاد طعم تند در فلفل می‌شود، این توانایی را دارد که بدن را تحریک می‌کند تا چربی‌ها را به عنوان سوخت مصرف کرده و کالری بسوزانند. برای مصرف این ماده برای لاغری می‌توانید، یک قاشق چایخوری از فلفل هندی را با آب و نوشیدنی خود مخلوط کرده و دو بار در روز بنوشید. باید دقت کنید که از فلفل هندی بیش از حد استفاده نکنید، زیرا مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند باعث ایجاد عوارضی مانند ناراحتی معده، سرگیجه و استفراغ شود.

۱۵- رزماری:

رزماری می‌تواند قندخون را تنظیم کند و التهاب‌ را کاهش دهد. به علاوه رزماری می‌تواند سبب افزایش چربی سوزی و کاهش وزن و لاغری شود. می‌توانید از پودر خشک شده رزماری به عنوان ادویه در انواع غذا‌ها استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: خواص پسته چیست؟

 

۱۶- گشنیز:

گشنیز دارای مقادیر فراوان و قابل توجهی از مواد مغذی است که برای بدن بسیار مفید هستند. دانه‌های گشنیز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم و مواد معدنی مانند مس، پتاسیم، روی، کلسیم و منیزیم هستند و موجب کاهش وزن می‌شوند. برای استفاده از این ادویه‌های کاهش وزن می‌توانید ۲قاشق چای خوری از پودر گشنیز را هر صبح همراه با نوشیدنی‌های خود مصرف کنید.

۱۷- آشواگاندا یا گیلاس زمستانی:

آشواگاندا یکی از ادویه‌های موثر در کاهش وزن و لاغری هستند. این ادویه سطح کورتیزول را در بدن کاهش می‌دهد، سرعت متابولیسم را افزایش دهد، حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد و متابولیسم چربی‌ها را افزایش دهد و از طریق این عوامل سبب کاهش وزن و لاغری در افراد شوند.

۱۸- پونه کوهی:

اگر چه تحقیقات ویژه‌ای در این زمینه انجام نشده است، اما برخی از افراد معتقدند که مصرف پونه کوهی می‌تواند باعث کاهش وزن و لاغری در افراد شود.

۱۹- سماق:

سماق یکی از ادویه‌هایی است که در بسیاری از غذا‌های ایرانی و خاورمیانه‌ای استفاده می‌شود. سماق دارای خواص زیادی برای بدن است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خواص ضد التهابی، بهبود عملکرد گوارشی و خواص ضد اسیدی، خواص آنتی اکسیدانی، خواص ضد التهابی، خواص ضد استرس و اضطراب و کمک به کاهش وزن اشاره کرد.

۲۰- قاصدک:

قاصدک برای بسیاری از افراد تنها یک گیاه تحریک‌کننده است، بنابراین احتمالاً برایتان جالب است که بدانید، مصرف ریشه و برگ‌های این گیاه در طب سنتی رواج دارد و برای درمان نفخ و اختلالات گوارشی از آن استفاده می‌شود. شما می‌توانید قاصدک‌ها را خودتان بچینید، اما اگر قصد دارید از غنچه‌های زرد قاصدک‌ها به عنوان خوراکی استفاده کنید، بهتر است آن را از بازار و فروشنده‌های معتبر تهیه کنید. قاصدک دارای محتوای بالایی از فیبر است که می‌تواند شما را برای مدت زمان زیادی سیر نگه دارد و از پرخوری جلوگیری کند.

برگ‌های این گیاه، سرشار از ویتامین‌ها از جمله A، C، D و B هستند. همچنین حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، روی، پتاسیم، منگنز، مس، کولین، کلسیم، بورون و سیلیکون را در ساختار خود دارند که می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد. می‌توانید از برگ‌های قاصدک برای تهیه سالاد‌ها استفاده کنید یا با استفاده از قاصدک‌ها چای قاصدک تهیه کنید.

ادویه های چربی سوز

چگونه از ادویه‌های کاهش وزن استفاده کنیم؟

برای استفاده از ادویه‌های کاهش وزن، راه‌های متنوعی وجود دارد. می‌توانید انواع ادویه‌ها را به انواع غذا‌ها، دسر‌ها و… اضافه کنید. به علاوه می‌توانید از ادویه‌ها برای تهیه انواع نوشیدنی‌ها مانند دمنوش‌ها و چای‌ها نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر چه ادویه‌ها می‌توانند نقش مؤثری در کاهش وزن و لاغری داشته باشند، اما مصرف آن‌ها به تنهایی کافی نیست. برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام قبل از هرچیزی نیاز به یک رژیم غذایی استاندارد مانند رژیم کتوژنیک و ورزش منظم دارید. در کنار این موارد می‌توانید از انواع ادویه‌های چربی سوز نیز استفاده کنید.

چند نکته درباره استفاده از ادویه‌های چربی سوز و مؤثر در لاغری:

  1. اگر قصد مصرف ادویه‌های کاهش وزن را دارید، در مصرف آن‌ها زیاده روی نکنید، زیرا می‌تواند به سلامت بخش‌های دیگری از بدن شما آسیب برساند.
  2. بهتر است ادویه‌ها را همراه با غذا و خوراکی‌های دیگر میل کنید. این‌گونه میزان تحریک بدن به وسیله ادویه‌ها را کاهش دهید و شانس ابتلا به آلرژی را کاهش دهید.
  3. اگر از بیماری زمینه‌ای خاصی رنج می‌برید یا دارو‌های خاصی را به طور مداوم مصرف می‌کنید، توصیه می‌کنیم قبل از مصرف ادویه‌ها با پزشک متخصص خود در این باره مشورت کنید.
  4. اگر بعد از مصرف ادویه‌ها دچار عوارض جانبی شدید یا آلرژی را تجربه کردید، لازم است که سریعاً مصرف ادویه را قطع کرده و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

مطلب پیشنهادی: خواص سرکه سیب چیست؟

 

جمع‌بندی:

ادویه‌ها یکی از راه‌های کمکی در پروسه کاهش وزن و لاغری هستند. بسیاری از ادویه‌ها می‌توانند با ایجاد احساس سیری در فرد میزان غذای دریافتی را کاهش دهند و با بهبود و افزایش متابولیسم چربی سوزی را در بدن افزایش می‌دهند. می‌توانید در کنار رژیم غذایی متعادل و ورزش روزانه و منظم، از مصرف ادویه‌های کاهش وزن نیز استفاده کنید. به یاد داشته باشید که مصرف ادویه‌ها در صورتی که بیش از حد متعادل باشد، می‌تواند باعث ایجاد عوارضی در بدن شود که در برخی موارد ممکن است جدی باشند و به سلامت فرد آسیب برسانند. مطمئن شوید که ادویه‌های کاهش وزن را از جای مناسب و مطمئنی خریداری می‌کنید؛ به خصوص اگر قصد خرید و مصرف ادویه‌های ترکیبی را دارید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!