چرا صبحانه اشتها ندارم؟

02 مرداد 1403 - آخرین بروزرسانی: 02 مهر 1403
صبحانه

یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی صبحانه است که اهمیت بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد. همه ما بارها شنیده ایم که صبحانه مهمترین وعده غذاییست. با این حال کم نیستند کسانی که در وعده صبحانه اشتها ندارند و بدون صرف صبحانه از منزل خارج می شوند. بسیاری از افراد به دلایل مختلف به این وعده علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و حتی در بسیاری از موارد خوردن صبحانه برای بسیاری از افراد یک تجربه ناخوشایند به حساب می‌آید.

در این مقاله قصد داریم عللی را که باعث بی‌اشتهایی به صبحانه می‌شوند، شرح دهیم و راه‌های مقابله با آن را توضیح دهیم.اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که برای صبحانه اشتها ندارید و دچار بی‌ میلی به صبحانه هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. بی اشتهایی به صبحانه در موارد معدودی به خاطر مشکلات جدی در سلامت بدن است، اما در بیشتر مواقع این مسأله یک امر عادی است که در اثر عوامل طبیعی ایجاد می‌شود و به راحتی می‌توان با آن مقابله کرد.

مهم‌ترین علل طبیعی که باعث بی‌اشتهایی به صبحانه می‌شوند

۱-شام سنگین:

یکی از دلایلی که باعث می‌شود میلی به صبحانه نداشته باشید این است که در صبح احساس گرسنگی نمی‌کنید و همچنان سیر هستید. خوردن شام‌های سنگین در شب که سرشار از پروتئین و چربی هستند، می‌توانند برای مدت زمان زیادی شما را سیر نگه دارند.هم چنین ساعت خوردن وعده شام و خواب شما باید به گونه‌ای تنظیم شود، که حداقل بین شام تا خواب یک فاصله دو ساعته وجود داشته باشد تا فرصت کافی برای هضم غذا وجود داشته باشد. به علاوه غذا‌های دارای درصد زیادی چربی این خاصیت را دارند که سطح هورمون‌ها را تغییر دهند. با تغییر هورمون‌های مرتبط با اشتها احساس سیری کاذب ایجاد کنند، که این مسأله موجب بی‌اشتهایی به وعده صبحانه می‌شود.

۲- عدم تعادل در سطح هورمون‌ها:

هورمون‌های زیادی در طی شبانه روز در بدن تولید و ترشح می‌شوند، که بسیاری از آن‌ها نقش مهمی در تنظیم سیری و گرسنگی و همین طور اشتها به صبحانه و غذا در بدن ایجاد می‌کنند .سطح هورمون‌هایی مانند آدرنالین یا اپی نفرین در صبح در بدن بالاتر است، که این هورمون با کاهش سرعت تخلیه معده و افزایش تجزیه کربوهیدرات‌های بدن موجب سرکوب اشتها و اشتها نداشتن به صبحانه می‌شود.

هورمون گرسنگی که نام علمی آن گرلین است، نیز در صبح مقدار پایین‌تری نسبت به شب دارد. هم چنین سطح هورمون لپتین که در شما احساس سیری ایجاد می‌کند، در صبح نسبت به باقی تایم‌ها بیشتر است. تمام این موارد باعث می‌شوند، شما صبح‌ها احساس سیری کاذب داشته باشید و احساس گرسنگی نکنید. جالب است بدانید که هورمون‌ها به طور طبیعی در بدن به صورت مداومی در حال تجزیه و ساخت هستند. این نوسانات هورمونی در بیشتر اوقات طبیعی هستند، اما تغییر ناگهانی هورمون‌ها می‌تواند نشانه مشکلی در سلامت بدن شما باشد و نیاز به مداخله پزشک دارد.

صبحانه کامل

۳- اضطراب یا افسردگی:

اضطراب و افسردگی یکی از دلایل اصلی بی اشتهایی به صبحانه است. احساس اضطراب و افسردگی تغییرات زیادی را در بدن ایجاد می‌کند و به طور کلی تعادل بدن را به هم می‌زند. از مهم‌ترین علائمی که افسردگی به دنبال می‌آورد، می‌توان به اختلال در خواب، از دست دادن علاقه به چیز‌هایی که دوست دارید، تغییر اشتها و… اشاره کرد.

در واقع افسردگی با ترشح هورمون‌های مرتبط با استرس باعث کاهش اشتها در فرد می‌شود، زیرا این هورمون‌ها به طور مستقیم با اشتهای فرد در ارتباط هستند. البته تحقیقات انجام شده بر این مسأله نشان می‌دهد، افسردگی و اضطراب در افراد مختلف نمود‌های مختلفی دارد. به طوری که در بعضی افراد سبب کاهش اشتها و در برخی دیگر منجر به افزایش اشتها و پرخوری عصبی می‌شود.

۴- بارداری:

یکی از عواملی که می‌تواند به طور عمده‌ای بر اشتهای افراد تأثیر‌گذار باشد بارداری است. تحقیقات انجام شده بر تعداد زیادی خانم‌های باردار نشان می‌دهد، ویار‌های بارداری به طور ویژه‌ای در صبح‌ها بیشتر از مواقع دیگر شبانه روز بروز می‌کنند. این ویار‌ها که تقریباً در ۸۰ درصد خانم‌های باردار دیده می‌شود، اغلب با تهوع و استفراغ همراه است و موجب بی‌اشتهایی به وعده صبحانه می‌گردد.
همچنین تحقیقات نشان داده است، که بارداری باعث ایجاد عوارض گوارشی مانند بدهضمی، نفخ و به تأخیر افتادن تخلیه معده می‌شود، که تمام این عوامل بر روی کاهش اشتها به صبحانه نقش دارند.اگر در دوران بارداری هستید، می‌توانبد با رعایت برخی از موارد علائم خود را کاهش و بهبود دهید.

برخی از مهم‌ترین توصیه‌هایی که می‌توانید به آن‌ها عمل کنید شامل موارد زیر هستند:

  • آب بنوشید.
  • وعده‌های کوچک‌تر بخورید.
  • خوب بخوابید.
  • هوای خانه را به خوبی تهویه کنید و اجازه ندهید بو‌های شدید و به خصوص تند در هوای خانه بپیچد.

۵- بیماری‌ها:

بیماری‌های مختلف یکی از دلایل عمده در ایجاد بی‌اشتهایی یا کم اشتهایی هستند.بیماری‌ها با روش‌های مختلفی باعث کاهش اشتهای شما می‌شوند، این بی‌اشتهایی در وعده صبحانه بیشتر از همه خود را نشان می‌دهد.بعضی از بیماری‌ها مانند انواع انواع سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت‌های تنفسی با کاهش حس بویایی و چشایی شما باعث کاهش اشتها به غذا‌ها می‌شوند.

همچنین بسیاری از بیماری‌ها با داشتن علائمی مانند تهوع و استفراغ میل شما را به غذا خوردن از بین می‌برند.
نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، این است که در هنگام بیماری‌ها و ناخوشی جسمی نیاز بدن شما به مواد مغذی و آب کافی بسیار بیشتر از مواقع دیگر است. اگر احساس ناخوشی می‌کنید باید سعی کنید که مواد لازم بدن‌تان را بدون توجه به اشتهایتان مصرف کنید.

 

 

۶- گرسنگی طولانی:

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند منجر به کاهش میل و اشتها شما به صبحانه شود گرسنگی طولانی مدت است. به عبارت دیگر اگر بین آخرین وعده غذایی که مصرف می‌کنید و زمانی که در صبح بعدی از خواب بیدار می‌شوید، بیش از ۱۲ ساعت فاصله باشد، به احتمال زیاد میزان قند خون شما به طور شدیدی افت پیدا می‌کند.

برخی از رژیم ها و برنامه های غذایی غیر اصولی می تواند باعث فشار غیر طبیعی و عوارضی مانند سرگیجه، ضعف و تهوع می‌شود که این عوامل نیز باعث کاهش علاقه شما به میل به صبحانه می‌شود. توصیه میکنیم برای دریافت رژیم لاغری اصولی و متناسب حتما با یک متخصص تغذیه مشاوره یا از رژیم ها و برنامه های فیتوجت استفاده نمایید.  

۷- رفلاکس معده:

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد امروزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند رفلاکس معده است. رفلاکس معده یکی از دلایل بی اشتهایی به صبحانه نیز می باشد. در رفلاکس معده دریچه بین انتهای مری و معده مقداری از خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. در نتیجه این اتفاق مقداری از اسید معده به سمت بالا و به درون مری بر می‌گردد، که از رایج‌ترین عوارض آن احساس تهوع است. در نهایت منجر به کاهش اشتها به خصوص در صبح‌ها می‌شود.

۸- مشکل در بینی یا سینوس‌ها:

برخی از بیماری‌های مرتبط با بینی و سینوس‌ها باعث می‌شوند که به درون گوش‌ها فشاری مضاعف وارد شود. از عوارضی که در اثر فشار در گوش‌ها به وجود می‌آید، می‌توان به سرگیجه، بی‌حالی و بی‌اشتهایی اشاره کرد.

۹- مصرف الکل:

الکل یکی از مواردی است که عوارض مصرف آن تا ساعت‌های زیادی در بدن باقی می‌ماند. یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف الکل عوارض گوارشی مانند حالت تهوع هستند.بی اشتهایی به وعده صبحانه یکی از معمول‌ترین عوارضی است که در روز بعد از مصرف الکل در افراد دیده می‌شود.

عدم اشتها برای صبحانه

۱۰- رژیم غذایی:

بسیاری از رژیم‌های غذایی که افراد امروزه برای کاهش وزن از آن‌ها استفاده می‌کنند، رژیم‌های نا متعادلی هستند که در بسیاری از موارد ممکن است سلامت افراد را به خطر بیاندازند.به علاوه یک رژیم غذایی نا متعادل می‌تواند حاوی مواد غذایی یا مکمل‌های دارویی باشد در کاهش اشتها نقش داشته باشند . 

۱۱- سوخت و ساز غیر فعال:

سوخت وساز بدن از یک الگوی خاص پیروی می‌کند. وقتی شما به طور مداوم و در وعده‌های منظم غذا نمی‌خورید یا از میان وعده‌ها استفاده نمی‌کنید سوخت و ساز بدن را تضعیف می‌کند. از طرف دیگر در زمان خواب و در طی شب‌ها سوخت و ساز بدن شما بسیار کند‌تر می‌شود و در واقع اهمیت وعده صبحانه نیز به همین دلیل است.
در واقع وعده صبحانه مهم ترین وعده غذایی به حساب می‌آید، زیرا مانند یک استارت و نقطه شروع برای سوخت و ساز بدن عمل می‌کند.

۱۲- دارو‌های خاص:

یکی از دلایلی که می‌تواند اشتهای شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد دارو‌ها هستند.مصرف برخی دارو‌ها مانند دارو‌های ادرار‌آور و آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند باعث کاهش اشتها در شما شود.

۱۳- به دوران میان سالی رسیده‌اید:

فعالیت‌های بدن در طول دوران زندگی به طور عمده‌ای تغییر می‌کند. با رسیدن به دوارن میان سالی تغییرات بسیاری در بدن افراد ظهور می‌کند از جمله: تغییر انرژی پایه مورد نیاز بدن، تغییر مقدار و انواع هورمون‌ها و تغییر در حس‌هایی مانند حس‌های چشایی و بویایی.

۱۴-کم کاری تیروئید:

اگر به طور عمده‌ای از بی‌اشتهایی و کم اشتهایی رنج می‌برید یک آزمایش تیرویید می‌تواند برای شما مفید باشد.

 

راه‌های مقابله با بی‌اشتهایی به صبحانه:

حال که واقف به اهمیت صرف صبحانه هستیم باید به دنیال راهکارهایی به منشور رفع بی اشتهایی به صبحانه باشیم. هرچند که در مورد اکثر خوراکی‌ها و وعده‌های غذایی توصیه متخصصان به شما این است که در هنگام بی‌اشتهایی، خود را مجبور به غذا خوردن نکنید، اما این مسأله در مورد صبحانه صدق نمی‌کند. برای این کار روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید:

۱-صبر کنید:

اگر برای صبحانه اشتها ندارید و پس از بیدار شدن از خواب شبانه احساس گرسنگی نمی‌کنید اشکالی ندارد؛ کمی به خود زمان دهید. در بسیاری از موارد پس از کمی زمان دادن و انجام کار‌های دیگرتان مانند دوش گرفتن و لباس پوشیدن خود به خود احساس گرسنگی می‌کنید و می‌توانید به سراغ خوردن صبحانه بروید.

۲- با یک ماده مغذی کوچک شروع کنید:

اگر پس از مرحله قبلی هم چنان به خوردن صبحانه میلی ندارید، می‌توانید از یک مغذی کوچک مثل خرما یا شکلات تلخ استفاده کنید. این کار باعث می‌شود اشتهایتان تحریک شود و میلتان برای خوردن صبحانه بیشتر شود.

۳- تنوع ایجاد کنید:

یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که می‌توانید جهت افزایش اشتها برای صبحانه انجام دهید، تهیه صبحانه‌های متنوع و جذاب است. یک صبحانه خاص و خوش مزه می‌تواند، اشتهای شما را تحریک کند و شما را به خوردن صبحانه ترغیب کند.

عدم اشتها داشتن

۴- الکل را ترک کنید:

الکل عوارض زیادی را برای سلامت شما در پی دارد. با مصرف الکل اشتهای خود به صبحانه را برگردانید و از عورض دیگر آن نیز خود را نجات دهید.

۵- با آب شروع کنید:

اگر به هیچ خوراکی در صبح میل ندارید، می‌توانید با یک لیوان آب شروع کنید. خوردن آب به صورت ناشتا، برای شما فواید زیادی دربر خواهد داشت. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هیدراته شدن بدن و استارت متابولیسم بدن اشاره کرد.

۶- صبحانه‌تان را از قبل آماده کنید:

در خیلی از موارد ممکن است دلیل بی اشتهایی به صبحانه نداشتن وقت کافی برای آماده‌سازی و صرف صبحانه در دسترس نداشته باشید و به همین دلیل نیز بی‌خیال این وعده غذایی مهم شوید. برای رفع این مشکل شما می‌توانید وعده صبحانه‌تان را از شب قبل آماده کنید و در یخچال بگذارید، تا در صبح روز بعد بتوانید به راحتی با صرف کمترین زمان صبحانه بخورید.

۷- از وعده‌های ساده استفاده کنید:

اگر وقت کافی برای خوردن صبحانه ندارید، می‌توانید یک وعده صبحانه ساده و مناسب را برای خودتان آماده کنید. سپس با خود به محل کارتان ببرید.

صبحانه بسیار لذت بخش

برای صبحانه چه خوراکی‌هایی بخوریم؟

برای وعده صبحانه می‌توانید از هر نوع غذایی که دوست دارید استفاده کنید. یکی از پیشنهاد‌های مناسب برای صبحانه خوردن مواد غذایی است، که دارای مقادیر مناسبی از پروتئین و چربی و کربوهیدراتهای پیچیده  هستند تا بتوانند انرژی مورد نیاز اولیه بدن در طول روز را تأمین کنند.

یکی از مرسوم‌ترین وعده‌هایی که برای صبحانه از قدیم استفاده می‌شود، نان و پنیر و گردو  است. این وعده در واقع یکی از بهترین صبحانه‌های ممکن محسوب می‌شود. زیرا: نان کربوهیدرات مورد نیاز را برای بدن تأمین می‌کند، پنیر نیز مقادیری از پروتئین و چربی و کلسیم مورد نیاز را برای بدن شما تأمین می‌کند گردو هم یک منبع مناسب چربی های مفید بدن شماست. بهتر است در وعده صبحانه از قندهای ساده مثل شکر و قند و عسل استفاده نکنید چون باعث بالا رفتن و افت نگهانی قند خون شما شده و باعث کاهش بازده  می شود.

در نهایت بی‌اشتهایی به وعده صبحانه، می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. به طور کلی می‌توانید برای مقابله با این مسأله و داشتن یک سبک زندگی سالم کار‌هایی را انجام دهید.
نهایت تلاشتان را بکنید که الگوی خواب خود را منظم کنید. در یک تایم مشخص بخواید و در تایمی مشخص نیز بیدار شوید. همچنین بهتر است ساعت خواب خود را طوری تنظیم کنید، که بین ساعت‌های ۱۰ شب تا ۴ صبح را در خواب باشید.

در وعده شام و میان وعده بعد از شام پرخوری نکنید و سعی کنید مواد غذایی سبک با هضم آسان مصرف کنید.
اگر استرس دارید، می‌توانید از انواع روش‌های مراقبه و مدیتیشن برای مقابله با احساسات منفی خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استرس و اضطراب به طور مستقیمی بر کیفیت زندگی شما و اشتهایتان تأثیر‌گذار خواهد بود.
اگر هیچ کدام از موارد ذکر شده در بالا به شما کمک نکرد و هم چنان بی‌اشتهایی در وعده صبحانه و وعده‌های دیگر، شما را آزار می‌دهد می‌توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

نویسنده مطلب مهدی غلامی
مهدی غلامی هستم؛ به بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم و عاشق آموزش هستم. https://www.karlancer.com/profile/176446

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

fitoject-logo
فیتوجت، سایت سلامت
موثرترین برنامه‌های غذایی
فیتوجت با بهره‌گیری از بهترین و به‌روزترین روش‌ها، شما را در مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل خودتون و اصلاح عادت غذایی همراهی می‌کند. فیتوجت تلاش می‌کند تا شما بتوانید این مسیر را در کمترین زمان و به راحت‌ترین شکل طی کنید. با فیتوجت، پیش به سوی زندگی سالم!